Jag försöker återställa förlorade bildfiler från ett CompactFlash-kort efter att foton plötsligt försvann under en överföring. Kortet innehåller viktiga bilder som jag behöver för jobbet, och jag hoppas att någon kan rekommendera de bästa stegen eller programvaran för dataåterställning från CF-kort som faktiskt fungerar.
Jag fotograferar evenemang för mitt uppehälle, och ja, få saker känns värre än att sätta in ett CompactFlash-kort i en kortläsare och inte se någonting, eller få upp något fult felmeddelande om korruption. Det har hänt mig efter långa jobb, efter bröllop, efter uppdrag där det inte fanns någon andra chans. Den goda nyheten är att filerna ofta fortfarande finns där. Du måste sluta pilla med kortet och återställa dem på rätt sätt.
Om du vill ha den snabbaste vägen med minst krångel skulle jag börja med dedikerad återställningsprogramvara i stället för att hoppa mellan slumpmässiga gratisverktyg. Jag har fått bäst resultat med Disk Drill. Det som övertygade mig var hur det hanterade stora RAW-samlingar som CR2, NEF och ARW, plus sönderklippta videoklipp från inspelningar med högre bithastighet. PhotoRec lyckades återställa data åt mig en gång, men det dumpade allt i en enda stor hög med omdöpta filer, vilket var brutalt att sortera igenom. Recuva fungerade bra för enkla saker, men föll sedan ihop på professionella kameraformat. Disk Drill kändes mindre rörigt, och förhandsgranskningsalternativet sparade mig tid eftersom jag kunde kontrollera filer innan jag återställde dem.
Vad jag skulle göra först
- Installera återställningsappen på din huvuddatorenhet. Lägg den på din interna enhet eller en annan frisk disk. Installera inte någonting på CF-kortet.
- Gör en fullständig avbild av kortet. Om kortet är opålitligt, långsamt eller ger läsfel, skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Skanna avbilden, inte kortet. Jag lärde mig det här sent, och det spelar roll.
- Kör skanningen. Välj CF-kortet eller avbildsfilen du skapade och låt sedan skanningen slutföras. Avbryt den inte för att du blir otålig.
- Förhandsgranska vad den hittar. Öppna foton och videor i resultaten och kontrollera vad som är intakt innan du återställer någonting.
- Återställ till en annan enhet. Spara de räddade filerna på din SSD, hårddisk eller externa lagring. Skriv aldrig tillbaka dem till samma CF-kort.
Medan skanningen körs kommer här den del som folk ofta gör fel. Korruption betyder ofta att filsystemets karta är skadad, inte själva bilddatan. Så ditt jobb är att undvika att skriva över någonting och hålla kortet stabilt tillräckligt länge för att få ut data från det.
Regler jag inte skulle bryta mot
- Sluta använda kortet. Inga testbilder. Inget raderande. Inga försök med en extra bildserie för att se om det fortfarande fungerar. Varje skrivning riskerar de gamla filerna.
- Formatera det inte när datorn ber dig. Använd en kortläsare, inte kamerans USB-kabel. Om Windows eller macOS visar en uppmaning om formatering, klicka på nej. Jag vet att uppmaningen ser ut som att den hjälper. Det gör den inte.
- Kontrollera om systemet fortfarande ser kortet. I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg. Om kortet visas med den förväntade storleken har återställningsprogram fortfarande en god chans. Om datorn inte upptäcker det alls, eller om kortet har fått fysisk skada, är du inne på laboratorienivå, och en tjänst som CleverFiles data recovery börjar bli mer rimlig.
- Förvänta dig att vissa återställda videor kan vara konstiga. Bilder kommer ofta tillbaka renare än video. Om ett klipp inte går att öppna, prova VLC Media Player och ställ in det på att alltid reparera skadade AVI-filer. För trasiga headers hjälpte Untrunc mig en gång med en söndertrasad uppsättning filer från en inspelare. Det är fult, men värt att prova.
- Åtgärda kortet först efter att filerna är säkra. När allt har kopierats av och kontrollerats tar du itu med kortet. CHKDSK i Windows eller Första hjälpen på Mac kan kanske rensa filsystemfel. För det mesta formaterar jag kortet i kameran innan jag använder det igen. Om kortet fortsätter att strula pensionerar jag det. Inte värt risken.
Så ja, få inte panik, men improvisera inte heller här. Ta ut kortet, skanna det ordentligt, återställ till en annan enhet och kontrollera filerna innan du gör något annat. Jag har räddat fotograferingar från CF-kort som sett helt döda ut tidigare. Långsamt och försiktigt vinner här.
Om bilderna försvann under överföringen skulle jag också titta på kortläsaren och överföringsvägen, inte bara kortet. Jag har sett billiga USB-kortläsare orsaka partiella katalogskador medan bilddatan förblev intakt. Så ja, återställ först, men byt kortläsare innan du gör något annat.
