Mit eksterne harddrev viser pludselig “Parameteren er forkert”, når jeg prøver at åbne det i Windows. Der er vigtige filer på det, og jeg er bekymret for, at drevet kan være beskadiget eller ved at svigte. Hvad er den sikreste måde at rette denne fejl på uden at miste mine data?
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at prøve at “reparere” drevet, indtil filerne er kopieret et andet sted hen. Den Windows-besked, 'Parameteren er forkert.', er skræmmende, men det betyder ofte, at Windows støder på skader i filsystemet eller partitionen. Det betyder ikke automatisk, at filerne er væk.
Den risikable del er, at værktøjer som CHKDSK, formatering og nogle Windows-reparationsprompter skriver ændringer til disken. Hvis drevet allerede er ustabilt, kan det gøre gendannelse sværere.
Start med de enkle ting, før du antager det værste:
- Skift USB-kablet.
- Prøv en anden USB 3.0-port.
- Tilslut drevet til en anden computer.
- Tjek Diskhåndtering og se, om drevet stadig vises med den korrekte kapacitet.
Jeg ville også tjekke drevets tilstand med CrystalDiskInfo eller Disk Drills indbyggede S.M.A.R.T.-monitor. Hvis du ser advarsler om afventende sektorer, omfordelte sektorer, eller den samlede tilstand ser dårlig ud, så behandl det som et svigtende drev og undgå at belaste det med gentagne scanninger.
Hvis Diskhåndtering stadig kan se drevet, selv hvis Stifinder nægter at åbne det, er gendannelse stadig ret realistisk i mange tilfælde.
Til det ville jeg bruge Disk Drill. Det kan arbejde med beskadigede NTFS-, exFAT-, FAT32-, RAW-partitioner og drev, som Windows ikke monterer normalt.
Den sikreste rækkefølge ville være:
- Installer Disk Drill på dit interne drev, ikke på problemdrevet.
- Hvis drevet opfører sig ustabilt, så lav først en Byte-til-byte-sikkerhedskopi, så du kan scanne billedfilen i stedet for at belaste selve drevet.
- Kør en Universal Scan på billedfilen, eller direkte på drevet, hvis det virker stabilt.
- Forhåndsvis filerne, før du gendanner noget.
- Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det beskadigede.
Windows-versionen lader dig også gendanne op til 100 MB gratis, hvilket er nyttigt til at kontrollere, om filerne faktisk kan gendannes, før du betaler.
Når dine vigtige filer er i sikkerhed, så ville jeg først derefter tænke på at reparere drevet.
- Hvis filsystemet stadig kan genkendes, så prøv CHKDSK med
chkdsk X: /r. - Hvis partitionen vises som RAW, eller CHKDSK ikke vil køre, er TestDisk værd at se på. Det er meget godt til beskadigede partitionstabeller, men grænsefladen er ikke begyndervenlig.
- Hvis gendannelsen allerede er gennemført, og intet andet virker, kan en hurtig formatering normalt rydde logisk korruption ved at oprette et nyt filsystem.
Der er også et par løsninger på Windows-siden, men de er mindre almindelige. Hvis denne fejl begyndte at ske med flere drev eller i andre Windows-opgaver, så tjek decimaltegnet i de regionale indstillinger. At køre SFC og DISM kan også hjælpe med at udelukke beskadigede Windows-systemfiler.
Jeg ville stoppe gør det selv-gendannelse, hvis drevet begynder at klikke eller bippe, bliver ved med at afbryde forbindelsen, forsvinder fra Diskhåndtering, viser alvorlige SMART-fejl, eller hvis Disk Drill ikke kan fuldføre, fordi drevet hele tiden går offline.
På det tidspunkt er det sandsynligvis hardwarefejl, og at holde drevet tændt kan gøre tingene værre. Det er dér, et datagendannelseslaboratorium giver mere mening.
De fleste ordentlige laboratorier vil først evaluere drevet og give dig et tilbud, før de udfører gendannelsen. Mange arbejder også efter princippet 'ingen data, ingen betaling', så hvis de ikke kan gendanne noget, betaler du normalt ikke for selve gendannelsen. Priserne varierer, men logiske gendannelser starter ofte omkring $300-600 USD. Hvis drevet kræver clean-room-arbejde eller hardwarereparation, kan det nemt ende omkring $700 til $2,000+ USD.
Når dette også er løst, så sørg for at have mindst to kopier af alt, du går op i. Eksterne drev er fine til sikkerhedskopier, men de bør ikke være det eneste sted, dine billeder eller vigtige filer findes.