Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd en er stonden belangrijke foto’s en video’s op. Ik ben onmiddellijk gestopt met het gebruik ervan omdat ik bang ben dat nieuwe gegevens de bestanden kunnen overschrijven. Ik heb hulp nodig met de veiligste manier om gegevens van een geformatteerde SD-kaart te herstellen zonder meer schade te veroorzaken of mijn kansen te verkleinen om alles terug te krijgen.
Ik heb dit meegemaakt. Zag “Formatteren voltooid”, bevroor even, en toen kwam dat misselijke gevoel toen ik besefte dat het de verkeerde SD-kaart was. Bij mij gebeurde het na een late shoot, doodmoe, kaarten door elkaar in één etui. Dus het eerste wat je nu moet doen: stop met de kaart te gebruiken. Haal hem uit de camera, telefoon, drone, of wat dan ook waarin hij zit.
Wat er meestal gebeurt bij het formatteren van een SD-kaart is een snelle formattering. De bestanden staan vaak nog steeds op de kaart. Wat als eerste wordt gewist, is de bestandsindex, niet de foto- en videodata zelf. Daardoor lijkt de kaart leeg voor het apparaat, ook al staat de oude inhoud nog op de achtergrond. De valkuil is simpel. Als je nieuwe clips opneemt of er iets op opslaat, begin je de oude data te overschrijven. Zodra dat gebeurt, wordt herstel snel lastig, soms onmogelijk. Als je SD-kaart dat kleine schuifje aan de zijkant heeft, zet het dan op Vergrendelen voordat je hem op je computer aansluit. Ik doe dit nu altijd.
Sla de Command Prompt-oplossingen en tools voor bestandssysteemherstel over. Dingen zoals CHKDSK zijn voor beschadigde bestandssystemen. Het is niet bedoeld om media van een geformatteerde kaart terug te halen. Ik heb mensen het in paniek zien uitvoeren en uiteindelijk met een grotere puinhoop zien eindigen.
Als je de beste kans wilt om je bestanden terug te krijgen, gebruik dan herstelsoftware. Van wat ik heb getest, deed Disk Drill het het best, vooral met video. Dat deel is belangrijk. Foto’s zijn vaak makkelijker. Video is waar goedkope of gratis tools meestal tekortschieten, omdat clips verspreid over de kaart staan en beschadigd of onspeelbaar terugkomen. Disk Drill heeft een modus Geavanceerd cameraherstel die is gebouwd voor gefragmenteerde camerabeelden, en het vond ook RAW-afbeeldingen en gewone bestanden toen ik het gebruikte.
Dit is het proces dat ik zou volgen:
Stop de vergrendelde SD-kaart in een degelijke kaartlezer.
Open Disk Drill.
Selecteer de SD-kaart en start de scan.
Wacht op de resultaten en bekijk daarna een voorbeeld van wat er is gevonden. Als een bestand in de preview correct opent, zijn de kansen op herstel goed.
Nog één regel, en deze is erg belangrijk. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde geformatteerde SD-kaart op. Sla alles op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf op. Als je herstelt naar dezelfde kaart, overschrijf je de data die je probeert te redden. Ik weet dat het vanzelfsprekend klinkt als je rustig bent. In paniek doen mensen het toch.
Als je na het formatteren niet bent blijven filmen, zijn je kansen redelijk goed. Ik zou hem scannen voordat je iets anders doet.
Je hebt het belangrijkste al goed gedaan. Je bent gestopt met schrijven naar de kaart.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het vermijden van tools voor bestandssysteemherstel. Ik zou alleen nog een stap eerder beginnen dan zijn workflow. Maak eerst een volledige image van de SD-kaart en scan daarna de image, niet de kaart. Als herstelsoftware crasht of de kaartlezer kuren krijgt, blijft je bron onaangeroerd. Op Linux of Mac werken dd of ddrescue. Op Windows is USB Image Tool of iets vergelijkbaars prima. Sla de image op je pc of een andere schijf op.
Voer daarna herstelsoftware uit op de image. Disk Drill is een goede keuze, vooral voor kaarten met zowel foto’s als video’s. Als de formattering snel was, zijn de herstelkansen vaak hoog. Als het een volledige formattering was, dalen de kansen sterk.
Een paar extra dingen die mensen vaak missen:
- Maak de contacten van de kaart schoon en gebruik een andere kaartlezer.
- Als de bestanden erg belangrijk zijn, stop dan met doe-het-zelf na de imagestap en stuur de kaart naar een lab.
