Hvordan rydder jeg op i uønskede filer på en iPhone, som bliver ved med at fylde lagerpladsen natten over?

Min iPhones lagerplads bliver ved med at blive fyldt op natten over, selv efter at jeg har slettet billeder, apps og downloads. Systemdata eller uønskede filer ser ud til at vende tilbage, og jeg har brug for hjælp til at rydde dem sikkert og forhindre, at problemet opstår igen.

Det første sted, du bør tjekke, er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Giv den et øjeblik til at indlæse hele oversigten. Den viser dig, hvad der rent faktisk optager plads, hvilket er mere nyttigt end at antage, at iOS-opdateringen har fyldt telefonen med systemaffald.

Jeg oplevede dette på en ældre iPhone med 64 GB efter en opdatering. Der begyndte at komme advarsler om lagringsplads, og apps blev ved med at genindlæse, når jeg skiftede mellem dem. Opdateringen krævede ganske vist noget midlertidig plads, men det meste af min lagerplads var faktisk optaget af flere års billeder, videoer, skærmbilleder, downloads og ophobede appdata.

Hvis Fotos ligger tæt på toppen af listen over lagerforbrug, ville jeg tage mig af det først. Det giver dig som regel mest plads tilbage i forhold til den tid, du bruger. Mit bibliotek indeholder flere tusinde billeder, så det er ikke praktisk at sortere alt manuelt. Jeg bruger Clever Cleaner til at gruppere identiske og lignende billeder, finde store videoer og gamle skærmbilleder samt gennemgå Live Photos separat.

Smart Cleanup er nyttig til først at fjerne det mest åbenlyse rod. Derefter bruger jeg normalt et par minutter i tilstanden Swipe på at gennemgå ældre billeder enkeltvis. Ved grupper af lignende billeder anbefaler appen, hvilket billede du bør beholde. Det hjalp meget med billedserier fra ferier og familiebegivenheder. Analysen foregår lokalt på iPhonen, der er ingen reklamer, og gratisversionen dækker almindelig oprydning ganske godt.

Når fotobiblioteket er under kontrol, er disse andre steder også værd at tjekke:

• Fjern apps, du ikke har brugt i flere måneder. Hvis du måske vil bruge en igen, skal du vælge Fjern app, så dens dokumenter og data bevares.
  • Åbn appen Arkiver, og gennemgå Overførsler. Gamle PDF-filer, ZIP-filer og glemte dokumenter kan optage mere plads end forventet.
  • Tjek Netflix, Spotify, YouTube, Apple Music og lignende apps for offline-downloads, du ikke længere har brug for.
  • Hvis Beskeder bruger meget lagerplads, kan du slette store videobilleder fra gamle samtaler i stedet for at slette hele chats.

Tjek også albummet Slettet for nylig, når du har fjernet billeder og videoer. iOS opbevarer slettede elementer der i 30 dage, så din ledige lagerplads ændrer sig muligvis næsten ikke, før du tømmer det. Det var grunden til, at det i første omgang ikke så ud til at gøre nogen forskel på min telefon, da jeg slettede hundredvis af billeder. Da jeg havde tømt albummet, blev pladsen frigivet næsten med det samme.

Jeg ville ikke fokusere for meget på Systemdata. Størrelsen ændrer sig, efterhånden som iOS håndterer cachelagrede og midlertidige filer, især i forbindelse med en opdatering. Oprydningsapps fra App Store kan ikke fjerne iOS-systemfiler direkte, fordi Apple ikke giver dem den adgang. Hvis Systemdata stiger efter en opdatering, kan størrelsen falde igen i løbet af den næste dag eller to.

På en iPhone med 64 GB gør det en mærkbar forskel at holde omkring 5–10 GB ledig. Siden jeg begyndte at holde denne mængde ledig, har jeg fået færre advarsler om lagerplads, opdateringer installeres uden problemer, og telefonen bliver ikke langsommere eller genindlæser apps lige så ofte.

