Ik probeer foto’s op mijn iPhone te organiseren en raakte in de war nadat ik afbeeldingen aan verschillende albums had toegevoegd. Ze lijken nog steeds in mijn hoofdbibliotheek te staan, dus ik kan niet zien of ze echt zijn verplaatst of alleen op een andere manier zijn gegroepeerd. Ik heb hulp nodig om te begrijpen hoe fotoalbums op de iPhone werken, zodat ik niet per ongeluk iets verwijder of kwijtraak terwijl ik mijn foto’s organiseer.
De configuratie van Apple’s Foto’s bracht mij ook in de war. Als je van normale mappen op een pc komt, voelt het achterstevoren.
De korte versie is dit. Albums verplaatsen niets.
Je iPhone houdt één hoofdfotobibliotheek bij, en Recent of Alle foto’s is nog steeds de stapel waar alles terechtkomt. Wanneer je een foto aan een album toevoegt, maak je alleen een andere weergave van hetzelfde bestand. Dus als je de foto uit de hoofdbibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit het album. Ik heb dat op de irritante manier geleerd nadat ik een groot deel van een zondag bezig was met sorteren, en daarna merkte dat de grote fotostroom er nog steeds uitzag als een rommella.
Albums helpen nog steeds een beetje. Ik gebruik ze voor reizen, huisprojecten, bonnetjes, kinderspullen. Maar ze verminderen de rommel in de hoofdfeed niet. Ze maken het alleen makkelijker om bepaalde groepen later terug te vinden.
Als je doel is om oudere foto’s snel te vinden, werkt Zoeken meestal beter dan albums. Ik typ dingen als ‘hond’, ‘strand’, ‘pizza’, ‘sneeuw’, en meestal komt het dichtbij genoeg. Het hartje van Favorieten is ook belangrijker dan ik had verwacht. Als ik 12 foto’s maak en er maar 1 goed uitziet, zet ik die meteen als favoriet. Later, als iemand vraagt om foto’s te zien, sla ik de wazige rommel over en open ik eerst Favorieten.
Het grotere probleem voor mij was opslag, niet albums. Mijn telefoon werd traag. De camera deed er langer over om te openen. Apps voelden stroperig aan. Een paar keer liep ook het toetsenbord achter. Ik controleerde de opslag en, geen verrassing, foto’s en video’s namen het meeste in beslag. Zodra een iPhone vol begint te raken, voelt de prestaties minder goed aan. Ik heb het zien gebeuren.
Ik probeerde met de hand te verwijderen. Slecht idee. Door 20.000 foto’s één voor één gaan is ellendig.
Dus ik gaf toe en testte een opruimapp. Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner. Ik verwachtte de gebruikelijke onzin, overal advertenties, nep-scans, een betaalmuur na twee tikken. Deze deed dat niet. Gratis, geen advertenties, geen abonnementsmuur die elke minuut opduikt.
Een paar onderdelen waren meteen nuttig.
Heavies liet eerst de grootste bestanden zien, waardoor meteen duidelijk werd welke 4K-clips mijn opslag verpestten.
Similars groepeerde bijna identieke foto’s. Als je het klassieke doet waarbij je 18 versies van dezelfde zonsondergang maakt of je kind steeds dezelfde gezichtsuitdrukking trekt, brengt het de stapel snel terug. Het kiest een beste foto, daarna gooi je de extra’s weg.
Screenshots waren ook makkelijker omdat het de bestandsgroottes duidelijk liet zien. Klinkt klein, maar zien hoeveel ruimte die willekeurige screenshots innamen maakte het voor mij makkelijker om te stoppen met ze hamsteren.
Het privacygedeelte was voor mij ook belangrijk. Het verwerkt alles op het apparaat, dus je bibliotheek wordt niet naar een mysterieuze server gestuurd.
Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, voelde mijn telefoon weer normaal aan. Minder haperingen, minder wachten, minder vreemde pauzes bij het openen van de camera. Geen magie, nog steeds dezelfde telefoon, maar het verschil was duidelijk.
Wat op de lange termijn werkte was veranderen hoe ik foto’s maak en sorteer.
Ik begon Recent te behandelen als een inbox. Eén keer per week ga ik erdoorheen. Bewaar de beste foto’s. Zet de foto’s die ik later weer wil kunnen vinden als favoriet. Zet sommige in albums als ze bij een reis of gebeurtenis horen. Verwijder daarna de herhalingen, slechte hoeken, per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s, screenshots die ik niet meer nodig heb.
De oude filmrol-mentaliteit helpt meer dan welke app dan ook. Vroeger had je 24 of 36 foto’s en dacht je na voordat je op de knop drukte. Nu is het te makkelijk om 40 kopieën van dezelfde verjaardagstaart te bewaren. Ik ben begonnen met 1 of 2 bewaren en de rest verwijderen. Voelt eerst hard. Daarna voelt je bibliotheek niet meer als een vuilnisbelt.
Dus ja, albums op de iPhone lijken meer op labels dan op mappen. Toen ik dat eenmaal accepteerde, werd het geheel een stuk logischer. Als je telefoon vol en traag aanvoelt, richt je dan eerst op favorieten, zoeken, wekelijkse opruiming en het wissen van grote bestanden. Dat hielp mij meer dan proberen het perfecte albumsysteem op te bouwen.
Nee. Foto’s toevoegen aan een iPhone-album verplaatst ze niet uit je bibliotheek.
Zie Albums als verwijzingen. Je foto blijft in de hoofdmap van Foto’s, en het album toont een andere weergave van hetzelfde item. Dus ja, wat je zag is normaal. Apple Foto’s werkt meer als tags dan als mappen.
