Min eksterne harddisk fungerte fint, men da jeg koblet den til i dag, var de fleste filene mine borte, og jeg aner ikke hva som forårsaket det. Disken vises fortsatt på datamaskinen min, så jeg håper at dataene fortsatt er der. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor filer forsvant fra den eksterne harddisken min, og hva jeg kan gjøre for å gjenopprette dem på en trygg måte.
Hvis Windows fortsatt ser stasjonen og gir den en vanlig bokstav, ville jeg tatt litt trøst i det. Ut fra det jeg har sett, peker det ofte på et filsystemrot, ødelagte mapperegistre eller et annet logisk problem, ikke en stasjon som er helt død. Jeg hadde en gammel ekstern HDD som gjorde dette. Så tom ut. Brukt plass var fortsatt der. Filene kunne gjenopprettes.
Det jeg ikke ville gjort først, er å prøve å reparere den.
Gjenopprett filene dine først. Tenk på å fikse stasjonen etterpå.
Noen ting jeg ville unngått med en gang:
- Ikke formater den, selv om Windows viser et formateringsvarsel.
- Ikke skriv noe nytt til stasjonen.
- Ikke kjør CHKDSK ennå. Jeg har sett at det rydder opp i filsystemet samtidig som det gjør gjenoppretting vanskeligere, siden det skriver om deler av strukturen du prøver å hente data fra.
Før du installerer noe eller begynner å skanne, sjekk de enkle tingene:
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på brukt plass på stasjonen. Hvis tallene fortsatt ser omtrent ut som du forventer, ligger dataene dine ofte fortsatt der.
- Bytt USB-kabel eller flytt den til en annen port. Høres dumt ut, men jeg har opplevd at en dårlig kabel fikk en stasjon til å se halvveis ødelagt ut.
Hvis filene fortsatt ikke vises og det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var enkelt og jeg slapp å gjette meg fram gjennom ti gjenopprettingsmoduser. Det jeg likte best, var diskavbildning. Hvis den eksterne stasjonen begynner å koble fra, blir veldig treg eller oppfører seg merkelig under lesing, lag et avbild først. Da får du en full kopi av stasjonen på sektornivå, og så skanner du kopien i stedet for å belaste den originale disken igjen og igjen.
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt:
- Installer Disk Drill på hoveddisken din internt, eller på en annen frisk disk. Ikke installer det på problemstasjonen.
- Start det og velg den eksterne stasjonen med de manglende filene.
- Hvis stasjonen virker ustabil, lag et diskavbild først med det innebygde verktøyet, og skann deretter avbildningsfilen.
- Hvis stasjonen virker stabil, trykk på Søk etter tapte data.
- Når den spør om skannetype, velg Universell skanning. Jeg ville gjort dette nesten hver gang. Den samler flere gjenopprettingsmetoder i én omgang, søk etter slettede filer, skadede filsystemregistre, kontroll av tapte partisjoner og deteksjon av filsignaturer.
- La skanningen fullføres. Store stasjoner tar litt tid. Jeg vet, det går tregt.
- Gå gjennom resultatene og forhåndsvis noen filer, spesielt de viktige. Jeg tester alltid et par bilder, dokumenter eller videoer før jeg gjenoppretter en stor mengde.
- Lagre gjenopprettede filer til en annen stasjon. Legg dem aldri tilbake på den samme eksterne disken under gjenoppretting.
På Windows gir Disk Drill deg opptil 100 MB gratis gjenoppretting, noe som er nok til å teste om de manglende filene dine vises før du bruker penger.
Etter at de viktige filene dine er trygge, ville jeg tenkt på reparasjon eller en full omformatering. Hvis stasjonen fortsatt oppfører seg merkelig etter det, ville jeg ikke stolt på den igjen til noe viktig. Jeg ville erstattet den.
Ett tilfelle der jeg raskt ville stoppet gjør-det-selv-løsningen, er mistanke om maskinvarefeil. Hvis stasjonen klikker, skraper, mister forbindelsen hvert par minutt, bruker evigheter på å svare eller forsvinner fra Windows, ville jeg koblet den fra og latt den være i fred. Programvare fikser ikke maskinvare som er i ferd med å feile. Flere skanninger presser noen ganger en svak stasjon enda lenger nedover.
Hvis filene betyr mye, familiebilder, arbeidsarkiver, gamle prosjektmapper, ting du ikke får tilbake, ville jeg hoppet over hjemmegjenoppretting og gått til en profesjonell datagjenopprettingstjeneste. Dyrt, ja. Fortsatt det tryggere valget når selve stasjonen ser syk ut.
