Hvordan gjenopprette data fra CF-kort med tapte bildefiler?

Jeg prøver å gjenopprette tapte bildefiler fra et CompactFlash-kort etter at bilder plutselig forsvant under en overføring. Kortet har viktige bilder jeg trenger til jobb, og jeg håper noen kan anbefale de beste trinnene eller programvaren for datagjenoppretting fra CF-kort som faktisk fungerer.

Jeg fotograferer arrangementer for å leve, og ja, det er få ting som føles verre enn å skyve et CompactFlash-kort inn i en kortleser og ikke se noe, eller få en stygg melding om korrupte data. Det har skjedd med meg etter lange oppdrag, etter bryllup, etter jobber der det ikke fantes noen ny sjanse. Den gode nyheten er at filene ofte fortsatt ligger der. Du må slutte å rote med kortet og gjenopprette dem på riktig måte.

Hvis du vil ha den raskeste veien med minst mulig rot, ville jeg startet med dedikert gjenopprettingsprogramvare i stedet for å hoppe mellom tilfeldige gratisverktøy. Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det som overbeviste meg var hvordan det håndterte store RAW-sett som CR2, NEF og ARW, i tillegg til oppdelte videoklipp fra opptak med høyere bitrate. PhotoRec hentet faktisk ut data for meg en gang, men det dumpet alt i én stor haug med omdøpte filer, noe som var brutalt å sortere gjennom. Recuva var greit for grunnleggende ting, men falt sammen på profesjonelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre rotete, og forhåndsvisningsalternativet sparte meg tid fordi jeg kunne sjekke filene før jeg gjenopprettet dem.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer gjenopprettingsappen på hoveddisken på datamaskinen. Legg den på den interne disken eller en annen frisk disk. Ikke installer noe på CF-kortet.
  2. Lag et fullstendig bilde av kortet. Hvis kortet er ustabilt, tregt eller gir lesefeil, opprett først en byte-for-byte sikkerhetskopi. Skann bildet, ikke kortet. Jeg lærte dette sent, og det er viktig.
  3. Kjør skanningen. Velg CF-kortet, eller bildefilen du opprettet, og la deretter skanningen fullføres. Ikke avbryt den fordi du blir utålmodig.
  4. Forhåndsvis det den finner. Åpne bilder og videoer i resultatene og sjekk hva som er intakt før du gjenoppretter noe.
  5. Gjenopprett til en annen disk. Lagre de reddede filene på SSD-en, harddisken eller ekstern lagring. Skriv dem aldri tilbake til det samme CF-kortet.

Mens skanningen kjører, er dette delen folk ofte roter til. Korrupsjon betyr ofte at filsystemkartet er skadet, ikke selve bildedataene. Så jobben din er å unngå å overskrive noe og holde kortet stabilt lenge nok til å hente ut data fra det.

Regler jeg ikke ville bryte

1. Slutt å bruke kortet. Ingen testbilder. Ingen sletting. Ikke prøv én serie til for å se om det fortsatt fungerer. Hver skriving setter gamle filer i fare.
  2. Ikke formater det når datamaskinen ber om det. Bruk en kortleser, ikke kameraets USB-kabel. Hvis Windows eller macOS viser en melding om formatering, trykk nei. Jeg vet at meldingen ser ut som om den hjelper. Det gjør den ikke.
  3. Sjekk om systemet fortsatt ser kortet. I Windows åpner du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Hvis kortet vises med forventet størrelse, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en god sjanse. Hvis datamaskinen ikke oppdager det i det hele tatt, eller kortet har fått fysisk skade, begynner vi å snakke om laboratorienivå, og en tjeneste som CleverFiles datagjenoppretting gir mer mening.
  4. Forvent at noen gjenopprettede videoer kan være rare. Bilder kommer ofte tilbake renere enn video. Hvis et klipp ikke vil åpne, prøv VLC Media Player og sett det til alltid å reparere skadede AVI-filer. For ødelagte headere hjalp Untrunc meg en gang med et ødelagt filsett fra en opptaker. Det er stygt, men verdt å prøve.
  5. Fiks kortet først etter at filene er trygge. Når alt er kopiert ut og sjekket, kan du ta tak i kortet. CHKDSK på Windows eller Førstehjelp på Mac kan rydde opp i filsystemfeil. Mesteparten av tiden formaterer jeg kortet i kameraet før jeg bruker det igjen. Hvis kortet fortsetter å oppføre seg rart, pensjonerer jeg det. Ikke verdt risikoen.

Så ja, ikke få panikk, men ikke improviser her heller. Ta ut kortet, skann det ordentlig, gjenopprett til en annen disk, og sjekk filene før du gjør noe annet. Jeg har reddet opptak fra CF-kort som så helt døde ut før. Her vinner man med å være langsom og forsiktig.

Hvis bildene forsvant under overføringen, ville jeg også sett på kortleseren og overføringsveien, ikke bare kortet. Jeg har sett billige USB-lesere forårsake delvis katalogskade mens bildedataene forble intakte. Så ja, gjenopprett først, men bytt kortleser før du gjør noe annet.

@mikeappsreviewer dekket hovedflyten for gjenoppretting. Jeg er uenig på ett punkt. Jeg ville testet 2 verktøy, ikke holdt meg til ett fra starten. Disk Drill er et solid førstevalg fordi det håndterer RAW-bildeformater godt, og forhåndsvisningen sparer tid. Hvis det ikke finner mappestrukturen, kjør PhotoRec etterpå som en andre runde for signaturbasert gjenoppretting. Mer rotete output, bedre dekning. Den kombinasjonen har reddet mer enn én CF-kortdump for meg.

