Jag raderade av misstag viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag försöker hitta den bästa programvaran för dataåterställning för Mac år 2026 som är säker, effektiv och fungerar bra på den senaste versionen av macOS. Jag behöver hjälp att välja ett pålitligt verktyg för att återställa dokument, bilder och videor utan att göra situationen värre.
Jag gick igenom detta för några veckor sedan efter att jag raderade en extern SSD under en ominstallation av macOS. Dumt misstag. Jag testade en hög med återställningsappar efter det, och den jag hela tiden återvände till var Disk Drill.
Det som övertygade mig var blandningen av resultat, hastighet och en installation som jag inte behövde kämpa med. Många Mac-verktyg för återställning ser rena ut på ytan, men sedan kör du en skanning och den drar ut på tiden i evigheter, förhandsvisningar misslyckas eller så känns APFS-stödet halvfärdigt. Disk Drill hanterade moderna Mac-grejer bättre än det mesta jag testade. Det körde fint på Apple Silicon, läste APFS, HFS+ och exFAT utan konstiga problem, och återställningsstegen var tillräckligt tydliga för att du inte ska behöva en sysadmin-hjärna för att ta dig igenom det.
Förhandsvisningsdelen betydde mer än jag hade väntat mig. Innan jag betalade öppnade jag dokument, bilder, videor, till och med PSD-filer, och kontrollerade om de fortfarande gick att använda. Jag såg andra appar lista tusentals återställningsbara filer, men sedan var hälften trasigt skräp. Så den här delen sparade mig tid.
Några extra funktioner stack också ut:
- Byte-för-byte-säkerhetskopia för instabila enheter
- S.M.A.R.T.-övervakning
- Dublettrensare
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery för uppdelade videofiler
Diskavbildningsfunktionen är den jag skulle behålla för. Om din enhet börjar koppla från, klicka eller bete sig helt slumpmässigt, ger en klon först en säkrare chans att få ut data senare.
Om du har att göra med svårare fall, som RAID, partitionsskador eller NAS-återställning, är R-Studio värt att titta på. Jag förstår varför IT-folk gillar det. Det känns snabbt och låg-nivå. Jag skulle dock inte ge det till en vanlig användare. Gränssnittet är tätpackat, och om du inte är van vid filsystemverktyg blir det snabbt tröttsamt.
Jag testade också iBoysoft Data Recovery. Det klarade APFS bättre än jag förväntade mig, så det ska det få beröm för. Mitt problem var prissättningen. Det lutade hela tiden åt prenumerationsgrejer, och jag är rätt trött på att programvara gör så för engångsjobb.
PhotoRec är fortfarande värt att nämna om gratis är viktigast. Det fungerar, ungefär på det där brutala sättet. Du får ofta tillbaka filer via signatur, men filnamn och mappstruktur är vanligtvis förstörda. På en stor enhet blir resultatet snabbt en röra. Du lägger mycket tid på att sortera igenom återställt skräp för att hitta det du behöver.
Den större poängen, och det här spelar större roll än folk tror, är att appen bara är en del av historien. Vad du gör direkt efter dataförlust spelar större roll. Särskilt på SSD:er sjunker dina odds snabbt om du fortsätter använda Macen som om inget hänt. Nya skrivningar tuggar snabbt igenom gammal data.
Om du förlorade något viktigt, gör detta först:
- Sluta använda enheten
- Installera inte återställningsprogram på samma enhet
- Spara återställda filer på en annan enhet
- Om enheten är instabil, skapa en avbild innan du försöker med återställning
Jag lärde mig det här den hårda vägen. Att välja den bästa appen spelar mindre roll än att inte göra enheten värre under de första tio minuterna.
Om du tömde Papperskorgen på en Mac skulle jag ranka dem så här för 2026.
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
- iBoysoft
Jag håller med @mikeappsreviewer om Disk Drill, men jag rankar det högre av en enkel anledning. Det passar vanliga användare bättre. Snabba skanningstider på APFS spelar roll, men den större vinsten är filsorteringen efter skanningen. Om du raderade foton, dokument och projektfiler ger Disk Drill dig vanligtvis en renare väg till det du behöver. Mindre letande, mindre bortkastad tid. Det spelar roll när du försöker återställa 20 filer, inte 200 000.
Där jag inte riktigt håller med är att R-Studio inte bara är för IT-folk. Om dina data är värda mycket och du är villig att lägga en timme på att lära dig gränssnittet, får det ofta ut mer från skadade volymer. Det är fult, men ful programvara vinner ibland.
