Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar sommige bestanden die ik verwijder blijven na een tijdje opnieuw verschijnen. Ik heb ze meer dan één keer verwijderd, Recent verwijderd gecontroleerd en mijn telefoon opnieuw opgestart, maar ze komen nog steeds terug. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom verwijderde bestanden terugkeren op de iPhone en hoe ik ze definitief kan verwijderen.
Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan toen ik van pc’s naar iPhone overstapte. Op Windows weet je waar alles staat. Op iPhone voelt opslag alsof die verdeeld is over lades die je niet ziet. Ik verwijderde dingen, controleerde de opslag en zag bijna geen verschil. Ik dacht echt dat ik gek werd, tbh.
Het eerste wat ik leerde was dit: verwijderen op iPhone betekent vaak verberg het 30 dagen. In Bestanden en Foto’s blijven verwijderde items meestal in Recent verwijderd staan. Ze gebruiken nog steeds ruimte totdat je ze daar ook wist.
Voor bestanden open je Bestanden, ga je naar Bladeren, zoek je Recent verwijderd onder Locaties, tik je op de drie puntjes en daarna op Verwijder alles. Als je dit overslaat, staan die bestanden daar nog steeds, net zo groot als eerst.
Als je op jacht bent naar oude rommel, zou ik beginnen in Instellingen, niet in Bestanden. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Geef het een paar seconden. Die pagina laat zien wat echt ruimte inneemt. Bij mij waren het geen willekeurige documenten. Het waren oude podcastdownloads, opgeblazen berichtbijlagen en browsergegevens waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Je krijgt daar ook handige opties zoals App offloaden en Grote bijlagen bekijken.
Je map Downloads staat in de app Bestanden. Open Bestanden, tik op Bladeren en zoek dan naar Downloads. Als die niet meteen verschijnt, tik dan eerst op Op mijn iPhone. Om één item te verwijderen, houd je het ingedrukt en tik je daarna op Verwijder. Voor een grotere schoonmaak tik je op de drie puntjes, kies je Selecteer, markeer je wat je weg wilt hebben en tik je daarna op het prullenbakpictogram.
Waar het voor mij echt lelijk werd, waren foto’s en video’s. Geen pdf’s. Geen downloads. Media. Duizenden foto’s, dubbele schermafbeeldingen, clips waarvan ik was vergeten dat ik ze had opgenomen. Er handmatig doorheen gaan was ellendig en langzaam.
Ik ben uiteindelijk een opschoonapp gaan gebruiken nadat ik veel te lang had geprobeerd het handmatig te doen. De app die ik gebruikte heette Clever Cleaner. De link die ik ervoor vond was deze YouTube-video:
Wat mij hielp, was hoe het grote mediabestanden groepeerde. Er was een sectie Heavies die bestanden op grootte liet zien, waardoor de gigantische video’s snel boven kwamen drijven. Ik vond één concertclip die belachelijk veel ruimte innam. Er was ook een sectie Similars voor bijna dubbele foto’s, wat me bespaarde om vijf bijna identieke foto’s één voor één te vergelijken.
Het deel waar ik het meest aan had, was de swipe-beoordeling. Maand voor maand opruimen voelde minder heftig dan naar mijn volledige fotobibliotheek staren. Het liet ook bestandsgroottes duidelijk zien, en zo merkte ik dat schermafbeeldingen meer opslag innamen dan ik dacht. Bonnetjes, verzendbevestigingen, willekeurige memes, alles telt op.
Eén ding om op te letten met iCloud. Als je bestanden of foto’s gesynchroniseerd zijn, verwijdert het verwijderen ervan op de telefoon ze ook uit iCloud. Als je doel is om het item in iCloud te houden en alleen lokale opslag vrij te maken, gebruik dan Verwijder download in plaats van Verwijder. Dat heb ik één keer gemist en toen moest ik terugkrabbelen. Irritant.
Dus, de korte versie.