Hvis disken fortsatt monteres og viser normal kapasitet, ville jeg sjekket om filene faktisk mangler eller om filtabelen er ødelagt. Det er to forskjellige ting. @mikeappsreviewer har rett i å unngå å skrive nye data. Jeg er enig i å hoppe over formatering. Jeg er litt mindre streng når det gjelder CHKDSK, da. Jeg bruker det bare etter at jeg har hentet ut det viktige, aldri før.
Noen ekstra sjekker jeg ville gjort først:
-
Åpne Diskbehandling.
Se om partisjonen fortsatt viser riktig størrelse og filsystem. Hvis den vises som RAW, peker det mot korrupsjon. -
Sjekk SMART-helsen.
Bruk CrystalDiskInfo eller verktøyet fra diskprodusenten. Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller økende lesefeil, slutt å rote med disken og kopier dataene ut raskt. -
Prøv en annen datamaskin.
Dette utelukker en dårlig USB-kontroller, driverproblem eller et merkelig Windows-profilproblem. Jeg har sett disker se tomme ut på én PC og være helt fine på en annen. Dumt, men det skjer. -
Se i Hendelsesliste.
Windows-logger, System. Filtrer etter Disk, Ntfs, Kernel-PnP. Gjentatte I/O-feil forteller deg mer enn Filutforsker gjør.
Hvis filene fortsatt er borte, er Disk Drill et solid valg. Jeg ville brukt det til en datagjenopprettingsrunde for en ekstern disk, spesielt hvis du trenger å gjenopprette en ødelagt harddisk og hente tilbake manglende filer fra en ekstern HDD. Skann først, forhåndsvis filene, og gjenopprett deretter til en annen disk.
Hvis mappene dine også forsvant etter at du koblet disken til en TV, ruter, DVR eller Mac, bør du sjekke filnavngivning og tillatelser. Noen enheter etterlater disken i en rotete tilstand.
Dette kan også hjelpe hvis du vil ha en rask visuell forklaring på hvordan gjenopprette filer fra en ødelagt harddisk.
Hvis brukt plass fortsatt samsvarer med det du forventer, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Hvis disken klikker eller kobler fra, stopp og kontakt en profesjonell.
Hvis stasjonen fortsatt monteres og viser forventet kapasitet, ville jeg også sjekket om dette er et problem med tillatelser/visning før jeg går dypere. Ikke alt som ser “slettet” ut er faktisk borte. Jeg har sett Windows tildele en annen brukerkontekst etter en oppdatering, og plutselig ser mapper tomme ut helt til eierskap/tillatelser er rettet opp. Så høyreklikk på en av de øverste mappene hvis du fortsatt kan se noen, sjekk Sikkerhet, og se om kontoen din i det hele tatt har tilgang.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno om å ikke skrive til stasjonen. Der jeg er litt uenig, er at folk noen ganger hopper til programvareskanninger litt for raskt. Sjekk først om filene ble gjort om til snarveier, spesielt hvis stasjonen noen gang har vært koblet til en offentlig PC eller en tvilsom maskin. Skadevare elsker å gjøre det. Kjør også dette i Ledetekst på bokstaven til den eksterne stasjonen:
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
Erstatt X med stasjonsbokstaven din. Det kan gjøre ting synlige igjen hvis filene bare var merket som skjult/system. Gammelt triks, fungerer fortsatt oftere enn folk tror.
En annen ting, sjekk papirkurven med verktøy som viser slettede elementer per stasjon, og søk direkte på stasjonen med jokertegn som *.jpg eller *.docx fra roten. Noen ganger er mappestrukturen ødelagt, men filene blir fortsatt indeksert.
Hvis grunnleggende sjekker mislykkes, så ja, Disk Drill er et solid neste steg for datagjenoppretting fra ekstern harddisk, spesielt hvis stasjonen er synlig men filene har forsvunnet. Jeg ville brukt det til å forhåndsvise hva som kan gjenopprettes før jeg endrer noe på disken.
Også verdt å lese: ekte suksesshistorie om datagjenoppretting fra ekstern harddisk
En advarsel som ingen nevner ofte nok: hvis dette skjedde rett etter at sikker fjerning feilet, strømbrudd, eller at den ble koblet til en TV, kan mappestrukturen bare være rotet til, ikke slettet. Irriterende, men mulig å fikse. Hvis stasjonen begynner å klikke eller få Explorer til å fryse, slutt å tukle med den fordi det er da gjør-det-selv blir til hvorfor gjorde jeg det verre.