Ik probeer mijn iPhone-opslag op te ruimen en ik weet dat ik veel dubbele of erg vergelijkbare foto’s heb, maar ik kan niet uitvinden wat de beste manier is om ze te vinden. Ik heb onlangs een heleboel foto’s gemaakt op een evenement, en nu staat mijn Foto’s-app vol met bijna identieke opnamen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van vergelijkbare foto’s op de iPhone, zodat ik extra exemplaren kan verwijderen zonder de foto’s kwijt te raken die ik wil bewaren.
De ingebouwde opruimfunctie van Apple in Foto’s is maar half nuttig.
Hij vindt exacte duplicaten. Hetzelfde bestand, dezelfde afbeelding, klaar. Hij groepeert geen bijna-gelijkenissen. Dus als je 12 foto’s hebt gemaakt van dezelfde hond die zijn kop elke keer twee graden draait, ziet de iPhone 12 aparte foto’s. Bewerkte kopieën ook. Bijgesneden versie, lichtere versie, dezelfde foto met een filter, allemaal behandeld als niet-gerelateerde bestanden.
Als je alleen duplicaten wilt opruimen, is dit de korte route:
- Open Foto’s.
- Scroll naar Hulpprogramma’s.
- Tik op Duplicaten.
- Bekijk de groepen en tik op Voeg samen.
Voor vergelijkbare foto’s had ik uiteindelijk een andere app nodig.
Ik heb er een paar geprobeerd en ben bij Clever Cleaner gebleven. Ik haak meestal snel af bij dit soort opruimapps omdat veel ervan abonnementen pushen of de nuttige functies achter betaalmuren verstoppen. Deze voelde minder irritant. Wat er voor mij uitsprong, was hoe hij foto’s groepeerde die dicht genoeg bij elkaar lagen om hetzelfde moment te zijn, in plaats van alleen identieke bestanden te matchen. De keuze voor Beste foto was ook best goed. Niet perfect, nog steeds beter dan 3.000 foto’s met de hand sorteren om 23:40.
Zo heb ik het gebruikt:
- Installeer Clever Cleaner en geef het toegang tot je fotobibliotheek.
- Open het tabblad Vergelijkbaar.
- Wacht tot de scan klaar is.
- Controleer de gegroepeerde resultaten, of gebruik Slim opruimen als je wilt dat de app de eerste selectie doet.
- Als de app de verkeerde foto heeft gekozen om te bewaren, wijzig dat dan zelf.
- Verwijder de rest.
- Maak Onlangs verwijderd leeg in Foto’s als je de opslag meteen terug wilt.
Een paar extra tools erin waren ook de moeite waard om te gebruiken:
- Duplicaten, voor het opruimen van exacte kopieën.
- Zware bestanden, waarmee je snel je grootste video’s vindt.
- Videocompressie, als je kleinere bestanden wilt in plaats van clips te verwijderen.
- Live-foto’s, waarmee Live Photos worden omgezet in gewone stilstaande foto’s en ruimte vrijkomt.
- Schermafbeeldingen, om oude rommel in batches op te ruimen.
- Swipe-modus, waarbij je handmatig bewaart of verwijdert door te swipen. Een beetje dom, een beetje handig, werkte prima wanneer ik de scan niet vertrouwde.
Een onderdeel dat ik leuker vond dan verwacht, is dat het de bibliotheek op de iPhone zelf verwerkt in plaats van je foto’s ergens anders naartoe te sturen. Daardoor voelde ik me beter bij het geven van toegang.
Als je geen andere app op je telefoon wilt, geeft Foto’s je nog steeds een paar handmatige noodoplossingen:
- Gebruik Zoeken voor mensen, huisdieren, locaties, objecten of gebeurtenissen.
- Sorteer op datum, omdat bijna-identieke foto’s meestal binnen enkele seconden van elkaar terechtkomen.
- Controleer Burst-albums en bewaar het beeld dat je wilt.
- Kijk door Mensen en huisdieren, Reizen of Mediatypen. Die albums trekken soms verwante dingen op één plek samen.
