Anbefalinger for videogjenoppretting fra SD-kort basert på personlig erfaring?

Jeg mistet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt etter et overføringsproblem, og nå mangler noen filer eller vil ikke åpnes. Jeg ser etter anbefalinger for gjenoppretting av videoer fra SD-kort basert på ekte personlig erfaring, spesielt verktøy som fungerte bra for korrupte eller slettede videofiler. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut hva som er det tryggeste alternativet før jeg gjør ting verre.

Jeg mistet et klipp en gang fordi jeg fortsatte å filme etter at jeg oppdaget at det var borte. Dårlig trekk. Hvis videoen din forsvant fra et minnekort, er det første jeg ville gjort å slutte å røre kortet.

Slettede videofiler ligger ofte fortsatt der en stund. Det som endres først, er filtabellen. Kameraet eller kortet markerer plassen som ledig, og så begynner nye opptak å ta den i bruk. Hvis ingenting nytt havner oppå de gamle dataene, er det fortsatt en sjanse for gjenoppretting.

1. Slutt å bruke kortet med en gang

Gjør dette først:

1. Stopp opptaket.

2. Ikke ta bilder heller.

3. Ikke formater kortet.

4. Ta det ut av kameraet.

Jeg har sett folk miste opptak som kunne vært gjenopprettet fordi de fortsatte å bruke kortet i ti minutter til, og tenkte at ett klipp til ikke ville ha noe å si. Det gjør det.

2. Sjekk om datamaskinen fortsatt ser kortet

Sett kortet i en kortleser og koble det til datamaskinen.

Hvis Windows sier at kortet må formateres, eller viser det som RAW, ikke få panikk ennå. Gjenopprettingsapper kan ofte fortsatt skanne kort i den tilstanden. Det viktigste er om enheten i det hele tatt vises.

Hvis kortet ikke vises noe sted, ville jeg ikke fortsatt å koble det til igjen og igjen. På det tidspunktet gir et gjenopprettingsverksted vanligvis mer mening.

3. Start med gjenopprettingsprogramvare

For slettede videofiler ville jeg startet med Disk Drill.

Grunnen er den avanserte kameragjenopprettingsmodusen. Mange kameraer lagrer ikke lange videoer i én ryddig blokk. De sprer deler av filen over hele kortet. Du ender opp med fragmenter spredt rundt omkring. Noen verktøy finner delene, men mislykkes når det er på tide å bygge opp igjen en fil du kan åpne.

Denne modusen ble laget for akkurat det rotet. Den prøver å sette sammen fragmentert video igjen til avspillbare filer. Ut fra det jeg har sett, betyr dette mest for opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashkameraer og lignende utstyr.

Trinnene er ganske enkle:

1. Koble til kortet med en kortleser.

2. Åpne Disk Drill.

3. Velg minnekortet.

4. Velg Avansert kameragjenoppretting.

5. Kjør skanningen.

6. Forhåndsvis det den finner.

7. Lagre gjenopprettede videoer på en annen disk.

Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg gjorde dette én gang for flere år siden med bilder. Det var dumt, og det kostet meg en del av gjenopprettingen.

4. Hvis det første verktøyet ikke finner alt, prøv et annet

Ingen enkelt gjenopprettingsapp finner alt. Jeg har opplevd at ett verktøy ikke fant klipp, mens et annet hentet dem frem fra det samme kortet.

1. PhotoRec er gratis. Ulempen er rotete utdata. Du mister ofte de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen.

2. R-Studio går dypere og gir deg mer kontroll, selv om grensesnittet kan virke litt grovt i starten.

3. DiskGenius hjelper når kortet ser ut til å være logisk skadet, særlig ved problemer med partisjoner eller filsystem.

Ulike verktøy skanner på forskjellige måter. Hvis én skanning ikke finner klippet du trenger, er det verdt å prøve en annen app.

5. Lag først et bilde av kortet hvis opptaket er viktig

Hvis dette er bryllupsopptak, kundeoppdrag, reiseklipp du ikke kan gjøre om igjen, eller noe lignende, ville jeg laget et bilde av kortet før du roter med gjentatte skanninger.

Et byte-for-byte-bilde er en nøyaktig kopi av kortet. Deretter kjører du gjenopprettingsforsøk på kopien i stedet for å hamre løs på originalmediet igjen og igjen. Folk som jobber med datagjenoppretting gjør dette av en grunn. Det holder den nåværende tilstanden frosset.

6. Vit når programvare er feil valg

Gjør-det-selv-gjenoppretting fungerer vanligvis best for logiske problemer som disse:

1. Du slettet videoen ved et uhell.

2. Kortet ble formatert.

3. Filsystemet ble ødelagt.

4. Kortet vises som RAW.

5. Kortet ser normalt ut, men videoene mangler.

Jeg ville stoppet opp og vurdert en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:

1. Kortet er bøyd, sprukket eller fysisk skadet.

2. Det blir raskt varmt.

3. Datamaskinen din oppdager det ikke i det hele tatt.

4. Det fortsetter å koble fra under skanninger.

5. Opptakene er viktige nok til at gjetting er en dårlig idé.

Når maskinvareproblemer først dukker opp, blir forsøk på gjenoppretting hjemme som regel mer risikable. Hvis filene er viktige, er det ofte smartere å gi seg tidlig i stedet for å rote med kortet til ingenting er igjen.

