Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg opdagede, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg prøver at finde den bedste datagendannelsessoftware til Mac i 2026, som er sikker, effektiv og fungerer godt på den nyeste macOS. Jeg har brug for hjælp til at vælge et pålideligt værktøj til at gendanne dokumenter, fotos og videoer uden at gøre situationen værre.
Jeg gik igennem det her for et par uger siden, efter jeg slettede en ekstern SSD under en geninstallation af macOS. Dum fejl. Jeg testede en bunke gendannelsesapps bagefter, og den jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill.
Det, der overbeviste mig, var blandingen af resultater, hastighed og en opsætning, jeg ikke skulle kæmpe med. Mange Mac-gendannelsesværktøjer ser pæne ud på overfladen, men så kører du en scanning, og den trækker ud i evigheder, forhåndsvisninger virker ikke, eller APFS-understøttelsen føles halvt færdig. Disk Drill håndterede moderne Mac-ting bedre end det meste af det, jeg prøvede. Det kørte fint på Apple Silicon, læste APFS, HFS+ og exFAT uden mærkelige problemer, og gendannelsestrinene var enkle nok til, at du ikke behøver en sysadmin-hjerne for at komme igennem det.
Forhåndsvisningsdelen betød mere, end jeg forventede. Før jeg betalte, åbnede jeg dokumenter, billeder, videoer, endda PSD-filer, og tjekkede, om de stadig kunne bruges. Jeg så andre apps liste tusindvis af filer, der kunne gendannes, og så var halvdelen af dem ødelagt skrammel. Så den del sparede mig tid.
Et par ekstra funktioner skilte sig også ud:
- Byte-for-byte-backup til ustabile drev
- S.M.A.R.T.-overvågning
- Dubletfjerner
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery til opdelte videofiler
Diskaftryksfunktionen er den, jeg ville beholde programmet for. Hvis dit drev begynder at afbryde forbindelsen, klikke eller opføre sig tilfældigt mærkeligt, giver det dig en mere sikker chance for at hente data ud senere, hvis du først laver en klon.
Hvis du har med sværere tilfælde at gøre, ting som RAID, partitionsskader eller NAS-gendannelse, så fortjener R-Studio et kig. Jeg forstår godt, hvorfor IT-folk kan lide det. Det føles hurtigt og lavniveau. Jeg ville dog ikke give det til en almindelig bruger. Grænsefladen er tæt pakket, og hvis du ikke er vant til filsystemværktøjer, bliver det hurtigt trættende.
Jeg prøvede også iBoysoft Data Recovery. Det klarede APFS bedre, end jeg forventede, så det skal have ros for det. Mit problem var prissætningen. Det lænede sig hele tiden op ad abonnementsmodeller, og jeg er ærlig talt lidt træt af, at software gør det ved engangsopgaver.
PhotoRec er stadig værd at nævne, hvis gratis er det vigtigste. Det virker, sådan lidt på den brute force-agtige måde. Du får ofte filer tilbage ud fra signatur, men filnavne og mappestruktur er som regel helt ødelagt. På et stort drev bliver output hurtigt til et rod. Du bruger meget tid på at sortere gennem gendannet skrammel for at finde det, du har brug for.
Den større pointe, og det her er vigtigere, end folk tror, er, at appen kun er en del af historien. Hvad du gør lige efter datatab, betyder mere. Især på SSD’er falder dine chancer hurtigt, hvis du bliver ved med at bruge din Mac, som om intet er hændt. Nye skrivninger tygger sig hurtigt gennem gamle data.
Hvis du har mistet noget vigtigt, så gør dette først:
- Stop med at bruge drevet
- Installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev
- Gem gendannede filer på et andet drev
- Hvis drevet er ustabilt, så lav et diskaftryk, før du prøver gendannelse
Det lærte jeg på den hårde måde. At vælge den bedste app betyder mindre end ikke at gøre drevet værre i de første ti minutter.
Hvis du har tømt Papirkurv på en Mac, ville jeg rangere dem sådan her for 2026.
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
- iBoysoft
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om Disk Drill, men jeg vurderer det højere af én simpel grund. Det passer bedre til almindelige brugere. Hurtige scanningstider på APFS betyder noget, men den største fordel er filsortering efter scanningen. Hvis du har slettet billeder, dokumenter og projektfiler, giver Disk Drill dig som regel en renere vej til det, du har brug for. Mindre gravearbejde, mindre spildtid. Det betyder noget, når du prøver at gendanne 20 filer, ikke 200.000.
Der, hvor jeg er lidt uenig, er, at R-Studio ikke kun er for IT-folk. Hvis dine data er meget værd, og du er villig til at bruge en time på at lære brugerfladen, henter det ofte mere ud fra beskadigede diskenheder. Det er grimt, men grim software vinder nogle gange.
