Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden verwijderd van mijn USB-flashstation op een Windows-pc, en ik moet ze zo snel mogelijk herstellen. Op het station stonden werkdocumenten en persoonlijke foto’s waarvan geen back-up was gemaakt, en ik maak me zorgen dat verder gebruik de gegevens kan overschrijven. Wat zijn de beste manieren om verwijderde bestanden van een flashstation op Windows te herstellen?
Ik zou beginnen met dataherstelsoftware, zolang de USB-stick nog steeds verschijnt als een normale schijf. Als hij ontbreekt in het systeem, 0 bytes aangeeft, elke paar seconden de verbinding verbreekt of zonder duidelijke reden warm wordt, zou ik daar stoppen. Die gevallen voelen meer als hardwareproblemen, en software verspilt dan meestal alleen tijd. Als dit gewoon een normale bestandsverwijdering was, geeft software je de beste kans zonder er een dure klus voor een herstelbedrijf van te maken.
Het eerste, en ja, dit is het belangrijkste, is stop nu meteen met iets naar de USB te schrijven. Zet er geen bestanden op. Formatteer hem niet. Probeer geen mappen op te ruimen. Op USB-sticks belanden verwijderde dingen meestal niet in de normale Prullenbak. Het bestandssysteem markeert de oude ruimte als vrij, en zodra daar nieuwe gegevens terechtkomen, worden de oude bestanden overschreven. Daarna dalen de kansen op herstel snel.
Voordat je gaat scannen, zou ik eerst één keer de saaie dingen controleren. Ik heb mensen zien denken dat bestanden waren verwijderd terwijl ze verborgen waren, hernoemd of eerder ergens anders naartoe waren gekopieerd.
Toon verborgen bestanden op de USB.
Zoek naar mappen met de naam $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED of .Trashes als de schijf op een Mac is gebruikt.
Controleer de mappen op je pc, vooral Downloads, Bureaublad, Documenten en elke map waar je normaal gesproken haastig dingen naartoe sleept.
Kijk in back-ups en synchronisatiemappen zoals OneDrive, Google Drive, Dropbox of Bestandsgeschiedenis.
Als dat allemaal niets oplevert, zou ik overstappen op herstelsoftware.
De tools verschillen in hoe ze scannen, hoeveel ze kunnen voorvertonen, welke bestandssystemen ze ondersteunen en hoe irritant de interface aanvoelt. De werkwijze is bij de meeste ervan ongeveer hetzelfde:
Installeer de software op je computer, niet op de USB-stick.
Sluit de USB aan en selecteer hem in de hersteltool.
Voer een scan uit op verwijderde of verloren bestanden.
Laat de scan volledig afronden. Als de bestanden belangrijk zijn, breek hem dan niet voortijdig af.
Filter op type, datum, grootte of bestandsnaam als het programma dat ondersteunt.
Bekijk bestanden in de voorvertoning als die optie beschikbaar is.
Selecteer wat je nodig hebt.
Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op, nooit terug op dezelfde USB-stick.
Deze heb ik jaren geleden op de vervelende manier geleerd. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde stick brengt het risico met zich mee dat andere verwijderde gegevens die je nog niet hebt hersteld worden overschreven. Zodra je dat doet, heb je je eigen tweede poging afgesneden.
Dit zijn de tools waar ik eerst naar zou kijken:
Disk Drill
Dit is degene die ik als eerste zou proberen voor een normaal geval van verwijderde bestanden. Het ondersteunt FAT32, exFAT en NTFS, wat de meeste USB-sticks dekt waar mensen mee aankomen. De indeling is makkelijk te begrijpen en de voorvertoningsfunctie helpt veel. Als een foto of document netjes in de voorvertoning verschijnt, zie ik dat meestal als een goed teken voordat ik het herstel. Ik heb ook gezien dat het beter presteerde dan verwacht wanneer het bestandssysteem er een beetje rommelig uitzag.PhotoRec
Gratis, lelijk, effectief. Dat is mijn korte versie. Het blinkt uit wanneer het bestandssysteem beschadigd is of ontbreekt, maar het zet herstelde bestanden vaak terug zonder de oorspronkelijke namen of mapstructuur. Je eindigt dus met een rommelige verzameling bestanden die je met de hand moet uitzoeken. Ik zou het achter de hand houden als back-upplan wanneer mooiere tools niets opleveren.Data Rescue
Voor zover ik heb gezien werkt het prima, al heb ik de interface nooit echt prettig gevonden. Dingen voelen minder duidelijk aan dan zou moeten. Nog steeds bruikbaar, en een tweede poging waard als de eerste tool iets mist.Recuva
Nog steeds het vermelden waard voor eenvoudige Windows-taken. Het is ouder en beperkter, en ik zou geen wonderen verwachten bij vreemde formaten of rommelige schade aan het bestandssysteem. Voor gangbare bestanden zoals JPG, PDF, DOCX en ander basismateriaal levert het nog vaak genoeg resultaat op.
Eén ding waar ik in het begin van af zou blijven is CHKDSK, of welk reparatiecommando in die categorie dan ook. Die tools proberen problemen met het bestandssysteem te herstellen. Ze zijn niet gemaakt om bestanden terug te halen. Soms helpen ze om een beschadigde schijf weer correct te koppelen. Andere keren gooien ze dingen om en maken ze herstel moeilijker. Mijn volgorde is simpel, eerst herstellen, daarna repareren.
Dus als je USB nog steeds normaal wordt gekoppeld, zou ik hem eerst met Disk Drill scannen, de belangrijke bestanden naar een andere schijf herstellen en daarna pas opruimen of hergebruiken. Als de schijf fysiek instabiel aanvoelt, de verbinding verbreekt, warm wordt of verdwijnt, zou ik huis-, tuin- en keukenoplossingen overslaan en hem in plaats daarvan naar een herstelbedrijf sturen.
