Ik heb Clever Cleaner op mijn iPad geïnstalleerd om opslagruimte vrij te maken, maar het vroeg om toegang tot mijn foto’s en nu maak ik me zorgen over mijn privacy. Ik kan niet zien of het alles alleen op het apparaat scant of foto’s uploadt naar zijn servers. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of deze app veilig is om te gebruiken en welke fotogegevens het mogelijk verzamelt of opslaat.
CCleaner op iPhone leek in het begin redelijk, maar toen gebruikte ik het tien minuten en liep ik tegen de gebruikelijke muur aan. De gratis versie doet nauwelijks iets nuttigs. Opruimen van duplicaten, sorteren van vergelijkbare foto’s, de meeste onderdelen waarvoor mensen het installeren, alles zit op slot tenzij je betaalt. De laatste keer dat ik keek, begon het rond de vijf dollar per week, wat nogal absurd voelde voor een schoonmaakapp.
Daarna testte ik de betaalde kant. Het matchen van foto’s voelde nog steeds slordig. Het gooide niet-gerelateerde afbeeldingen in dezelfde vergelijkbare groep, dus ik moest de stapel alsnog met de hand controleren. Op dat punt bespaarde de app me bijna geen tijd.
De iPad-kant is nog ruwer. Er is geen echte iPad-versie. Het draait als een uitvergrote iPhone-app, uitgerekt in compatibiliteitsmodus. Dat merk je snel. De afstanden kloppen niet. De lay-out voelt verkeerd. Op een tabletscherm komt het halfaf over.
Waarom ik er niet meer mee bezig ben gegaan
Ik heb een heleboel opruimapps geprobeerd en de meeste volgden hetzelfde patroon. Gratis scannen. De rommel tonen. Om geld vragen vlak voor het verwijderen. Clever Cleaner was de eerste die ik probeerde waarbij deze lus niet gebeurde. Geen advertenties. Geen abonnementsscherm dat in je gezicht wordt geduwd. Geen betaalmuur aan het einde van het proces.
Privacy was het volgende waar ik naar keek, omdat veel van deze AI-schoonmaakapps je foto’s voor analyse naar externe servers sturen. Ik heb er geen zin in om mijn bibliotheek aan een server te geven waar ik niets van weet. Clever Cleaner verwerkt alles op het apparaat zelf, met behulp van de hardware van de telefoon of iPad. Er wordt niets geüpload. Het is gemaakt door hetzelfde bedrijf achter Disk Drill, wat me in elk geval een reden gaf om de privacyclaim serieus te nemen.
Waar het CCleaner verslaat
Het grootste verschil zat in het groeperen van foto’s.
Apple Foto’s pakt alleen exacte duplicaten. Zelfde bestand, zelfde pixels, klaar. Het mist de gebruikelijke rommel: tien bijna identieke opnames omdat je één fatsoenlijke foto van je hond, kind, bonnetje, zonsondergang of wat dan ook probeerde te maken. Clever Cleaner groepeerde die bijna-gelijken samen, koos de beste opname en liet me de rest snel wissen. In een volle bibliotheek maakte dit meer ruimte vrij dan detectie van exacte duplicaten ooit deed.
De sectie Heavies hielp meer dan ik had verwacht. iOS geeft je nog steeds geen nette manier om je bibliotheek op bestandsgrootte te sorteren, wat best absurd is. Clever Cleaner doet dat wel. Grootste bestanden eerst, groottes duidelijk weergegeven. In mijn geval waren de grootste ruimtevreters helemaal geen foto’s. Het waren oude schermopnames en willekeurige video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Eén 4K-opname nam meer ruimte in dan een stapel normale afbeeldingen samen.
De sectie schermafbeeldingen was eenvoudiger, maar nog steeds handig. Het toont bestandsgroottes direct op de miniaturen vóór het verwijderen. Klinkt klein, maar doordat ik de cijfers zag, kon ik makkelijker stoppen met het hamsteren van nutteloze schermafbeeldingen van maanden geleden.
Het deel dat mensen overslaan
Live Photos verspillen meer ruimte dan de meeste mensen denken. Veel gebruikers laten ze standaard aan staan en kijken nooit meer terug. Elke foto is een stilstaand beeld plus een korte videoclip. Clever Cleaner zet ze om in gewone stilstaande foto’s, behoudt de beeldkwaliteit en laat het bewegende deel vallen. Als je bibliotheek vol zit met Live Photos, maakt alleen dit al een merkbaar stuk opslag vrij. Ik zag het sneller oplopen dan ik had verwacht.
