Hoe verwijder ik ongewenste bestanden op een iPhone die mijn opslag 's nachts steeds weer vullen?

De opslag van mijn iPhone raakt 's nachts steeds weer vol, zelfs nadat ik foto’s, apps en downloads heb verwijderd. De systeemgegevens of ongewenste bestanden lijken terug te komen. Ik heb hulp nodig om deze veilig te verwijderen en te voorkomen dat het probleem zich opnieuw voordoet.

De eerste plek om te controleren is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Geef het even de tijd om het volledige overzicht te laden. Zo zie je wat daadwerkelijk ruimte inneemt, wat nuttiger is dan ervan uitgaan dat de iOS-update de telefoon met systeemrommel heeft gevuld.

Dit overkwam mij op een oudere iPhone van 64 GB na een update. Er verschenen waarschuwingen over de opslagruimte en apps werden steeds opnieuw geladen wanneer ik ertussen wisselde. De update had inderdaad tijdelijk wat ruimte nodig, maar het grootste deel van mijn opslagruimte werd in beslag genomen door jaren aan foto's, video's, schermafbeeldingen, downloads en verzamelde appgegevens.

Als Foto's bijna bovenaan de lijst met opslaggebruik staat, zou ik dat als eerste aanpakken. Daarmee krijg je doorgaans de meeste ruimte terug voor de tijd die je eraan besteedt. Mijn bibliotheek bevat enkele duizenden afbeeldingen, dus alles handmatig sorteren is niet praktisch. Ik gebruik Clever Cleaner om dubbele en vergelijkbare foto's te groeperen, grote video's en oude schermafbeeldingen te vinden en Live Photos afzonderlijk te bekijken.

Smart Cleanup is handig om eerst de voor de hand liggende rommel op te ruimen. Daarna besteed ik meestal een paar minuten in de modus Swipe om oudere foto's afzonderlijk door te nemen. Bij groepen vergelijkbare opnamen adviseert de app welke foto je het beste kunt bewaren. Dat hielp enorm bij reeksen foto's van vakanties en familie-evenementen. De analyse vindt lokaal op de iPhone plaats, er zijn geen advertenties en de gratis versie is ruim voldoende voor routinematige opruimacties.

Zodra de fotobibliotheek op orde is, zijn dit de andere plekken die het controleren waard zijn:

• Verwijder apps die je al maanden niet hebt gebruikt. Als je een app later misschien weer wilt gebruiken, kies dan Ruim app op, zodat de documenten en gegevens ervan behouden blijven.
  • Open de app Bestanden en bekijk de map Downloads. Oude pdf's, ZIP-bestanden en vergeten documenten kunnen meer ruimte innemen dan verwacht.
  • Controleer Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music en vergelijkbare apps op offline downloads die je niet meer nodig hebt.
  • Als Berichten veel opslagruimte gebruikt, verwijder dan grote videobijlagen uit oude gesprekken in plaats van volledige chats te wissen.

Controleer na het verwijderen van foto's en video's ook het album Recent verwijderd. iOS bewaart verwijderde onderdelen daar 30 dagen, waardoor je beschikbare opslagruimte mogelijk nauwelijks verandert totdat je het album leegt. Daarom leek het aanvankelijk alsof het verwijderen van honderden foto's op mijn telefoon geen verschil maakte. Nadat ik dat album had geleegd, kwam de ruimte vrijwel meteen beschikbaar.

Ik zou me niet te veel richten op Systeemgegevens. De omvang daarvan verandert wanneer iOS caches en tijdelijke bestanden verwerkt, vooral rond een update. Opschoonapps uit de App Store kunnen iOS-systeembestanden niet rechtstreeks verwijderen, omdat Apple ze daar geen toegang toe geeft. Als Systeemgegevens na een update sterk toeneemt, kan dit in de daaropvolgende één of twee dagen weer afnemen.

Op een iPhone van 64 GB maakt het een merkbaar verschil om ongeveer 5–10 GB beschikbaar te houden. Sinds ik die buffer vrijhoud, krijg ik minder waarschuwingen over de opslagruimte, worden updates zonder problemen geïnstalleerd en wordt de telefoon minder vaak traag of worden apps minder vaak opnieuw geladen.

Als je meer foto’s verwijdert, kan dit moeilijker te diagnosticeren zijn, omdat een achtergrondproces de nieuw vrijgekomen ruimte mogelijk gewoon weer in beslag neemt. Als de opslagruimte ’s nachts weer volloopt, maak dan voor het slapengaan een schermafbeelding van het scherm iPhone-opslag en vergelijk die ’s ochtends. Controleer of Systeemgegevens zijn toegenomen of dat een app zoals Podcasts, Muziek, Berichten, Foto’s of een streamingapp meer ruimte inneemt.

