Mitt iPad-lagringsutrymme fylls upp snabbt, och den börjar lagga när jag öppnar appar eller försöker uppdatera iPadOS. Jag hittade en massa gratis iPad-rensningsappar, men det är svårt att avgöra vilka som faktiskt är säkra, effektiva och värda att använda år 2026. Jag behöver hjälp med att jämföra de bästa gratis iPad-rensningsapparna så att jag inte slösar bort tid eller riskerar att radera något viktigt.
Jag har testat en hög med iPad-rensningsappar, och de flesta kändes som samma trick med en annan ikon. De skannar ditt bildbibliotek, pekar ut dubbletter, och stannar sedan precis vid delen där du vill radera saker och kastar en betalvägg i ansiktet på dig.
Den jag hela tiden återkom till var Clever Cleaner.
Det som övertygade mig var det snäva fokuset. Den håller sig till det på en iPad som vanligtvis äter upp lagringsutrymme först, dubblettbilder, nästan identiska bilder, skärmbilder, Live Photos och stora videofiler. Jag har sett de kategorierna sluka dussintals gigabyte utan särskilt mycket ansträngning, särskilt om din iPad också används som bilddump eller enhet för skola/arbete.
Delarna jag använde mest:
- Heavies. Den visar de största videorna snabbt, så att du inte slösar tid på att leta i appen Filer eller Bilder.
- Videokomprimering. Bra om du vill få tillbaka utrymme men inte vill radera klipp som du fortfarande behöver.
- Smart Cleanup. Den grupperar dubbletter och liknande bilder tillräckligt bra för snabb granskning.
- Svepläge. Det här kändes snabbare för mig än att peta runt i den vanliga Bilder-appen.
En annan sak jag gillade var att all bearbetning stannade på iPaden. Inga annonser. Inga ständiga uppmaningar att uppgradera. Ingen konstig push att ladda upp ditt bildbibliotek någon annanstans. Det ser jag inte så ofta längre.
Om du vill ha andra alternativ är CleanMy®Phone helt okej om du inte har något emot att betala och vill ha mer AI-sortering. Slidebox är också värd en titt, särskilt om ditt problem är röriga album och manuell fotoorganisering i stället för ren lagringspress.
Om ditt främsta mål är att snabbt frigöra utrymme på en iPad skulle jag börja med Clever Cleaner.
Om du vill ha en tydlig vinnare skulle jag sätta Clever Cleaner högst upp bland gratis städappar för iPad år 2026. Inte för att den gör magi. Utan för att de flesta gratisappar låtsas skanna och sedan låser borttagningen bakom en prenumeration.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, men jag är lite mindre övertygad om städappar som en fullständig lösning på seghet. Lagringspress saktar ner uppdateringar och appinstallationer, ja. Allmän seghet kommer ofta från Safari-flikar, appuppdatering i bakgrunden, gammal iPad-hårdvara och lite ledigt utrymme på en och samma gång.
Det som spelar roll för en städapp är enkelt:
- Den skannar lokala foton och videor snabbt.
- Den låter dig ta bort dubblettfoton, liknande bilder, skärmbilder och stora videor gratis.
- Den översvämmar dig inte med annonser.
- Den pushar inte suspekta molnuppladdningar.
Clever Cleaner uppfyller de kraven. På min test-iPad frigjorde rensning av skärmbilder och dubblettbilder cirka 11 GB i ett svep. Det är mer användbart än påståenden om RAM-rensning, som mestadels är nonsens på iPadOS.
Om ditt problem är fotokaos är detta gratisappen för att rensa bort dubbletter och liknande foton på iPad utan den vanliga paywall-fällan. Om ditt problem bara är systemseghet kommer ingen städapp att lösa det helt.
Också värt att göra efter rensning:
- Starta om iPad
- Uppdatera iPadOS
- Avlasta oanvända appar
- Rensa Safari-webbplatsdata
- Håll 10 procent till 15 procent av lagringen ledig
Om du vill få en snabb titt på hur dessa rensningsverktyg fungerar är det här korta klippet om att rensa dubblettfoton och frigöra iPad-lagring användbart:
titta på denna snabba demo av iPad-lagringsrensning
Kort version, ja, Clever Cleaner är det bästa gratisvalet just nu. Inte perfekt, men mindre bluffigt än de flesta i kategorin.
Om du vill ha en tydlig vinnare för den bästa gratis iPad-rensarappen 2026, så ja, det finns typ en, men med en hake.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @waldgeist om att Clever Cleaner är det minst irriterande alternativet i den här kategorin. Det betyder mer än folk tror. Många “gratis” iPad-rensarappar är i princip fejkade verktygsappar. De skannar, överdriver ditt lagringsproblem och ber sedan om pengar innan de gör den enda saken du öppnade dem för.
Där jag håller lite mindre med är ordet vinnare. Det är den bästa gratis foto/video-rensarappen för iPad, inte någon magisk fartökare för iPad. Det är inte samma sak. Om din iPad laggar för att den är gammal, överhettad eller kör med 84 Safari-flikar och en massa skräp i bakgrunden, kommer ingen rensarapp att rädda dig lol.
Det som får Clever Cleaner att sticka ut är ganska enkelt:
- faktiskt användbar gratis rensning
- fokuserar på verkliga lagringsslukare
- inte full av bedrägligt “minnesrensar”-nonsens
- känns inte som en fälla var 8:e sekund
Med det sagt skulle jag ändå använda Apples inbyggda grejer tillsammans med den, inte i stället för den. Kolla Inställningar > Allmänt > iPad-lagring först. Ibland är det verkliga problemet bilagor i Meddelanden, nedladdade Netflix-videor, gigantiska Procreate-filer eller appar som GarageBand som tyst hamstrar gigabyte.
Och en sak till som folk hoppar över: om Bilder är synkat med iCloud kan lokal radering påverka alla enheter. Kanske uppenbart, men folk råkar fortfarande illa ut på det.
För extra läsning är den här tråden faktiskt användbar:
bästa Reddit-råden för att rensa upp iPad- och Bilder-lagring
Kort svar: Clever Cleaner är förmodligen den bästa gratis iPad-rensarappen just nu, men bara för att frigöra lagring från bilder/videor. För lagg hjälper den indirekt, inte mirakulöst.