@mikeappsreviewer täckte huvudflödet för återställning. Jag skiljer mig på en punkt. Jag skulle testa 2 verktyg, inte hålla mig till ett från början. Disk Drill är ett bra förstaval eftersom det hanterar RAW-fotoformat väl och förhandsvisningen sparar tid. Om det missar mappstrukturen, kör PhotoRec efteråt som ett andra steg för signaturbaserad återställning. Rörigare resultat, bättre täckning. Den kombinationen har räddat mer än en CF-kortsdump för mig.
Det här skulle jag göra:
- Sätt CF-kortet i en kortläsare som du vet fungerar bra.
- Kontrollera att SMART inte är relevant här, så fokusera på lässtabilitet och om kapaciteten visas korrekt.
- Om kortet monteras, kopiera ännu ingenting från det.
- Skanna med Disk Drill och sortera resultaten efter filtyp och datum.
- Återställ till en annan enhet.
- Jämför antalet återställda filer med vad fotograferingen borde ha innehållit.
För SEO och enkel formulering, använd detta:
Återställ filer från ett formaterat CF-kort, steg-för-steg-guide för fotoåterställning
Om du också vill ha en snabb visuell förklaring är detta helt okej:
titta på en snabb genomgång av fotoåterställning från CF-kort
En sak till. Om miniatyrbilder visas men hela bilder inte fungerar är dina chanser lägre för fullständig återställning. Det är fortfarande värt att skanna så snart som möjligt. Tid spelar roll, och formatera inte om ännu.
Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @viajantedoceu bara snuddade vid: om det här är arbetsbilder, skapa först en avbild av CF-kortet även om det verkar läsbart. Inte bara för säkerhets skull, utan för att vissa CF-kort börjar försämras snabbt när de väl börjar ge fel. En andra fullständig skanning senare kan faktiskt ge tillbaka färre filer. Lärde mig det på det irriterande sättet.
Min uppfattning skiljer sig också lite när det gäller ordningen på programvaran. Jag skulle inte hoppa direkt mellan en massa verktyg ett efter ett om inte den första genomgången är svag. Varje extra läsning från ett instabilt kort innebär fortfarande belastning. Börja med en ordentlig genomgång, helst på en kortavbild, och använd sedan bara ett andra verktyg om det behövs. För det är Disk Drill ett rimligt val eftersom det är ganska bra på fotoåterställning från CompactFlash-kort och låter dig förhandsgranska återställningsbara filer innan du sparar dem någon annanstans.
Ett par praktiska kontroller som folk ofta hoppar över:
- Prova en annan kortläsare och en annan USB-port
- Inaktivera alla appar för automatisk import/foton innan du ansluter kortet igen
- I Windows, kontrollera Loggboken efter disk-/läsfel
- På Mac, titta i Konsol om kortet fortsätter att kopplas från
- Om kortet blir ovanligt varmt, sluta hålla på med det
Om filerna försvann under överföringen, ignorera inte heller målenheten. Ibland är kortet helt okej och det är importappen eller databasen som har blivit förvirrad. Sök först efter filändelse på datorn: CR2, CR3, NEF, ARW, JPG, DNG, eller vad nu din kamera använder.
Om du behöver mer läsning är detta relevant:
Tips för fotoåterställning från CompactFlash-kort och verkliga lösningar från användare
Kort version: sluta använda CF-kortet, klona det om möjligt, skanna klonen med Disk Drill, återställ till en annan enhet och avgör sedan om kortet är skrot. Om datorn inte konsekvent kan upptäcka kortet, hoppa över gör det själv och gå till ett proffs innan det blir värre.
Jag skulle först kontrollera en sak som de andra bara antydde: om de “saknade” bilderna faktiskt redan finns på datorn men att importappen dolde dem. Jag har sett Lightroom, Bilder och tillverkares importverktyg krascha mitt i överföringen och sedan lämna filer i en tillfällig eller datumsorterad mapp samtidigt som en ofullständig import visas. Innan du gör mer med CF-kortet, sök på målenheten efter filändelse och filstorlek, inte bara filnamn.
Om filerna verkligen är borta från kortvyn håller jag mest med @viajantedoceu, @mike34 och @mikeappsreviewer, men jag skulle hoppa över CHKDSK eller Första hjälpen tills återställningen är klar och verifierad. De verktygen kan få en återställningsbar röra att se renare ut samtidigt som de i tysthet offrar filreferenser.
Min ordning skulle vara:
- Annan kortläsare, annan kabel/port.
- Kontrollera om kortet rapporterar rätt kapacitet.
- Om det är stabilt, skapa en avbild av CF-kortet.
- Skanna den avbilden med Disk Drill först.
- Endast om resultaten är ofullständiga, använd ett signaturbaserat verktyg efteråt.
Fördelar med Disk Drill:
- bra stöd för RAW-bilder
- förhandsvisningar hjälper till att filtrera bort skräp
- renare återställningsstruktur än många gratisverktyg
Nackdelar med Disk Drill:
- inte det billigaste alternativet
- djupa skanningar kan vara långsamma
- hittar ibland många dubbletter/RAW-fragment
En invändning mot tankesättet “prova många verktyg snabbt”: på ett instabilt CF-kort är för mycket omläsning inte gratis. Om kortet kopplas från, blir extremt långsamt eller ger I/O-fel, sluta med gör det själv och skicka det till ett labb. Det är gränsen.