Er det mulig å gjenopprette filer fra en ExFAT-harddisk uten en sikkerhetskopi?

Den eksterne harddisken min er formatert som exFAT, og noen viktige filer forsvant etter at den ble koblet fra uventet. Jeg har ikke noen sikkerhetskopi og trenger råd om den tryggeste måten å gjenopprette filer fra en exFAT-harddisk på uten å gjøre datatapet verre.

Hvis dette er en exFAT-ekstern disk og filene nettopp ble slettet, ikke få panikk ennå. Å slette noe betyr vanligvis ikke at selve fildataene blir slettet med en gang. Mesteparten av tiden markerer exFAT bare plassen som ledig, noe som betyr at filene fortsatt kan kunne gjenopprettes så lenge du ikke skriver noe nytt til disken.

Det viktigste er dette: slutt å bruke disken umiddelbart. Det betyr mer enn hvilket gjenopprettingsverktøy du velger.

Ikke kopier noe til den, ikke formater den hvis Windows ber om det, ikke kjør CHKDSK først, og ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken. Alt dette kan gjøre situasjonen verre ved å overskrive de slettede dataene eller endre filsystemet før du har fått sjansen til å gjenopprette noe.

Jeg ville koblet fra disken til du er klar til å jobbe med den, og deretter koblet den til en Windows-PC. Hvis det er en ekstern harddisk, bør du også være oppmerksom på fysiske tegn. Klikking, skrapelyder, tilfeldige frakoblinger eller at den ikke vises pålitelig er dårlige tegn.

Sjekk de enkle tingene først

Før du antar at filene er borte, gjør en rask kontroll. Noen ganger viser Windows bare ikke ting riktig, eller filene er skjult.

1. Søk etter den manglende mappen eller filnavnene i Windows-søk.
  2. Slå på Vis skjulte filer i Filutforsker.
  3. Hvis du er komfortabel med å bruke Ledetekst, kan du prøve attrib-kommandoen for å fjerne skjulte attributter.

Det høres grunnleggende ut, men det er verdt å gjøre før du begynner å skanne hele disken.

Hvis filene faktisk ble slettet

Da ville jeg brukt gjenopprettingsprogramvare. Jeg hadde god erfaring med Disk Drill på en ekstern exFAT-stasjon etter å ha slettet en mappe jeg trodde jeg allerede hadde kopiert et annet sted. Det var enkelt nok å bruke, og det gjenopprettet nesten alt jeg trengte.

Slik ville jeg håndtert det:

1. Installer Disk Drill på datamaskinens hoveddisk, ikke på den berørte exFAT-stasjonen.
  2. Hvis den eksterne stasjonen virker ustabil, lag et diskbilde først og skann det i stedet for å skanne den originale stasjonen om og om igjen.
  3. Velg exFAT-stasjonen eller diskbildet.
  4. Kjør Universal Scan.
  5. La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den tidlig.
  6. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  7. Gjenopprett dem til en annen stasjon, aldri tilbake til den samme.

Windows-versjonen lar deg også gjenopprette opptil 100 MB gratis, så du kan i det minste bekrefte om den kan finne filene dine før du betaler for noe.

Andre alternativer

Disk Drill ville vært mitt førstevalg i en vanlig situasjon med slettede filer, men det er ikke det eneste verktøyet som er verdt å nevne.

Hvis problemet heller er en ødelagt eller skadet partisjon, kan TestDisk passe bedre. Det er gratis og har eksistert i evigheter, men det er ikke på langt nær like brukervennlig hvis du ikke er vant til den typen verktøy. Et godt alternativ, bare ikke det jeg ville gitt til en nybegynner uten en viss forsiktighet.

Og hvis du har en nyere sikkerhetskopi via Filhistorikk, OneDrive eller et annet sikkerhetskopieringsverktøy, bruk den først. Gjenoppretting fra sikkerhetskopi er vanligvis raskere og tryggere enn å prøve å gjenopprette slettede data.

Hvis Windows sier at stasjonen må formateres

Hvis du ser noe som:

'Du må formatere stasjonen før du kan bruke den.'

ikke formater den ennå.

