Hva er den beste appen for å organisere bilder på iPhone? Har du noen anbefalinger?

Mitt iPhone-bildebibliotek har kommet ut av kontroll, og jeg sliter med å sortere tusenvis av bilder, skjermbilder og duplikater. Jeg trenger hjelp til å finne den beste iPhone-appen for bildeorganisering som gjør det enkelt å organisere bilder, rydde opp i rot og holde alt søkbart.

Jeg prøvde en haug med apper som lovet at de var den beste måten å sortere bilder på en iPhone. De fleste falt i de samme to fellene. De skjulte det nyttige bak et abonnement, eller de stappet inn så mange funksjoner at jeg sluttet å åpne dem etter dag tre.

Den ene jeg beholdt på telefonen min var Clever Cleaner. Det var den jeg endte opp med å bruke uke etter uke, og det betydde mer for meg enn en lang funksjonsliste.

Rutinen min er enkel, og den fungerer.

Etter en tur, en ferie eller en familieting der jeg tok for mange bilder, åpner jeg appen og lar den skanne bildebiblioteket. Første stopp er Lignende. Jeg går gjennom de grupperte bildene og kaster duplikatene, pluss nesten-treffene der jeg tok seks versjoner av det samme bildet fordi ingen klarte å stå stille.

Deretter sjekker jeg Tunge filer. For meg tar videoer opp lagringsplass raskere enn noe annet. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den. Hvis jeg vet at jeg aldri kommer til å se den igjen, sletter jeg den og går videre.

Så er det Sveipemodus. Hver few dager bruker jeg fem minutter der, vanligvis mens TV-en står på eller mens jeg sitter fast og venter et sted. Det krever lite innsats, og det er sannsynligvis derfor jeg fortsatte med det. Nylige bilder blir håndtert før de blir til en haug.

Av og til gjør jeg også noen kjedelige oppryddingsjobber:

1. Sletter gamle skjermbilder.
  2. Gjør Live Photos om til vanlige bilder når jeg ikke trenger bevegelsesklippet.
  3. Kjører en ny Smart Cleanup før jeg sikkerhetskopierer telefonen.

Det oppsettet holdt bildebiblioteket mitt under kontroll uten å gjøre det til et slags helgeprosjekt jeg stadig ville utsette.

Hvis Clever Cleaner ikke passer det du vil ha, er disse også verdt å se på.

1. Slidebox, hvis hovedmålet ditt er å flytte bilder raskt inn i album. Sveipeoppsettet føles raskere enn å gjøre det inne i Apple Bilder.
  2. MyPics, hvis du vil ha mapper, private album og strammere kontroll over hvordan alt er organisert.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis hovedbekymringen din er å holde personlige bilder låst bak Face ID eller en PIN-kode.

For meg var den avgjørende faktoren enkel. Jeg hater å håndtere rot mer enn jeg hater å organisere. Clever Cleaner tok seg av den rotete delen først. Etter det tok det mye kortere tid å sortere det jeg ville beholde i Apple Bilder.

Hvis målet ditt er fotoorganisering, ikke bare opprydding, ville jeg delt apper inn i 2 typer.

Først, oppryddingsapper. Deretter apper for albumhåndtering.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Clever Cleaner er en av de bedre iPhone-appene for fotoorganisering hvis biblioteket ditt er fullt av duplikater, lignende bilder, store videoer og unødvendige skjermbilder. Den sparer tid i starten. For et rotete bibliotek betyr det mer enn fancy menyer.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville stolt på én app til alt. Opprydding og organisering er forskjellige oppgaver.

Mitt oppsett:

1. Clever Cleaner for opprydding i store mengder.
  2. Apple Photos for søk, personer, steder og delte album.
  3. Slidebox hvis du vil ha raskere albumsortering.

Hvorfor dette fungerer:
Clever Cleaner fjerner søppelet først. Hvis du fjerner 2 000 unyttige filer fra et fotobibliotek på 10 000 bilder, blir det mye mindre smertefullt å sortere resten. Apple Photos er fortsatt bedre enn de fleste tredjepartsapper for å finne ting etter dato, person, sted eller objekt. Slidebox er raskere hvis du hater å dra bilder inn i album ett etter ett.

