Hvordan gjenopprette slettede filer fra en minnepinne på Windows?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-minnepinnen min på en Windows-PC, og jeg må gjenopprette dem så snart som mulig. Minnepinnen inneholdt arbeidsdokumenter og personlige bilder som ikke var sikkerhetskopiert, og jeg er bekymret for at videre bruk kan overskrive dataene. Hva er de beste måtene å gjenopprette slettede filer fra en minnepinne på Windows?

Jeg ville startet med datagjenopprettingsprogramvare, så lenge USB-pinnen fortsatt vises som en vanlig stasjon. Hvis den mangler fra systemet, rapporterer 0 byte, mister tilkoblingen hvert par sekunder, eller blir varm uten noen god grunn, ville jeg stoppet der. Slike tilfeller føles mer som maskinvareproblemer, og programvare pleier å kaste bort tid. Hvis dette var en vanlig filsletting, gir programvare deg den beste sjansen uten å gjøre det til en dyr jobb for et laboratorium.

Første ting, og ja, denne delen er viktigst, slutt å skrive noe som helst til USB-pinnen akkurat nå. Ikke flytt filer til den. Ikke formater den. Ikke prøv å rydde opp i mapper. På USB-stasjoner havner slettede ting vanligvis ikke i den vanlige Papirkurven. Filsystemet markerer den gamle plassen som ledig, og når nye data havner der, blir de gamle filene overskrevet. Etter det faller sjansene for gjenoppretting raskt.

Før du skanner, ville jeg sjekket de kjedelige tingene én gang. Jeg har sett folk tro at filer var slettet når de egentlig var skjult, omdøpt eller kopiert et annet sted tidligere.

1. Vis skjulte filer på USB-pinnen.

2. Se etter mapper som heter $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis stasjonen har vært brukt med en Mac.

3. Sjekk mappene på PC-en din, spesielt Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter og alle mapper der du vanligvis drar inn ting i full fart.

4. Se gjennom sikkerhetskopier og synkroniseringsmapper som OneDrive, Google Drive, Dropbox eller Filhistorikk.

Hvis ingenting av dette gir noe resultat, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.

Verktøyene skiller seg i hvordan de skanner, hvor mye de kan forhåndsvise, hvilke filsystemer de håndterer, og hvor irriterende grensesnittet føles. Arbeidsflyten er ganske lik i de fleste av dem:

1. Installer programvaren på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen.

2. Koble til USB-pinnen og velg den i gjenopprettingsverktøyet.

3. Kjør en skanning etter slettede eller tapte filer.

4. La skanningen fullføres. Hvis filene er viktige, ikke avbryt den for tidlig.

5. Filtrer etter type, dato, størrelse eller filnavn hvis programmet støtter det.

6. Forhåndsvis filer når alternativet finnes.

7. Velg det du trenger.

8. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri tilbake på samme USB-pinne.

Dette lærte jeg på den irriterende måten for mange år siden. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til samme pinne risikerer å overskrive andre slettede data du ennå ikke har gjenopprettet. Når du gjør det, har du ødelagt ditt eget andre forsøk.

Dette er verktøyene jeg ville sett på først:

1. Disk Drill
    Dette er det jeg ville prøvd først for et vanlig tilfelle med slettede filer. Det støtter FAT32, exFAT og NTFS, som dekker de fleste USB-pinner folk spør om. Oppsettet er lett å forstå, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Hvis et bilde eller dokument forhåndsvises uten problemer, pleier jeg å ta det som et godt tegn før jeg gjenoppretter det. Jeg har også sett at det gjør det bedre enn forventet når filsystemet så litt rotete ut.

2. PhotoRec
    Gratis, stygt, effektivt. Det er min korte versjon. Det skinner når filsystemet er skadet eller mangler, men det dumper ofte gjenopprettede filer uten originale navn eller mappestruktur. Så du ender opp med å sortere et kaos av filer for hånd. Jeg ville beholdt det som reserveplanen når penere verktøy ikke finner noe.

3. Data Rescue
    Det fungerer fint ut fra det jeg har sett, selv om jeg aldri likte grensesnittet særlig godt. Ting føles mindre opplagte enn de burde. Fortsatt brukbart, og verdt en andre runde hvis det første verktøyet går glipp av noe.

4. Recuva
    Fortsatt verdt å nevne for enkle Windows-jobber. Det er eldre og mer begrenset, og jeg ville ikke forventet mirakler med rare formater eller rotete filsystemskader. For vanlige filer som JPG, PDF, DOCX og annet grunnleggende innhold, gir det fortsatt resultater ofte nok.

En ting jeg ikke ville rørt i starten er CHKDSK, eller noen reparasjonskommando i samme kategori. Slike verktøy prøver å fikse filsystemproblemer. De er ikke laget for å angre filsletting. Noen ganger hjelper de en skadet stasjon med å monteres riktig. Andre ganger omorganiserer de ting og gjør gjenoppretting vanskeligere. Rekkefølgen min er enkel, gjenopprett først, reparer senere.

Så hvis USB-pinnen din fortsatt monteres normalt, ville jeg skannet den med Disk Drill først, gjenopprettet de viktige filene til en annen stasjon, og deretter tatt opprydding eller videre bruk etterpå. Hvis stasjonen virker ustabil fysisk, kobler fra, blir varm eller forsvinner, ville jeg hoppet over hjemmeløsninger og sendt den til et gjenopprettingslaboratorium i stedet.