Hvis du sletter flere billeder, kan det gøre problemet sværere at diagnosticere, fordi en baggrundsproces muligvis bare bruger den nyligt frigjorte plads igen. Hvis lagerpladsen bliver fyldt op igen natten over, skal du tage et skærmbillede af skærmen iPhone-lagring, inden du går i seng, og sammenligne det med lagerforbruget om morgenen. Kontrollér, om Systemdata er vokset, eller om en app såsom Podcasts, Musik, Beskeder, Fotos eller en streamingapp har brugt pladsen.

@the_cursor har ret i, at oprydningsapps ikke direkte kan slette iOS-systemfiler, men jeg ville ikke bare vente, hvis dette gentager sig hver nat. Slå automatiske mediedownloads fra, fjern færdigafspillede podcastepisoder, ryd Safaris historik og webstedsdata, og genstart telefonen. Du kan lade den være i Flyfunktion en enkelt nat som en hurtig test. Hvis lagerforbruget holder op med at vokse, er synkronisering eller automatiske downloads sandsynligvis årsagen.

Hvis Systemdata fortsætter med at vokse, selv uden netværksforbindelse, skal du installere eventuelle ventende iOS-opdateringer og genstarte igen. Den sidste udvej er en krypteret sikkerhedskopi efterfulgt af sletning og gendannelse af iPhone. Det kræver mere arbejde, men det er sikrere end gentagne gange at slette personlige filer, mens en defekt cache- eller indekseringsproces bliver ved med at optage pladsen igen.

Hvis lagerpladsen kun bliver fyldt op natten over, mens telefonen oplades og er forbundet til Wi-Fi, skal du kontrollere indstillingerne i Fotos for “Hent og behold originaler”. iCloud henter muligvis filerne i fuld størrelse tilbage til telefonen, efter at du har frigjort plads. Skift til “Optimer iPhone-lagring”, og giv systemet tid til at genoprette balancen. En oprydningsapp som Clever Cleaner kan reducere rod i billederne, men den kan ikke stoppe en iCloud-downloadcyklus. Deaktiver ikke iCloud-fotos, og slet ikke flere billeder, før du har bekræftet, at de er synkroniseret sikkert.

Åbn de største apps i iPhone-lagring, og sammenlign “Appstørrelse” med “Dokumenter og data”, før du sletter noget andet. En app på 300 MB, der indeholder 12 GB data, er en langt mere sandsynlig årsag end mærkaten Systemdata.

At fjerne appen midlertidigt er ikke særlig nyttigt i den situation, fordi appens dokumenter og data bevares. Se først efter en funktion til administration af cache eller downloads i appen. Apps til sociale medier, kort, podcasts, cloudlager og beskeder kan ubemærket gendanne miniaturebilleder, offlinefiler eller synkroniserede vedhæftede filer, mens telefonen oplades. Hvis der ikke er nogen mulighed for at rydde cachen, skal du kontrollere, at alt vigtigt er synkroniseret, og derefter bruge Slet app og geninstallere den. Vær opmærksom på ikke-sendte kladder, downloadede medier, godkendelsesdata og chats, der kun er gemt på telefonen.

Til testen natten over skal du deaktivere Opdater apps i baggrunden for den mistænkte app og slå dens automatiske downloads fra. Lad alt andet være uændret i én nat. Hvis lagerforbruget forbliver stabilt, har du indsnævret årsagen uden at nulstille hele telefonen. Hvis den samme app straks vokser igen efter geninstallationen, bliver indholdet sandsynligvis gendannet fra dens konto frem for at blive oprettet af iOS.

Clever Cleaner kan hjælpe, når Fotos faktisk er den store kategori, men den kan ikke løse problemet med en løbsk appcache. Jeg ville kun betragte sikkerhedskopiering, sletning og gendannelse som det sidste trin efter at have kontrolleret Dokumenter og data, da en gendannelse kan tage flere timer og muligvis straks bringe det samme synkroniserede indhold tilbage.

Flytilstand natten over er den hurtigste test i hele denne tråd, så start der, før du ændrer noget som helst andet. Hvis lagerforbruget forbliver uændret uden netværk, er det en synkroniserings- eller downloadløkke og ikke iOS-skrammel, og ingen oprydningsapp kan ændre på det. Clever Cleaner hjælper kun, når du har bekræftet, at Fotos faktisk er synderen.