Kan ik een beschadigde SD-kaart herstellen zonder mijn gegevens te verliezen?

Mijn SD-kaart werkt plotseling niet meer nadat ik foto’s en video’s van mijn camera had verplaatst, en nu wordt deze op mijn computer en telefoon als beschadigd weergegeven. Ik heb hem niet geformatteerd, omdat ik de bestanden probeer te herstellen zonder iets belangrijks te verliezen. Wat zijn de veiligste manieren om een beschadigde SD-kaart te repareren en gegevens te herstellen zonder het probleem te verergeren?

Ik heb in de loop der jaren genoeg SD-kaarten zien misgaan dat ik niet veel aandacht meer besteed aan de enge pop-up zelf. De bewoording verandert. Het patroon niet. Ik zag het bij camerakaarten, drone-opslag, oude Android-telefoons en een paar kaarten die vrienden me gaven nadat ze dachten dat hun foto's voorgoed weg waren.

De grootste fout die ik steeds zie, is dat mensen eerst proberen de kaart te 'repareren'. Slechte zet, naar mijn ervaring. Een telefoon of pc toont dan iets als “SD-kaart moet worden geformatteerd”, “repareer dit station” of “tik om te repareren”. Het voelt als de logische volgende stap. Ik negeer het. Als je bestanden belangrijk zijn, laat de kaart dan even met rust. Formatteer hem nog niet.

Formatteren zorgt er vaak voor dat de kaart weer wordt aangekoppeld, zeker. Het maakt herstel ook rommeliger dan nodig was. Ik behandel dit als twee aparte taken. Haal eerst je gegevens eraf. Pak daarna pas de kaart aan.

Haal eerst de bestanden van de corrupte SD-kaart af

Wanneer er corruptie optreedt, begin ik met herstelsoftware, niet met reparatietools. Heel vaak staan de bestanden er nog gewoon op en is het bestandssysteem kapotgegaan.

Van wat ik heb geprobeerd, is Disk Drill meestal waar ik begin. Het kon de veelvoorkomende puinhoop aan die ik tegenkwam: per ongeluk formatteren, RAW-kaart, kapot bestandssysteem, ontbrekende bestanden nadat een overdracht vastliep, dat soort dingen.

Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de byte-voor-byte back-upoptie. Sommige beschadigde kaarten worden erger naarmate je er meer aan zit. Dat heb ik op de irritante manier geleerd. Eerst een image maken geeft je een kopie om mee te werken en laat de originele kaart ongemoeid. De previewfunctie helpt ook. Ik herstel niet graag een stapel bestandsnamen om er vervolgens achter te komen dat de helft van de foto's kapot is. Eerst een voorbeeld bekijken bespaarde me tijd.

Zodra je foto's, video's of documenten ergens veilig zijn opgeslagen, kun je gaan proberen de kaart weer bruikbaar te maken.

1. Voer CHKDSK uit op Windows

Dit is meestal mijn eerste reparatiestap. CHKDSK controleert het bestandssysteem en probeert fouten die het vindt te herstellen.

Open de Opdrachtprompt als administrator en voer dan het volgende uit:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart.

Ik heb dit zien werken op kaarten waarbij Windows de opslag nog wel kon detecteren, maar bleef klagen over fouten.

2. Probeer TestDisk

Als de partitie weg is, of de kaart als niet-toegewezen verschijnt, stap ik over op TestDisk.

Ik heb het gebruikt op kaarten die Windows behandelde als lege rommel. De interface voelt oud en een beetje ruw aan, ja. Toch is het goed in het vinden van verloren partities en het opnieuw opbouwen van partitietabellen wanneer die beschadigd zijn geraakt.

Als jij het type persoon bent dat het niet erg vindt om elk scherm twee keer te lezen voordat je op Enter drukt, dan komt het goed.

3. Formatteer de kaart pas na herstel

Als CHKDSK niet helpt en TestDisk hem niet terugbrengt, formatteer ik de kaart.

In dit stadium zouden je belangrijke bestanden al ergens anders opgeslagen moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer het bestandssysteem. Ik kies meestal voor exFAT bij moderne SD-kaarten, omdat het grote bestanden aankan en meestal op meer apparaten werkt.

