Kan iemand helpen met een WD My Passport voor Mac die niet wordt aangekoppeld?

Mijn WD My Passport voor Mac werkte jarenlang prima, maar nu wordt hij plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac. De schijf gaat aan, maar wordt niet meer weergegeven zoals vroeger, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een Mac-probleem is, een schijfstoring, of een manier om mijn bestanden te herstellen.

Ik ben dit op Macs vaker tegengekomen dan me lief is. De schijf lijkt dood, Finder laat niets zien, en het gebeurt altijd wanneer je de bestanden juist nu nodig hebt. Meestal is de schijf zelf er nog gewoon. De gebruikelijke puinhoop zit tussen macOS en het bestandssysteem, niet in je gegevens die verdwijnen.

Begin eerst met de saaie controles, want die lossen veel meer op dan mensen toegeven.

Wissel de kabel. Gebruik een andere USB-poort. Sla de hub over en sluit de schijf rechtstreeks op de Mac aan. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven mogen worden weergegeven onder Algemeen en Navigatiekolom. Als het lampje van de schijf brandt, of je hem hoort opstarten, zou ik hardwarefalen voorlopig nog niet als bewezen beschouwen.

De snelle oplossing is de schijf formatteren. Daarmee wis je ook alles. Dus als de bestanden belangrijk zijn, stop dan daar. Begin niet overhaast met reparaties voordat je de gegevens eraf hebt gehaald.

macOS kan moeilijk doen met beschadigde bestandssystemen. Zelfs kleine corruptie is vaak al genoeg om te weigeren de schijf te koppelen. Ik heb meer succes gehad door het koppelingsprobleem te omzeilen en de schijf direct uit te lezen met herstelsoftware. Disk Drill heeft voor mij goed gewerkt wanneer Schijfhulpprogramma een schijf grijs weergegeven, niet gekoppeld of niet geïnitialiseerd toont.

Als je het gebruikt, maak dan eerst de byte-voor-byte-back-up. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Een haperende schijf steeds opnieuw scannen is hoe je een slechte dag nog erger maakt. Een volledige kloon geeft je een veiligere kopie om mee te werken. Scan daarna de kloon, bekijk een voorbeeld van de bestanden en herstel ze ergens anders. Zodra de belangrijke dingen veilig zijn, heb je ruimte om reparaties te proberen zonder bij elke klik te stressen.

Wat ik meestal probeer voordat ik de schijf wis

1. Toon alle apparaten in Schijfhulpprogramma

Deze wordt vaak gemist. Soms selecteer je het beschadigde volume, terwijl de reparatie op de bovenliggende schijf moet gebeuren.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.

3. Kies de fysieke schijf op het hoogste niveau, meestal genoemd naar de fabrikant, zoals WD of Seagate.

4. Voer daar eerst EHBO uit.

Als de partitietoewijzing het probleem was, wordt de schijf soms meteen daarna aangekoppeld.

2. Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Als de schijf is losgekoppeld zonder uit te werpen, kan macOS deze op de achtergrond vasthouden met een bestandscontrole.

1. Open Terminal.

2. Voer sudo pkill -f fsck uit

3. Voer je wachtwoord in.

Op sommige systemen verschijnt de schijf een paar seconden later weer op het bureaublad. Vreemde oplossing, maar ik heb gezien dat het werkt.

3. Reset NVRAM en SMC op Intel-Macs

Ik zou hier niet beginnen, al heb ik gezien dat haperend USB-gedrag soms verdwijnt na een reset. Als je Apple silicon gebruikt, regelt een normale herstart de low-level resetzaken vanzelf.

Voor NVRAM:

1. Schakel de Mac uit.

2. Zet hem aan en houd Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.

Voor SMC op Intel:

1. Schakel uit.

2. Koppel de stroom 15 seconden los.

3. Sluit hem weer aan.

4. Wacht 5 seconden.

5. Zet hem aan.

Op sommige MacBooks is de toetscombinatie Shift + Control + Option + Power gedurende 10 seconden. Apple heeft dit vaak genoeg gewijzigd om het irritant te maken, dus controleer indien nodig je model dubbel.

4. Probeer het te koppelen in Terminal

Schijfhulpprogramma faalt op manieren die Terminal tenminste uitlegt. Ik vind deze stap fijn omdat de foutmelding vaak naar het echte probleem wijst.

1. Open Terminal.

2. Voer diskutil list uit

3. Zoek de schijf-ID, zoiets als disk4s1

4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit

Als het werkt, zie je “Volume gekoppeld.” Als het mislukt, vertelt macOS je meestal waarom. Soms is het bericht direct genoeg om je 20 minuten giswerk te besparen.

Als niets werkt

Dan zou ik teruggaan naar de wissen-en-opnieuw-opbouwen-optie, maar pas nadat de bestanden zijn hersteld.

