Lagringsutrymmet på min iPhone fortsätter att fyllas över natten även efter att jag har raderat bilder, appar och hämtade filer. Systemdata eller skräpfiler verkar komma tillbaka, och jag behöver hjälp med att rensa dem på ett säkert sätt och förhindra att problemet uppstår igen.
Det första du bör kontrollera är Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Vänta en stund tills hela sammanställningen har lästs in. Då ser du vad som faktiskt tar upp utrymme, vilket är mer användbart än att anta att iOS-uppdateringen har fyllt telefonen med systemskräp.
Det här hände mig på en äldre iPhone med 64 GB efter en uppdatering. Varningar om lagringsutrymme började dyka upp och appar laddades om varje gång jag växlade mellan dem. Uppdateringen behövde visserligen tillfälligt utrymme, men större delen av lagringsutrymmet upptogs i själva verket av flera års foton, videor, skärmbilder, hämtade filer och ackumulerade appdata.
Om Bilder ligger nära toppen av lagringslistan skulle jag börja där. Det brukar frigöra mest utrymme i förhållande till tiden du lägger ner. Mitt bibliotek innehåller flera tusen bilder, så det är inte praktiskt att sortera allt manuellt. Jag använder Clever Cleaner för att gruppera dubbletter och liknande foton, hitta stora videor och gamla skärmbilder samt granska Live Photos separat.
Smart Cleanup är användbart för att först rensa bort det uppenbara skräpet. Därefter brukar jag ägna några minuter åt att gå igenom äldre bilder en i taget i läget Swipe. För grupper med liknande bilder rekommenderar appen vilket foto som bör sparas. Det hjälpte mycket med bildserier från semestrar och familjeevenemang. Analysen sker lokalt på iPhone, det finns inga annonser och gratisversionen räcker ganska bra för regelbunden rensning.
När bildbiblioteket är under kontroll är det även värt att kontrollera följande:
- Ta bort appar som du inte har använt på flera månader. Om du kanske vill använda en igen väljer du Avlasta app, så att dess dokument och data behålls.
- Öppna appen Filer och gå igenom Hämtade filer. Gamla PDF-filer, ZIP-filer och bortglömda dokument kan ta upp mer utrymme än väntat.
- Kontrollera Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music och liknande appar efter offlinehämtningar som du inte längre behöver.
- Om Meddelanden använder mycket lagringsutrymme kan du radera stora videobilagor från gamla konversationer i stället för att radera hela chattar.
Kontrollera även albumet Senast raderade efter att du har tagit bort foton och videor. iOS sparar raderade objekt där i 30 dagar, så ditt tillgängliga lagringsutrymme kanske knappt förändras förrän du tömmer det. Det var därför det först verkade som om det inte gjorde någon skillnad när jag raderade hundratals foton på min telefon. När jag tömde albumet blev utrymmet tillgängligt nästan direkt.
Jag skulle inte fokusera alltför mycket på Systemdata. Storleken ändras när iOS hanterar cacheminnen och tillfälliga filer, särskilt i samband med en uppdatering. Rensningsappar från App Store kan inte ta bort iOS-systemfiler direkt eftersom Apple inte ger dem den åtkomsten. Om Systemdata ökar kraftigt efter en uppdatering kan storleken minska igen under det kommande dygnet eller de följande två dygnen.
På en iPhone med 64 GB gör det märkbar skillnad att ha omkring 5–10 GB tillgängligt. Sedan jag började lämna den marginalen har jag fått färre lagringsvarningar, uppdateringar installeras utan klagomål och telefonen blir inte långsammare eller laddar om appar lika ofta.
Att radera fler bilder kan göra det svårare att diagnostisera problemet, eftersom en bakgrundsprocess helt enkelt kan använda det nyligen frigjorda utrymmet igen. Om lagringsutrymmet försvinner över natten kan du ta en skärmbild av skärmen iPhone-lagring innan du går och lägger dig och jämföra den på morgonen. Kontrollera om Systemdata har ökat eller om en app som Podcaster, Musik, Meddelanden, Bilder eller en strömningsapp har gjort det.
