Hoe koop je meer iPhone-opslag, niet iCloud - zijn er echte opties?

Mijn iPhone-opslag is helemaal vol, maar ik wil niet voor iCloud betalen alleen om ruimte vrij te maken. Ik probeer uit te zoeken of er echt een manier is om direct meer opslag aan een iPhone toe te voegen, of dat mijn enige opties zijn om een nieuwer apparaat te nemen of externe opslag te gebruiken. Ik heb hulp nodig om de beste oplossing te vinden.

Ja, ik snap waarom dit irritant is. “Opslag bijna vol” op een iPhone zien terwijl je al voor iCloud betaalt, voelt gewoon verkeerd. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan en had het irritante deel snel door. iCloud voegt geen ruimte toe binnenin de telefoon.

De opslag van je iPhone is vaste hardware op het moederbord. Als je 64GB of 128GB hebt gekocht, zit je vast aan 64GB of 128GB. Geen microSD-slot, geen vervanging, geen latere upgrade. iCloud slaat spullen ergens anders op en synchroniseert ze, maar het verandert een telefoon van 64GB niet in een telefoon van 256GB.

Als je extra ruimte wilt zonder weer een maandelijkse rekening, zou ik eerst naar externe opslag kijken. Een Lightning- of USB-C-flashdrive, zoals de SanDisk iXpand, werkt prima om grote video’s en stapels foto’s van de telefoon af te halen. Hetzelfde geldt voor Apple’s SD-kaartlezer als je al wat reservekaartjes hebt liggen. Een keer kopen, bestanden verplaatsen, ze van de telefoon verwijderen, klaar.

Voordat je geld uitgeeft, zou ik de telefoon grondig opschonen. Die van mij zat zo vol dat hij bijna onbruikbaar werd. De camera deed er eeuwig over. Apps gooiden me terug naar het beginscherm. Zelfs typen voelde niet goed. iOS lijkt vrije ruimte nodig te hebben voor tijdelijke bestanden, caches en normale systeemrommel. Wanneer de opslag bijna helemaal vol zit, begint de telefoon zich ziek te gedragen.

Ik volgde het gebruikelijke opschoonpad in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. App offloaden hielp bij apps die ik weinig gebruikte, vooral oude games. Dat verwijdert de app maar bewaart de gegevens. Ik heb ook Safari-websitedata gewist via Instellingen > Apps > Safari > Geavanceerd > Websitedata. Oude berichtbijlagen waren nog een verrassing. Bij mij stonden daar jarenlang rommelige screenshots, video’s en memes opgeslagen.

De handmatige route werkt, maar jeetje, het gaat traag. Je prikt door mappen heen, gokt wat groot is, verwijdert een beetje, controleert opnieuw, herhaalt. Nadat ik dit vaker dan één keer had gedaan, ben ik ermee gestopt en heb ik een opschoonapp geprobeerd. Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner.

Wat mij overtuigde, was hoe eenvoudig het was. Gratis, geen advertenties overal, geen betaalmuur die na twee tikken opduikt, geen neppe scan voltooid onzin. Ik opende eerst de sectie Heavies en die sorteerde media op grootte. Veel makkelijker dan blind zoeken. Je ziet de gigantische 4K-clips, oude schermopnames en opgeblazen screenshots meteen, met bestandsgroottes erbij.

De zoeker voor vergelijkbare foto’s hielp ook. Ik had complete reeksen bijna dubbele foto’s van concerten en trips, plus vijf wazige opnames voor elke ene goede. Het groepeerde ze zodat ik er één kon houden en de rest weggooien. Voor zover ik kon zien, voert het de scan gewoon op de telefoon zelf uit, en dat vond ik belangrijk. Ik vind het geen fijn idee dat mijn fotobibliotheek ergens naartoe wordt gestuurd voor analyse. Na één ronde had ik ongeveer 15GB vrijgemaakt. De snelheid van de telefoon kwam daarna weer terug.

Als je nog steeds een plek nodig hebt om bestanden te parkeren, zijn de gratis niveaus van Google Photos of Dropbox het bekijken waard. Google Photos geeft 15GB gratis. Dropbox geeft 2GB gratis. Ze breiden de ingebouwde opslag van de telefoon nog steeds niet uit, maar ze geven je wel een andere plek om spullen neer te zetten voordat je ze lokaal verwijdert.

Dus, de korte versie. Je kunt achteraf geen extra interne iPhone-opslag kopen. Je opties zijn ruimte vrijmaken, bestanden van de telefoon halen of een externe schijf gebruiken. Ik zou met opschonen beginnen voordat je iets koopt. Veel zogenaamd volle telefoons zitten propvol met dubbele foto’s, oude video’s, gecachte sitedata en willekeurige rommel waarvan je vergeten was dat die er überhaupt nog stond. Maak daar genoeg van vrij, en de vertraging verdwijnt vaak snel.

Er bestaat geen echt upgradepad voor de interne opslag van een iPhone. Apple soldeert de opslagchip op het moederbord, dus je kunt later niet meer telefoonopslag bijkopen zoals bij sommige laptops of oudere Android-telefoons.

Je keuzes zijn dus ongeveer deze:

1. Vervang de iPhone door een model met meer opslag.
  2. Verplaats spullen van de telefoon naar een computer, SSD of USB-stick.
  3. Ruim op wat ruimte inneemt.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt, maar ik zou betaalde cloudabonnementen eerst overslaan en ook die vreemde reparatiewinkel-opslagupgrades vermijden. Die aanpassingen op bordniveau bestaan, maar ze kosten veel, verpesten de inruilwaarde, en als de winkel het verpest, is je telefoon verloren. Voor de meeste mensen een slecht idee.