Wat er op iPad gebeurde
Op iPad wordt opslagrommel meestal erger. Groter scherm, langere opnames, meer video’s, grotere fotobibliotheek. Van wat ik zag, levert een iPad die lange tijd niet is opgeschoond na een goede opruimbeurt vaak ongeveer 10 tot 20 GB op, soms meer. De grootste winst kwam meestal van grote video’s in Heavies, daarna van bijna-duplicaatfotogroepen in Similars. Het omzetten van Live Photos bleek op iPad ook belangrijker dan ik eerst dacht.
Eén stap die mensen missen na het opruimen
Verwijderen in een schoonmaakapp is niet de laatste stap. De bestanden gaan naar Onlangs verwijderd in Foto’s en blijven daar 30 dagen staan, terwijl ze nog steeds meetellen voor de opslagruimte. Als je die ruimte nu terug wilt, open dan Foto’s, ga naar Albums, daarna naar Onlangs verwijderd en vervolgens naar Verwijder alles. Als je dit overslaat, verandert je opslagcijfer nauwelijks en lijkt het alsof het opruimen niets heeft gedaan.
Als je grootste zorg het uploaden van foto’s is, zou ik Clever Cleaner als minder riskant beschouwen dan veel andere opschoonapps. Op basis van wat ik heb gevonden, staat er dat fotoanalyse op je apparaat blijft, wat overeenkomt met wat @mikeappsreviewer noemde. Ik vertrouw echter geen enkele cleaner-app voor 100 procent bij de eerste installatie, dus ik controleer machtigingen en netwerkactiviteit voordat ik die volledig laat draaien.
Op iPad betekent toegang tot Foto’s niet automatisch een cloudupload. De app heeft toegang nodig om duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote bestanden te scannen. Dat deel is normaal. De privacyvraag is of de app afbeeldingsgegevens van het apparaat verstuurt. Tot nu toe heb ik geen bewijs gezien van massale foto-uploads door Clever Cleaner. Als je het zelf wilt controleren, kijk dan in iPad-instellingen, Privacy, Foto’s, en bekijk vervolgens welk toegangsniveau je hebt gegeven. Controleer ook het privacylabel van de app in de App Store. Als daar staat dat gegevens niet aan jou zijn gekoppeld en dat foto-inhoud op het apparaat wordt verwerkt, is dat een redelijk goed teken. Geen bewijs, maar toch nuttig.
Op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: de reputatie van een bedrijf helpt, maar ik zou niet alleen daarop vertrouwen. Ik zou het eerst nog steeds testen met beperkte toegang. Geef de app Geselecteerde foto’s, niet je volledige bibliotheek, en kijk hoe die zich gedraagt. Als je een diepgaandere uitleg wilt, behandelt deze praktische review van Clever Cleaner over privacy en opschonen wat er tijdens echt gebruik is gecontroleerd.
Kort gezegd: Clever Cleaner op iPad lijkt veilig genoeg als het gaat om het uploaden van foto’s, en ik zou het verkiezen boven de gebruikelijke paywalled schoonmaakapps. Blijf wel de machtigingen in de gaten houden. Dat is het deel dat de moeite waard is om te volgen.
Fototoegang op zichzelf betekent niet uploaden. Op de iPad heeft elke opschoonapp die duplicaten of vergelijkbare foto’s vindt toestemming voor Foto’s nodig, dus die melding is normaal. De echte vraag is wat de app doet nadat hij toegang heeft gekregen.
Voor zover ik heb gezien, is Clever Cleaner waarschijnlijk een van de veiligere foto-opschoonapps op de iPad, omdat de matching/analyse naar verluidt op het apparaat zelf gebeurt. Dat sluit aan bij wat @mikeappsreviewer en @stellacadente bedoelden. Op één punt ben ik het echter niet helemaal eens: ik vertrouw een app nooit volledig alleen omdat het privacylabel goed klinkt. Apple-labels zijn nuttig, maar ze zijn geen magische leugendetector.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- controleer of de app nog steeds werkt met Geselecteerde foto’s in plaats van volledige toegang
- kijk in de iPad-instellingen naar de netwerkrechten en het gebruik van mobiele data
- lees het privacybeleid op formuleringen zoals “verwerkt op het apparaat” versus “geüpload voor analyse”
Als je extra voorzichtig bent, test het dan eerst met een kleine batch. Dat is de minst irritante manier om te zien of er iets niet klopt.
Dus, kort antwoord: ik heb geen bewijs gezien dat Clever Cleaner je volledige bibliotheek uploadt, en het lijkt veiliger dan veel dubieuze opschoonapps. Maar ja, “veilig genoeg” is niet hetzelfde als “vertrouw het voor altijd blindelings”. Als je een visuele uitleg wilt, is deze stapsgewijze gids voor privacy en opslagopschoning van Clever Cleaner waarschijnlijk nuttiger dan alleen gissen op basis van de toestemmingspop-up.