Hvis minnepinnen fortsatt viser riktig størrelse i Windows, ville jeg først laget et bilde av den og deretter gjenopprettet fra bildet. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer der. Å skanne den originale USB-enheten er greit i enkle tilfeller, men billige minnepinner har en tendens til å svikte midt i skanningen. En byte-for-byte-kopi gir deg et tryggere andre forsøk.

Det jeg ville gjort:

1. Koble den til én gang og sjekk Diskbehandling.
  2. Hvis den viser normal kapasitet, klon den med et verktøy som USB Image Tool eller HDD Raw Copy.
  3. Kjør gjenoppretting på bildefilen, ikke på minnepinnen.
  4. Start med Disk Drill, siden det håndterer slettede dokumenter og bilder godt på exFAT, FAT32 og NTFS.
  5. Sorter resultatene etter opprinnelig mappesti først, deretter filtype. Dette sparer mye tid.
  6. Gjenopprett de viktigste filene først, arbeidsdokumenter før store mengder bilder.
  7. Åpne et utvalg av hver gjenopprettede fil med én gang. Ikke vent til senere og oppdag at halvparten er korrupte.

Ett sted folk ofte overser, er Office-midlertidige filer og miniatyrbuffer på PC-en. Hvis du åpnet disse filene før sletting, søk på Windows-disken etter .tmp, .asd, .wbk og lister over nylige filer. Bilder kan noen ganger også overleve i app-buffer.

Hvis stasjonen ber om formatering, ikke gjør det. Hvis den kobler seg fra eller leser 0 byte, slutt å tukle med den. Det er der hjemmegjenoppretting raskt blir risikabelt.

Hvis du også vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne Facebook-videoguiden for filgjenoppretting fra minnepinne på Windows enklere å følge enn en vegg med tekst.

Jeg vil legge til én ting verken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois egentlig understreket nok: sjekk om filene ble slettet fra USB-en via en app, ikke bare i Filutforsker. Noen programmer lagrer redigerte kopier på PC-en og fjerner bare versjonen på den flyttbare stasjonen, noe som får det til å se ut som et totalt tap når det ikke er det.

Noen ekstra steder å sjekke på Windows før du gjør gjenoppretting:

• Automatiske gjenopprettingsmapper for Word/Excel
  • Nylige filer i Office-apper
  • Windows-søk med en del av filnavnet
  • Filhistorikk eller Tidligere versjoner på mapper der du kan ha kopiert dem tidligere
  • OneDrive-papirkurven på nettet hvis disse dokumentene noen gang ble synkronisert
  • Importmappe i Bilder-appen, fordi folk glemmer at de allerede importerte bilder for flere måneder siden

Jeg er litt uenig i rådet om å alltid lage et bilde først. For en billig og frisk minnepinne er en direkte skanning noen ganger raskere og helt greit. Hvis minnepinnen oppfører seg merkelig, så ja, klon først. Hvis den er stabil, ville jeg ikke gjort det mer komplisert enn nødvendig.

Unngå også å fikse tillatelser på stasjonen, tildele tilfeldige stasjonsbokstaver eller kjøre de suspekte USB-reparasjonsverktøyene fra Google. Slikt kan gjøre en enkel slettesak mye styggere veldig fort.

For faktisk gjenoppretting er Disk Drill et solid første forsøk på Windows fordi det er enkelt å sortere dokumenter og bilder uten å grave gjennom masse tull for alltid. Hvis filnavn betyr noe, prøv det før filutskjæringsverktøy. Verifiser deretter at de gjenopprettede filene faktisk åpnes, ikke bare at de finnes. Stor forskjell der.

Hvis du vil ha flere meninger om verktøy for gjenoppretting av minnepinner, er denne tråden verdt å skumme gjennom:
anbefalinger for beste USB-gjenopprettingsprogramvare for Windows-minnepinner

Det viktigste: ikke bruk USB-en mer. Hvert minutt med bare å sjekke ting kan gjøre gjenopprettingen verre. Har vært der, gjorde noe dumt, angret på det lol.

Én vinkel jeg vil legge til: sjekk Windows-sikkerhet / antiviruskarantene før du gjør gjenoppretting. Jeg har sett USB-dokumenter og bilder “forsvinne” fordi Defender flagget et makrodokument eller autorun-skrot og flyttet nærliggende filer inn i karanteneforvirring. Sjekk også Hendelsesliste for diskfeil. Hvis du ser gjentatte I/O-feil eller kontrollerresett, er jeg uenig i å kjøre lange skanninger i det hele tatt før du har kopiert det du kan.

Hvis minnepinnen er stabil, er Disk Drill et fornuftig første forsøk fordi det bevarer filnavn og mapper bedre enn verktøy som kun gjør filsignaturgjenfinning.

Fordeler med Disk Drill

• Enkle forhåndsvisninger
  • Bra for FAT32/exFAT/NTFS-flashstasjoner
  • Bedre filorganisering enn enkle verktøy

Ulemper

• Gratis gjenoppretting er begrenset på Windows
  • Dypskanninger kan gi mye skrot
  • Ikke ideelt for USB-maskinvare som er i fysisk ferd med å svikte

Jeg er enig med @voyageurdubois i å være forsiktig, men ikke alle friske minnepinner trenger avbildning først. Og jeg er enig med @codecrafter og @mikeappsreviewer om å sjekke Office-autolagringer og skymapper, selv om jeg ville tatt karantene og SMART-lignende feilindikasjoner først. Hvis filer er kritiske, gjenopprett de minste uerstattelige dokumentene først, deretter bilder.