Ik heb een heleboel foto’s verwijderd om opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken, maar mijn opslag laat nog steeds zien dat die bijna vol is. Ik vraag me af of iCloud-foto’s, Recent verwijderd of synchronisatie-instellingen ruimte bezet kunnen houden. Hoe kan ik opslag echt vrijmaken zonder foto’s te verliezen die ik wil bewaren?
Ja, dit is waanzinnig irritant, vooral wanneer je net eindeloos bezig bent geweest met het verwijderen van een heleboel foto’s en het opslagcijfer van de iPhone nauwelijks verandert. Soms lijkt het zelfs alsof het erger is geworden. Daar zijn een paar redenen voor, en de eerste is degene die mensen het vaakst missen.
Foto’s verwijderen in de Foto’s-app verwijdert ze niet meteen van je telefoon. Ze gaan eerst naar Recent verwijderd en nemen daar nog steeds opslagruimte in beslag zolang ze daar staan. Open Foto’s, ga naar Albums, scroll omlaag naar Recent verwijderd en maak het leeg met Verwijder alles. Totdat dat is gebeurd, wordt de ruimte meestal niet echt vrijgemaakt.
Als je Recent verwijderd al hebt geleegd, geef iCloud-foto’s dan even de tijd. Wanneer iCloud-foto’s is ingeschakeld, moet je telefoon al die verwijderingen synchroniseren met iCloud en je andere apparaten. Als je opslag bijna vol zit of je verbinding traag is, kan die synchronisatie lang duren en wordt het opslagscherm mogelijk niet meteen bijgewerkt.
Controleer ook of Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld. Die instelling kan ervoor zorgen dat het hele proces kapot lijkt. Als je foto’s op volledige resolutie vooral in iCloud staan en je telefoon alleen kleinere lokale versies bewaart, levert het verwijderen van een heleboel foto’s mogelijk niet zoveel telefoonopslag op als je had verwacht. Je maakt dan misschien meer iCloud-ruimte vrij dan daadwerkelijke ruimte op het apparaat.
Een simpele stap die de moeite waard is na een grote opschoonactie, is een geforceerde herstart. iOS herberekent opslag niet altijd meteen. Op nieuwere iPhones druk je op volume omhoog, druk je op volume omlaag en houd je daarna de zijknop ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt. Na de herstart is de opslagweergave vaak nauwkeuriger.
Toen mijn telefoon propvol zat, werd hij ook pijnlijk traag. Apps haperden, de camera deed er eeuwig over, en soms startte hij willekeurig opnieuw op. Een volle iPhone kan zich echt oud gaan gedragen omdat iOS niet veel ruimte meer over heeft voor cache, tijdelijke bestanden en achtergrondprocessen.
Als de Foto’s-app nog steeds niet veel helpt, zijn de echte ruimtevreters vaak video’s, burstfoto’s, schermafbeeldingen en foto’s die op duplicaten lijken. Het irritante is dat Apple’s Foto’s-app je niet alles op bestandsgrootte laat sorteren, en dat zou de helft van het probleem oplossen.
Ik ben daarvoor uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik ben meestal behoorlijk wantrouwig tegenover opschoonapps, maar deze is echt gratis, zonder advertenties, zonder proefperiode-onzin en zonder betaalmuur. Het tabblad Heavies was voor mij het nuttigste deel omdat het meteen de grootste video’s en mediabestanden liet zien, in plaats van dat ik moest gokken.
De sectie Similars is ook handig als je een heleboel bijna identieke foto’s hebt. Die kan ze groeperen en voorstellen welke de beste is om te bewaren. Het verwerkt dingen ook op het apparaat, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens anders geüpload. Doordat je de exacte bestandsgroottes van schermafbeeldingen en andere media kunt zien, is het veel makkelijker om te beslissen wat het waard is om te verwijderen.
Negeer Berichten ook niet. Oude groepschats kunnen ongemerkt belachelijk veel ruimte opslokken met video’s, GIF’s, memes en willekeurige bijlagen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten en bekijk daarna de grote bijlagen.
Als niets daarvan de opslagbalk in beweging krijgt, kan het een vreemd probleem met de opslagdatabase of cache zijn. Sommige mensen hebben geluk gehad door de datum van de telefoon een paar jaar vooruit te zetten, Foto’s te openen en hem daarna weer terug te zetten, maar ik zou eerst de normale dingen proberen: maak Recent verwijderd leeg, verwijder de grootste video’s/bestanden, wis grote bijlagen in Berichten en herstart de telefoon. Meestal zorgt dat ervoor dat het opslagcijfer eindelijk wordt bijgewerkt.
Schakel iCloud-foto’s niet uit en begin niet blindelings dingen te verwijderen. Als er Download en bewaar originelen staat, probeert de telefoon mogelijk foto’s op volledige grootte opnieuw te downloaden, dus schakel over naar Optimaliseer iPhone-opslag, laat hem een tijdje op wifi en stroom aangesloten, en controleer daarna iPhone-opslag opnieuw na een herstart.