Een optie die mensen vergeten is lokale back-up naar een Mac of pc. Sluit de iPhone aan, importeer foto’s en video’s en verwijder ze daarna van het apparaat. Een externe SSD van 1 TB is vaak goedkoper dan een of twee jaar cloudopslag. Als je opslagprobleem door media komt, is dit op de lange termijn de goedkoopste oplossing.

Kijk ook naar appgedrag, niet alleen naar appgrootte. Sommige apps bewaren enorme offline downloads. Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Google Maps. Verwijder gedownloade inhoud en je krijgt misschien snel 5 GB tot 30 GB terug. Ik heb meegemaakt dat alleen al podcastcaches 10 GB aantikten, wat eerlijk gezegd best absurd is.

Als je fotobibliotheek de rommel is, is Clever Cleaner het bekijken waard om duplicaten en grote bestanden sneller te sorteren. Deze review van Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone-opslag geeft een degelijk overzicht.

Kort gezegd: nee, je kunt na aankoop geen ingebouwde iPhone-opslag bijkopen. Je echte opties zijn opruimen, bestanden verplaatsen, externe opslag of een nieuwe telefoon. Irritant, zeker. Maar zo werkt het systeem.

Nee, niet op de manier waarop mensen hopen. @mikeappsreviewer en @suenodelbosque hebben gelijk over het belangrijkste punt: je kunt later niet meer echte interne iPhone-opslag bijkopen. Apple heeft die beslissing voor iedereen genomen, want blijkbaar is keuze eng.

Waar ik het een beetje oneens ben, is dat externe schijven voor de meeste mensen het antwoord zouden zijn. Ze zijn prima voor archivering, maar niet echt hetzelfde als dagelijks meer bruikbare telefoonopslag hebben. Je moet nog steeds handmatig dingen verplaatsen, en de meeste mensen zijn dat snel zat.

Wat wel realistisch is:

• gebruik Optimaliseer iPhone-opslag voor Foto’s als je al een clouddienst voor foto’s gebruikt
  • schakel gedownloade media uit binnen apps, niet alleen de app zelf verwijderen
  • verklein de geschiedenis van Berichten naar 1 jaar of 30 dagen als bijlagen te veel ruimte innemen
  • verwijder en installeer opgeblazen apps zoals Instagram, TikTok, Spotify en Podcasts opnieuw, omdat de cache belachelijk groot kan worden
  • als foto’s het probleem zijn, gebruik Clever Cleaner om duplicaten, vergelijkbare opnamen en enorme video’s sneller te vinden dan handmatig door iOS te spitten

Als je ook een praktijkgerichte kijk erop wilt, is deze thread over gratis iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner ook het bekijken waard.

Dus het eerlijke antwoord is: geen upgradepad, geen SD-kaart, geen geheime instelling. De echte opties zijn opschonen, offloaden of later een grotere iPhone kopen. Vervelend, maar dat is de waarheid.

Harde waarheid: er is geen legitieme optie om meer iPhone-opslag te kopen voor de telefoon zelf. @suenodelbosque, @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer zitten daar allemaal goed mee. Interne opslag staat vast.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt genoeg benadrukten: als je Systeemgegevens enorm groot zijn, helpen opschoonapps en het sorteren van foto’s maar tot op zekere hoogte. Soms is de snelste oplossing een volledige versleutelde back-up op een computer maken, de iPhone wissen en daarna herstellen. iOS kan rommelige logbestanden, caches en overgebleven tijdelijke bestanden ophopen die niet duidelijk zichtbaar zijn. Het is vervelend, maar ik heb mensen op die manier verrassend veel ruimte zien terugwinnen.

Ik ben het ook enigszins oneens met het idee dat externe schijven voor iedereen de beste terugvaloptie zijn. Geweldig voor archieven, ja. Geweldig voor dagelijks gebruik, niet echt. De meeste mensen stoppen er na de eerste week mee, tenzij ze die gewoonte al hebben.

Als foto’s het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner een van de betere tools om te proberen voordat je geld uitgeeft.

Voordelen van Clever Cleaner:

• goed voor het opsporen van dubbele en vergelijkbare foto’s
  • helpt grote video’s sneller zichtbaar te maken
  • makkelijker dan handmatig door Foto’s zoeken
  • nuttig als het probleem rommel is, niet de werkelijke capaciteit

Nadelen van Clever Cleaner:

• het vergroot de daadwerkelijke opslagcapaciteit van de iPhone niet
  • minder nuttig als je ruimte vooral wordt ingenomen door Systeemgegevens of app-caches
  • je moet verwijderingen nog steeds zorgvuldig controleren
  • opschoonapps in het algemeen zijn alleen zo nuttig als de rommel die je al hebt

Dus de echte opties zijn:

• resetten/herstellen als Systeemgegevens opgeblazen zijn
  • media-rommel opruimen met iets als Clever Cleaner
  • externe opslag alleen als archief gebruiken
  • de telefoon vervangen door een model met meer capaciteit

Dat is eigenlijk alles. Geen geheim upgradepad, geen verborgen Apple-uitbreiding, geen magische aankoop van niet-iCloud-opslag.