Til et rent Mac-gendannelsesworkflow er Disk Drill det nemmeste valg. Til ødelagte partitioner eller grimme diskproblemer får R-Studio min stemme. Gratis virker PhotoRec stadig, men filnavnene er ofte et totalt rod.
En ting mere. Hvis dine slettede filer lå på den interne SSD, afhænger chancerne for gendannelse meget af TRIM. På moderne Mac-computere bliver slettede blokke hurtigt ryddet. Så ingen app er magisk dér. Hvis filerne lå på et eksternt drev, er dine chancer meget bedre.
Hvis du vil læse mere, er denne tråd nyttig til valg af den bedste Mac-datagendannelsessoftware i 2026:
bedste valg af Mac-datagendannelsessoftware fra Reddit-brugere
Kort version: prøv Disk Drill først. Hvis det kan se filerne og vise dem korrekt i forhåndsvisning, ser det rimeligt godt ud. Hvis ikke, så gå videre til R-Studio. Hvis drevet laver lyde eller forsvinder fra Macen, så stop med at rode med det og lav først et diskbillede.
Hvis dette skete på din Macs interne SSD, ville jeg være lidt mindre optimistisk end @mikeappsreviewer og @reveurdenuit. Ikke fordi de tager fejl, men fordi moderne Macs + TRIM kan få “bedste datagendannelsessoftware til Mac” til at lyde mere magisk, end det egentlig er. Nogle gange kan filerne gendannes, og andre gange er de stort set væk, før du overhovedet er færdig med at gå i panik.
Når det er sagt, ville jeg stadig starte med Disk Drill for Mac, når det gælder faktisk software. Ikke kun fordi det er populært, men fordi det gør et solidt stykke arbejde med at vise dig, hvad der reelt kan gendannes, i stedet for at smide en kæmpe liste med falske forhåbninger i hovedet på dig. For nyligt slettede filer på eksterne drev, SD-kort og USB-lager er det ofte den mindst irriterende løsning. R-Studio er ganske vist stærkere i nogle grimme særtilfælde, men for almindelige mennesker kan det føles som at lave skat med en hex-editor.
En lille uenighed med de sædvanlige ranglister: Hvis dine slettede filer for det meste var dokumenter og kontoragtige ting, ville jeg også kigge på EaseUS Data Recovery Wizard for Mac, før jeg gik direkte til PhotoRec. PhotoRec er kraftfuldt, men outputtet er ofte en uorganiseret losseplads. Nyttigt, ja. Sjovt, nej.
Min korte liste for 2026 ville være:
- Disk Drill for den letteste samlede Mac-gendannelse
- R-Studio til beskadigede volumener / mere avancerede opgaver
- EaseUS hvis du vil have en anden brugervenlig mulighed
- PhotoRec kun hvis du er tålmodig og en smule desperat
Også værd at tjekke, hvis du vil have flere sammenligninger: bedste Mac-datagendannelsessoftware til slettede filer
Hvis filerne lå på et eksternt drev, er dine chancer meget bedre. Hvis det var den interne SSD… ehhh, måske, måske ikke. Mac-gendannelse er irriterende hit-or-miss nu om dage.
Jeg er for det meste enig med @reveurdenuit, @nachtschatten og @mikeappsreviewer, men jeg ville justere rådet en smule: bedøm ikke Mac-gendannelsesværktøjer kun ud fra scanneresultater. På Mac betyder kvaliteten af forhåndsvisningen og gendannelse af filstruktur lige så meget, især hvis du har brug for bestemte projektfiler i stedet for en kæmpe bunke rå gendannelser.
For 2026 er Disk Drill sandsynligvis det bedste sted at starte for de fleste.
Fordele ved Disk Drill
- Ren Mac-grænseflade
- God understøttelse af APFS og eksterne drev
- Forhåndsvisninger er som regel pålidelige
- Kan sortere resultater på en måde, der sparer tid
- Indeholder ekstra værktøjer som diskafbildning og funktioner til drevets tilstand
Ulemper ved Disk Drill
- Ikke den billigste løsning
- Dybe scanninger kan stadig give mange irrelevante resultater
- På interne SSD’er med TRIM kan det ikke udføre mirakler
- Avancerede brugere kan finde det mindre detaljeret end R-Studio
Der, hvor jeg er lidt uenig i den sædvanlige rangering, er PhotoRec. Ja, det er gratis, men for Mac-brugere, der går op i filnavne og mappestier, kan det være en hovedpine. Jeg ville ærligt talt placere det lavere, medmindre budgettet er den eneste faktor.
Min vurdering:
- Disk Drill for den nemmeste samlede gendannelse
- R-Studio til sværere tekniske tilfælde
- iBoysoft hvis du vil have en anden Mac-fokuseret mulighed
- PhotoRec til gratis granskning som sidste udvej
Hvis dette var et eksternt drev, er dine chancer rimelige. Hvis det var den interne Mac SSD, betyder softwaren mindre, end folk vil indrømme. I så fald betyder hurtig handling mere end valg af mærke.