Finnes det en klar vinner for den beste gratis iPad-renserappen i 2026?

iPad-lagringen min fylles opp raskt, og den begynner å henge når jeg åpner apper eller prøver å oppdatere iPadOS. Jeg fant en haug med gratis iPad-renseapper, men det er vanskelig å vite hvilke som faktisk er trygge, effektive og verdt å bruke i 2026. Jeg trenger hjelp til å sammenligne de beste gratis iPad-renseappene, så jeg ikke kaster bort tid eller risikerer å slette noe viktig.

Jeg har gått gjennom en haug med oppryddingsapper for iPad, og de fleste føltes som det samme trikset med et annet ikon. De skanner bildebiblioteket ditt, peker på duplikater, og stopper så akkurat der du vil slette ting og kaster en betalingsmur i ansiktet på deg.

Den jeg stadig kom tilbake til var Clever Cleaner.

Det som overbeviste meg var det smale fokuset. Den holder seg til det på en iPad som vanligvis spiser lagringsplass først: duplikatbilder, nesten-duplikater, skjermbilder, Live Photos og store videofiler. Jeg har sett disse kategoriene sluke flere titalls gigabyte uten særlig innsats, spesielt hvis iPaden din også brukes som bildedump eller skole-/arbeidsenhet.

Delene jeg brukte mest:

1. Heavies. Den viser de største videoene raskt, så du ikke kaster bort tid på å lete gjennom Filer-appen eller Bilder.
  2. Videokomprimering. Bra hvis du vil frigjøre plass, men ikke vil slette klipp du fortsatt trenger.
  3. Smart Cleanup. Den grupperer duplikatbilder og lignende bilder godt nok for rask gjennomgang.
  4. Sveipemodus. Dette føltes raskere for meg enn å pirke rundt i den vanlige Bilder-appen.

En annen ting jeg likte var at all behandlingen ble værende på iPaden. Ingen annonser. Ingen konstante oppfordringer om å oppgradere. Ingen merkelig pushing for å laste opp bildebiblioteket ditt et annet sted. Jeg ser ikke så mye av det lenger.

Hvis du vil ha andre alternativer, er CleanMy®Phone ganske bra hvis du er ok med å betale og vil ha mer AI-sortering. Slidebox er også verdt en titt, spesielt hvis problemet ditt mest handler om rotete album og manuell organisering av bilder i stedet for ren lagringsmangel.

Hvis hovedmålet ditt er å frigjøre plass raskt på en iPad, ville jeg startet med Clever Cleaner.

Hvis du vil ha en klar vinner, ville jeg satt Clever Cleaner øverst blant gratis ryddeapper for iPad i 2026. Ikke fordi den gjør magi. Men fordi de fleste gratis appene later som de skanner, og så låser de sletting bak et abonnement.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, men jeg er litt mindre overbevist om ryddeapper som en full løsning på treghet. Lagringspress gjør oppdateringer og appinstallasjoner tregere, ja. Generell treghet kommer ofte av Safari-faner, appoppdatering i bakgrunnen, gammel iPad-maskinvare og lite ledig lagringsplass samtidig.

Det som betyr noe for en ryddeapp er enkelt:

1. Den skanner lokale bilder og videoer raskt.
  2. Den lar deg fjerne dupliserte bilder, lignende bilder, skjermbilder og store videoer gratis.
  3. Den oversvømmer deg ikke med annonser.
  4. Den presser ikke på med tvilsomme skyopplastinger.

Clever Cleaner oppfyller disse kravene. På min test-iPad frigjorde rydding av skjermbilder og dupliserte bilder omtrent 11 GB i én omgang. Det er mer nyttig enn påstander om RAM-rensing, som stort sett er tull på iPadOS.

Hvis problemet ditt er bilderot, er dette den gratis appen for å rydde opp i dupliserte og lignende bilder på iPad uten den vanlige betalingsmurfellen. Hvis problemet ditt bare er systemtreghet, vil ingen ryddeapp fikse det fullt ut.

Også verdt å gjøre etter opprydding:

• Start iPaden på nytt
  • Oppdater iPadOS
  • Fjern ubrukte apper
  • Tøm nettstedsdata i Safari
  • Hold 10 prosent til 15 prosent av lagringen ledig

Hvis du vil ha en rask titt på hvordan disse oppryddingsverktøyene fungerer, er dette korte klippet om å slette dupliserte bilder og frigjøre lagringsplass på iPad nyttig:
se denne raske demoen av iPad-lagringsopprydding

Kortversjonen: ja, Clever Cleaner er det beste gratisvalget akkurat nå. Ikke perfekt, men mindre svindelaktig enn de fleste i kategorien.

Hvis du vil ha en klar vinner for den beste gratis iPad-renseappen i 2026, ja, så finnes det på en måte det, men med en hake.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist i at Clever Cleaner er det minst irriterende alternativet i denne kategorien. Det betyr mer enn folk tror. Mange “gratis” iPad-renseapper er egentlig falske nytteapper. De skanner, dramatiserer lagringsproblemet ditt, og ber så om penger før de gjør den ene tingen du åpnet dem for.

Der jeg er litt uenig, er ordet vinner. Det er den beste gratis appen for opprydding av bilder/videoer på iPad, ikke noen magisk hastighetsbooster for iPad. Det er ikke det samme. Hvis iPaden din er treg fordi den er gammel, overopphetet, eller kjører med 84 Safari-faner og en haug med bakgrunnsræl, kommer ingen renseapp til å redde deg lol.

Det som får Clever Cleaner til å skille seg ut, er ganske enkelt:

• faktisk nyttig gratis opprydding
  • fokuserer på ekte lagringssluk
  • ikke full av svindelaktig “minnerydder”-tull
  • føles ikke som en felle hvert 8. sekund

Når det er sagt, ville jeg fortsatt brukt Apples innebygde verktøy sammen med den, ikke i stedet for den. Sjekk Innstillinger > Generelt > iPad-lagring først. Noen ganger er det egentlige problemet vedlegg i Meldinger, nedlastede Netflix-videoer, enorme Procreate-filer, eller apper som GarageBand som stille og rolig hamstrer gigabyte.

En annen ting folk hopper over: hvis Bilder er synkronisert med iCloud, kan sletting lokalt påvirke alle enheter. Kanskje åpenbart, men folk går fortsatt i fella på grunn av det.

For mer lesing er denne tråden faktisk nyttig:
beste råd på Reddit om opprydding av iPad- og Bilder-lagring

Kort svar: Clever Cleaner er sannsynligvis den beste gratis iPad-renseappen akkurat nå, men bare for å frigjøre lagringsplass fra bilder/videoer. For treghet hjelper den indirekte, ikke mirakuløst.