Als de flashdrive in Windows nog steeds de juiste grootte aangeeft, zou ik er eerst een image van maken en daarna herstellen vanaf de image. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer. De originele USB scannen is prima voor eenvoudige gevallen, maar goedkope sticks vallen graag halverwege een scan uit. Een byte-voor-byte kopie geeft je een veiligere tweede kans.
Wat ik zou doen:
- Sluit hem één keer aan en controleer Schijfbeheer.
- Als hij een gezonde capaciteit toont, kloon hem dan met een tool zoals USB Image Tool of HDD Raw Copy.
- Voer herstel uit op het imagebestand, niet op de stick.
- Begin met Disk Drill, omdat het verwijderde documenten en foto’s goed verwerkt op exFAT, FAT32 en NTFS.
- Sorteer de resultaten eerst op oorspronkelijk mappad en daarna op bestandstype. Dit bespaart enorm veel tijd.
- Herstel eerst de belangrijkste bestanden, werkdocumenten vóór grote hoeveelheden foto’s.
- Open meteen een voorbeeld van elk hersteld bestand. Wacht niet tot later om erachter te komen dat de helft beschadigd is.
Eén plek die mensen vaak missen, zijn Office-tijdelijke bestanden en thumbnail-caches op de pc. Als je die bestanden vóór verwijdering hebt geopend, doorzoek dan je Windows-schijf op .tmp, .asd, .wbk en lijsten met recente bestanden. Foto’s overleven soms ook in app-caches.
Als de schijf vraagt om te formatteren, doe het dan niet. Als hij offline gaat of 0 bytes leest, stop dan met eraan rommelen. Vanaf dat punt wordt thuis herstellen snel riskant.
Ook, als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze Facebook-videohandleiding voor herstel van flashdrivebestanden op Windows makkelijker te volgen dan een muur van tekst.
Ik zou één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @voyageurdubois echt genoeg benadrukte: controleer of de bestanden van de USB zijn verwijderd via een app, niet gewoon via Verkenner. Sommige programma’s slaan bewerkte kopieën op de pc op en verwijderen alleen de versie op het verwisselbare station, waardoor het lijkt op totaal verlies terwijl dat niet zo is.
Nog een paar extra plekken om op Windows te controleren voordat je herstel uitvoert:
- Autoherstel-mappen van Word/Excel
- Recente bestanden in Office-apps
- Windows Zoeken met een deel van de bestandsnaam
- Bestandsgeschiedenis of Vorige versies van mappen waar je ze mogelijk eerder naartoe hebt gekopieerd
- Prullenbak van OneDrive op het web als die documenten ooit zijn gesynchroniseerd
- Importmap van de Foto’s-app, omdat mensen vergeten dat ze maanden geleden al foto’s hebben geïmporteerd
Ik ben het licht oneens met het advies altijd eerst een image te maken. Voor een goedkope, gezonde flashdrive is een directe scan soms sneller en prima. Als de stick zich vreemd gedraagt, dan ja, eerst klonen. Als hij stabiel is, zou ik het niet onnodig ingewikkeld maken.
Vermijd ook het repareren van stationsmachtigingen, het toewijzen van willekeurige stationsletters of het uitvoeren van dubieuze USB-reparatietools van Google. Dat soort dingen kan een eenvoudige verwijderzaak heel snel veel lastiger maken.
Voor daadwerkelijk herstel is Disk Drill een solide eerste poging op Windows omdat het gemakkelijk is om documenten en foto’s te sorteren zonder je eindeloos door onzin te hoeven worstelen. Als bestandsnamen belangrijk zijn, probeer dat dan vóór file-carvingtools. Controleer daarna of de herstelde bestanden echt openen, niet alleen of ze bestaan. Groot verschil.
Als je meer meningen wilt over hersteltools voor flashdrives, is deze thread het vluchtig doornemen waard:
aanbevelingen voor de beste USB-herstelsoftware voor Windows-flashdrives
Het belangrijkste: gebruik de USB niet meer. Elke minuut van even wat dingen controleren kan herstel slechter maken. Zelf meegemaakt, iets doms gedaan, spijt van gehad lol.
Eén invalshoek die ik zou toevoegen: controleer Windows-beveiliging / antivirusquarantaine voordat je herstel uitvoert. Ik heb meegemaakt dat USB-documenten en foto’s “verdwenen” omdat Defender een macrodocument of autorun-rommel markeerde en nabijgelegen bestanden in quarantaineverwarring plaatste. Controleer ook Logboeken op schijffouten. Als je herhaalde I/O-fouten of controllerresets ziet, ben ik het er niet mee eens om überhaupt lange scans uit te voeren totdat je hebt gekopieerd wat je kunt.
Als de stick stabiel is, is Disk Drill een verstandige eerste stap omdat het bestandsnamen en mappen beter behoudt dan tools die alleen op carving vertrouwen.
Voordelen van Disk Drill
- Eenvoudige previews
- Goed voor FAT32/exFAT/NTFS-flashdrives
- Betere bestandsorganisatie dan kale tools
Nadelen
- Gratis herstel is beperkt op Windows
- Diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- Niet ideaal voor fysiek falende USB-hardware
Ik ben het met @voyageurdubois eens over voorzichtig zijn, maar niet elke gezonde stick hoeft eerst te worden ge-imat. En ik ben het ook eens met @codecrafter en @mikeappsreviewer over het controleren van Office-autosaves en cloudmappen, al zou ik quarantaine en SMART-achtige foutsignalen eerst controleren. Als bestanden cruciaal zijn, herstel dan eerst de kleinste onvervangbare documenten, en daarna de foto’s.