Er det muligt at gendanne filer fra en ExFAT-harddisk uden en sikkerhedskopi?

Min eksterne harddisk er formateret som exFAT, og nogle vigtige filer forsvandt, efter at den uventet blev frakoblet. Jeg har ikke en sikkerhedskopi og har brug for råd om den sikreste måde at gendanne filer fra en exFAT-harddisk uden at gøre datatabet værre.

Hvis dette er et exFAT-eksternt drev, og filerne lige er blevet slettet, så gå ikke i panik endnu. At slette noget fjerner normalt ikke de faktiske fildata med det samme. Det meste af tiden markerer exFAT bare den plads som ledig, hvilket betyder, at filerne muligvis stadig kan gendannes, så længe du ikke skriver noget nyt til drevet.

Det vigtigste er dette: stop med at bruge drevet med det samme. Det betyder mere end hvilket gendannelsesværktøj du vælger.

Kopiér ikke noget til det, formatér det ikke, hvis Windows beder om det, kør ikke CHKDSK først, og installér ikke gendannelsessoftware på det samme drev. Alt dette kan gøre tingene værre ved at overskrive de slettede data eller ændre filsystemet, før du har haft en chance for at gendanne noget.

Jeg ville tage drevet ud, indtil du er klar til at arbejde med det, og derefter tilslutte det til en Windows-pc. Hvis det er en ekstern harddisk, skal du også være opmærksom på de fysiske tegn. Kliklyde, slibelyde, tilfældige afbrydelser eller at det ikke vises stabilt, er dårlige tegn.

Tjek de enkle ting først

Før du antager, at filerne er væk, så lav en hurtig realitetstjek. Nogle gange viser Windows bare ikke tingene korrekt, eller filerne er skjulte.

1. Søg efter den manglende mappe eller filnavne i Windows-søgning.
  2. Slå Vis skjulte filer til i Stifinder.
  3. Hvis du er fortrolig med at bruge Kommandoprompt, kan du prøve kommandoen attrib for at fjerne skjulte attributter.

Det lyder basalt, men det er værd at gøre, før du begynder at scanne hele drevet.

Hvis filerne virkelig blev slettet

Det er dér, jeg ville bruge gendannelsessoftware. Jeg havde gode erfaringer med Disk Drill på et eksternt exFAT-drev efter at have slettet en mappe, som jeg troede, jeg allerede havde kopieret et andet sted hen. Det var nemt nok at bruge, og det gendannede næsten alt, jeg havde brug for.

Sådan ville jeg håndtere det:

1. Installer Disk Drill på din computers hoveddrev, ikke på det berørte exFAT-drev.
  2. Hvis det eksterne drev virker ustabilt, så opret først et diskaftryk og scan det i stedet for at scanne det originale drev igen og igen.
  3. Vælg exFAT-drevet eller diskaftrykket.
  4. Kør Universal Scan.
  5. Lad scanningen blive færdig i stedet for at stoppe den for tidligt.
  6. Forhåndsvis de filer, du er interesseret i.
  7. Gendan dem til et andet drev, aldrig tilbage til det samme.

Windows-versionen lader dig også gendanne op til 100 MB gratis, så du i det mindste kan bekræfte, om den kan finde dine filer, før du betaler for noget.

Andre muligheder

Disk Drill ville være mit første valg til en normal situation med slettede filer, men det er ikke det eneste værktøj, der er værd at nævne.

Hvis problemet mere handler om en ødelagt eller beskadiget partition, kan TestDisk være et bedre valg. Det er gratis og har eksisteret i evigheder, men det er slet ikke lige så brugervenligt, hvis du ikke er vant til den slags værktøj. God mulighed, bare ikke den, jeg uden videre ville give en nybegynder.

Og hvis du har en nyere sikkerhedskopi via Filhistorik, OneDrive eller et andet backupværktøj, så brug den først. Gendannelse fra en sikkerhedskopi er som regel hurtigere og mere sikkert end at forsøge at gendanne slettede data.