- Sorteer de resultaten op bestandssignatuur en datum, niet op bestandsnaam. Namen zijn na formatteren vaak weg.
- Herstel naar een andere schijf. Nooit terug naar de SD-kaart.
Als de kaart uit een camera kwam, probeer dan één scan met het exacte cameramerkprofiel als de tool dat aanbiedt. Sommige videoformaten zijn vreemd.
Voor een eenvoudige gids over tools voor herstel van foto’s op SD-kaarten en veilige herstelstappen helpt dit, beste manieren om verwijderde foto’s van SD-kaarten te herstellen.
Het grootste risico nu is ongeduld. Test niet zomaar willekeurige dingen en formatteer niet opnieuw.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas zeiden: controleer of de kaart in de camera of op een computer is geformatteerd. Dat maakt uit. Snelle formatteringen in de camera laten vaak herstelbare datastructuren achter, terwijl een volledige desktopformattering een stuk vervelender kan zijn. Kijk dus voordat je iets uitvoert naar de kaartgrootte en schat in hoeveel erop stond. Als hij bijna vol stond met video, kan herstel even duren en kunnen voorbeelden er slechter uitzien dan de uiteindelijke export.
Ik ben het enigszins oneens met het idee van “stuur het altijd naar een lab”, tenzij dit onvervangbaar betaald werk is of familiebestanden met een enorme emotionele waarde. Labs zijn belachelijk duur. Als de kaart nog leesbaar is en niet fysiek beschadigd, is een voorzichtige doe-het-zelf-poging meestal de verstandigste eerste stap.
Mijn aanpak zou zijn:
- Gebruik een stabiele kaartlezer, niet die dubieuze ingebouwde in een oude laptop
- Schakel auto-import/foto-apps uit zodat niets thumbnails of metadata wegschrijft
- Koppel indien mogelijk alleen-lezen aan
- Scan met iets dat goed met media omgaat, zoals Disk Drill
- Herstel eerst alleen de bestanden waarvan de voorbeeldweergave correct is
- Doe daarna een tweede ronde voor RAW-/videofragmenten
Beoordeel het resultaat ook niet op bestandsnamen. Na een formattering zijn namen/mappen vaak verloren, maar de daadwerkelijke JPG-, CR3-, MP4-, MOV-gegevens kunnen er nog steeds zijn. Mensen raken in paniek als ze “file000123” zien en denken dat het mislukt is. Dat is niet zo.
Als je meer context wilt, deze thread is in feite dezelfde situatie: geformatteerde SD-kaart met enorm veel foto’s en video’s, wat nu te doen.
De grootste fout nu is ongeduldig worden en vijf willekeurige tools achter elkaar proberen. Kies één degelijke workflow en houd je daaraan.
Eén klein ding dat ik zou toevoegen aan wat @cacadordeestrelas, @ombrasilente en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer het gezondheidsgedrag van de kaart voordat je lange scans uitvoert. Als de SD-kaart de verbinding verbreekt, de kaartlezer laat vastlopen of plotseling de verkeerde grootte toont, stop dan met de doe-het-zelfroute. Dat wijst eerder op hardwareproblemen dan alleen op een formatteringsprobleem, en herhaalde scans kunnen een falende kaart extra belasten.
Ik ben het ook enigszins oneens met het instinct om meteen alles te scannen. Als de foto’s/video’s echt onvervangbaar zijn, doe dan eerst een kleine previewtest op een handvol bestanden. Als previews overal waardeloos zijn, vertelt dat je al veel voordat je uren verbrandt aan een enorme herstelpoging.
Over Disk Drill specifiek:
Voordelen
- Goed in het vinden van gemengde foto-/videobestandstypen
- Preview is nuttig om te controleren of herstel realistisch is
- Overzichtelijkere interface dan veel andere hersteltools
- Behoorlijk geschikt voor camerakaarten, vooral na een snelle formattering
Nadelen
- Niet de goedkoopste optie
- Diepe scans kunnen even duren op grote kaarten
- Herstelde bestandsnamen/mapstructuur kunnen nog steeds rommelig zijn
- Zoals elke software kan het geen overschreven gegevens herstellen
Mijn mening: als de kaart stabiel is en het waarschijnlijk om een snelle formattering ging, is Disk Drill een verstandige eerste softwarepoging. Als de kaart zich fysiek vreemd gedraagt, sla dan verder experimenteren over en schakel een professional in. Soms is de veiligste zet weten wanneer je moet stoppen.