Ik probeer direct vanuit mijn Verkenner toegang te krijgen tot een specifieke Google Drive-map, maar ik zie deze niet staan. Ik wil mijn bestanden gemakkelijker beheren zonder steeds de webversie te gebruiken. Kan iemand uitleggen hoe ik mijn Drive-map kan toevoegen of synchroniseren zodat deze in Verkenner verschijnt?
Google Drive In Windows Verkenner Krijgen
Altijd al gewild dat Google Drive netjes samenwerkt met Windows Verkenner?
Laat me het even snel uitleggen — Google Drive staat niet standaard op je bureaublad, maar er is een verrassend simpele manier om het als vaste gast in te richten.
Zo pak je het aan:
-
Download Google Drive voor Desktop:
Ga naar Google Drive voor desktop en download het installatiebestand. Dit is Googles manier om je Drive direct in de Verkenner te plaatsen, gewoon naast je andere mappen. -
Installeer het programma:
Dubbelklik op het installatiebestand en laat alles automatisch verlopen. Heb je ooit eerder iets op Windows geïnstalleerd, dan herken je het wel — klikken, klikken, klaar. -
Log in en stel je synchronisatievoorkeuren in:
Start de nieuwe app, log in met je Google-account en maak je keuzes:- Je hele Drive synchroniseren of alleen bepaalde mappen?
- Bestanden streamen (zodat ze alleen downloaden wanneer je ze gebruikt), of alles spiegelen (alles offline op je schijf)?
Voor de meeste mensen is streamen voldoende, tenzij je altijd álles offline wilt hebben.
-
Check Windows Verkenner:
Als je klaar bent, zie je een nieuwe Google Drive snelkoppeling in het navigatievenster van Verkenner, gewoon naast je andere schijven. Bam — supermakkelijk toegang.
Pro Tip:
Dit werkt fijn, maar spring je tussen verschillende cloud-opslagdiensten zoals iCloud, OneDrive, Dropbox en wil je ze allemaal netjes samen in Verkenner of zelfs Finder op Mac? Dan beginnen de standaardoplossingen soms wat rommelig te worden.
Wil je al je clouds overzichtelijk op één plek…
Kijk dan zeker eens naar CloudMounter voor Mac. Hiermee koppel je verschillende cloud-accounts als waren het externe schijven. Veel minder rommel, veel meer controle. Helemaal handig als je bestanden tussen diensten verplaatst of je laptop overzichtelijk wilt houden.
Maar goed, wil je gewoon Google Drive toevoegen aan Windows Verkenner? De officiële client werkt soepel. Komt er meer cloud-opslag bij, dan maken externe managers het verschil.
Dat is alles — voortaan hoef je niet telkens via de browser te zoeken naar dat ene bestand dat je vergat over te zetten.
Allereerst, hulde aan @mikeappsreviewer voor het uitleggen van de Google Drive-aanpak—best handig voor de Google-fans. Maar, ik moet zeggen, OneDrive doet zeker niet onder en verschijnt eigenlijk meestal vanzelf als een onuitgenodigde gast in Verkenner op Windows 10/11. Zie je hem niet, dan is de kans groot dat er iets mis is met de synchronisatie-instellingen, of draait de app ongemerkt op de achtergrond en heeft hij een beetje aandacht nodig.
Open Start, zoek naar OneDrive en start de app. Als het de eerste keer is, moet je inloggen—zorg dat je hetzelfde Microsoft-account gebruikt dat aan je cloud is gekoppeld. Volg de stappen. Er is een moment waarop je kiest welke mappen je wilt synchroniseren: zorg dat de specifieke map die je wilt, is aangevinkt. Als je dat hebt overgeslagen of wilt aanpassen, klik dan met de rechtermuisknop op het kleine OneDrive-wolkicoon in je systeemvak, kies “Instellingen” en klik onder het tabblad “Account” op “Mappen kiezen.” Vink aan wat je zichtbaar wilt. Verder zouden al je bestanden gewoon moeten staan in het gedeelte “OneDrive” in Verkenner. Zie je het echt helemaal niet, dan moet Verkenner misschien even opnieuw worden opgestart, of moet je OneDrive opnieuw installeren (het wordt standaard meegeleverd met Windows, maar kan eventueel opnieuw worden gedownload).
