Lagringsplassen på iPhonen min blir stadig full over natten, selv etter at jeg har slettet bilder, apper og nedlastinger. Systemdata eller søppelfiler ser ut til å komme tilbake, og jeg trenger hjelp til å fjerne dem på en trygg måte og forhindre at problemet oppstår igjen.
Det første stedet du bør sjekke, er Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Vent litt mens hele oversikten lastes inn. Da ser du hva som faktisk tar opp plass, noe som er mer nyttig enn å anta at iOS-oppdateringen har fylt telefonen med systemavfall.
Dette skjedde med meg på en eldre iPhone med 64 GB etter en oppdatering. Det begynte å dukke opp advarsler om lagringsplass, og apper ble stadig lastet inn på nytt når jeg byttet mellom dem. Oppdateringen trengte litt midlertidig plass, men mesteparten av lagringsplassen min var egentlig opptatt av flere års bilder, videoer, skjermbilder, nedlastinger og oppsamlede appdata.
Hvis Bilder ligger nær toppen av lagringslisten, ville jeg tatt tak i det først. Det gir deg vanligvis mest plass tilbake i forhold til tiden du bruker. Biblioteket mitt inneholder flere tusen bilder, så det er ikke praktisk å sortere alt manuelt. Jeg bruker Clever Cleaner til å gruppere dupliserte og lignende bilder, finne store videoer og gamle skjermbilder og gjennomgå Live Photos separat.
Smart opprydding er nyttig for å fjerne det mest åpenbare rotet først. Deretter bruker jeg vanligvis noen minutter i Sveip-modus for å gå gjennom eldre bilder enkeltvis. For grupper med lignende bilder anbefaler appen hvilket bilde du bør beholde. Det var til stor hjelp med bildeserier fra ferier og familiesammenkomster. Analysen skjer lokalt på iPhone, det er ingen annonser, og gratisversjonen dekker rutinemessig opprydding ganske godt.
Når du har fått kontroll over bildebiblioteket, er dette de andre stedene det er verdt å sjekke:
- Fjern apper du ikke har brukt på flere måneder. Hvis du kanskje vil bruke en av dem igjen, velger du Fjern app, slik at dokumentene og dataene beholdes.
- Åpne Filer-appen og se gjennom Nedlastinger. Gamle PDF-filer, ZIP-filer og glemte dokumenter kan ta opp mer plass enn forventet.
- Sjekk Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music og lignende apper for nedlastet innhold du ikke lenger trenger.
- Hvis Meldinger bruker mye lagringsplass, kan du slette store videovedlegg fra gamle samtaler i stedet for å slette hele samtalene.
Sjekk også albumet Nylig slettet etter at du har fjernet bilder og videoer. iOS beholder slettede objekter der i 30 dager, så den tilgjengelige lagringsplassen endres kanskje knapt før du tømmer albumet. Det var derfor det først så ut til at det ikke gjorde noen forskjell da jeg slettet hundrevis av bilder på telefonen min. Da jeg tømte albumet, ble plassen tilgjengelig nesten med én gang.
Jeg ville ikke fokusert for mye på Systemdata. Størrelsen endres etter hvert som iOS håndterer hurtigbuffere og midlertidige filer, særlig i forbindelse med en oppdatering. Oppryddingsapper fra App Store kan ikke fjerne iOS-systemfiler direkte, fordi Apple ikke gir dem slik tilgang. Hvis Systemdata øker kraftig etter en oppdatering, kan størrelsen reduseres igjen i løpet av den neste dagen eller de neste to dagene.
På en iPhone med 64 GB utgjør det en merkbar forskjell å holde rundt 5–10 GB ledig. Etter at jeg begynte å ha denne bufferen, har jeg fått færre advarsler om lagringsplass, oppdateringer installeres uten problemer, og telefonen blir ikke like ofte treg eller laster inn apper på nytt.
Å slette flere bilder kan gjøre dette vanskeligere å diagnostisere, fordi en bakgrunnsprosess ganske enkelt kan bruke opp den nylig frigjorte plassen igjen. Hvis lagringsplassen fylles opp igjen i løpet av natten, tar du et skjermbilde av iPhone-lagringsskjermen før du legger deg og sammenligner det om morgenen. Sjekk om Systemdata har økt, eller om en app som Podkaster, Musikk, Meldinger, Bilder eller en strømmeapp har gjort det.