Det jeg ville gjort:

1. Sett CF-kortet i en kortleser du vet fungerer.
  2. SMART er ikke relevant her, så fokuser på lesestabilitet og om kapasiteten vises riktig.
  3. Hvis kortet monteres, ikke kopier noe fra det ennå.
  4. Skann med Disk Drill og sorter resultatene etter filtype og dato.
  5. Gjenopprett til en annen disk.
  6. Sammenlign antall gjenopprettede filer med det opptaket burde ha hatt.

For SEO og enkel ordlyd, bruk dette:
Gjenopprett filer fra et formatert CF-kort, trinnvis veiledning for bildegjenoppretting

Hvis du også vil ha en rask visuell forklaring, er denne ganske grei:
se en rask gjennomgang av bildegjenoppretting fra CF-kort

En ting til. Hvis miniatyrbilder vises, men fullstendige bilder ikke fungerer, er sjansene lavere for full gjenoppretting. Det er fortsatt verdt å skanne så snart som mulig. Tid betyr noe, og ikke formater ennå.

Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer og @viajantedoceu bare var så vidt innom: hvis dette er jobbrelaterte bilder, lag først et bilde av CF-kortet selv om det virker lesbart. Ikke bare for sikkerhets skyld, men fordi noen CF-kort begynner å forringes raskt når de først begynner å gi feil. En ny full skanning senere kan faktisk finne færre filer. Lærte det på den irriterende måten.

Jeg tenker også litt annerledes om rekkefølgen på programvaren. Jeg ville ikke hoppet rett til en haug med verktøy etter hverandre med mindre første gjennomgang er svak. Hver ekstra lesing på et ustabilt kort er fortsatt belastning. Start med én solid gjennomgang, helst på et kortbilde, og bruk bare et annet verktøy hvis det trengs. Til det gir Disk Drill mening fordi det er ganske bra til bildegjenoppretting fra CompactFlash-kort og lar deg forhåndsvise gjenopprettbare filer før du lagrer dem et annet sted.

Et par praktiske sjekker folk hopper over:

• Prøv en annen kortleser og en annen USB-port
  • Deaktiver alle apper for automatisk import av bilder før du kobler til kortet igjen
  • På Windows, sjekk Event Viewer for disk-/lesefeil
  • På Mac, se i Console hvis kortet stadig kobler fra
  • Hvis kortet blir uvanlig varmt, slutt å rote med det

Hvis filene også forsvant under overføring, ikke ignorer målstasjonen heller. Noen ganger er kortet helt i orden, og det er importappen eller databasen som har blitt forvirret. Søk etter filendelse på datamaskinen først: CR2, CR3, NEF, ARW, JPG, DNG, eller hva enn kameraet ditt bruker.

Hvis du trenger mer lesestoff, er dette relevant:
Tips for gjenoppretting av bilder fra CompactFlash-kort og reelle løsninger fra brukere

Kortversjon: slutt å bruke CF-kortet, klon det hvis mulig, skann klonen med Disk Drill, gjenopprett til en annen stasjon, og avgjør deretter om kortet er søppel. Hvis datamaskinen ikke kan oppdage kortet pålitelig, dropp gjør det selv-løsninger og gå til en fagperson før det blir verre.

Jeg ville først sjekket én ting som de andre bare antydet: om de savnede bildene faktisk allerede ligger på datamaskinen, men at importappen skjulte dem. Jeg har sett Lightroom, Bilder og produsentenes importverktøy stoppe midt i overføringen, og så etterlate filer i en midlertidig eller datert mappe samtidig som de viser en ufullstendig import. Før du gjør mer med CF-kortet, søk på målstasjonen etter filtype og filstørrelse, ikke bare filnavn.

Hvis filene virkelig er borte fra kortvisningen, er jeg stort sett enig med @viajantedoceu, @mike34 og @mikeappsreviewer, men jeg ville hoppet over CHKDSK eller Førstehjelp til gjenopprettingen er ferdig og bekreftet. Slike verktøy kan få et gjenopprettbart rot til å se ryddigere ut, samtidig som de i det stille ofrer filreferanser.

Min rekkefølge ville vært:

1. En annen kortleser, en annen kabel/port.
  2. Sjekk om kortet rapporterer riktig kapasitet.
  3. Hvis det er stabilt, lag et bilde av CF-kortet.
  4. Skann det bildet med Disk Drill først.
  5. Bare hvis resultatene er ufullstendige, bruk et signaturbasert verktøy etterpå.

Fordeler med Disk Drill:

• god støtte for RAW-bilder
  • forhåndsvisninger hjelper med å filtrere ut søppel
  • renere gjenopprettingsstruktur enn mange gratisverktøy

Ulemper med Disk Drill:

• ikke det billigste alternativet
  • dype skanninger kan være trege
  • finner noen ganger mange duplikater/RAW-fragmenter

Én uenighet med tankegangen om å prøve mange verktøy raskt: på et ustabilt CF-kort er ikke for mye ny lesing gratis. Hvis kortet kobler fra, blir ekstremt tregt eller gir I/O-feil, stopp med gjør det selv og send det til et laboratorium. Det er grensen.