För ett smidigt återställningsflöde på Mac är Disk Drill det enklaste valet. För trasiga partitioner eller allvarliga diskproblem får R-Studio min röst. Gratisalternativet PhotoRec fungerar fortfarande, men filnamnen är ofta ett totalt kaos.
En sak till. Om dina raderade filer låg på den interna SSD:n beror chansen till återställning mycket på TRIM. På moderna Macar rensas raderade block snabbt. Så ingen app är magisk där. Om filerna låg på en extern enhet är dina chanser mycket bättre.
Om du vill läsa mer är den här tråden användbar för bästa valen av dataåterställningsprogram för Mac 2026:
bästa valen av dataåterställningsprogram för Mac från Reddit-användare
Kort version: prova Disk Drill först. Om det hittar filerna och förhandsvisar dem tydligt är du i ganska bra läge. Om det inte gör det, gå vidare till R-Studio. Om enheten låter konstigt eller kopplar bort sig från Macen, sluta pilla med den och skapa en avbild först.
Om detta hände på din Macs interna SSD, skulle jag vara lite mindre optimistisk än @mikeappsreviewer och @reveurdenuit. Inte för att de har fel, utan för att moderna Macar + TRIM kan få bästa programvaran för dataåterställning för Mac att låta mer magisk än den faktiskt är. Ibland går filerna att återställa, ibland är de i princip borta innan du ens har panikat färdigt.
Med det sagt, när det gäller faktisk programvara är Disk Drill for Mac fortfarande det första jag skulle prova. Inte bara för att det är populärt, utan för att det gör ett stabilt jobb med att visa dig vad som verkligen går att återställa i stället för att dumpa en jättelik fillista med falska förhoppningar i knät på dig. För nyligen raderade filer på externa enheter, SD-kort och USB-lagring brukar det vara det minst irriterande alternativet. R-Studio är starkare i vissa fula specialfall, visst, men för vanliga människor kan det kännas som att göra deklarationen med en hexeditor.
En liten invändning mot de vanliga rankningarna: om dina raderade filer mest var dokument och kontorsrelaterade saker skulle jag också titta på EaseUS Data Recovery Wizard for Mac innan du går direkt till PhotoRec. PhotoRec är kraftfullt, men resultatet är ofta en oorganiserad soptipp. Användbart, ja. Kul, nej.
Min kortlista för 2026 skulle vara:
- Disk Drill för enklast Mac-återställning totalt sett
- R-Studio för skadade volymer / mer avancerade jobb
- EaseUS om du vill ha ett annat användarvänligt alternativ
- PhotoRec bara om du är tålmodig och ganska desperat
Också värt att kolla om du vill ha fler jämförelser: bästa Mac-programvaran för dataåterställning för raderade filer
Om filerna låg på en extern enhet är dina chanser mycket bättre. Om det var den interna SSD:n … tja, kanske, kanske inte. Mac-återställning är irriterande nog ganska träff eller miss numera.
Jag håller mest med @reveurdenuit, @nachtschatten och @mikeappsreviewer, men jag skulle justera rådet lite: bedöm inte Mac-återställningsverktyg enbart utifrån skanningsresultaten. På Mac är kvaliteten på förhandsgranskningen och återställningen av filstrukturen minst lika viktig, särskilt om du behöver specifika projektfiler i stället för en enorm hög med rååterställda filer.
För 2026 är Disk Drill förmodligen den bästa utgångspunkten för de flesta.
Fördelar med Disk Drill
- Ren Mac-gränssnitt
- Bra stöd för APFS och externa enheter
- Förhandsgranskningar är vanligtvis tillförlitliga
- Kan sortera resultat på ett sätt som sparar tid
- Inkluderar extra verktyg som diskavbildning och funktioner för enhetshälsa
Nackdelar med Disk Drill
- Inte det billigaste alternativet
- Djupskanningar kan fortfarande ge många röriga resultat
- På interna SSD:er med TRIM kan det inte utföra mirakel
- Avancerade användare kan tycka att det är mindre detaljerat än R-Studio
Där jag avviker lite från den vanliga rankningen är PhotoRec. Ja, det är gratis, men för Mac-användare som bryr sig om filnamn och mappsökvägar kan det vara besvärligt. Jag skulle ärligt talat placera det lägre om inte budgeten är den enda faktorn.
Min uppfattning:
- Disk Drill för enklast återställning totalt sett
- R-Studio för svårare tekniska fall
- iBoysoft om du vill ha ett annat Mac-fokuserat alternativ
- PhotoRec för gratis grävande som sista utväg
Om det här var en extern enhet är dina chanser ganska goda. Om det var den interna Mac-SSD:n spelar programvaran mindre roll än folk vill erkänna. I så fall är snabba åtgärder viktigare än val av märke.