Mijn iPhone is de afgelopen weken erg traag geweest en opnieuw opstarten heeft niets opgelost. Apps doen er ontzettend lang over om te openen, scrollen hapert en zelfs eenvoudige taken voelen vertraagd aan. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat dit kan veroorzaken en wat ik kan doen om hem weer sneller te maken.
Een trage iPhone voelt vreemd aan. Je tikt, wacht, en dan verschijnen de letters te laat. Scrollen ziet er schokkerig uit. Apps die je vroeger zonder erbij na te denken opende, blijven nu 3 of 4 seconden hangen. Ik heb het ook meegemaakt, en het is irritant op een manier die mensen pas snappen als hun telefoon het ook begint te doen.
Is dit een iOS-bug
Soms niet. Als de vertraging direct na een iOS-update begon, zou ik even wachten voordat je de telefoon met willekeurige fixes uit elkaar trekt. iOS doet een hoop opruimwerk na een grote update. Het indexeert foto’s opnieuw, bouwt appgegevens opnieuw op en sorteert systeembestanden op de achtergrond. Terwijl dit allemaal gebeurt, voelt de telefoon niet goed aan. Zelfs simpele dingen gaan traag.
Wat voor mij werkte, was de telefoon een paar dagen ’s nachts aan de lader laten op Wi‑Fi. Drie dagen voelde als het minimum. In veel gevallen verdween de vertraging vanzelf.
Als je twee weken verder bent, al een paar keer opnieuw hebt opgestart en hij nog steeds traag aanvoelt, dan ja, kijk dan ergens anders.
Opslag is meestal het eerste waar ik naar kijk
Dit wordt veel te vaak weggewuifd. Zodra de vrije ruimte in de laatste 10 tot 20 procent komt, beginnen iPhones krap aan te voelen. Apps hebben werkruimte nodig om te openen en te draaien. iOS heeft ruimte nodig voor tijdelijke bestanden. Als er niet genoeg ruimte over is, begint het hele systeem te slepen.
De symptomen komen overeen met waar mensen het meest over klagen:
- vertraagde toetsenbordinvoer
- haperingen tijdens het scrollen
- langzamere appstarts
- willekeurige pauzes in de interface
Een paar apps verwijderen loste het bij mij meestal niet op. De grote opslaglekken zaten bijna altijd ergens anders. Lange video’s. Berichtentroep. Duizenden screenshots. Tien versies van dezelfde foto omdat ik één goede opname probeerde te maken en later vergat op te ruimen.
Wat het voor mij oploste
Ik heb ooit geprobeerd mijn bibliotheek met de hand te sorteren. Verschrikkelijk idee. Ik had ongeveer 5.000 foto’s, en het veranderde in een uur lang drie dingen verwijderen, afgeleid raken en het dan opgeven.
Wat uiteindelijk hielp was Clever Cleaner. Ik verwachtte de gebruikelijke rommel, overal advertenties, de helft van de functies vergrendeld, een nep scanscherm, alles erop en eraan. Deze was gratis in de gewone zin van het woord. Geen advertenties. Geen abonnementsmuur. Geen trucscherp na de scan.
Zo ben ik erdoorheen gegaan.
- Open eerst het tabblad Heavies
Dit was de snelste winst. Het sorteert je media van grootste bestand naar kleinste en toont de grootte bij elk item. Mijn bovenste resultaten waren een stapel 4K-clips en oude schermopnames waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Twee of drie daarvan verwijderen gaf me snel weer meerdere gigabytes terug.
- Controleer daarna Similars
Dit was het deel dat ik het hardst nodig had. Het groepeerde bijna dubbele foto’s, niet alleen exacte duplicaten. Dingen zoals vijf foto’s van dezelfde maaltijd, twaalf wazige huisdierfoto’s uit één burst, kleine hoekverschillen van dezelfde scène. Het koos de beste foto voor elke groep, en ik verwijderde de extra’s in één keer.
- Kijk bij Screenshots
Deze deed een beetje pijn. Ik had daar zoveel rommel in staan. Bezorgbevestigingen, willekeurige memes, Wi‑Fi-wachtwoorden, oude kaarten, foutmeldingen die ik screenshotte om er later mee aan de slag te gaan. Bij elke miniatuur staat de bestandsgrootte, dus het wordt snel duidelijk hoeveel ruimte die innemen.
- Privacy zag er voor mij goed uit
Eén ding dat ik controleerde voordat ik het gebruikte, was of het je foto’s uploadt. Voor zover ik kon zien, verwerkt Clever Cleaner alles op het apparaat zelf. Bij persoonlijke foto’s vond ik dat belangrijk.
Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt en daarna Recent verwijderd in Foto’s had geleegd, stopte mijn telefoon met haperen. Geen grap, het verschil was direct merkbaar.