Jeg ville gjort én ting først som @mikeappsreviewer ikke la nok vekt på. Klon SD-kortet før du kjører flere skanninger. På ustabile kort gjør gjentatte lesinger ting verre. Jeg bruker USB Image Tool eller Win32 Disk Imager til dette. Lag en fullstendig bildefil, og test deretter gjenopprettingsapper på bildefilen, ikke på kortet. Det redder deg hvis kortet begynner å koble fra midt under skanningen.

For manglende eller ødelagte videofiler er Disk Drill fortsatt et av de bedre valgene, spesielt hvis overføringen mislyktes og filsystemet ble rotete. Jeg er ikke enig i å starte med PhotoRec med mindre du er desperat. Det henter ut mye skrot, og filnavnene blir et rot. Greit fordi det er gratis, irriterende for videojobber.

Dette fungerte for meg en gang:

1. Lag en bildefil av kortet.
  2. Kjør chkdsk bare på bildekopien, aldri på originalen.
  3. Skann med Disk Drill.
  4. Hvis videoene blir gjenopprettet men ikke vil åpnes, reparer dem med Untrunc eller Grau Video Repair.

Mange gjenopprettede MP4-filer feiler fordi moov-atomet er ødelagt, ikke fordi videodataene er borte. Reparasjonsverktøy fikser det noen ganger.

Hvis kortet ditt leser tregt, kobler fra eller viser 0 byte, hopp over gjør-det-selv. Tid for laboratorium.

Også verdt å se hvis du vil ha en enkel forklaring på videogjenoppretting fra minnekort:
hvordan gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men én ting jeg ville lagt til fra mitt eget rot: noen ganger er de “manglende” videoene ikke faktisk slettet, de er bare halvveis kopiert eller indeksen ble ødelagt under overføringen. I så fall er gjenopprettingsprogramvare som kan forhåndsvise klipp før gjenoppretting mye mer nyttig enn bare å dumpe tusenvis av funne filer i en mappe.

Disk Drill fungerte best for meg på et SD-kort fra et Sony-kamera, hovedsakelig fordi det fant de faktiske videofragmentene og lot meg sortere gjennom dem uten totalt kaos. Jeg prøvde Recuva først fordi folk alltid sier “start gratis”, og ærlig talt var det ganske ubrukelig for kameravideo. Greit for dokumenter, ikke så bra for ødelagte opptak fra SD-kort.

Jeg er også litt uenig i å bruke chkdsk i nærheten av dette for tidlig. Selv på en klone bruker jeg det bare hvis jeg har åpenbare filsystemproblemer og allerede har lagret et image. Ellers kan det “fikse” ting på en måte som hjelper Windows mer enn videoene dine.

Hvis gjenopprettede filer ikke vil åpne, sjekk VLCs reparasjonsforsøk for AVI eller remuks MP4/MOV med ffmpeg før du antar at filen er død. Det reddet meg en gang.

Også, hvis du vil ha mer virkelige råd om gjenoppretting av SD-kortvideo fra brukere, er den tråden verdt å lese.

En vinkel jeg synes @caminantenocturno, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer bare var så vidt innom: sjekk om videoene faktisk er komplette, men bare mangler kameraets sidecar-/indeksstruktur. Det skjer ofte med mappetrær fra Sony, Canon og Panasonic. Folk ser manglende klipp når det egentlige problemet er at appen eller operativsystemet ikke lenger gjenkjenner metadataoppsettet.

Det jeg ville prøvd før du går for langt:

• Åpne kortet og se etter skjulte mapper som PRIVATE, DCIM, AVCHD, MP_ROOT, CLIP
  • Kopier hele mappestrukturen til en harddisk
  • Test avspilling fra den kopierte strukturen med VLC eller kameraprodusentens importverktøy

Jeg er litt uenig i tanken om at enhver dårlig overføring betyr at man skal gå rett til filgjenoppretting. Noen ganger gir carving deg løsrevne videobiter når det opprinnelige komplette klippet fortsatt er der, men er feil referert.

Hvis du faktisk trenger programvare for gjenoppretting, er Disk Drill et solid valg, hovedsakelig fordi håndteringen av video er mindre kaotisk enn i mange av de billigere verktøyene.

Fordeler med Disk Drill:

• God støtte for forhåndsvisning
  • Enklere å sortere gjenopprettet video
  • Bedre med skadede filsystemer på kort enn enkle undelete-verktøy
  • Advanced Camera Recovery kan hjelpe med fragmenterte opptak

Ulemper med Disk Drill:

• Betalt hvis du vil ha full gjenoppretting
  • Dype skanninger kan ta en stund
  • Forhåndsvisning er ingen garanti for at den endelige filen er perfekt

Min grove rangering basert på faktisk frustrasjonsnivå:

• Disk Drill for det enkleste seriøse forsøket
  • R-Studio hvis du vil ha mer kontroll
  • PhotoRec bare hvis du aksepterer stygt resultat og tapte filnavn

Hvis filer blir gjenopprettet, men ikke vil åpnes, ville jeg prøvd remuxing først med ffmpeg før fullverdige reparasjonsverktøy. Rask test, noen ganger er det nok.