Hvis stasjonen fortsatt vises i Diskbehandling og viser riktig kapasitet, er det en god sjanse for at problemet er filsystemkorrupsjon heller enn fysisk feil. Programvare for datagjenoppretting kan ofte lese data fra en stasjon selv når Windows nekter å åpne den på vanlig måte.

Men jeg ville sluttet å prøve gjør-det-selv-gjenoppretting hvis stasjonen:

1. klikker eller skraper,
  2. kobles fra under skanninger,
  3. viser feil kapasitet,
  4. ikke vises på flere datamaskiner,

Dette ligner mer på symptomer på maskinvarefeil, og gjentatte forsøk kan gjøre gjenoppretting vanskeligere.

Når et gjenopprettingslaboratorium gir mer mening

Hvis disken ble mistet i gulvet, ble våt, ikke vil spinne ordentlig, eller stadig kobler fra, er programvare sannsynligvis ikke den tryggeste løsningen. Da er en profesjonell gjenopprettingstjeneste vanligvis det bedre valget.

De fleste seriøse laboratorier tilbyr en gratis vurdering og jobber etter prinsippet «ingen data, ingen betaling». Kostnaden kan variere mye, men ligger ofte et sted mellom $300 og godt over $1,000 avhengig av hva som er galt. Det høres smertefullt ut, men for familiebilder, bedriftsfiler eller noe som virkelig ikke kan erstattes, kan det være verdt det.

I beste fall er dette bare en utilsiktet sletting eller exFAT-korrupsjon. Begge deler er ganske mulig å gjenopprette hvis du slutter å bruke disken med en gang. Det var det som reddet filene mine, og det er fortsatt det første rådet jeg ville gitt her.

Et rent utilsiktet slettetilfelle er et helt annet problem enn en stasjon som stadig kobler fra USB midt i en skanning. Hvis det er det første tilfellet, har programvaregjenoppretting en grei sjanse, men hvis frakoblingen ble forårsaket av en dårlig kabel, et kabinett eller en sviktende stasjon, er hver lange skanning en ny belastningstest. Jeg ville prøvd en annen kabel/USB-port først, og hvis stasjonen forblir synlig, lage et bilde av den og skanne bildet i stedet for originalen. Disk Drill er helt greit for en vanlig brukervennlig skanning, men ikke vurder gjenoppretting ut fra om Windows kan bla gjennom stasjonen. Gjenopprettingsverktøy kan fortsatt se filer selv når Utforsker ikke viser noe. Den viktigste regelen er fortsatt den kjedelige: gjenopprett til en annen disk, aldri tilbake til exFAT-stasjonen.

En manglende mappe etter en utilsiktet frakobling er ett problem. En disk som stadig forsvinner fordi disken eller USB-kabinettet er i ferd med å svikte, er et annet og styggere problem.

For exFAT kan “forsvunnet” bety noen ulike ting, og de har ikke samme sannsynlighet. Hvis katalogoppføringen ble skadet, kan filinnholdet fortsatt ligge der, men navnene og mappestrukturen kan være delvis borte. Hvis filene ble slettet og ingenting nytt ble skrevet, er det vanligvis bedre. Hvis Windows eller et reparasjonsverktøy allerede har “fikset” disken, kan oppryddingen ha endret metadataene, noe som kan gjøre ryddig gjenoppretting vanskeligere selv om rå fildata fortsatt finnes.

Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men jeg ville vært strengere med det hvis disken koblet fra uventet. En vanlig gjenopprettingsskanning kan kjøre i timevis. Hvis disken er ustabil, er det lenge å fortsette å be en tvilsom disk om å oppføre seg. Den tryggere rekkefølgen er:

1. Slutt å bruke exFAT-disken.
  2. Ikke la Windows formatere eller reparere den.
  3. Ikke kjør CHKDSK før gjenoppretting.
  4. Kopier eller lag et image av hele disken til en annen disk hvis den holder seg tilkoblet lenge nok.
  5. Kjør gjenopprettingsverktøy mot kopien/imaget.
  6. Lagre gjenopprettede filer et annet sted.