Maak Recent verwijderd leeg.
Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Ruim Downloads op in Bestanden.
Kijk kritisch naar foto’s en video’s.
Wees voorzichtig met iCloud-synchronisatie.
Nadat ik dat had gedaan, gingen mijn opslagcijfers eindelijk omlaag. Daarvoor voelde het alsof ik dingen in een zwart gat verwijderde.
Als bestanden steeds terugkomen, zou ik eerst naar synchronisatie kijken. @mikeappsreviewer heeft de gebruikelijke opslaglocaties goed behandeld, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat dit meestal een probleem met verborgen rommel is. Bestanden die opnieuw verschijnen betekenen vaak één ding. Een andere dienst zet ze weer terug.
Controleer deze punten:
-
iCloud Drive-synchronisatie.
Ga naar Instellingen, tik op je Apple ID, dan op iCloud en vervolgens op iCloud Drive. Als het bestand in iCloud Drive staat en je het op één apparaat verwijdert, kan een ander apparaat of een vastgelopen synchronisatiestatus het soms laten lijken alsof het is teruggekeerd. Schakel iCloud Drive een minuut uit, start opnieuw op en controleer dan opnieuw. -
Apps van derden.
Apps zoals Dropbox, Google Drive, OneDrive, WhatsApp, Telegram en notitie-apps synchroniseren bestanden opnieuw. Verwijderen binnen Bestanden verwijdert niet altijd de bronkopie. Je moet het ook in de app zelf verwijderen. Hier struikelen veel mensen over. -
Mailbijlagen en berichtencaches.
Sommige bestanden worden gecachet door Mail of Berichten. Je verwijdert het zichtbare item, de iPhone bewaart de lokale cache en bouwt het daarna opnieuw op. Verwijder het originele gesprek, grote bijlagen of de cache van het mailaccount. -
App-documenten.
Veel apps slaan bestanden op in hun eigen sandbox. Het verwijderen van de bestandsvoorbeeldweergave doet op de lange termijn niets. Ga naar iPhone-opslag, tik op de app en controleer Documenten en gegevens. Als het groot blijft, verwijder de app dan en installeer deze opnieuw.
Als je probleem fototroep is, is Clever Cleaner het bekijken waard voor grote video’s en duplicaten. Sneller dan handmatig sorteren.
Als je een degelijke gids met duidelijke stappen wilt, probeer dan beste manieren om bestanden op de iPhone te verwijderen en opslagruimte vrij te maken. Het behandelt 4 eenvoudige manieren om iPhone-bestanden te verwijderen en te voorkomen dat de opslagruimte weer volloopt.
Belangrijkste punt: als een bestand terugkomt, zoek dan welke app of cloudbron het terugplaatst. Dat is het deel dat mensen missen.
Als ze steeds terugkomen, zou ik niet meer denken aan een vuilnisprobleem maar aan een indexeringsbug of app-eigen gegevens.
@sonhadordobosque heeft waarschijnlijk gelijk dat synchronisatie een grote oorzaak is, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat iCloud Drive uitschakelen altijd de eerste stap is. Soms loopt de opslagrapportage van iOS gewoon achter en lijkt het alsof dingen zijn teruggekomen wanneer Spotlight of de Bestanden-index later is bijgewerkt.
Een paar dingen die ik zou controleren en die niet echt aan bod kwamen:
- Controleer de bron van de bestandsprovider in Bestanden. Kijk in Bladeren of het item onder Op mijn iPhone, iCloud Drive, Dropbox, Google Drive, enz. staat. Als je verwijdert vanuit een providerweergave, kan de bron-app de vermelding herstellen.
- Verwijder de app, niet alleen het bestand, als het bestand hoort bij een downloader, scanner, pdf-editor, VLC, Kindle, enz. Sommige apps bouwen hun documentbibliotheek bij het opstarten opnieuw op vanuit interne gegevens.
