Ik heb per ongeluk familiefoto’s van een USB-flashstation verwijderd en nu probeer ik een betrouwbare hersteltool voor flashstations te vinden die me kan helpen ze terug te krijgen. Deze foto’s zijn erg belangrijk voor me, dus ik heb advies nodig over de beste software voor fotoherstel of optie voor USB-gegevensherstel die echt werkt.
Ik ben dit probleem vaak genoeg tegengekomen om niet langer te doen alsof het zeldzaam is. Je sluit een USB-stick aan, Windows ziet hem en geeft je vervolgens een lege map of de fijne melding je moet de schijf formatteren. Op dat moment raak ik meestal niets meer aan, want verwijderde bestanden van een flashdrive belanden niet in de Prullenbak. Ze zijn uit beeld verdwenen, en één verkeerde handeling maakt het snel erger.
Wat ik doe voordat ik herstelsoftware probeer
Een paar saaie stappen zijn belangrijker dan de app die je kiest.
-
Open eerst Schijfbeheer. Als Windows de USB-stick nog steeds weergeeft, zelfs als RAW of niet-toegewezen, maakt softwareherstel nog steeds een kans. Als de schijf daar ook ontbreekt, begin ik aan een hardwarefout te denken, een defecte controller, een slechte connector, dingen die software niet oplost.
-
Haal de schijf eruit en stop met hem te gebruiken. Iets nieuws erop schrijven kan de bestanden overschrijven die je terug wilt. Ik heb dat ooit op de harde manier geleerd, en ja, die bestanden bleven weg.
-
Sla herstelde bestanden niet op dezelfde USB-stick op. Zet ze op je pc of op een andere externe schijf. Herstel op hetzelfde apparaat is hoe mensen het in ronde twee opnieuw verliezen.
Daarna kies ik pas een tool.
Het gemakkelijke startpunt
Voor de meeste mensen is Disk Drill degene die ik als eerste zou proberen. Het dekt de problemen af waar flashdrives meestal mee te maken krijgen: verwijderde bestanden, per ongeluk geformatteerde schijven, RAW-bestandssystemen, beschadigde partities en andere logische fouten.
Wat mij opviel, was de scanmethode. Het houdt zich niet aan één methode en hoopt dan op geluk. Het voert meerdere hersteltechnieken in dezelfde doorgang uit en controleert tegelijk op een lange lijst bestandstypen. Op een beschadigde USB-drive helpt dat meer dan mensen denken.
Waarom de back-upoptie belangrijk is
Als de flashdrive steeds de verbinding verbreekt, halverwege het lezen vastloopt of onbetrouwbaar werkt, zou ik hem niet blijven belasten met herhaalde scans. Disk Drill heeft een byte-voor-byte back-upfunctie, en dit deel is belangrijk. Je maakt eerst een image van het USB-station en scant daarna de kopie in plaats van het originele apparaat steeds opnieuw te belasten.
Ik vind de previewtool ook prettig. Je kunt controleren of de bestanden herstelbaar lijken voordat je meer tijd in het volledige proces steekt. Bespaart wat zinloos wachten.
Als je een gratis optie wilt
PhotoRec verdient nog steeds een vermelding. Het is gratis, en het heeft veel mensen geholpen toen het bestandssysteem te zwaar beschadigd was voor normaal herstel. In plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem van de schijf, scant het de ruwe data op bekende bestandssignaturen. Dus zelfs als de partitie-informatie beschadigd is of ontbreekt, haalt het in veel gevallen nog steeds bestanden terug.
Er is wel een nadeel, en dat is niet bepaald klein. De interface is tekstgebaseerd. Sommige mensen openen het één keer en haken meteen weer af. Ook komen herstelde bestanden meestal terug zonder hun oude namen en mapstructuur. Je eindigt met algemene bestandsnamen en een hoop handmatig sorteerwerk. Als je USB-stick jaren aan familiefoto's of werkdocumenten bevatte, ben je dat opruimwerk al snel zat. echt heel snel.
