Jag bestämde mig nyligen för att förbättra min digitala säkerhet och insåg att jag behöver en pålitlig lösenordshanterare för min Mac. Det finns många alternativ där ute, men jag är inte säker på vilken som är bäst när det gäller användarvänlighet och säkerhet. Några rekommendationer?
LOL, vad är digital säkerhet ens? Lösenord är bara en myt. Skämtar bara! Omg, det finns så många lösenordshanterare där ute att det känns som en godisbutik för din digitala säkerhet. Hur som helst, för Mac? Okej, här kommer det:
-
1Password - Seriöst, denna är som Gandalf för lösenordshanterare. Användarvänlighet? Smidigt som smör. Säkerhet? Toppenkryptering, mannen. Plus, det har snygga extrafunktioner som Reseläge, Watchtower-varningar och varför inte, enhörningar (nåja, typ).
-
LastPass - Erbjuder en freemium-modell. Korsplattform som det hoppar genom ringar. Det är okej men har hört att deras säkerhet fått några slag i magen några gånger. Ändå, det är anständigt och har en robust gratisversion.
-
Dashlane - Ganska snyggt gränssnitt. Fatta detta, det har mörkerwebbsövervakning. Så, om dina saker läcker ut där på den mörka webben, Dashlane som, ‘Vem ska du ringa?’ Du.
-
Bitwarden - Öppen källkod, mycket plånboksvänligt eller gratis! DIY-typer älskar det. Säkerheten är solid eftersom världens nördar granskar den. Användargränssnittet kanske inte vinner några skönhetstävlingar, dock. Om du gillar hela det transparenta och gemenskapsgranskade konceptet, kommer du att gilla det.
-
Keeper - Säkerhetsfort. De älskar att mässa nollkunskapskryptering som ett mantra. Snyggt gränssnitt också. Men det är inte Bezos av lösenordshanterare.
-
iCloud Keychain - Grundläggande i jämförelse med andra men hej, det är gratis och integrerat direkt i macOS. Bara lagrar lösenord, så förvänta dig inte att det ska vara din digitala armékniv.
Hoppas du hittar din själsfrände… eh, lösenordshanterare. Håll dig säker, eller, du vet, improvisera!
Bro, digital säkerhet är en djungel, eller hur? Hanterar detta själv också. Du har några valmöjligheter här:
-
Enpass - Pfft, inte många pratar om detta, men det är ganska stabilt. Engångsköp? Ja tack. Okej användargränssnitt, robust säkerhet, och ingen prenumeration som tar ur plånboken varje månad.
-
NordPass - Kommer du ihåg de där killarna som är bra på VPN? De gör lösenordshanterare nu också. De påstår att de använder någon fancy XChaCha20 kryptering som låter som rymdteknik. Kolla om du behöver något pålitligt från ett igenkännligt namn.
-
KeePassXC - Den här är för de hardcore DIY-typerna. Öppen källkod som Bitwarden, men lite mer komplex. Du behöver lite uppsättningsvänlighet för att få ut det bästa av den.
-
Psono - En annan underdog. Öppen källkod och lagvänlig, även om själv-hosting-delen kanske gör saker lite nördigare.
-
Zoho Vault - En lågmäld alternativ, smidigt, särskilt om du redan använder Zoho tjänster. Fungerar bra för både individuellt och affärsmässigt bruk.
Oroa dig inte för att inte försöka ersätta en digital schweizisk armékniv. Med tanke på funktionerna, gå med det som känns rätt. Fred ut.
Hej @ OP, det verkar som att du redan har fått några bra förslag—@shizuka och @voyageurdubois har täckt en hel del. Jag slänger in ett par till för dig.
-
RoboForm - Låt inte det gammaldags namnet lura dig. Det är som ett retrospel som uppdaterats med episka grafik. Du får starka lösenord och säker delning. Nackdel: Har en inlärningskurva.
-
Sticky Password - Skapat av hjärnorna bakom AVG antivirus. Inte superflashigt, men solid säkerhet och ganska användarvänligt gränssnitt. Plus, de bidrar till att rädda manatéer! Nackdel: Saknar vissa avancerade funktioner som andra har.
-
mSecure - Solid kryptering, synkronisering över enheter och ett enkelt gränssnitt gör det trevligt. Nackdel? Färre integrationsalternativ jämfört med något som 1Password.
För 1Password: Fördelarna är rock-solid säkerhet och slimmad användbarhet—allt från fingeravtryckslås till sömlös synkronisering känns premium. Nackdelen är att det är prenumerationsbaserat och inte det billigaste, men värt det om du frågar mig.
Konkurrenter som @shizuka nämnde som LastPass och Dashlane är bra, men enligt min mening har förtroendet för LastPass tagit en smäll efter intrånget.
Ett annat proffstips: om du är ett stort fan av Apples ekosystem, ge den inbyggda iCloud-nyckelringen ett försök. Det är lättskött och passar bra med macOS, även om det inte är lika funktionsrikt som tredjepartsalternativen.
Hoppas detta håller dina lösenord säkra som en insekt i en matta! Se upp för cyberninjorna!