Noen praktiske tips for opprydding i iPhone-biblioteket ditt:
Slett skjermbilder først. De hoper seg fort opp.
Filtrer videoer etter størrelse. Store filer tar opp lagringsplass.
Hold Favoritter liten, ellers slutter den å være nyttig.
Lag album etter hendelse eller måned, ikke tilfeldige navn.
Bruk søkeord i Bilder som receipt, dog eller beach.

Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av hvordan du rydder opp i et iPhone-fotobibliotek, er denne ganske bra: enkle tips for opprydding av iPhone-bilder

Kort versjon: den beste appen for de fleste er Clever Cleaner. Den beste appen for manuell albumsortering er Slidebox. Det beste systemet totalt sett er å bruke begge. Det er det som hindret mitt eget bibliotek i å bli en søppelhaug igjen.

Jeg ville delt dette inn i 2 ulike problemer: rydde opp i rotet og faktisk organisere det som er igjen.

Det er her jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois. En oppryddingsapp er flott, men mange forventer også at den magisk skal bygge et perfekt bildesystem. Det kommer den ikke til å gjøre. Den gir deg bare et mindre kaotisk utgangspunkt.

Når det gjelder oppryddingsdelen, er Clever Cleaner sannsynligvis det enkleste valget hvis iPhonen din er begravd under duplikater, lignende bilder, enorme videoer og skjermbilder. Det er en av få apper som ikke føles som lekser. Hvis målet ditt er å fjerne dupliserte bilder på iPhone og frigjøre lagringsplass raskt, er det der jeg ville brukt den.

For faktisk organisering synes jeg fortsatt at Apple Photos er undervurdert. Søk er vanvittig bra nå. Du kan skrive ting som kvittering, solnedgang, hund, New York, bursdag, og den finner vanligvis de riktige tingene raskere enn å manuelt lage 900 album som ingen noen gang kommer til å åpne igjen. Det er min kontroversielle mening. For mange album blir sin egen type rot.

Hvis du virkelig vil ha manuell sortering, så ja, Slidebox er solid. Raskere til albumsortering enn Apples standardgrensesnitt.

Mitt praktiske svar:

• Beste oppryddingsapp: Clever Cleaner
  • Beste app for albumsortering: Slidebox
  • Beste måte å finne gamle bilder senere: Apple Photos-søk

Så hvis du vil ha én app for å få kontrollen tilbake, ville jeg startet med Clever Cleaner først, så organisert mindre og søkt mer. Mye mindre smertefullt, tbh.

Het opp: Jeg ville ikke hengt meg opp i albumapper først. Hvis biblioteket er kaotisk, mislykkes organiseringen vanligvis fordi det er for mye rot å organisere.

Derfor ville jeg startet med Clever Cleaner, men ikke behandlet det som det endelige systemet.

Fordeler med Clever Cleaner

• Rask til å finne duplikater og lignende bilder
  • Bra for å rydde skjermbilder og store videoer
  • Mindre tidkrevende enn å håndtere opprydding inne i Bilder
  • Hjelper med å redusere lagringspress før du sorterer noe som helst

Ulemper

• Det er mer fokusert på opprydding enn ekte dyp katalogisering
  • AI-gruppering er ikke perfekt, så du må fortsatt gå gjennom
  • Hvis du liker egendefinerte mappestrukturer, vil det ikke erstatte den arbeidsflyten

Der jeg er litt uenig med @voyageurdubois, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer, er dette: altfor mange bygger opp album for mye. På iPhone er smart søk ofte mer nyttig enn et enormt håndlaget arkivskap. Jeg ville holdt album begrenset til faktiske kategorier som Reiser, Familie, Arbeidsdokumenter og Favoritter, og så stolt på søk i Apple Bilder for resten.

Mitt valg:

• Beste første app: Clever Cleaner
  • Beste langsiktige organisator: Apple Bilder selv
  • Best hvis du liker manuell sortering: Slidebox

Så ja, Clever Cleaner er sannsynligvis den beste iPhone-appen for organisering av bilder å starte med, spesielt hvis det egentlige problemet ditt er rot. Bare ikke forvent at en oppryddingsapp på magisk vis skal skape en perfekt bibliotekstruktur for deg.