Sla Recent verwijderd niet over
Dit deel wordt steeds gemist. Foto’s verwijderen is maar de helft van het werk. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en tellen nog steeds mee voor de opslag totdat je ze definitief verwijdert.
Het pad is:
Instellingen is niet waar je dit doet. Ga naar Foto’s, Albums, Recent verwijderd en dan Verwijder alles.
Ik heb dit een keer overgeslagen en vroeg me af waarom mijn vrije ruimte nauwelijks veranderde. Domme fout.
Als de opslag er prima uitziet
Dan zou ik nog een paar andere dingen controleren.
Batterijconditie
Ga naar Instellingen, Batterij, Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, gaat prestatiebeperking een rol spelen. De iPhone doet dit om uitval door een verouderde batterij te voorkomen. Als dit jouw probleem is, gaat geen enkele instellingstweak het oplossen. De oplossing is de batterij vervangen.
Energiebesparingsmodus
Als je Energiebesparingsmodus altijd aan laat staan, zet die dan uit en test de telefoon opnieuw. Het verlaagt de prestaties om batterij te besparen. Goed voor noodgevallen. Slecht als je probeert uit te zoeken waarom de telefoon elke dag traag aanvoelt.
Ververs op achtergrond
Ga naar Instellingen, Algemeen, Ververs op achtergrond. Ik zette het uit voor apps die niets op de achtergrond te zoeken hadden. Wanneer te veel apps tegelijk verversen, voelt de telefoon drukker aan dan nodig is. Op een apparaat dat het al moeilijk heeft, telt dat op.
Alleen toetsenbordvertraging
Als het toetsenbord het hoofdprobleem is en de rest van de telefoon prima lijkt, reset dan het toetsenbordwoordenboek.
Ga naar:
Instellingen, Algemeen, Zet over of stel iPhone opnieuw in, Stel opnieuw in, Herstel toetsenbordwoordenboek
Ik verwachtte hier niet veel van, maar het hielp op een ouder apparaat waar de typvertraging erg was geworden.
Werk je apps bij
Voordat je te diep in de diagnose duikt, open de App Store en tik op Werk alles bij. Ik heb vertraging na een iOS-update gezien die kwam door één of twee verouderde apps die alles naar beneden trokken. Een app die voor een oudere versie van iOS is gebouwd, kan zich slecht genoeg gedragen om de hele telefoon kapot te laten aanvoelen.
Wat ik in volgorde zou doen
- Wacht een paar dagen na een grote iOS-update
- Controleer de vrije opslagruimte
- Verwijder grote video’s, dubbele foto’s en screenshotrommel
- Leeg Recent verwijderd
- Werk alle apps bij
- Controleer de batterijconditie
- Zet permanente Energiebesparingsmodus uit
- Verminder Ververs op achtergrond
- Reset het toetsenbordwoordenboek als typvertraging het hoofdprobleem is
Voor mij was weinig opslagruimte het hele verhaal. Zodra ik genoeg ruimte had vrijgemaakt, verdween de toetsenbordvertraging, stopte het scrollen met haperen en openden apps weer zoals vroeger. Als je iPhone zwaar en traag aanvoelt, zou ik daar beginnen.
Als een herstart wekenlang niets heeft gedaan, zou ik niet langer willekeurige lag de schuld geven en de hardware en systeembelasting controleren.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat opslag eerst komt. Dat veroorzaakt enorm veel vertragingen. Maar als je vrije ruimte er prima uitziet, zijn dit mijn volgende verdachten:
-
Batterijconditie en oververhitting
Oude batterijen vertragen iPhones. Hitte ook. Als je telefoon warm aanvoelt bij eenvoudige taken, gebruikt iets op de achtergrond veel CPU. Controleer Batterij in Instellingen en kijk welke apps in de afgelopen 24 uur en 10 dagen de meeste batterij hebben gebruikt. Als één app ver boven de rest zit, verwijder die dan en test een dag lang. -
Safari-vervuiling
Een overvolle Safari-cache, heel veel tabbladen en sites vol advertenties laten oudere iPhones vreselijk traag aanvoelen. Wis de Safari-geschiedenis en websitedata. Sluit die enorme stapel tabbladen. Mensen vergeten deze vaak. -
VPN, antivirus, profielrommel
Als je een VPN, advertentieblokker, beveiligingsapp of werkprofiel hebt geïnstalleerd, verwijder het dan om te testen. Ik heb gezien dat die netwerkverkeer vertragen en apps kapot laten lijken terwijl het probleem gefilterd verkeer was. -
Te veel widgets
Te veel widgets op het beginscherm en live widgets blijven gegevens opvragen. Op oudere iPhones is de vertraging merkbaar. Verwijder de meeste een dag lang en vergelijk. -
Mislukte update-installatie
Als de vertraging na iOS begon en nooit verbeterde, maak dan een reservekopie van de telefoon en voer een schone iOS-herinstallatie uit via een Mac of pc. Niet meteen alles wissen als eerste stap, maar het komt in de buurt. Dit lost rare systeembeschadiging veel vaker op dan mensen denken.