Delen med “et annet sted” er ikke valgfri. Folk gjenoppretter fortsatt filer tilbake til samme disk fordi det ser praktisk ut, og lurer så på hvorfor den andre halvdelen av gjenopprettingen er søppel. Det kan overskrive akkurat området du prøver å gjenopprette fra.

Disk Drill er greit hvis disken er lesbar og du vil ha et enkelt grensesnitt. Det er spesielt rimelig for å sjekke om de tapte filene er synlige før du bruker mye innsats. Men jeg ville ikke behandlet noen gjenopprettingsapp som en magisk reparasjonsknapp. Hvis den finner filnavnene og mappetreet, flott. Hvis den bare finner “rekonstruerte” filer etter type, forvent rotete resultater: tilfeldige navn, manglende originale mapper og noen filer som kan forhåndsvises, men ikke åpnes helt. Det er normalt med skadede exFAT-metadata.

Et forbehold folk glemmer: hvis denne “eksterne harddisken” egentlig er en ekstern SSD eller en flash-enhet formatert med exFAT, kan gjenoppretting av slettede filer være mye verre. TRIM eller opprydding i flash-kontrolleren kan fjerne de gamle dataene raskt. Med en roterende USB-harddisk blir slettede data ofte liggende til de overskrives. Med SSD-er og noen flashmedier kan det hende det ikke er noe meningsfullt igjen selv om et gjenopprettingsprogram lister gamle oppføringer.

Før du gjør noe komplisert, ville jeg bare sjekket ting som ikke skriver: prøv en annen kabel, en annen USB-port og kanskje en annen datamaskin bare for å se om disken vises med riktig størrelse. Ikke klikk deg gjennom noen “skann og reparer”-melding. Hvis den viser riktig kapasitet og holder seg tilkoblet, lag et image av den. Hvis den viser feil kapasitet, klikker, spinner opp og ned eller faller fra under kopiering, slutt å pirke på den og avgjør om filene er verdt et laboratorium.

Det realistiske svaret er ja, filer fra en exFAT-disk kan ofte gjenopprettes uten en sikkerhetskopi. Det mindre hyggelige svaret er at kvaliteten på gjenopprettingen avhenger av hva som faktisk skjedde etter frakoblingen. Hvis det bare var en skitten frakobling og mindre filsystemskade, kan du få tilbake mye. Hvis disken er i ferd med å svikte fysisk eller de manglende filene ble overskrevet, kommer ingen programvare til å høflig legge alt tilbake slik det var.

Ikke kjør «reparer», «initialiser» eller «formater» bare for å få stasjonen til å se normal ut igjen. Det er fellen med exFAT-problemer: operativsystemet kan tilby en rask løsning før du har kopiert noe ut, men den løsningen kan skrive om filsystemstrukturer. Det kan gjøre en gjenopprettbar mappestruktur om til en haug med navnløse filer.

Ja, gjenoppretting er mulig uten en sikkerhetskopi, men jeg ville behandlet stasjonen som bevismateriale, ikke som en ødelagt stasjon du prøver å gjøre brukbar. Målet er ikke å få den til å monteres pent. Målet er å hente ut filene før situasjonen endrer seg. Hvis disken viser riktig størrelse, ville jeg klonet/laget et image av den først og deretter skannet klonen. Hvis du hopper over det fordi du bare trenger «noen få filer», gjør i det minste én forsiktig skanning og gjenopprett til en annen fysisk disk. Ikke fortsett å prøve fem forskjellige verktøy mot originalen hvis den kobler fra.

En liten ting folk overser: hvis de manglende filene dine lå inne i én stor containerfil, som et Photos-bibliotek, Outlook PST, VM-image, ZIP eller en database, kan gjenoppretting være styggere enn vanlig. Å få tilbake filnavnet betyr ikke at innholdet i den filen er intakt. Forhåndsvisning er viktig. Disk Drill er et rimelig valg for det, fordi du kan se om det finner gjenkjennelige filer før du bruker mye tid, men hvis stasjonen klikker, faller ut, eller viser feil kapasitet, slutt å bruke programvare og vurder laboratoriegjenoppretting i stedet. Programvare er for lesbare medier. Det er ikke en kur for en døende disk.