@the_cursor har rett i at ryddeapper ikke kan slette iOS-systemfiler direkte, men jeg ville ikke bare ventet dersom dette gjentar seg hver natt. Slå av automatiske medienedlastinger, fjern ferdigspilte podkastepisoder, slett Safari-loggen og nettstedsdata, og start telefonen på nytt. Du kan la den være i Flymodus én natt som en rask test. Hvis lagringsplassen slutter å fylles opp, er synkronisering eller automatiske nedlastinger den sannsynlige årsaken.
Hvis Systemdata fortsetter å øke selv uten nettverkstilkobling, installerer du eventuelle ventende iOS-oppdateringer og starter telefonen på nytt igjen. Siste utvei er å ta en kryptert sikkerhetskopi og deretter slette og gjenopprette iPhone-en. Det krever mer arbeid, men er tryggere enn å slette personlige filer gjentatte ganger mens en ødelagt hurtigbuffer eller indekseringsprosess fortsetter å ta plassen tilbake.
Hvis lagringsplassen bare fylles opp over natten mens telefonen lades og er koblet til Wi-Fi, bør du sjekke Bilder-innstillingene for «Last ned og behold originaler». iCloud kan laste ned filene i full størrelse til telefonen igjen etter at du har frigjort plass. Bytt til «Optimaliser iPhone-lagring», og gi den tid til å balansere lagringen på nytt. En oppryddingsapp som Clever Cleaner kan redusere rotet blant bildene, men den kan ikke stoppe en kontinuerlig iCloud-nedlasting. Ikke deaktiver iCloud-bilder eller slett flere bilder før du har bekreftet at de er trygt synkronisert.
Åpne de største appene under iPhone-lagring, og sammenlign «Appstørrelse» med «Dokumenter og data» før du sletter noe annet. En app på 300 MB som inneholder 12 GB data, er en langt mer sannsynlig årsak enn kategorien Systemdata.
Avlasting er ikke særlig nyttig i denne situasjonen, fordi appens dokumenter og data beholdes. Se først etter en hurtigbuffer eller nedlastingsbehandling i appen. Apper for sosiale medier, kart, podkaster, skylagring og meldinger kan i det stille bygge opp miniatyrbilder, frakoblede filer eller synkroniserte vedlegg på nytt mens telefonen lades. Hvis det ikke finnes noe alternativ for å tømme hurtigbufferen, må du kontrollere at alt viktig er synkronisert. Deretter bruker du Slett app og installerer den på nytt. Vær oppmerksom på usendte utkast, nedlastede medier, autentiseringsdata og samtaler som bare er lagret på telefonen.
For testen over natten deaktiverer du Bakgrunnsoppdatering for den aktuelle appen og slår av automatiske nedlastinger. La alt annet være uendret én natt. Hvis lagringsbruken holder seg stabil, har du avgrenset årsaken uten å måtte slette alt på telefonen. Hvis den samme appen umiddelbart begynner å vokse igjen etter at den er installert på nytt, blir innholdet sannsynligvis gjenopprettet fra appens konto i stedet for å bli opprettet av iOS.
Clever Cleaner kan hjelpe når Bilder faktisk er den store kategorien, men den kan ikke løse et problem med en løpsk apphurtigbuffer. Jeg ville bare brukt sikkerhetskopiering, sletting og gjenoppretting som siste utvei etter å ha kontrollert Dokumenter og data, siden en gjenoppretting kan ta flere timer og kan hente tilbake det samme synkroniserte innholdet med én gang.
Flymodus over natten er den raskeste testen i hele denne tråden, så start der før du gjør noe annet. Hvis lagringsbruken holder seg stabil uten nettverk, er det en synkroniserings- eller nedlastingssløyfe, ikke iOS-søppel, og ingen renseapp kan endre på det. Clever Cleaner hjelper bare når du har bekreftet at Bilder faktisk er årsaken.