- Schakel Ververs op achtergrond uit voor de app die eigenaar is van de bestanden en verwijder daarna opnieuw. Dat kan direct opnieuw binnenhalen stoppen.
- Zoek de bestandsnaam in Bestanden na het verwijderen. Als die op meerdere locaties verschijnt, verwijder je mogelijk maar één kopie.
- Wacht 5 tot 10 minuten na het opschonen en controleer de opslag opnieuw. De iPhone-opslagberekening kan vreemd vertraagd zijn.
Ook Safari kan verraderlijk zijn. Gedownloade items, offline leeslijsten en gecachte pdf’s kunnen het laten lijken alsof documenten terug zijn. Safari-websitedata wissen helpt soms meer dan mensen verwachten.
Als het probleem echt opgeblazen mediaopslag is, is Clever Cleaner eigenlijk nuttig om enorme video’s en dubbele foto’s sneller te vinden dan met Apple’s eigen overzichten. Geen magie, maar wel sneller.
Ik zag hier ook een goede Reddit-thread over precies deze opschoonellende: hoe je hardnekkige bestanden verwijdert uit de iPhone Bestanden-app
Belangrijke aanwijzing: als dezelfde bestandsnaam terugkomt, is het synchronisatie of app-herstel. Als de opslag vol blijft maar het bestand niet terugkomt, is het meestal cache of vertraagde opslagrapportage. Twee verschillende problemen, hetzelfde irritante symptoom.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: inhoudsbeperkingen en beheerde profielen.
Als deze iPhone is gekoppeld aan een werk-/school-MDM-profiel, gezinscontroles of een beheerde Apple ID, kunnen sommige bestanden en appgegevens na verwijdering stilletjes opnieuw worden teruggezet. Controleer:
- Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer
- Instellingen > Schermtijd > Beperkingen voor inhoud en privacy
- Mail-/accountprofielen onder Instellingen > Mail > Accounts
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat het meestal alleen opslagvertraging is. Als precies hetzelfde bestand steeds terugkomt in dezelfde app, is dat vaak beleid, synchronisatie of een appdatabase die zichzelf opnieuw opbouwt.
Een andere vaak over het hoofd geziene oorzaak is offline-inhoud:
- streamingapps met offline downloads
- kaartapps met offline kaarten
- documentenapps met beschikbaar offline
- leesapps die lokale kopieën opslaan
Die kunnen na het inloggen opnieuw worden aangemaakt. Verwijder het offlinepakket vanuit de instellingen in de app zelf, niet alleen vanuit Bestanden.
Controleer ook of de bestandsnaam opnieuw wordt aangemaakt door een Opdracht of automatisering:
- Opdrachten-app > Automatisering
- elke app waarbij automatisch exporteren, automatisch opslaan of automatisch importeren is ingeschakeld
Probeer voor hardnekkige appgegevens deze volgorde:
- Log uit bij de app
- Verwijder de bestanden in de app
- Forceer het sluiten van de app
- Verwijder de app
- Herstart de iPhone
- Installeer alleen opnieuw indien nodig
Die volgorde is belangrijker dan mensen denken.
Als je probleem uiteindelijk foto-/videorommel blijkt te zijn in plaats van echt terugkerende bestanden, is Clever Cleaner prima om grote items snel zichtbaar te maken.
Voordelen: eenvoudig, goed in grote video’s/dubbelen, sneller dan handmatig zoeken.
Nadelen: minder nuttig voor niet-fotodocumenten, je moet de resultaten nog steeds controleren, lost geen bestanden op die opnieuw verschijnen door synchronisatie.
Dus ik ben het eens met @sonhadordobosque, @boswandelaar en @mikeappsreviewer over het controleren van synchronisatie en app-eigen gegevens, maar ik zou ook kijken naar regels voor beheerde apparaten, offlinebibliotheken en automatiseringen. Dat zijn klassieke oorzaken van waarom is dit er weer.