Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik probeer de beste dataherstelsoftware voor Mac in 2026 te vinden die veilig, effectief is en goed werkt op de nieuwste macOS. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van een betrouwbare tool om documenten, foto’s en video’s te herstellen zonder de situatie erger te maken.
Ik maakte dit een paar weken geleden mee nadat ik een externe SSD had gewist tijdens een macOS-herinstallatie. Domme fout. Daarna heb ik een hele stapel herstelapps getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill.
Wat mij overtuigde was de combinatie van resultaten, snelheid en een installatie waar ik niet mee hoefde te worstelen. Veel Mac-hersteltools zien er aan de oppervlakte strak uit, maar dan start je een scan en duurt het eeuwen, werken previews niet of voelt APFS-ondersteuning half af. Disk Drill ging beter om met moderne Mac-dingen dan het meeste dat ik probeerde. Het draaide prima op Apple Silicon, las APFS, HFS+ en exFAT zonder vreemde haperingen, en de herstelstappen waren duidelijk genoeg dat je er geen sysadmin-brein voor nodig hebt.
Het previewgedeelte was belangrijker dan ik had verwacht. Voordat ik betaalde, opende ik documenten, foto’s, video’s, zelfs PSD’s, en controleerde ik of ze nog bruikbaar waren. Ik zag andere apps duizenden herstelbare bestanden tonen, waarna de helft kapotte rommel bleek te zijn. Dus dit onderdeel bespaarde me tijd.
Een paar extra’s vielen ook op:
- Byte-voor-byte-back-up voor instabiele schijven
- S.M.A.R.T.-monitoring
- Dubbele-bestandenopschoner
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery voor opgesplitste videobestanden
De diskimagefunctie is degene die ik ervoor zou blijven gebruiken. Als je schijf begint te verbreken, te klikken of willekeurige onzin doet, geeft eerst een kloon maken je later een veiligere kans om gegevens eraf te halen.
Als je met lastigere gevallen te maken hebt, zoals RAID, partitiebeschadiging of NAS-herstel, dan is R-Studio het bekijken waard. Ik snap waarom IT-mensen het graag gebruiken. Het voelt snel en low-level aan. Ik zou het alleen niet aan een doorsnee gebruiker geven. De interface is druk, en als je niet gewend bent aan bestandssysteemtools, ben je het snel zat.
Ik heb ook iBoysoft Data Recovery geprobeerd. Het deed het beter met APFS dan ik had verwacht, dus daarvoor geef ik het krediet. Mijn probleem was de prijsstelling. Het bleef steeds leunen op abonnementsdingen, en ik ben software die dat doet voor eenmalige klusjes eigenlijk een beetje zat.
PhotoRec is nog steeds het vermelden waard als gratis het belangrijkst is. Het werkt, min of meer op een brute-force-manier. Je krijgt bestanden vaak terug op basis van signatuur, maar bestandsnamen en mapstructuur zijn meestal verloren. Op een grote schijf wordt de uitvoer al snel een puinhoop. Je bent veel tijd kwijt aan het doorspitten van herstelde rommel om te vinden wat je nodig hebt.
Het grotere punt, en dit is belangrijker dan mensen denken, is dat de app maar een deel van het verhaal is. Wat je direct na gegevensverlies doet, is belangrijker. Vooral bij SSD’s dalen je kansen snel als je de Mac blijft gebruiken alsof er niets is gebeurd. Nieuwe schrijfacties vreten zich snel door oude data heen.
Als je iets belangrijks bent kwijtgeraakt, doe dan eerst dit:
- Stop met het gebruiken van de schijf
- Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op
- Als de schijf instabiel is, maak dan een image voordat je herstel probeert
Ik heb dit op de harde manier geleerd. De beste app kiezen is minder belangrijk dan de schijf in de eerste tien minuten niet erger maken.
Als je de Prullenmand op een Mac hebt geleegd, zou ik ze voor 2026 zo rangschikken.
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
- iBoysoft
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over Disk Drill, maar ik waardeer het om één eenvoudige reden hoger. Het past beter bij gewone mensen. Snelle scantijden op APFS zijn belangrijk, maar de grotere winst is de bestandssortering na de scan. Als je foto’s, documenten en projectbestanden hebt verwijderd, geeft Disk Drill je meestal een duidelijker pad naar wat je nodig hebt. Minder graven, minder verspilde tijd. Dat is belangrijk als je 20 bestanden probeert te herstellen, niet 200.000.
Waar ik het een beetje oneens ben, is dat R-Studio niet alleen voor IT-mensen is. Als je gegevens veel waard zijn en je bereid bent een uur te besteden aan het leren van de interface, haalt het vaak meer uit beschadigde volumes. Het is lelijk, maar lelijke software wint soms.
Voor een nette Mac-herstelworkflow is Disk Drill de makkelijkste keuze. Voor kapotte partities of vervelende schijfproblemen krijgt R-Studio mijn stem. Gratis werkt PhotoRec nog steeds, maar de bestandsnamen zijn vaak een complete puinhoop.