Hvis Windows siger, at drevet skal formateres

Hvis du ser noget i stil med:

Du skal formatere drevet, før du kan bruge det.

så lad være med at formatere det endnu.

Hvis drevet stadig vises i Diskhåndtering og viser den korrekte kapacitet, er der en god chance for, at problemet er filsystemkorruption snarere end fysisk fejl. Gendannelsessoftware kan ofte læse data fra et drev, selv når Windows nægter at åbne det normalt.

Men jeg ville stoppe med at prøve gør det selv-gendannelse, hvis drevet:

1. klikker eller skurrer,
  2. afbrydes under scanninger,
  3. viser den forkerte kapacitet,
  4. ikke vises på flere computere,

Det er mere symptomer på hardwarefejl, og gentagne forsøg kan gøre gendannelsen sværere.

Når et gendannelseslaboratorium giver mere mening

Hvis drevet blev tabt, blev vådt, ikke vil spinne ordentligt, eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, er software sandsynligvis ikke den sikreste løsning. På det tidspunkt er en professionel gendannelsesservice som regel det bedre valg.

De fleste velrenommerede laboratorier vil lave en gratis vurdering og arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Prisen kan variere meget, men ligger ofte et sted fra $300 til langt over $1,000 afhængigt af, hvad der er galt. Det lyder smertefuldt, men for familiebilleder, forretningsfiler eller noget virkelig uerstatteligt kan det være det værd.

I bedste fald er dette bare en utilsigtet sletning eller exFAT-korruption. Begge dele kan normalt gendannes, hvis du stopper med at bruge drevet med det samme. Det var det, der reddede mine filer, og det er stadig det første råd, jeg ville give her.

En ren utilsigtet sletning er et helt andet problem end et drev, der bliver ved med at koble fra USB midt i en scanning. Hvis det er det første tilfælde, er der en rimelig chance for gendannelse med software, men hvis afbrydelsen skyldtes et dårligt kabel, kabinet eller et svigtende drev, er hver lang scanning endnu en belastningstest. Jeg ville først prøve et andet kabel/en anden USB-port, og hvis drevet forbliver synligt, lave et image af det og scanne imaget i stedet for originalen. Disk Drill er fint til en almindelig brugervendt scanning, men vurder ikke gendannelse ud fra, om Windows kan gennemse drevet. Gendannelsesværktøjer kan stadig se filer, selv når Stifinder ikke viser noget. Den store regel er stadig den kedelige: gendan til en anden disk, aldrig tilbage på exFAT-drevet.

En manglende mappe efter en utilsigtet frakobling er ét problem. Et drev, der bliver ved med at forsvinde, fordi disken eller USB-kabinettet er ved at svigte, er et andet og grimmere problem.

For exFAT kan forsvundet betyde et par forskellige ting, og de har ikke samme sandsynlighed. Hvis mappeposten blev beskadiget, kan filindholdet stadig ligge der, men navnene og mappestrukturen kan være delvist væk. Hvis filerne blev slettet, og der ikke blev skrevet noget nyt, er det som regel bedre. Hvis Windows eller et reparationsværktøj allerede har rettet drevet, kan oprydningen have ændret metadataene, hvilket kan gøre pæn gendannelse sværere, selv hvis de rå fildata stadig findes.

Jeg er enig i rådet om at lave et image først, men jeg ville være mere streng med det, hvis drevet blev frakoblet uventet. En normal gendannelsesscanning kan køre i timevis. Hvis drevet er ustabilt, er det lang tid at blive ved med at bede en tvivlsom disk om at opføre sig ordentligt. Den sikreste rækkefølge er:

1. Stop med at bruge exFAT-drevet.
  2. Lad ikke Windows formatere eller reparere det.
  3. Kør ikke CHKDSK før gendannelse.
  4. Kopiér eller lav et image af hele drevet til en anden disk, hvis det forbliver tilsluttet længe nok.
  5. Kør gendannelsesværktøjer på kopien/imaget.
  6. Gem de gendannede filer et andet sted.

