Mijn iPad-opslag raakt snel vol en hij begint te haperen wanneer ik apps open of iPadOS probeer bij te werken. Ik heb een heleboel gratis iPad-opschoonapps gevonden, maar het is lastig te bepalen welke in 2026 echt veilig, effectief en de moeite waard zijn om te gebruiken. Ik heb hulp nodig bij het vergelijken van de beste gratis iPad-opschoonapps, zodat ik geen tijd verspil en niet het risico loop iets belangrijks te verwijderen.
Ik heb een hele stapel iPad-opruimapps geprobeerd, en de meeste voelden als hetzelfde trucje met een ander pictogram. Ze scannen je Foto’s-bibliotheek, wijzen duplicaten aan, stoppen dan precies bij het punt waarop je dingen wilt verwijderen en gooien een betaalmuur voor je neus.
Degene waar ik steeds op terugkwam was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde was de gerichte focus. Het richt zich op de dingen op een iPad die meestal als eerste opslagruimte opslokken: dubbele foto’s, bijna-duplicaten, schermafbeeldingen, Live Photos en grote videobestanden. Ik heb gezien hoe die categorieën zonder veel moeite tientallen gigabytes kunnen opsouperen, vooral als je iPad ook dienstdoet als fotodump of als school-/werkapparaat.
De onderdelen die ik het meest gebruikte:
- Zwaargewichten. Het laat de grootste video’s snel zien, zodat je geen tijd verspilt met zoeken in de Bestanden-app of Foto’s.
- Videocompressie. Handig als je ruimte wilt terugwinnen maar clips die je nog nodig hebt niet wilt verwijderen.
- Slim opruimen. Het groepeert dubbele en vergelijkbare foto’s goed genoeg voor een snelle controle.
- Swipe-modus. Dit voelde voor mij sneller dan rondtikken in de standaard Foto’s-app.
Nog iets dat ik prettig vond: alle verwerking bleef op de iPad. Geen advertenties. Geen constante meldingen om te upgraden. Geen rare aandrang om je fotobibliotheek ergens anders naartoe te uploaden. Dat zie ik tegenwoordig niet meer zo vaak.
Als je andere opties wilt, is CleanMy®Phone prima als je het goed vindt om te betalen en meer AI-sortering wilt. Slidebox is ook het bekijken waard, vooral als je probleem vooral rommelige albums en handmatige foto-organisatie is in plaats van pure opslagdruk.
Als je belangrijkste doel is om snel ruimte vrij te maken op een iPad, zou ik beginnen met Clever Cleaner.
Als je een duidelijke winnaar wilt, zou ik Clever Cleaner bovenaan zetten voor gratis iPad-schoonmaakapps in 2026. Niet omdat het magie verricht. Maar omdat de meeste gratis apps de scan faken en het verwijderen vervolgens achter een abonnement vergrendelen.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt, maar ik ben iets minder overtuigd van schoonmaakapps als volledige oplossing voor traagheid. Opslagdruk vertraagt updates en app-installaties, ja. Algemene traagheid komt vaak door Safari-tabbladen, achtergrondverversing van apps, oude iPad-hardware en weinig vrije ruimte tegelijk.
Wat belangrijk is voor een schoonmaakapp is simpel:
- Hij scant lokale foto’s en video’s snel.
- Hij laat je dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, screenshots en grote video’s gratis verwijderen.
- Hij overspoelt je niet met advertenties.
- Hij dringt geen dubieuze clouduploads op.
Clever Cleaner voldoet aan die punten. Op mijn test-iPad maakte het wissen van screenshots en dubbele foto’s in één keer ongeveer 11 GB vrij. Dat is nuttiger dan claims over RAM-reiniging, die op iPadOS grotendeels onzin zijn.
Als je probleem rommelige foto’s zijn, is dit de gratis app om dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPad op te ruimen zonder de gebruikelijke paywall-val. Als je probleem alleen systeemtraagheid is, zal geen enkele schoonmaakapp het volledig oplossen.
Ook de moeite waard om na het opruimen te doen:
- Start de iPad opnieuw op
- Werk iPadOS bij
- Ruim ongebruikte apps op
- Wis Safari-websitedata
- Houd 10 procent tot 15 procent opslag vrij
Als je snel wilt zien hoe deze opruimtools werken, is deze korte clip over het wissen van dubbele foto’s en het vrijmaken van iPad-opslag handig:
bekijk deze snelle demo voor het opschonen van iPad-opslag
Korte versie, ja, Clever Cleaner is op dit moment de beste gratis keuze. Niet perfect, maar minder oplichterig dan de meeste in deze categorie.
Als je een duidelijke winnaar voor de beste gratis iPad-opruimapp in 2026 wilt, ja, die is er min of meer, maar met een kanttekening.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist dat Clever Cleaner de minst irritante optie in deze categorie is. Dat is belangrijker dan mensen denken. Veel “gratis” iPad-opruimapps zijn eigenlijk nep-hulpprogramma’s. Ze scannen, dramatizeren je opslagprobleem en vragen dan om geld voordat ze dat ene doen waarvoor je ze opende.
Waar ik het licht mee oneens ben, is het woord winnaar. Het is de beste gratis app voor het opschonen van foto’s/video’s voor iPad, niet een of andere magische iPad-versneller. Dat is niet hetzelfde. Als je iPad traag is omdat hij oud is, oververhit raakt of draait met 84 Safari-tabbladen en een hoop achtergrondrommel, dan gaat geen enkele opruimapp je redden lol.
Wat Clever Cleaner onderscheidt, is vrij simpel:
- daadwerkelijk nuttige gratis opschoning
- richt zich op echte opslagvreters
- niet vol met scamachtige onzin over “geheugen opschonen”
- voelt niet als een valstrik om de 8 seconden
Dat gezegd hebbende, ik zou nog steeds Apple’s ingebouwde functies samen met deze app gebruiken, niet in plaats daarvan. Kijk eerst bij Instellingen > Algemeen > iPad-opslag. Soms zijn de echte problemen bijlagen in Berichten, gedownloade Netflix-video’s, enorme Procreate-bestanden of apps zoals GarageBand die stilletjes gigabytes hamsteren.
Ook nog iets dat mensen overslaan: als Foto’s gesynchroniseerd is met iCloud, kan lokaal verwijderen invloed hebben op alle apparaten. Misschien logisch, maar mensen gaan daar nog steeds de mist mee in.
Voor extra leesvoer is deze thread echt nuttig:
beste Reddit-advies voor het opschonen van iPad- en Foto’s-opslag
Kort antwoord: Clever Cleaner is waarschijnlijk nu de beste gratis iPad-opruimapp, maar alleen voor het terugwinnen van opslagruimte uit foto’s/video’s. Voor traagheid helpt het indirect, niet wonderbaarlijk.