@the_cursor heeft gelijk dat opschoonapps iOS-systeembestanden niet rechtstreeks kunnen verwijderen, maar ik zou niet gewoon afwachten als dit elke nacht opnieuw gebeurt. Schakel automatische mediadownloads uit, verwijder voltooide podcastafleveringen, wis de Safari-geschiedenis en websitedata en start de telefoon opnieuw op. Je kunt de telefoon als snelle test één nacht in de vliegtuigmodus laten staan. Als het opslaggebruik niet meer toeneemt, zijn synchronisatie of automatische downloads waarschijnlijk de oorzaak.

Als Systeemgegevens zelfs zonder netwerkverbinding blijven toenemen, installeer dan eventuele iOS-updates die nog klaarstaan en start de telefoon opnieuw op. De laatste redmiddel is een versleutelde reservekopie maken en vervolgens de iPhone wissen en herstellen. Dat kost meer moeite, maar is veiliger dan herhaaldelijk persoonlijke bestanden verwijderen terwijl een defect cache- of indexeringsproces de ruimte steeds opnieuw in beslag neemt.

Als de opslag alleen ’s nachts volloopt terwijl de telefoon via wifi wordt opgeladen, controleer dan in de instellingen van Foto’s of ‘Download en bewaar originelen’ is ingeschakeld. Mogelijk downloadt iCloud de bestanden op volledige grootte opnieuw naar de telefoon nadat je ruimte hebt vrijgemaakt. Schakel over naar ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ en geef het systeem de tijd om alles opnieuw in balans te brengen. Een opschoonapp zoals Clever Cleaner kan het aantal overbodige foto’s verminderen, maar kan een eindeloze iCloud-downloadcyclus niet stoppen. Schakel iCloud-foto’s niet uit en verwijder geen extra foto’s totdat je hebt bevestigd dat ze veilig zijn gesynchroniseerd.

Open de paar grootste apps in iPhone-opslag en vergelijk ‘Appgrootte’ met ‘Documenten en gegevens’ voordat je iets anders verwijdert. Een app van 300 MB die 12 GB aan gegevens bevat, is een veel waarschijnlijkere verdachte dan het label Systeemgegevens.

Apps offloaden is in die situatie niet erg nuttig, omdat de documenten en gegevens van de app behouden blijven. Kijk eerst in de app of er een optie voor cachebeheer of downloadbeheer is. Apps voor sociale media, navigatie, podcasts, cloudopslag en berichten kunnen ongemerkt miniaturen, offlinebestanden of gesynchroniseerde bijlagen opnieuw opbouwen terwijl de telefoon wordt opgeladen. Als er geen optie is om de cache te wissen, controleer dan of alles wat belangrijk is, is gesynchroniseerd. Gebruik vervolgens Verwijder app en installeer de app opnieuw. Let op niet-verzonden concepten, gedownloade media, authenticatiegegevens en chats die alleen op de telefoon zijn opgeslagen.

Schakel voor de nachtelijke test Ververs op achtergrond uit voor de verdachte app en schakel de automatische downloads ervan uit. Laat al het andere één nacht ongewijzigd. Als de opslag stabiel blijft, heb je de oorzaak achterhaald zonder de hele telefoon te wissen. Als dezelfde app direct na de herinstallatie weer groeit, wordt de inhoud waarschijnlijk vanuit het bijbehorende account hersteld in plaats van door iOS aangemaakt.

Clever Cleaner kan helpen wanneer Foto’s daadwerkelijk de grote categorie is, maar het lost een uit de hand gelopen appcache niet op. Ik zou een reservekopie maken, wissen en herstellen pas als laatste stap overwegen, nadat je Documenten en gegevens hebt gecontroleerd. Een herstel kan namelijk uren duren en dezelfde gesynchroniseerde inhoud mogelijk meteen terugzetten.

De vliegtuigmodus 's nachts is de snelste test in deze hele thread, dus begin daarmee voordat je iets anders aanraakt. Als de opslag zonder netwerk gelijk blijft, is het een synchronisatie- of downloadlus en geen iOS-rommel, en geen enkele opschoonapp verandert daar iets aan. Clever Cleaner helpt alleen als je hebt bevestigd dat Foto’s de daadwerkelijke boosdoener is.