Een paar praktische punten.
-
Recent blijft vol.
Als je 200 foto’s toevoegt aan een Reis-album, toont Recent nog steeds alle 200. -
Eén foto, veel albums.
Je kunt dezelfde foto in Familie, Vakantie en Favorieten plaatsen zonder 3 kopieën te maken. -
Verwijderen is belangrijk.
Als je een foto uit de bibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit elk album. Als je hem alleen uit een album verwijdert, blijft hij in de bibliotheek staan. -
Albums besparen geen opslagruimte.
Ze helpen bij de organisatie. Ze verminderen het ruimtegebruik niet.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat albums maar beperkt nuttig zijn. Voor gedeelde dingen zoals bonnetjes, werkdocumenten, gegevens van huisdieren en reizen besparen albums tijd als je ze goed benoemt. Zoeken is geweldig, maar mist af en toe vreemde dingen.
Als je doel een overzichtelijkere opslag is, gebruik dan albums om te sorteren en een opschoontool om dubbele bestanden, grote video’s en nutteloze schermafbeeldingen te verwijderen. Clever Cleaner is hier sterk in. Als je snel iets wilt lezen, deze review behandelt waarom het goed werkt voor het opschonen van iPhone-foto’s en opslag, beste review van een echt gratis app voor het opschonen van iPhone-opslag.
Beste indeling, naar mijn mening:
Gebruik albums voor gebeurtenissen of categorieën.
Gebruik Favorieten voor je beste foto’s.
Gebruik zoeken om snel iets te vinden.
Verwijder uit de bibliotheek wanneer je ruimte wilt terugkrijgen.
Apple heeft het eerlijk gezegd een beetje vreemd gemaakt. Zodra je albums als labels ziet, is het logischer.
Nee. Foto’s toevoegen aan een iPhone-album verplaatst ze nergens naartoe. Het groepeert ze alleen.
De beste manier om erover na te denken:
- Bibliotheek/Recent = waar de echte foto staat
- Album = een snelkoppeling naar die foto
Dus ja, @mikeappsreviewer en @cazadordeestrellas hebben gelijk over het belangrijkste punt. Waar ik het een beetje oneens ben, is dat albums niet alleen maar mooi meegenomen zijn. Als je ze gebruikt voor projecten, reizen, bonnetjes of huisdieren, zijn ze eerlijk gezegd superhandig. Alleen niet op de ouderwetse mapmanier die mensen verwachten.
Belangrijke nuance die mensen missen:
- Verwijderen uit album = foto blijft nog steeds in de bibliotheek
- Foto verwijderen uit de bibliotheek = weg uit alle albums
- Eén foto in 3 albums zetten = nog steeds één bestand, geen 3 kopieën
Apple wil in principe dat je tegelijk bladert op Momenten, Zoeken, Personen, Plaatsen en Albums. Best rommelig, maar zo werkt het systeem.
Als je echte probleem rommel is, gaan albums dat niet oplossen. Je moet dingen echt verwijderen. Ik zou albums gebruiken om te sorteren, daarna favorieten voor de beste foto’s, en vervolgens af en toe een opruimronde doen. Als je opslag volloopt door duplicaten/schermafbeeldingen/video’s, is Clever Cleaner het bekijken waard, omdat het helpt om rommel snel te vinden zonder de gebruikelijke paywall-onzin.
Ook dit is een goede aanrader als je praktijkervaringen erover wilt lezen: echte gebruikerservaringen met Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag
Dus, de korte versie: albums organiseren, ze verplaatsen niet. Apple heeft het raar gemaakt, maar dat is normaal.
Ja, albums op de iPhone zijn in feite containers met verwijzingen, geen containers met bestanden.
Eén nuance die ik zou toevoegen aan wat @cazadordeestrellas, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer zeiden: wat aanvoelt als de hoofdgalerij is vaak Recent, en Recent is gesorteerd op datum van toevoegen, niet echt bedoeld als je nette georganiseerde plank. Dus zelfs als je albums perfect georganiseerd zijn, zal Recent er nog steeds chaotisch uitzien. Dat deel is Apples ontwerp, niet iets wat jij verkeerd doet.
Waar ik het licht oneens ben met de groep die zegt gebruik gewoon zoeken: zoeken is goed, maar niet betrouwbaar genoeg voor dingen zoals bonnetjes, garanties, serienummers of werkafbeeldingen. Albums zijn beter voor doelbewuste verzamelingen.
Praktisch denkkader:
- Bibliotheek = hoofdcollectie
- Albums = samengestelde weergaven
- Favorieten = snelle shortlist
- Verwijderen = enige manier om rommel/opslag te verminderen
Als je doel minder rommel is, niet alleen beter groeperen, dan kom je er niet met alleen albums. Je hebt een opruimgewoonte of een opruimapp nodig. Clever Cleaner is daar prima voor.
Voordelen van Clever Cleaner:
- eenvoudige controle van dubbele/vergelijkbare foto’s
- helpt grote video’s snel te vinden
- handig voor het opruimen van screenshots
- simpel genoeg dat je het ook echt gebruikt
Nadelen:
- opruimsuggesties moeten nog steeds door een mens worden gecontroleerd
- vergelijkbare foto’s zijn niet altijd veilig om in bulk te verwijderen
- albumorganisatie is nog steeds iets wat je in Foto’s doet, niet in de opschoonapp
- als je je bibliotheek al heel netjes houdt, kan het overbodig aanvoelen
Dus, als aanvulling: toevoegen aan albums = georganiseerd, niet verplaatst. Als je minder foto’s in de weg wilt hebben, moet je de extra’s uit de bibliotheek zelf verwijderen.