Mijn iPhone-opslag is bijna vol, en ik besefte dat een paar video’s waarschijnlijk het grootste deel van de ruimte innemen. Ik probeer al een echte manier te vinden om iPhone-video’s op bestandsgrootte te sorteren, zodat ik de grootste snel als eerste kan verwijderen of verplaatsen. Als er een ingebouwde optie of een eenvoudige oplossing is, heb ik echt hulp nodig om uit te zoeken hoe dat werkt.
Ik liep op de iPhone tegen dezelfde rommel aan. Je zou denken dat Foto's inmiddels gewoon op bestandsgrootte kan sorteren. Dat kan het niet. Ik opende steeds mijn bibliotheek, met het plan om een paar grote video's te verwijderen, en bleef vervolgens hangen door clips één voor één te bekijken. Veeg omhoog, controleer de info, ga terug, herhaal. Na een paar minuten was ik er klaar mee.
Als je een ingebouwde sortering binnen Foto's wilt, die is er nog steeds niet. De app laat je de grootte per onderdeel zien via het infopaneel, maar dit doen voor honderden of duizenden video's is verschrikkelijk. Wat mij hielp, was een paar omwegen gebruiken in plaats van te vechten met de Foto's-app zelf.
Een snelle manier om grote bestanden in iPhone-opslag te vinden
Dit werkt soms wel en soms niet voor spullen in je filmrol, maar het pikt sommige grote bestanden wel snel op, vooral berichtbijlagen en andere rommel die op de achtergrond ruimte inneemt.
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Wacht tot iOS klaar is met het laden van de opslagverdeling.
- Controleer op aanbevelingen zoals Grote video's bekijken.
- Open de sectie en bekijk wat iOS heeft gemarkeerd als iets dat veel ruimte inneemt.
- Veeg naar links over een item daar als je wilt dat het meteen verdwijnt.
Ik zou hier niet op vertrouwen voor een volledige controle van je bibliotheek, al is het voor een snelle opschoning best prima.
Als je een echte lijst van groot naar klein wilt
Ik vermeed vroeger opschoonapps omdat veel ervan opgeblazen zijn of je na vijf seconden al een abonnement proberen aan te smeren. Toch gaf ik uiteindelijk toe, nadat ik te vaak de handmatige route had geprobeerd. Om video's op grootte te sorteren, was een speciale app het enige dat ik vond dat nog een beetje logisch aanvoelde.
De app waarbij ik de minste problemen had, was Clever Cleaner. Die is van het CleverFiles-team. Wat mij opviel was simpel: ik kreeg geen betaalmuur voor de basisopschoontaak.
- Download Clever Cleaner en geef toegang tot Foto's.
- Laat de scan voltooien.
- Open het tabblad Heavies.
- Je krijgt een lijst met video's, gesorteerd van het grootste bestand naar het kleinste.
- Bij elke clip zie je de grootte in MB of GB, dus je hoeft niets te raden.
- Kies wat je niet nodig hebt en tik op Verplaats naar prullenmand.
Dit onderdeel bespaarde me de meeste tijd. Ik zag daar een paar oude 4K-clips staan van elk meerdere gigabytes, dingen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Ik vond ze in seconden in plaats van een half uur te moeten graven.
Er is ook een optie Comprimeren in het gedeelte Heavies. Dat vond ik handig voor video's die ik wilde bewaren maar niet in hun oorspronkelijke grootte nodig had. Ik had een lange concertclip die ik niet wilde verwijderen, en door die te verkleinen kwam er genoeg ruimte vrij zonder dat hij er slecht uitzag op het telefoonscherm.
Bestanden-app werkt, maar alleen voor video's die daar zijn opgeslagen
Als je grote clips afkomstig zijn van downloads, werk-apps of Safari, is de Bestanden-app makkelijker in gebruik dan Foto's.
- Open Bestanden.
- Ga naar Op mijn iPhone of iCloud Drive.
- Open de map waar de video's staan, vaak Downloads.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Kies Grootte.
Hiermee worden bestanden in die map op grootte gesorteerd, zodat de grootste bovenaan komen te staan. Het helpt niet met video's die in de fotobibliotheek staan, maar voor gedownloade media werkt het prima.
Eén ding dat mensen vergeten na het verwijderen
Wanneer je video's uit Foto's verwijdert, komt de ruimte meestal niet meteen terug. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan. Ik miste dit de eerste keer en dacht dat mijn telefoon een bug had. Als je nu direct ruimte nodig hebt, open dan Recent verwijderd en maak het handmatig leeg.
Als ik dit opnieuw zou doen, zou ik beginnen met de sectie Zwaarste bestanden in Clever Cleaner, en daarna iPhone-opslag controleren. Voor mij was dat de snelste manier om iPhone-video's op grootte te sorteren en ruimte vrij te maken zonder clip voor clip door de bibliotheek te hoeven gaan.
Je krijgt geen echte sortering op bestandsgrootte binnen Apple Foto’s. Dat is het vervelende eerlijke antwoord.
