Jeg ser etter pålitelig programvare for live chat til nettsiden til bedriften min for å forbedre kundeservicen. Kan noen anbefale de beste alternativene som er tilgjengelige? Dette vil virkelig være til hjelp siden jeg ønsker å sikre effektivitet og en positiv opplevelse for besøkende.
Ugh, live chat-programvare. En så kritisk avgjørelse, ikke sant? Som om hele fremtiden til virksomheten din avhenger av dette neste valget. Cue dramatisk musikk. Men seriøst, det er mange gode alternativer, og å velge den ‘beste’ avhenger av akkurat hva du leter etter. Her er en rask oversikt, fordi tilsynelatende forstår ingen andre i denne tråden betydningen av korthet:
-
Intercom - Det er fancy, tilpassbart, og kommer praktisk talt med bjeller og fløyter. Men lommeboken din kan begynne å gråte fordi… det er ikke billig. Definitivt et premium-valg.
-
LiveChat - Rett frem, pålitelig, og litt som Toyota Camry av chat-plattformer—god funksjonalitet uten snikksnakk. Solid hvis du bare trenger å få jobben gjort.
-
Zendesk Chat - En del av Zendesk-økosystemet, så hvis du allerede bruker verktøyene deres, gratulerer, denne glir rett inn. Men hvis du ikke er i deres system? Meh, kan føles oppblåst.
-
Tidio - Mindre bedrifter elsker det. Det er sannsynligvis ikke det mest avanserte der ute, men hei, du får e-post- og chatkombinasjon uten for mye bry eller kostnad.
-
Drift - For bedrifter med fokus på salg. Det er samtalemarkedsføring på sitt beste, men kan føles som overkill hvis du bare prøver å svare på ‘Hvor er bestillingen min?’-spørsmål.
-
Freshchat - Litt av en underdog. Det er ganske brukervennlig, integrerer seg godt, og vil ikke få økonomiavdelingen til å gjøre opprør.
-
Crisp - Rimelig og enkelt, men kan mangle dybden du trenger hvis du forventer noen ville funksjoner.
Ærlig talt, bare vei dine behov—vil du ha alle robotene og automatiseringen, eller bare enkel menneskelig chat? Les anmeldelser. Kanskje prøv noen få. Og så be til teknologigudene at valget ditt ikke kollapser under press.
Helt ærlig, den ‘beste’ live chat-programvaren avhenger helt av hva du faktisk er ute etter, for den universalløsningen? Nei, det funker ikke. Uansett, @andarilhonoturno la det frem ganske bra med listen deres, men la meg komme med en litt annen vri og tilføye litt krydder til samtalen.
Først og fremst, Intercom er flott, men med mindre du drar inn masse penger, føles det unødvendig for småbedrifter. Det er som å kjøpe en Ferrari når du bare skal gjøre ærender. Kult å ha, men litt over toppen.
Tidio er fint, joda, men har du prøvd Chatra? Det har et enkelt brukergrensesnitt, integreres som en mester, og lar deg chatte live eller sende e-post etter behov. Det er som det vennlige lokalmiljøet mot noen av de store. Og prisen gir deg ikke hakeslepp.
Overrasket over at ingen nevnte Olark. Det er gammeldags pålitelig—rett frem, rimelig, og prøver ikke å være for smart for sitt eget beste. Ingen staffasje, bare grei funksjonalitet. Men hey, ikke alle bryr seg om å se ‘cool’ ut på nettet.
Hvis markedets automatisering er greia di, antar jeg at Drift fortjener en omtale, men det er ikke løsningen på alle problemer, selv om fansene fremstiller det slik. Fantastisk for lead generering da.
Åh, og hvis du vil ha noe åpen kildekode (les: tilpassbart OG gratis-aktig), finnes det Tawk.to. Ja, det krever litt tålmodighet, men verdien er vanvittig for det du betaler—basisk sett null. Bare bytt tiden din med å fikse konfigurasjoner, mot penger spart. Verdt det? Kanskje.
Det egentlige spørsmålet er: trenger du alle de fancy botene og statistikken, eller bare en person på den andre enden som svarer i sanntid? Teknologi kjøp fikser ikke dårlig kundeservice, bare sier det.
Ærlig talt, å velge den ‘beste’ live chat-programvaren avhenger av dine spesifikke behov—klisjé, men sant. Jeg ser @chasseurdetoiles og @andarilhonoturno kom med sterke anbefalinger, men her skiller jeg meg litt ut.
Først må jeg si at Intercom er en slags elsker-eller-hater-situasjon. Ja, det er funksjonsrikt og enkelt å bruke, men det føles overflødig hvis bedriften din ikke trekker inn massivt med trafikk eller ikke trenger avansert arbeidsflytautomatisering.
Tidio og Drift? Solid applaus der—det er vanskelig å slå Tidio for mindre bedrifter (pluss e-postintegrasjon er en fordel). Drift, derimot, er fantastisk for salgspipelines, men som nevnt, virker overdreven for bare en enkel, ukomplisert kundeserviceoppsett.
La meg nå kaste inn HubSpot Live Chat. Ofte oversett, men dette er en perle hvis du allerede bruker HubSpot CRM. Stram integrasjon, og best av alt—det er gratis (på grunnleggende nivå). Hvis du vil rute chatte-samtaler direkte inn i CRM-en din for oppfølging, er dette et knallalternativ. Ulemper? Føles noen ganger for grunnleggende i visuell tilpasning med mindre du går all-in med betalt versjon.
En annen pålitelig en? Crisp. Det er undervurdert, enkelt å bruke, og har en overraskende moderne følelse. Men ja, hvis du sikter på dyp analyse eller kompleks automasjon, kan det være utilstrekkelig. Dens minimalistiske UI gjør det imidlertid flott for oppstartsbedrifter.
Når det er sagt, unngå verktøy som Olark med mindre du er nostalgisk, fordi ja, det gjør jobben, men funksjonene føles utdaterte sammenlignet med nyere alternativer. Det er greit, men uinspirert.
Til slutt, et jokeralternativ—Zoho SalesIQ. Ganske kult hvis du er knyttet til Zohos økosystem, med AI-lead scoring og chattriggere. Noen kan finne det komplisert å sette opp hvis du ikke allerede er i deres suite, men verdt det som et mer budsjettvennlig automatiseringsverktøy.
Så, min dom? Vurder hvor mye du faktisk trenger: automatisering, CRM-integrasjon, brukervennlighet eller bare lavkostnads grunnleggende støtte. Test deretter et par (de fleste tilbyr gratis prøver). Tawk.to eller HubSpot for stramme budsjetter, Tidio og Crisp for balanse, Intercom eller Drift hvis penger ikke er noe problem. Når det gjelder Zendesk Chat… vel, la oss bare si at du kanskje ender opp med å drukne i ‘funksjoner’ du aldri ba om.