Anbefalinger til gendannelse af videoer fra SD-kort baseret på personlig erfaring?

Jeg mistede ved et uheld vigtige videoer fra mit SD-kort efter et problem under overførslen, og nu mangler nogle filer eller kan ikke åbnes. Jeg leder efter anbefalinger til videogendannelse fra SD-kort baseret på ægte personlige erfaringer, især værktøjer der fungerede godt til korrupte eller slettede videofiler. Jeg har virkelig brug for hjælp til at finde den sikreste løsning, før jeg gør det hele værre.

Jeg mistede engang et klip, fordi jeg blev ved med at optage, efter jeg opdagede, at det var væk. Dårligt træk. Hvis din video er forsvundet fra et hukommelseskort, er det første, jeg ville gøre, at stoppe med at røre kortet.

Slettede videofiler ligger ofte stadig der i et stykke tid. Det, der ændrer sig først, er filtabelen. Kameraet eller kortet markerer pladsen som ledig, og så begynder nye optagelser at overtage den. Hvis der ikke lander noget nyt oven på de gamle data, er der stadig en chance for gendannelse.

1. Stop med at bruge kortet med det samme

Gør dette først:

1. Stop optagelsen.

2. Tag heller ikke billeder.

3. Formatér ikke kortet.

4. Tag det ud af kameraet.

Jeg har set folk miste optagelser, der kunne gendannes, fordi de blev ved med at bruge kortet i ti minutter mere og tænkte, at ét klip mere ikke ville gøre nogen forskel. Det gør det.

2. Tjek om din computer stadig kan se kortet

Sæt kortet i en kortlæser, og tilslut den til din computer.

Hvis Windows siger, at kortet skal formateres, eller viser det som RAW, så gå ikke i panik endnu. Gendannelsesapps kan ofte stadig scanne kort i den tilstand. Det vigtigste er, om enheden overhovedet vises.

Hvis kortet ikke vises nogen steder, ville jeg ikke blive ved med at tilslutte det igen og igen. På det tidspunkt giver et gendannelsesværksted som regel mere mening.

3. Start med gendannelsessoftware

For slettede videofiler ville jeg starte med Disk Drill.

Årsagen er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Mange kameraer gemmer ikke lange videoer i én pæn blok. De spreder dele af filen ud over kortet. Så ender du med fragmenter spredt over det hele. Nogle værktøjer finder delene, men fejler, når det er tid til at genskabe en fil, du kan åbne.

Denne tilstand blev bygget til netop det rod. Den forsøger at sætte fragmenterede videoer sammen igen til afspilbare filer. Ud fra det, jeg har set, betyder det mest for optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams og lignende udstyr.

Trinene er ret ligetil:

1. Tilslut kortet med en kortlæser.

2. Åbn Disk Drill.

3. Vælg hukommelseskortet.

4. Vælg Advanced Camera Recovery.

5. Kør scanningen.

6. Forhåndsvis det, den finder.

7. Gem gendannede videoer på et andet drev.

Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Jeg gjorde dette én gang for mange år siden med billeder. Det var dumt, og det kostede mig en del af gendannelsen.

4. Hvis det første værktøj overser noget, så prøv et andet

Ingen enkelt gendannelsesapp finder alt. Jeg har oplevet, at ét værktøj overså klip, mens et andet fandt dem på det samme kort.

1. PhotoRec er gratis. Ulempen er rodet output. Du mister ofte de oprindelige filnavne og mappestrukturen.

2. R-Studio går mere i dybden og giver dig mere kontrol, selv om grænsefladen føles lidt rå i starten.

3. DiskGenius hjælper, når kortet ser logisk beskadiget ud, især ved problemer med partitioner eller filsystem.

Forskellige værktøjer scanner på forskellige måder. Hvis én scanning ikke finder det klip, du har brug for, er det værd at prøve en anden app.

5. Lav først et image af kortet, hvis optagelserne er vigtige

Hvis det er bryllupsoptagelser, kundearbejde, rejseklip du ikke kan lave igen, eller noget lignende, bør du lave et image af kortet, før du roder med gentagne scanninger.

Et byte-for-byte-image er en nøjagtig kopi af kortet. Derefter kører du gendannelsesforsøg på kopien i stedet for at belaste det originale medie igen og igen. Folk, der arbejder med datagendannelse, gør dette af en grund. Det holder den nuværende tilstand frosset.

6. Vid, hvornår software er det forkerte valg

Gør det selv-gendannelse fungerer som regel bedst til logiske problemer som disse:

1. Du slettede videoen ved en fejl.

2. Kortet blev formateret.

3. Filsystemet blev beskadiget.

4. Kortet vises som RAW.

5. Kortet ser normalt ud, men videoerne mangler.

Jeg ville stoppe op og overveje en gendannelsesservice, hvis noget af dette sker:

1. Kortet er bøjet, revnet eller fysisk beskadiget.

2. Det bliver hurtigt varmt.

3. Din computer registrerer det slet ikke.

4. Det bliver ved med at afbryde under scanninger.

5. Optagelserne er vigtige nok til, at det er en dårlig idé at gætte sig frem.

Når der opstår hardwareproblemer, bliver gendannelsesforsøg derhjemme som regel mere risikable. Hvis filerne er vigtige, er det ofte klogere at stoppe tidligt i stedet for at pille ved kortet, indtil der ikke er noget tilbage.