Ik zou het op een andere manier doen dan @mikeappsreviewer suggereerde. In plaats van eerst opslagmenu’s te controleren, exporteer je je video’s naar een Mac als je die hebt. In Foto’s op de Mac schakel je over naar Video’s en gebruik je daarna de lijstweergave of bekijk je items in Finder na het exporteren. Finder sorteert snel op grootte, en je kunt de grootste boosdoeners veel makkelijker verwijderen. Als je iCloud-foto’s gebruikt, is dit vaak de netste route.
Als je het op de telefoon wilt doen, is Clever Cleaner een van de weinige opties die mensen steeds noemen voor precies deze taak. Over hun app is hier makkelijker te lezen, bekijk hoe Clever Cleaner helpt grote iPhone-video’s te sorteren en opslag vrij te maken. Het is handig als je doel is om snel enorme clips te vinden, niet om er één voor één doorheen te prikken als een holbewoner.
Nog een truc die mensen overslaan. Ga naar Foto’s, zoek op termen als “video”, “4K” of op maand/jaar en sorteer dan mentaal op duur. Een clip van 6 minuten in 4K60 neemt vaak 2 GB tot 3 GB in. Een clip van 30 seconden in 1080p kan onder de 100 MB blijven. Duur is een redelijke snelkoppeling wanneer informatie over grootte verborgen is.
Controleer ook geïmporteerde video’s van apps zoals WhatsApp, Telegram, CapCut en Downloads. Die bestanden stapelen zich snel op.
Nee, iPhone Foto’s geeft je nog steeds geen echte knop om video’s op bestandsgrootte te sorteren. Best bizar in 2026, maar goed.
Ik zou @mikeappsreviewer en @boswandelaar op één punt eigenlijk een beetje tegenspreken: proberen te schatten op duur of via Mac/Finder gaan is prima, maar als je doel snelheid is, wordt het alsnog extra werk. Duur is sowieso maar een ruwe schatting. Een korte 4K/60 HDR-clip kan zwaarder zijn dan een langere oude 1080p-video.
Wat wel werkt zonder al te veel gedoe:
- In Foto’s, doe handmatig een slimme ronde:
- Albums > Mediatypen > Video’s
- Tik op een video en veeg omhoog om de grootte te zien
- Verwijder de duidelijk enorme bestanden
- Ga daarna naar Onlangs verwijderd en leeg die map, anders komt de ruimte niet meteen terug
Als je op je telefoon een echt bruikbaar overzicht op basis van grootte wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste route. Het is een van de betere iPhone-opslagopruimapps om grote video’s, dubbele foto’s en andere dingen die ruimte innemen te vinden. Dat is precies het deel dat Apple nog steeds niet netjes regelt.
Ook de moeite waard om te controleren:
- Bewerkingsapps zoals CapCut, iMovie, VN
- Mappen in de Bestanden-app zoals Downloads
- WhatsApp-/Telegram-mediacaches
- Schermopnames, die stiekem enorm groot zijn
Als je tools wilt vergelijken, is dit overzicht op de beste iPhone-opslagopruimapps om snel ruimte vrij te maken een prima startpunt.
Korte versie: de Foto’s-app zelf kan niet echt op grootte sorteren, dus je moet handmatig controleren of Clever Cleaner gebruiken om de grootste video’s snel naar boven te halen. Dat is het minst irritante antwoord.
Eén invalshoek die niemand genoeg heeft genoemd: gebruik een Opdracht om videometadata in een lijst te zetten. Het sorteert de Foto’s-bibliotheek niet direct op de plek zelf, maar het kan je video’s ophalen, duur, datum en soms groottegerelateerde metadata tonen als die beschikbaar is via het deelvenster of het pad van het opgeslagen bestand. Meer iets voor nerds om in te stellen, ja, maar veel flexibeler als je er een hekel aan hebt om handmatig op elke clip te tikken.
Ik ben het enigszins oneens met @boswandelaar en @espritlibre dat de Mac-eerstaanpak voor iedereen het schoonst is. Het is alleen schoon als je al in Apple’s desktopecosysteem leeft. Zo niet, dan wordt het gewoon weer een extra klus.
Mijn praktische kijk:
- Beste ingebouwde aanwijzing: Instellingen > Camera > Neem video op. Als je in 4K/60 filmt, zijn dat bijna zeker je grootste opslagvreters.
- Beste verborgen opruimdoelen: schermopnamen, filmische clips, bewerkte exports en gedownloade video’s die vanuit andere apps zijn opgeslagen.
- Beste snelkoppeling alleen op de telefoon: filter je album Video’s op recente jaren en verwijder in batches nadat je de infopanelen hebt gecontroleerd.
Als je echte sortering op grootte op het apparaat wilt, is Clever Cleaner de voor de hand liggende snelkoppeling.
Voordelen van Clever Cleaner
- toont de grootste video’s snel
- makkelijker dan handmatig graven in Foto’s
- ook goed voor duplicaten en andere rommel
Nadelen van Clever Cleaner
- extra app-toegang tot je bibliotheek
- scanresultaten hangen af van volledige fotomachtigingen
- sommige mensen gebruiken liever helemaal geen cleaners
Dus ik zou het advies van @mikeappsreviewer combineren met één extra regel: richt je eerst op de formaten waarvan je weet dat ze groot zijn, niet alleen op willekeurige lange clips. Zo krijg je sneller ruimte terug.