Delen med et andet sted er ikke valgfri. Folk gendanner stadig filer tilbage på det samme drev, fordi det virker praktisk, og undrer sig så over, hvorfor anden halvdel af gendannelsen er skrald. Det kan overskrive præcis det område, du prøver at gendanne fra.

Disk Drill er fint, hvis drevet kan læses, og du vil have en ligetil brugerflade. Det er især rimeligt til at tjekke, om de mistede filer er synlige, før du bruger for meget tid. Men jeg ville ikke behandle nogen gendannelsesapp som en magisk reparationsknap. Hvis den finder filnavnene og mappetræet, fint. Hvis den kun finder rekonstruerede filer efter type, så forvent rodede resultater: tilfældige navne, manglende oprindelige mapper og nogle filer, der kan forhåndsvises, men ikke åbnes helt. Det er normalt med beskadigede exFAT-metadata.

Et forbehold, som folk glemmer: hvis denne eksterne harddisk faktisk er en ekstern SSD eller et flashdrev formateret med exFAT, kan gendannelse af slettede filer være meget værre. TRIM eller flash-controllerens oprydning kan fjerne de gamle data hurtigt. Med en roterende USB-harddisk bliver slettede data ofte liggende, indtil de overskrives. Med SSD’er og nogle flashmedier er der måske ikke noget meningsfuldt tilbage, selv om et gendannelsesprogram viser gamle poster.

Før du gør noget kompliceret, ville jeg kun tjekke de ting, der ikke skriver: prøv et andet kabel, en anden USB-port og måske en anden computer bare for at se, om drevet viser den korrekte størrelse. Klik ikke videre på nogen scan og reparer-prompt. Hvis det viser den rigtige kapacitet og forbliver tilsluttet, så lav et image af det. Hvis det viser den forkerte kapacitet, klikker, spinner op og ned eller går offline under kopiering, så stop med at rode med det og beslut, om filerne er et laboratorium værd.

Det realistiske svar er ja, filer fra et exFAT-drev kan ofte gendannes uden en backup. Det mindre behagelige svar er, at kvaliteten af gendannelsen afhænger af, hvad der faktisk skete efter frakoblingen. Hvis det kun var en beskidt frakobling og mindre filsystemskade, kan du måske få meget tilbage. Hvis drevet er fysisk ved at svigte, eller de manglende filer blev overskrevet, er der ikke noget software, der pænt kan lægge det hele tilbage, som det var.

Kør ikke Reparer, Initialiser eller Formater bare for at få drevet til at se normalt ud igen. Det er fælden ved exFAT-problemer: operativsystemet kan tilbyde en hurtig løsning, før du har kopieret noget væk, men den løsning kan overskrive filsystemets strukturer. Det kan forvandle en mappestruktur, der kunne gendannes, til en bunke unavngivne filer.

Ja, gendannelse er mulig uden en backup, men jeg ville behandle drevet som bevismateriale, ikke som et ødelagt drev, du prøver at gøre brugbart. Målet er ikke at få det til at montere pænt. Målet er at udtrække filerne, før situationen ændrer sig. Hvis disken viser den korrekte størrelse, ville jeg først klone/lave et image af den og derefter scanne klonen. Hvis du springer det over, fordi du kun har brug for nogle få filer, så lav i det mindste én forsigtig scanning og gendan til en anden fysisk disk. Bliv ikke ved med at prøve fem forskellige værktøjer på originalen, hvis den bliver ved med at afbryde forbindelsen.

En lille ting, folk overser: Hvis dine manglende filer lå i én stor containerfil, som et Fotos-bibliotek, Outlook PST, VM-image, ZIP eller en database, kan gendannelse være grimmere end normalt. At få filnavnet tilbage betyder ikke, at indholdet i filen er intakt. Forhåndsvisning er vigtig. Disk Drill er rimelig til det, fordi du kan se, om det finder genkendelige filer, før du bruger for meget tid, men hvis drevet klikker, falder offline eller viser den forkerte kapacitet, så stop med at bruge software og overvej laboratorie-gendannelse i stedet. Software er til læsbare medier. Det er ikke en kur mod en døende disk.