Wees voorzichtig met verwijderen vanaf iCloud.com of een ander Apple-apparaat terwijl iCloud-foto’s is ingeschakeld, want dat is geen aparte opschoning van een reservekopie. Het kan dezelfde foto’s overal verwijderen zodra de synchronisatie is bijgewerkt.
Het eerste wat ik zou controleren is welke categorie daadwerkelijk vol is. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en kijk of het grote deel Foto’s, Berichten, Apps of Systeemgegevens is. Als Foto’s bijvoorbeeld maar 8 GB inneemt en je telefoon 50 GB tekortkomt, dan voelt meer foto’s verwijderen nutteloos omdat het echte probleem ergens anders zit.
iCloud-foto’s zorgt voor verwarring omdat mensen het behandelen als een externe harde schijf. Het is meer een gesynchroniseerde bibliotheek. Als je een foto verwijdert, moet die verwijdering synchroniseren. Als je een foto bewaart, kan de telefoon nog steeds een lokale kopie of miniatuur bewaren. Als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, zijn veel foto’s op de telefoon al verkleind, dus het verwijderen ervan maakt mogelijk niet zoveel lokale opslag vrij als verwacht. Als Download en bewaar originelen is ingeschakeld, dan kunnen Foto’s inderdaad alle ruimte op je telefoon opslokken omdat het volledige bestanden lokaal probeert te bewaren.
Het deel dat vaak wordt gemist, is dat een bijna volle iPhone mogelijk niet genoeg werkruimte heeft om zichzelf snel op te ruimen. iOS heeft vrije ruimte nodig voor indexeren, synchroniseren, app-caches en tijdelijke bestanden. Wanneer het nog maar een paar honderd MB over heeft, kan het opslagoverzicht achterlopen op de werkelijkheid of een tijdje blijven hangen op oude cijfers.
Ik zou dit in een saaie volgorde doen:
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s.
- Open Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s en controleer of Optimaliseer iPhone-opslag is geselecteerd.
- Laat de telefoon op wifi, aangesloten op de lader, en indien mogelijk met Energiebesparingsmodus uit.
- Start hem opnieuw op nadat de synchronisatie de tijd heeft gehad om te voltooien.
- Controleer iPhone-opslag opnieuw, maar kijk naar de categorieën, niet alleen naar de gekleurde balk.
Als je onmiddellijk ruimte nodig hebt, verwijder of ontlaad dan eerst een paar grote apps. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het geeft iOS ruimte om het opschonen van foto’s af te ronden. Games, offline kaarten, Netflix/YouTube-downloads, Spotify-downloads en podcastdownloads leveren meestal sneller winst op dan een uur lang met Foto’s worstelen.
Berichten is nog zo’n verraderlijke categorie, maar kijk niet alleen in de Berichten-app. In iPhone-opslag > Berichten splitst Apple meestal grote bijlagen, video’s, foto’s, GIF’s en gesprekken uit. Een paar oude video’s uit groepschats verwijderen kan meer ruimte vrijmaken dan honderden gewone foto’s verwijderen.
Voor apps voor het opschonen van foto’s zou ik ze zien als sorteertools, niet als magische hulpmiddelen om opslag te repareren. Iets zoals Clever Cleaner kan nuttig zijn om enorme video’s of bijna-duplicaten sneller te vinden dan Apple Foto’s dat doet, maar ik zou nog steeds alles controleren voordat ik iets verwijder. De opslag wordt pas echt vrijgemaakt nadat de bestanden daadwerkelijk uit de bibliotheek zijn verwijderd en Recent verwijderd is geleegd.
Als de opslagbalk daarna nog steeds niet wil bewegen, controleer dan of de ruimte vastzit onder Systeemgegevens. Dat zijn meestal caches, logbestanden, tijdelijke bestanden, mislukte updates, rommel van streamingapps en soms restanten van fotobewerking. Je kunt het grootste deel daarvan niet direct beheren. De minst irritante oplossing is een paar GB vrijmaken, opnieuw opstarten, iOS bijwerken als er een update beschikbaar is, en het tijd geven. De irritantere oplossing is een reservekopie van de telefoon maken, hem wissen en herstellen, maar daar zou ik niet meteen naartoe springen tenzij Systeemgegevens absurd groot is en verder niets verandert.
Dus ja, iCloud kan erbij betrokken zijn, maar meestal is het niet op een simpele manier bezig met verwijderde foto’s op je telefoon bewaren. Vaker gaat het om Recent verwijderd, synchronisatievertraging, geoptimaliseerde foto’s die lokaal niet zo groot zijn als verwacht, of het opslagprobleem zit in een totaal andere categorie.
Verwacht geen enorme sprong, tenzij je video’s of bestanden in volledige resolutie hebt verwijderd die daadwerkelijk op de telefoon stonden. Controleer ook de onderkant van het scherm van de fotobibliotheek, want daar kan staan dat de synchronisatie is gepauzeerd, vastgelopen of wacht op wifi/stroom. Als die status niet verandert, zorgt alleen het legen van Recent verwijderd er mogelijk nog niet voor dat het opslagcijfer stabiel wordt.