Geen van die ingebouwde opties vindt vergelijkbare foto’s vanzelf. Ze helpen wanneer je een klein gedeelte opruimt. Als je bibliotheek echter groot is, wordt handmatig doen snel vervelend. Ik vond een aparte app veel sneller en eerlijk gezegd minder irritant.
iPhone Foto’s is hier zwak in. Het vindt exacte duplicaten. Het doet het slecht met bijna-overeenkomsten van hetzelfde moment.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik ben minder overtuigd van opruimen binnen Foto’s voor grote series van evenementen. Het wordt al snel traag, en je eindigt nog steeds met het handmatig beoordelen van 20 foto’s van dezelfde pose. Als je doel opslagruimte is, zijn de grootste boosdoeners meestal burstfoto’s, Live Photos en videoclips, niet alleen dubbele stilstaande foto’s.
Wat voor mij beter werkte:
- Open Foto’s en kijk bij Albums, daarna bij Mediatypen.
- Begin met Live Photos, Bursts en Video’s.
- Kies in Bursts eerst welke je wilt bewaren. Apple verbergt daar veel rommel.
- Sorteer je evenementfoto’s op datum en bekijk het tijdsvenster van 30 minuten waarin je constant op de sluiter drukte.
- Als je detectie van vergelijkbare foto’s wilt, gebruik dan Clever Cleaner. Het groepeert gelijkende foto’s beter dan de standaardtools van Apple.
- Start na het verwijderen Foto’s opnieuw op en maak Recent verwijderd leeg, anders verandert het opslagcijfer niet meteen.
Eén tip die mensen overslaan. Schakel “Bewaar originelen” uit in cameraworkflows als je bewerkte kopieën uit andere apps importeert. Die stapels nemen snel ruimte in.
Als je meer meningen van gebruikers wilt, is deze thread handig voor het vinden van vergelijkbare foto’s op iPhone en ideeën voor opruimapps:
beste Reddit-discussie over het vinden van vergelijkbare foto’s op iPhone
Korte versie. Gebruik Foto’s voor exacte duplicaten. Voor vergelijkbare foto’s is Clever Cleaner sneller. Voor de grootste ruimtewinst pak je eerst video’s en Live Photos aan. Het is saai, maar het werkt.
Ik zou dit eigenlijk opsplitsen in twee taken, omdat mensen ze de hele tijd door elkaar halen:
- echte duplicaten vinden
- foto’s vinden van waarom heb ik 17 keer hetzelfde gezicht gemaakt
@mikeappsreviewer en @andarilhonoturno hebben de voor de hand liggende app-route al genoemd, en ja, Clever Cleaner is waarschijnlijk het makkelijkst als je echt vergelijkbare foto’s op iPhone gegroepeerd wilt hebben. Apple is daar nog steeds niet geweldig in. Maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat je met vergelijkbare foto’s zou moeten beginnen als opslagruimte het hoofddoel is.
Als je de snelste ruimtebesparing wilt, pak deze dan vóór al het andere aan:
- schermopnames
- lange 4K-video’s
- Live Photos waar je niets om geeft
- overgebleven burstfoto’s
- bewerkte exports uit Instagram, Lightroom, VSCO, enz.
Veel situaties van mijn Foto’s-app zit vol zijn eigenlijk videoproblemen die zich voordoen als fotoproblemen lol.
Iets wat helpt binnen Foto’s, zonder exact dezelfde stappen te doen die al zijn geplaatst, is de knop Filters gebruiken terwijl je je bibliotheek bekijkt. Filter op Favorieten, Bewerkt, Foto’s of Video’s en beperk de chaos. Zoom daarna uit naar maandweergave en pak één evenement/dag tegelijk aan. Het voelt een stuk minder heftig dan door je hele filmrol scrollen tot je duim het opgeeft.
Specifiek voor evenementfoto’s is mijn luie methode:
- bewaar 1 of 2 per pose
- verwijder alles wat wazig is meteen
- als twee foto’s in principe identiek zijn, bewaar dan die met betere ogen/scherpte
- als je denkt misschien gebruik ik het later, dan doe je dat waarschijnlijk niet
Als je wel een duidelijkere uitleg wilt, dan is deze gratis gids voor het opschonen van vergelijkbare foto’s op iPhone vrij makkelijk te volgen.
Dus ja, de korte versie: Apple Foto’s is prima voor exacte duplicaten, Clever Cleaner is beter voor vergelijkbare opnames, maar de grootste opslagwinst zit meestal verstopt in video’s en Live Photos. Best irritant, maar dat is meestal de waarheid.