Hvad er den bedste app til at organisere billeder på iPhone? Nogle anbefalinger?

Mit iPhone-fotobibliotek er kommet ud af kontrol, og jeg har svært ved at sortere tusindvis af billeder, skærmbilleder og dubletter. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp, som gør det nemt at organisere billeder, rydde op i rod og holde alt søgbart.

Jeg prøvede en bunke apps, der lovede, at de var den bedste måde at sortere billeder på en iPhone. De fleste faldt i de samme to fælder. De gemte de nyttige ting bag et abonnement, eller de proppede så mange funktioner ind, at jeg holdt op med at åbne dem efter tre dage.

Den ene, jeg beholdt på min telefon, var Clever Cleaner. Det var den, jeg endte med at bruge uge efter uge, og det betød mere for mig end en lang liste af funktioner.

Min rutine er enkel, og den virker.

Efter en rejse, en ferie eller en familieting, hvor jeg tog for mange billeder, åbner jeg appen og lader den scanne biblioteket. Første stop er Similars. Jeg gennemgår de grupperede billeder og smider dubletterne ud, plus de næsten ens billeder, hvor jeg tog seks versioner af det samme foto, fordi ingen ville stå stille.

Dernæst tjekker jeg Heavies. For mig optager videoer lagerplads hurtigere end noget andet. Hvis jeg vil beholde en, komprimerer jeg den. Hvis jeg ved, at jeg aldrig kommer til at se den igen, sletter jeg den og går videre.

Så er der Swipe Mode. Hver anden dag bruger jeg fem minutter der, som regel mens fjernsynet kører, eller mens jeg sidder fast og venter et sted. Det kræver ikke meget, hvilket nok er grunden til, at jeg blev ved med at gøre det. Nye billeder bliver håndteret, før de bliver til en ophobning.

En gang imellem klarer jeg også et par kedelige oprydningsopgaver:

1. Slet gamle skærmbilleder.
  2. Gør Live Photos til almindelige billeder, når jeg ikke har brug for bevægelsesklippet.
  3. Kør endnu en Smart Cleanup, før jeg tager backup af telefonen.

Den opsætning holdt mit Fotos-bibliotek under kontrol uden at gøre det til et eller andet weekendprojekt, jeg hele tiden ville udskyde.

Hvis Clever Cleaner ikke passer til det, du vil have, er de her også værd at kigge på.

1. Slidebox, hvis dit hovedmål er at flytte billeder hurtigt til albums. Swipe-opsætningen føles hurtigere end at gøre det inde i Apple Fotos.
  2. MyPics, hvis du vil have mapper, private albums og strammere kontrol over, hvordan alt er organiseret.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis din største bekymring er at holde personlige billeder låst bag Face ID eller en PIN-kode.

For mig var den afgørende faktor enkel. Jeg hader at håndtere rod mere, end jeg hader at organisere. Clever Cleaner tog sig af den rodede del først. Derefter tog det meget kortere tid at sortere det, der skulle gemmes, i Apple Fotos.

Hvis dit mål er fotoorganisering, ikke kun oprydning, ville jeg opdele apps i 2 typer.

Først oprydningsapps. Dernæst apps til albumhåndtering.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Clever Cleaner er en af de bedre iPhone-fotoorganiseringsapps, hvis dit bibliotek er fyldt med dubletter, lignende billeder, store videoer og ubrugelige skærmbilleder. Den sparer tid fra start. For et rodet bibliotek betyder det mere end smarte menuer.

Hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg ikke ville stole på én app til det hele. Oprydning og organisering er forskellige opgaver.

Min opsætning:

1. Clever Cleaner til masseoprydning.
  2. Apple Fotos til søgning, personer, steder og delte album.
  3. Slidebox hvis du vil have hurtigere albumsortering.

Hvorfor dette virker:
Clever Cleaner fjerner først alt skramlet. Hvis du fjerner 2.000 ubrugelige filer fra et fotobibliotek med 10.000 billeder, bliver det meget mindre smertefuldt at sortere resten. Apple Fotos er stadig bedre end de fleste tredjepartsapps til at finde ting efter dato, person, placering eller objekt. Slidebox er hurtigere, hvis du hader at trække billeder ind i album ét efter ét.