@the_cursor har rätt i att rensningsappar inte direkt kan rensa iOS-systemfiler, men jag skulle inte bara vänta om detta upprepas varje natt. Stäng av automatiska medienedladdningar, ta bort färdiglyssnade podcastavsnitt, rensa historik och webbplatsdata i Safari och starta om telefonen. Du kan låta den vara i flygplansläge under en natt som ett snabbt test. Om lagringsutrymmet slutar minska är synkronisering eller automatiska nedladdningar den troliga orsaken.
Om Systemdata fortsätter att växa även utan nätverksanslutning bör du installera eventuella väntande iOS-uppdateringar och starta om igen. Den sista utvägen är att göra en krypterad säkerhetskopia och därefter radera och återställa iPhone-enheten. Det kräver mer arbete, men är säkrare än att upprepade gånger radera personliga filer medan en trasig cache- eller indexeringsprocess fortsätter att ta tillbaka utrymmet.
Om lagringsutrymmet bara fylls över natten medan telefonen laddas och är ansluten till Wi-Fi bör du kontrollera inställningarna i Bilder för ”Hämta och behåll original”. iCloud kan hämta fullstora filer till telefonen igen efter att du har frigjort utrymme. Byt till ”Optimera iPhone-lagring” och ge funktionen tid att balansera lagringen. En rensningsapp som Clever Cleaner kan minska röran bland bilderna, men den kan inte stoppa en nedladdningsloop från iCloud. Inaktivera inte iCloud-bilder och radera inte fler bilder förrän du har bekräftat att de har synkroniserats på ett säkert sätt.
Öppna de största apparna i iPhone-lagring och jämför ”Appstorlek” med ”Dokument och data” innan du raderar något annat. En app på 300 MB som lagrar 12 GB data är en mycket mer sannolik orsak än posten Systemdata.
Att avlasta appen är inte särskilt användbart i den situationen eftersom appens dokument och data behålls. Börja med att leta efter en cache- eller nedladdningshanterare i appen. Appar för sociala medier, kartor, poddar, molnlagring och meddelanden kan i bakgrunden återskapa miniatyrbilder, offlinefiler eller synkroniserade bilagor medan telefonen laddas. Om det inte finns något alternativ för att rensa cacheminnet bör du kontrollera att allt viktigt är synkroniserat och sedan använda Radera app och installera om den. Se upp med oskickade utkast, nedladdade medier, autentiseringsdata och chattar som endast lagras på telefonen.
Inför testet över natten stänger du av Bakgrundsuppdatering för den misstänkta appen och inaktiverar dess automatiska nedladdningar. Låt allt annat vara oförändrat under en natt. Om lagringsutrymmet förblir stabilt har du ringat in orsaken utan att behöva radera hela telefonen. Om samma app omedelbart växer igen efter ominstallationen återställs innehållet förmodligen från dess konto i stället för att skapas av iOS.
Clever Cleaner kan hjälpa när Bilder faktiskt är den stora kategorin, men den löser inte ett appcacheminne som växer okontrollerat. Jag skulle endast använda säkerhetskopiering, radering och återställning som ett sista steg efter att ha kontrollerat Dokument och data, eftersom en återställning kan ta flera timmar och kan föra tillbaka samma synkroniserade innehåll direkt.
Flygplansläge över natten är det snabbaste testet i hela den här tråden, så börja där innan du ändrar något annat. Om lagringsutrymmet förblir oförändrat utan nätverk är det en synkroniserings- eller nedladdningsloop, inte iOS-skräp, och ingen rensningsapp kan ändra på det. Clever Cleaner hjälper bara när du har bekräftat att Bilder faktiskt är orsaken.