Open Schijfhulpprogramma, selecteer de schijf, klik op Wis en kies de structuur op basis van waar je die gaat gebruiken:

APFS voor alleen Mac-gebruik.

exFAT als je de schijf tussen Mac en Windows moet kunnen gebruiken.

Hiermee wordt logische corruptie meestal opgelost en wordt de schijf weer bruikbaar. Het belangrijkste is de volgorde. Eerst herstellen. Later repareren. Ik deed dat niet altijd in die volgorde, en ja, daar had ik spijt van.

Als de schijf aangaat maar niet in Finder verschijnt, zou ik vóór alles eerst Systeeminformatie controleren. Daarmee zie je of macOS de hardware op USB-niveau ziet.

Open het Apple-menu, Over deze Mac, Systeemoverzicht en daarna USB. Als je WD My Passport daar verschijnt, ziet je Mac de behuizing. Als dat niet zo is, denk ik eerder aan de kabel, poort, printplaat van de behuizing of stroomverbruik.

Ik verschil op één punt een beetje van mening met @mikeappsreviewer. Ik zou niet te vroeg naar fsck-aanpassingen grijpen tenzij de schijf duidelijk zichtbaar is in Schijfhulpprogramma of Terminal. Zoek eerst uit waar de detectie stopt.

Een paar controles die mensen overslaan:

1. Test op een andere Mac of een Windows-pc. Snelle manier om een Mac-probleem van een schijfprobleem te onderscheiden.
  2. Als de schijf is versleuteld met WD-software, kan het verwijderen van oude WD-hulpprogramma’s of het toestaan van nieuwere macOS-machtigingen soms het probleem met koppelen oplossen.
  3. Voer in Terminal diskutil list external uit. Als de fysieke schijf verschijnt zonder volumenaam, is de partitietabel beschadigd.
  4. Controleer direct na het aansluiten de Console-logboeken. Zoek naar I/O-fouten, diskarbitrationd of USBMSC. Herhaalde I/O-fouten betekenen meestal defecte hardware.

Als de bestanden belangrijk zijn, sla wissen dan over. Gebruik Disk Drill om te zien of de schijf nog leesbaar genoeg is voor herstel. Als de SMART-status op failing staat, stop dan met ermee rommelen en kopieer eerst de gegevens eraf. Herhaalde koppelpogingen op een stervende schijf zorgen ervoor dat mensen de laatste leesbare sectoren verliezen.

Voor extra informatie is hier een degelijk onderwerp over het oplossen van een externe harde schijf die niet wordt gekoppeld op een Mac, met duidelijkere stappen en voorbeelden:
hoe je een externe harde schijf die niet op Mac verschijnt kunt oplossen

Als de schijf wel bij USB verschijnt maar nergens in Schijfhulpprogramma, zou ik de behuizing eerder verdenken dan de platters. WD Passport-units vallen daar vaker uit dan mensen denken.

Als hij wel aangaat maar niet koppelt, zou ik één ding controleren dat de anderen maar licht hebben aangestipt: of het volume verborgen is of het koppelpunt kapot is, niet alleen of de schijf beschadigd is.

Voer in Terminal uit:

diskutil list
ls /Volumes

Als de WD-partitie verschijnt in diskutil list maar Finder zich nog steeds dom gedraagt, probeer dan:

sudo mkdir -p /Volumes/TestMount
sudo mount -t hfs /dev/diskXsY /Volumes/TestMount

Vervang diskXsY door de daadwerkelijke partitie. Als dat mislukt met een input/output-fout, wijst dat meer op hardware. Als hij koppelt, kan Finder het probleem zijn, niet de schijf.

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens om te vroeg te diep in resets te duiken. NVRAM/SMC kan soms helpen, zeker, maar bij deze WD Passports heb ik gezien dat de USB-SATA-bridge in de behuizing kuren vertoont lang voordat de daadwerkelijke schijf volledig sterft. Daarom is de verdenking van @vrijheidsvogel over de behuizing logisch.

Nog een invalshoek: als dit een oudere WD My Passport for Mac is, controleer dan of hij is geformatteerd als HFS+ en je macOS-versie nu moeite heeft met een beschadigd journal. Als je in Schijfhulpprogramma de schijf ziet maar het volume grijs is, blijf dan niet 20 keer op “Koppel” rammen. Dat kan een zwakke schijf erger maken.

Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik herstel uitvoeren vóór elke poging tot wissen. Disk Drill is daar prima voor, vooral als de schijf überhaupt zichtbaar is en je alleen gegevens moet veiligstellen voordat je reparaties probeert. Ook deze uitleg over gegevensherstel met Disk Drill voor externe Mac-schijven is vrij makkelijk te volgen.

Nog één praktische test die bijna niemand noemde: start de Mac op in Veilige modus en sluit de schijf daar aan. Als hij in Veilige modus koppelt, stoort een extensie op de achtergrond, een oude WD-hulpprogramma of een inlogitem. Klinkt stom, maar ik heb op macOS eerlijk gezegd vreemdere dingen meegemaakt.