Als foto’s ook ruimte innemen, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard voor duplicaten en grote bestanden. Ander hulpmiddel, hetzelfde doel, snel ruimte vrijmaken.
Als je een visuele uitleg wilt, behandelt deze stapsgewijze gids voor het optimaliseren van de iPhone-snelheid de opschoonflow behoorlijk goed.
Als je je iPhone-model, iOS-versie, vrije opslag en batterijconditie in % plaatst, kunnen mensen hier het snel beperken.
Ik zou eigenlijk één ding controleren waar noch @mikeappsreviewer noch @viajeroceleste genoeg op ingingen: toegankelijkheidsinstellingen en bewegingseffecten. Klinkt willekeurig, maar ik heb iPhones vreemd traag zien aanvoelen omdat dingen zoals Verminder beweging, overmatige transparantie-effecten, zoomfilters of Stembediening waren ingeschakeld en de interface raar lieten reageren. Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid en controleer of daar iets aanstaat dat je je niet herinnert te hebben ingeschakeld.
Nog een stiekeme oorzaak is dat slechte mobiele prestaties worden aangezien voor een trage telefoon. Als apps traag “openen”, maar vooral bij het laden van inhoud, reset dan de netwerkinstellingen en test een tijdje alleen op sterke wifi. Hetzelfde geldt voor iCloud-synchronisatie. Als Foto’s, Berichten of Bestanden vastzit op het synchroniseren van een hoop data, kan de telefoon de hele dag bezig aanvoelen.
Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het advies om het gewoon af te wachten als het al weken zo is. Op dat punt zou ik naar de analyselogboeken kijken. Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je steeds dezelfde app of hetzelfde proces ziet crashen, dan is dat je aanwijzing. Verwijder die app, of meld je af bij de gerelateerde dienst en test opnieuw.
Ook als je je iPhone gebruikt met praktisch geen vrije ruimte, dan ja, opslagruimte is erg belangrijk. Clever Cleaner is daar handig voor, vooral voor duplicaten, screenshots en grote video’s. Het staat hier ook vermeld tussen de beste gratis iPhone-opruimapps: beste gratis iPhone-opruimapps om snel opslagruimte vrij te maken
Laatste punt: als de vertraging systeemwijd optreedt, zelfs in Instellingen, maak dan een volledige versleutelde back-up en herstel via Finder of iTunes. Niet leuk, maar eerlijk gezegd lost dat diepgewortelde rommel vaker op dan mensen toegeven. Als hij na een schone herstelactie nog steeds traag is, dan ligt het waarschijnlijk aan de batterij of verouderde hardware, niet aan de software.
Een invalshoek die ik zou toevoegen naast wat @viajeroceleste, @yozora en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer of de vertraging eigenlijk met aanraking/display te maken heeft, en niet met ruwe prestaties.
Een slechte screenprotector, defecte digitizer-zones of problemen met touch-sampling kunnen aanvoelen als lag omdat tikken niet goed worden geregistreerd en scrollen vertraagd lijkt. Eenvoudige test: verwijder de protector, maak het scherm schoon en gebruik daarna Notities en Safari 10 minuten. Als het ineens normaal aanvoelt, was dat waarschijnlijk de oorzaak.
Controleer ook rare dingen met automatische helderheid en True Tone. Klinkt ongerelateerd, maar als het display zich constant aanpast en door hitte minder helder wordt, ervaren mensen dat vaak alsof de telefoon traag is.
Met één punt ben ik het enigszins oneens: niet elke vertraging die al weken duurt betekent dat het al tijd is voor een volledige herstelactie. Start eerst op met Energiebesparingsmodus uit, Focus uit en Meldingenoverzicht een paar uur uitgeschakeld. Ik heb gezien dat apps met veel meldingen oudere iPhones de hele dag laten haperen.
Als je snel ruimte moet vrijmaken, is Clever Cleaner prima voor foto-rommel.
Voordelen:
- snel dubbele foto’s en screenshots opschonen
- makkelijke manier om enorme video’s te vinden
- eenvoudige interface
Nadelen:
- vooral nuttig als opslag het probleem is
- minder nuttig bij batterij-, thermische of systeemcorruptieproblemen
- fotobeoordeling vereist nog steeds menselijke controle zodat je geen goede foto’s verwijdert
Als de lag zelfs optreedt in Instellingen, Camera en de appwisselaar terwijl je offline bent, wijst dat eerder op veroudering van batterij/thermiek of hardware dan op netwerk-/app-rommel. Als de lag zich vooral binnen specifieke apps voordoet, verwijder en installeer dan eerst alleen die apps opnieuw.