Jeg ville gøre én ting først, som @mikeappsreviewer ikke understregede nok. Klon SD-kortet, før du kører flere scanninger. På ustabile kort gør gentagne læsninger tingene værre. Jeg bruger USB Image Tool eller Win32 Disk Imager til dette. Lav en fuld imagefil, og test derefter gendannelsesapps på imaget, ikke på kortet. Det redder dig, hvis kortet begynder at koble fra midt i scanningen.

Ved manglende eller ødelagte videofiler er Disk Drill stadig et af de bedre valg, især hvis overførslen mislykkedes, og filsystemet blev rodet. Jeg er ikke enig i at starte med PhotoRec, medmindre du er desperat. Det trækker en masse skrammel med sig, og filnavnene er et rod. Fint fordi det er gratis, irriterende til videoopgaver.

Det virkede for mig engang:

1. Lav et image af kortet.
  2. Kør kun chkdsk på imagekopien, aldrig på originalen.
  3. Scan med Disk Drill.
  4. Hvis videoer bliver gendannet, men ikke vil åbne, så reparer dem med Untrunc eller Grau Video Repair.

Mange “gendannede” MP4-filer fejler, fordi moov-atomet er ødelagt, ikke fordi videodataene er væk. Reparationsværktøjer kan nogle gange fikse det.

Hvis dit kort læser langsomt, kobler fra eller viser 0 byte, så spring gør det selv over. Tid til laboratoriet.

Også værd at se, hvis du vil have en simpel forklaring på videogendannelse fra hukommelseskort:
hvordan man gendanner slettede videoer fra et SD-kort

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men én ting jeg vil tilføje fra mit eget rod: nogle gange er de manglende videoer faktisk ikke slettet, de er bare halvt kopieret, eller indekset blev ødelagt under overførslen. I så fald er gendannelsessoftware, der kan forhåndsvise klip før gendannelse, langt mere nyttigt end bare at dumpe tusindvis af fundne filer i en mappe.

Disk Drill virkede bedst for mig på et SD-kort fra et Sony-kamera, hovedsageligt fordi det fandt de faktiske videofragmenter og lod mig sortere dem uden totalt kaos. Jeg prøvede Recuva først, fordi folk altid siger start gratis, og ærligt talt var det lidt ubrugeligt til kameravideo. Fint til dokumenter, ikke særligt godt til ødelagte SD-optagelser.

Jeg er også en smule uenig i at bruge chkdsk i nærheden af dette for tidligt. Selv på en klon bruger jeg det kun, hvis jeg har at gøre med åbenlyse filsystemmærkværdigheder og allerede har gemt et image. Ellers kan det rette ting på en måde, der hjælper Windows mere end dine videoer.

Hvis gendannede filer ikke vil åbne, så tjek VLCs reparationsforsøg for AVI eller remux MP4/MOV med ffmpeg, før du antager, at den er død. Det reddede mig én gang.

Hvis du også vil have mere praktisk rådgivning om gendannelse af SD-kortvideoer fra brugere, er den tråd værd at læse.

En vinkel, jeg synes @caminantenocturno, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer kun berørte let: tjek om videoerne faktisk er komplette, men blot mangler kameraets sidecar-/indeksstruktur. Det sker ofte med Sony-, Canon- og Panasonic-mappetræer. Folk ser manglende klip, når det egentlige problem er, at appen eller operativsystemet ikke længere genkender metadata-layoutet.

Det ville jeg prøve, før jeg går alt for meget amok:

• Åbn kortet og kig efter skjulte mapper som PRIVATE, DCIM, AVCHD, MP_ROOT, CLIP
  • Kopiér hele mappestrukturen til en harddisk
  • Test afspilning inde i den kopierede struktur med VLC eller kameraproducentens importværktøj

Jeg er en smule uenig i idéen om, at enhver dårlig overførsel betyder, at man straks skal gå til file carving. Nogle gange giver carving dig løsrevne videostykker, når det oprindelige fulde klip stadig er der, men refereres forkert.

Hvis du har brug for gendannelsessoftware, er Disk Drill et solidt valg, primært fordi dets videohåndtering er mindre kaotisk end mange af de billigere værktøjer.

Fordele ved Disk Drill:

• God understøttelse af forhåndsvisning
  • Nemmere at sortere gendannet video
  • Bedre til beskadigede kortfilsystemer end grundlæggende undelete-værktøjer
  • Advanced Camera Recovery kan hjælpe med fragmenterede optagelser

Ulemper ved Disk Drill:

• Betalt, hvis du vil have fuld gendannelse
  • Dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • Forhåndsvisning er ingen garanti for, at den endelige fil er perfekt

Min grove rangering ud fra faktisk frustrationsniveau:

• Disk Drill til det letteste seriøse forsøg
  • R-Studio, hvis du vil have mere kontrol
  • PhotoRec kun hvis du accepterer grim output og mistede filnavne

Hvis filer bliver gendannet, men ikke vil åbne, ville jeg først prøve remuxing med ffmpeg før fulde reparationsværktøjer. Hurtig test, nogle gange nok.