Waar ik zou beginnen
Ik zou beginnen met Disk Drill. Als het je bestanden ziet en de oorspronkelijke namen en mappen behoudt, bespaar je jezelf later een hoop opruimwerk en giswerk.
Als de USB nog steeds wordt weergegeven in Verkenner of Schijfbeheer, zou ik eerst Disk Drill proberen. Het doet het meestal beter met fotoformaten zoals JPG, PNG, HEIC en zelfs sommige RAW-camerabestanden. Voor familiefoto’s is de voorbeeldweergave erg belangrijk, omdat je wilt zien of de foto’s intact zijn voordat je tijd besteedt aan het uitzoeken van de resultaten.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. PhotoRec is geweldig, maar ik zou daar niet mee beginnen tenzij het bestandssysteem zwaar beschadigd is. Het herstelt enorm veel, maar het verlies van bestandsnamen en mappen is vervelend. Voor familiealbums wordt die opschoning al snel een rommeltje.
Een eenvoudige aanpak:
- Stop nu met het gebruiken van de flashdrive.
- Sluit deze aan op een stabiele USB-poort, niet op een hub.
- Voer een scan uit met Disk Drill.
- Herstel bestanden naar je pc, niet terug naar de USB.
- Controleer de voorbeelden voordat je alles terugzet.
Als je snel wilt zien hoe Disk Drill werkt voor verwijderde bestanden en USB-herstel, is deze video handig:
bekijk deze walkthrough voor USB-fotoherstel met Disk Drill
Kort gezegd: Disk Drill is de makkelijkste eerste keuze. Recuva is prima voor eenvoudige verwijderingen, maar het mist meer zodra een flashdrive zich vreemd begint te gedragen. Als de schijf vaak de verbinding verbreekt of fouten geeft, stop dan en maak er eerst een image van, anders loop je het risico het erger te maken.
Ik zou het qua volgorde van tools iets anders aanpakken dan @mikeappsreviewer en @sognonotturno.
Als de USB nog steeds wordt gedetecteerd en het ging om een gewone verwijdering, kan Recuva eigenlijk een supersnelle eerste poging waard zijn, omdat het lichtgewicht is en soms recent verwijderde JPG’s zonder veel gedoe terughaalt. Maar als het rommelige bestandsnamen vindt, kapotte voorbeelden laat zien of bijna niets oplevert, blijf dan niet urenlang op de schijf prutsen. Dan zou ik overstappen op Disk Drill, omdat dat meestal beter met herstel van flashdrives omgaat zodra het ook maar een beetje rommelig wordt. Het is meestal de betere keuze voor USB-fotoherstel, vooral als je voorbeelden wilt zien voordat je herstelt.
Belangrijk punt dat niemand vaak genoeg noemt: als dit familiefoto’s zijn, is de bestandsstructuur bijna net zo belangrijk als het herstel zelf. 2.000 bestanden terugkrijgen met namen als FILE0001.jpg tot en met FILE2000.jpg is… niet echt leuk lol.
Ook, als de flashdrive RAW toont, verdwijnt of vraagt om te worden geformatteerd, stop dan met het proberen van willekeurige oplossingen van YouTube. Zo maken mensen van herstelbare foto’s permanent verlies. Als je meer context wilt over RAW-USB-problemen en waar anderen tegenaan liepen, is deze thread best nuttig: praktisch advies voor RAW USB-gegevensherstel
Mijn volgorde zou zijn:
- Recuva voor een snelle controle op alleen verwijderde bestanden
- Disk Drill voor dieper fotoherstel van flashdrives
- PhotoRec alleen als het bestandssysteem kapot is en je een rommelige bestandsdump hebt geaccepteerd
Dus ja, voor de beste balans tussen gemak + resultaat is Disk Drill waarschijnlijk degene die ik het meest zou aanraden.