Nog één ding. Als je verwijderde bestanden op de interne SSD stonden, hangen de herstelkansen sterk af van TRIM. Op moderne Macs worden verwijderde blokken snel gewist. Dus geen enkele app is daar magisch. Als de bestanden op een externe schijf stonden, zijn je kansen een stuk beter.
Als je extra wilt lezen, is deze thread nuttig voor de beste keuzes voor Mac-dataherstelsoftware in 2026:
beste keuzes voor Mac-dataherstelsoftware van Reddit-gebruikers
Korte versie: probeer eerst Disk Drill. Als het de bestanden ziet en er een nette voorbeeldweergave van geeft, sta je er redelijk goed voor. Als dat niet zo is, ga dan verder met R-Studio. Als de schijf geluiden maakt of van de Mac verdwijnt, stop dan met eraan te rommelen en maak er eerst een image van.
Als dit op de interne SSD van je Mac is gebeurd, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer en @reveurdenuit. Niet omdat ze ongelijk hebben, maar omdat moderne Macs + TRIM ervoor kunnen zorgen dat beste dataherstelsoftware voor Mac magischer klinkt dan het in werkelijkheid is. Soms zijn de bestanden herstelbaar, soms zijn ze in feite al weg voordat je überhaupt bent uitgepanikeerd.
Dat gezegd hebbende, qua daadwerkelijke software is Disk Drill for Mac nog steeds het eerste dat ik zou proberen. Niet alleen omdat het populair is, maar omdat het goed laat zien wat echt herstelbaar is in plaats van een gigantische lijst met valse hoop in je schoot te dumpen. Voor onlangs verwijderde bestanden op externe schijven, SD-kaarten en USB-opslag is het vaak de minst irritante optie. R-Studio is in sommige nare randgevallen zeker sterker, maar voor gewone mensen kan het aanvoelen als belastingaangifte doen met een hex-editor.
Eén kleine afwijking van de gebruikelijke ranglijsten: als je verwijderde bestanden vooral documenten en kantoorachtige bestanden waren, zou ik ook naar EaseUS Data Recovery Wizard for Mac kijken voordat je meteen naar PhotoRec gaat. PhotoRec is krachtig, maar de uitvoer is vaak een ongeorganiseerde vuilstort. Nuttig, ja. Leuk, nee.
Mijn korte lijst voor 2026 zou zijn:
- Disk Drill voor het gemakkelijkste algehele herstel op Mac
- R-Studio voor beschadigde volumes / meer geavanceerde klussen
- EaseUS als je nog een gebruiksvriendelijke optie wilt
- PhotoRec alleen als je geduldig en een beetje wanhopig bent
Ook de moeite waard om te bekijken als je meer vergelijkingen wilt: beste Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden
Als de bestanden op een externe schijf stonden, zijn je kansen veel beter. Als het de interne SSD was… ehhh, misschien, misschien niet. Mac-herstel is tegenwoordig irritant onvoorspelbaar.
Ik ben het grotendeels eens met @reveurdenuit, @nachtschatten en @mikeappsreviewer, maar ik zou het advies een beetje aanpassen: beoordeel Mac-hersteltools niet alleen op scanresultaten. Op een Mac zijn de kwaliteit van de voorvertoning en het herstel van de bestandsstructuur net zo belangrijk, vooral als je specifieke projectbestanden nodig hebt in plaats van een gigantische stapel ruwe herstelbestanden.
Voor 2026 is Disk Drill waarschijnlijk het beste startpunt voor de meeste mensen.
Voordelen van Disk Drill
- Overzichtelijke Mac-interface
- Goede ondersteuning voor APFS en externe schijven
- Voorvertoningen zijn meestal betrouwbaar
- Kan resultaten sorteren op een manier die tijd bespaart
- Bevat extra tools zoals schijfkopieën en functies voor schijfgezondheid
Nadelen van Disk Drill
- Niet de goedkoopste optie
- Diepe scans kunnen nog steeds veel rommel opleveren
- Op interne SSD’s met TRIM kan het geen wonderen verrichten
- Gevorderde gebruikers vinden het mogelijk minder gedetailleerd dan R-Studio
Waar ik het enigszins oneens ben met de gebruikelijke rangschikking is PhotoRec. Ja, het is gratis, maar voor Mac-gebruikers die waarde hechten aan bestandsnamen en mappaden kan het een hoofdpijndossier zijn. Ik zou het eerlijk gezegd lager zetten, tenzij budget de enige factor is.
Mijn mening:
- Disk Drill voor het gemakkelijkste algehele herstel
- R-Studio voor lastigere technische gevallen
- iBoysoft als je nog een andere Mac-gerichte optie wilt
- PhotoRec voor gratis herstel als laatste redmiddel
Als dit een externe schijf was, zijn je kansen behoorlijk goed. Als het de interne Mac-SSD was, maakt software minder verschil dan mensen willen toegeven. In dat geval is snel handelen belangrijker dan de merkkeuze.