Waar ik een beetje afwijk van Mike’s aanpak: je hebt voor de native OneDrive-integratie eigenlijk geen tool van derden nodig, maar—grote “maar”—als je ook Dropbox en Google Drive gebruikt en alles graag op één centrale plek wilt, zou een tool als CloudMounter je serieus kunnen helpen. Ik heb vorig jaar zo’n multi-cloud oplossing geprobeerd en geloof me, de apps spelen niet graag samen. CloudMounter regelt dat gewoon zonder dat je steeds denkt “wacht, welk icoon is dit nou weer?”
Dus heel simpel: voor alleen OneDrive, stel je synchronisatie-instellingen goed in. Voor multi-cloud-gedoe, is CloudMounter de moeite waard om te bekijken. En als je nog steeds niets ziet, controleer dan of je bent aangemeld bij Windows met je Microsoft-account—klinkt stom, maar zelfs IT’ers gaan daar weleens de mist in.
Eerlijk gezegd is het best bizar hoe OneDrive zich soms gedraagt alsof het te cool is voor Verkenner, toch? Zeker, zowel @mikeappsreviewer als @nachtschatten benoemden al een hoop goeds (grote complimenten voor het noemen van CloudMounter—serieus, dat is echt een uitkomst als jouw digitale leven is verdeeld over Drive, Dropbox en OneDrive), maar laten we eens echt onder de motorkap van OneDrive kijken nu je je map nog steeds niet ziet verschijnen.
Eerst het volgende: OneDrive hoort standaard in Verkenner te verschijnen op Windows 10/11—dat is echt het hele idee erachter. Als je het niet ziet, is er waarschijnlijk iets misgegaan. Voordat je aan de slag gaat met verwijderen/herinstalleren of paniekerig alle mappen gaat synchroniseren, probeer dit: druk op Ctrl+Shift+Esc, sluit elk proces “OneDrive.exe” dat je ziet, en open de app opnieuw vanuit Start. Als je niet wordt gevraagd om in te loggen of mappen te kiezen, klik dan met de rechtermuisknop op het OneDrive (wolk) icoon in je taakbalk, kies “Instellingen”, en controleer onder “Account” of je account is ingelogd én of je de juiste mappen aan het synchroniseren bent (soms worden submappen overgeslagen).
Als bepaalde mappen niet verschijnen, kan het zijn dat je organisatie (als het een zakelijke/school- OneDrive is) de synchronisatierechten beperkt of, minder vaak, dat je bij het instellen selectieve synchronisatie niet hebt aangegeven. Ga even naar “Mappen kiezen”, vink de map aan die je wilt, en hij verschijnt vanzelf in Verkenner alsof het nooit anders is geweest.
En alsjeblieft, voor je eigen gemoedsrust—herstart je computer na welke wijziging dan ook. Ja, het klinkt zo simpel, maar soms heeft Verkenner een complete reset nodig om veranderingen te zien. (Net alsof het te veel gevraagd is om zichzelf te verversen, toch?)
En trouwens, nu beide voorgangers hierboven CloudMounter hebben genoemd: als je dit hele gedoe in de toekomst écht wilt vermijden, probeer die tool gewoon eens. Al je clouds op één plek, geen gedonder—vooral handig als je sowieso al vaak bestanden wisselt tussen Google Drive en Dropbox. Ik had vroeger vijf verschillende sync-iconen en nu—gewoon nog maar eentje.
TL;DR (want eerlijk, wie heeft zin om alles te lezen): Als de map niet verschijnt, check je synchronisatie-instellingen via het OneDrive systeemvak-icoon, zorg dat je daadwerkelijk ingelogd bent met het juiste account, en sluit elk OneDrive-proces als het lastig doet. Als helemaal niks werkt en je hebt meerdere clouds, is CloudMounter de vredesoplossing die je zoekt.