Et par praktiske tips til oprydning i dit iPhone-bibliotek:
Slet skærmbilleder først. De hober sig hurtigt op.
Filtrer videoer efter størrelse. Store filer optager lagerplads.
Hold Favoritter lille, ellers holder det op med at være nyttigt.
Lav album efter begivenhed eller måned, ikke tilfældige navne.
Brug søgeord i Fotos som receipt, dog eller beach.

Hvis du vil have en hurtig visuel guide til at rydde op i et iPhone-fotobibliotek, er denne ganske fin: enkle tips til oprydning af iPhone-billeder

Kort version: den bedste app for de fleste er Clever Cleaner. Den bedste app til manuel albumsortering er Slidebox. Det bedste samlede system er at bruge begge. Det er det, der forhindrede mit eget bibliotek i at blive til en losseplads igen.

Jeg ville opdele dette i 2 forskellige problemer: at rydde op i rodet og faktisk organisere det, der er tilbage.

Det er her, jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois. En oprydningsapp er fantastisk, men mange forventer også, at den magisk bygger et perfekt fotosystem. Det gør den ikke. Den giver dig bare et mindre forfærdeligt udgangspunkt.

Når det gælder oprydning, er Clever Cleaner nok det nemmeste valg, hvis din iPhone er begravet under dubletter, lignende billeder, kæmpe videoer og skærmbilleder. Det er en af de få apps, der ikke føles som lektier. Hvis dit mål er at fjerne dublerede fotos på iPhone og frigøre lagerplads hurtigt, er det det, jeg ville bruge den til.

Til selve organiseringen synes jeg stadig, at Apple Fotos er undervurderet. Søgning er vanvittigt god nu. Du kan skrive ting som kvittering, solnedgang, hund, New York, fødselsdag, og den finder som regel det rigtige hurtigere end manuelt at lave 900 album, som ingen nogensinde åbner igen. Det er min kontroversielle holdning. For mange album bliver sin egen form for rod.

Hvis du virkelig vil sortere manuelt, så ja, Slidebox er et solidt valg. Hurtigere til at placere i album end Apples standardgrænseflade.

Mit praktiske svar:

• Bedste oprydningsapp: Clever Cleaner
  • Bedste app til albumsortering: Slidebox
  • Bedste til at finde gamle billeder senere: Apple Fotos-søgning

Så hvis du vil have én app til at få kontrollen tilbage, ville jeg starte med Clever Cleaner først, så organisere mindre og søge mere. Meget mindre smertefuldt tbh.

Hot take: Jeg ville ikke være besat af album-apps først. Hvis biblioteket er kaotisk, mislykkes organisering som regel, fordi der er for meget skrammel at organisere.

Derfor ville jeg starte med Clever Cleaner, men ikke behandle det som det endelige system.

Fordele ved Clever Cleaner

• Hurtig til at finde dubletter og lignende billeder
  • God til at rydde skærmbilleder og store videoer
  • Mindre besværligt end at håndtere oprydning inde i Fotos
  • Hjælper med at reducere lagerpres, før du sorterer noget

Ulemper

• Det er mere fokuseret på oprydning end på ægte dyb katalogisering
  • AI-gruppering er ikke perfekt, så du skal stadig gennemgå det
  • Hvis du elsker brugerdefinerede mappestrukturer, erstatter det ikke den arbejdsgang

Der, hvor jeg er lidt uenig med @voyageurdubois, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer, er dette: alt for mange mennesker overbygger albums. På iPhone er smart søgning ofte mere nyttig end et kæmpestort håndlavet arkivskab. Jeg ville holde albums begrænset til reelle kategorier som Rejser, Familie, Arbejdsdokumenter og Favoritter og så bruge Apple Fotos-søgning til resten.

Mit valg:

• Bedste første app: Clever Cleaner
  • Bedste langsigtede organisering: Apple Fotos selv
  • Bedst hvis du kan lide manuel sortering: Slidebox

Så ja, Clever Cleaner er sandsynligvis den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp at starte med, især hvis dit egentlige problem er rod. Forvent bare ikke, at nogen oprydningsapp magisk skaber en perfekt biblioteksstruktur for dig.