Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn SD-kaart verwijderd nadat ik bestanden van mijn camera had verplaatst, en nu ontbreken ze. Ik heb de kaart sindsdien niet veel gebruikt, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of fotoherstel van een SD-kaart echt mogelijk is en welke stappen ik moet nemen om te voorkomen dat ik de situatie vererger.
Als je SD-kaart er nu leeg uitziet, zou ik er niet meteen van uitgaan dat de foto’s voorgoed weg zijn. Vaak staan de bestanden nog steeds op de kaart totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Ik heb dit zien gebeuren na per ongeluk verwijderen, willekeurige corruptie en kaarten die ineens onleesbaar werden. Als je snel bent gestopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen meestal beter.
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt op camera-SD-kaarten, microSD-kaarten van telefoons en zelfs op een dronekaart die voor mijn laptop dood leek. Het is meestal een van de makkelijkere opties en naar mijn ervaring doet het goed werk bij het terughalen van foto’s van kaarten die zijn verwijderd, geformatteerd of als RAW of beschadigd worden weergegeven.
Het ondersteunt ook meer dan alleen gewone JPG’s. Ik heb gezien dat het PNG-bestanden oppikt en RAW-fotoformaten van merken zoals Canon, Nikon en Sony. Als je kaart uit een camera komt in plaats van uit een telefoon, is dat belangrijk.
Wat ik zou doen:
- Haal de SD-kaart er meteen uit.
- Stop hem in een computer met een kaartlezer.
- Open Disk Drill en kies de SD-kaart uit de lijst.
- Klik op “Zoeken naar verloren gegevens”.
- Wacht tot de scan is voltooid.
- Open het onderdeel Afbeeldingen en kijk wat er verschijnt.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
- Sla herstelde foto’s ergens anders op, niet op dezelfde SD-kaart.
Klein detail, maar het is erg belangrijk. Als de preview opent en de foto er normaal uitziet in de scanresultaten, heb ik meestal meer geluk gehad om een bruikbaar bestand terug te krijgen. Als previews niet werken of kapotte afbeeldingen tonen, kan het bestand al beschadigd zijn.
Als software niet alles terughaalt, zou ik nog steeds een paar andere plekken controleren voordat je het opgeeft:
- Google Foto’s, iCloud, OneDrive of Dropbox.
- Interne opslag op de camera of het apparaat, als die aanwezig is.
- Windows Bestandsgeschiedenis, Time Machine of een ander back-upsysteem dat je gebruikt.
- Een andere kaartlezer of een andere computer, want soms is de kaartlezer het domme onderdeel.
- Een herstelbedrijf, als de kaart steeds de verbinding verliest of fysieke schade heeft.
Ik zou de kaart niet formatteren. Ik zou er niet eerst reparatietools op loslaten. En ik zou er niets nieuws op kopiëren. Bij die drie dingen maken mensen de situatie vaak snel veel erger.
Ja, fotoherstel van een SD-kaart is vaak mogelijk, vooral als je snel bent gestopt met het gebruiken ervan.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met schrijven naar de kaart. Dat is het belangrijkst. Verwijderde foto’s blijven meestal op de kaart staan totdat nieuwe bestanden ze overschrijven. Op flashmedia dalen de herstelkansen sterk zodra overschrijving plaatsvindt.
Waar ik een beetje van mening verschil: ik maak graag eerst een volledige image van de SD-kaart als je pc hem nog kan lezen. Gebruik een tool zoals USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd op Mac/Linux. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als de kaart halverwege een scan begint te falen, heb je nog steeds één schone momentopname. Dat redt mensen heel vaak.
Een paar praktische controles vóór herstelsoftware:
- Kijk naar verborgen bestanden en verloren mappen zoals DCIM, MISC, FOUND.000.
- Test de kaart in een andere kaartlezer. Goedkope kaartlezers vallen vaak uit.
- Controleer of je camera duplicaten heeft weggeschreven naar intern geheugen of een tweede sleuf.
Als de kaart wordt aangekoppeld en er normaal uitziet, is Disk Drill een goede keuze voor fotoherstel van een SD-kaart. Als de kaart RAW toont, 0 bytes aangeeft of vraagt om te formatteren, zou ik nog steeds eerst herstel proberen, niet reparatie. Chkdsk is waar mensen per ongeluk bestandsnamen en mapstructuur vernielen.
Nog één ding. Als je bestanden hebt verplaatst in plaats van gekopieerd, controleer dan ook de computer. Zoek op bestandstype en opnamedatum, niet op bestandsnaam. Import-apps verplaatsen bestanden soms naar vreemde mappen.
Voor een snelle visuele handleiding voor het herstellen van verwijderde foto’s van een SD-kaart, zie bekijk deze Reel over fotoherstel van een SD-kaart.
Ja, je kunt echt foto’s van een SD-kaart herstellen, vooral als je er snel mee bent gestopt. Dat deel is belangrijker dan bijna alles.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer, maar ik wil één ding toevoegen dat mensen veel te vaak overslaan: controleer of de foto’s misschien naar je computer zijn verplaatst en gewoon ergens onlogisch terecht zijn gekomen. Windows Foto’s, camera-importtools en zelfs slepen-en-neerzetten kunnen bestanden in vreemde mappen op datum dumpen. Zoek op de computer op bestandsextensie zoals JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW en sorteer op opnamedatum. Ik heb meegemaakt dat mensen dachten dat de kaart alles had opgegeten, terwijl de foto’s gewoon verstopt zaten in een willekeurige importmap.
Als de bestanden echt op beide plekken weg zijn, is fotoherstel van een SD-kaart absoluut mogelijk. Omdat de kaart niet veel is gebruikt, heb je een redelijke kans. Ik zou hiervoor nog steeds Disk Drill gebruiken, omdat het eenvoudig is en meestal verwijderde camerafoto’s vindt zonder een hoop gedoe. Mijn enige kleine meningsverschil met de anderen is dat ik niet altijd eerst een image van de kaart maak, tenzij die zich instabiel gedraagt, de verbinding verbreekt of het systeem laat vastlopen. Als de kaart stabiel is, is een gewone herstelpoging in alleen-lezen-stijl vaak prima.
Ook, als je een duidelijkere uitleg wilt voordat je iets probeert, is deze Disk Drill-review en handleiding voor fotoherstel van SD-kaarten waarschijnlijk nuttiger dan zomaar wat gokken.
Eén waarschuwing wel: als je de bestanden van de camera hebt verplaatst en daarna je prullenbak hebt geleegd, moet je mogelijk zowel de SD-kaart als de schijf van de computer scannen. Mensen vergeten dat echt voortdurend.
Dus ja, niet hopeloos. Blijf alleen niet doorschieten met foto’s maken op de kaart en ga hem niet repareren met hersteltools. Zo verandert herstelbaar in echt verdwenen.