Test de kaart na het formatteren voordat je er iets belangrijks op zet. Ik kopieer meestal een paar bestanden, werp de kaart uit, sluit hem opnieuw aan en controleer of er iets vreemds gebeurt.

Eén ding dat ik niet meer negeer: terugkerende corruptie betekent meestal dat de kaart op zijn laatste benen loopt. Als een SD-kaart blijft falen, schrijf ik hem af. Ik vertrouw hem niet voor foto's, videoclips of iets anders dat ik niet kwijt wil raken. Dat heb ik op de harde manier geleerd.

Probeer de kaart niet eerst te repareren. Ik weet dat @mikeappsreviewer zei dat CHKDSK een eerste stap is na herstel, maar ik zou nog voorzichtiger zijn dan dat. CHKDSK is prima voor een goedkope USB-stick. Op een SD-kaart met foto’s die je belangrijk vindt, repareert het soms het bestandssysteem door bestanden in FOUND.000 te plaatsen of beschadigde vermeldingen af te kappen. Geweldig voor Windows, niet altijd geweldig voor je foto’s.

Wat ik zou doen:

1. Stop met het gebruiken van de kaart.
    Geen camera, geen telefoon, geen kopieerpogingen. Elke schrijfactie maakt herstel moeilijker.

2. Gebruik een goede kaartlezer op een pc.
    Telefoons zijn hier slecht voor. Camera’s ook. Een USB-lezer ziet vaak kaarten die die apparaten niet zien.

3. Maak eerst een image van de kaart.
    Dit is belangrijk als de kaart defect raakt, niet alleen beschadigd is. Disk Drill is hier goed voor omdat het de kaart of de back-upimage kan scannen. Werk indien mogelijk vanaf de image.

4. Herstel bestanden naar een andere schijf.
    Sla herstelde bestanden nooit terug op de SD-kaart op.

5. Als de kaart traag leest, de verbinding verbreekt of de grootte verkeerd wordt weergegeven, sla reparatie dan over.
    Dat zijn tekenen van hardwarefalen, niet alleen van schade aan het bestandssysteem.

Nog iets wat mensen vaak missen. Namaak- of versleten SD-kaarten komen vaak voor. Nadat je je gegevens hebt teruggekregen, test je de kaart met H2testw op Windows of F3 op Mac/Linux. Als de test mislukt, gooi de kaart dan weg. Vertrouw hem niet opnieuw.

Ook is dit een goede uitleg met tips voor herstel van beschadigde SD-kaarten en stappen voor bestandsredding:
tips voor herstel van beschadigde SD-kaarten en stappen voor bestandsredding

Als de bestanden erg belangrijk zijn en de kaart helemaal niet wordt gedetecteerd, stop dan daar. Doe-het-zelftools zullen op dat punt niet veel helpen. Een herstelbedrijf is dan de veiligere keuze.

Ja, soms. Maar het doel op dit moment is niet om de SD-kaart te ‘repareren’. Het is om de gegevens eraf te halen voordat de kaart verder achteruitgaat.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @reveurdenuit, vooral over het vermijden van formatteer-/reparatieprompts. Waar ik het enigszins oneens ben, is met mensen die te snel in bestandssysteemreparatie duiken alleen omdat de kaart nog steeds wordt gedetecteerd. Als de foto’s belangrijk zijn, eerst herstellen, daarna repareren. Punt.

Een paar dingen die ik zou toevoegen waar zij niet echt op ingingen:

• Als je camera de bestanden in bursts heeft weggeschreven, kunnen sommige video’s gefragmenteerd zijn. In dat geval kan een basis undelete-tool het bestand herstellen, maar wordt de video mogelijk niet goed afgespeeld. Daarom zou ik iets gebruiken dat op signatuur kan scannen en ook resultaten kan voorvertonen. Disk Drill is hier sterk in en vrij eenvoudig te gebruiken vergeleken met veel van de old-school tools.
  • Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, erg heet wordt of plotseling de verkeerde capaciteit toont, stop er dan mee. Dat is geen ‘corruptie’ in de normale zin, dat is een stervende kaart.
  • Zet het kleine vergrendelschuifje op de SD-adapter als je een adapter op volledig formaat hebt. Het is geen perfecte schrijfbeveiliging, maar het kan op sommige lezers onbedoelde schrijfbewerkingen voorkomen.

Probeer het ook niet steeds opnieuw in je telefoon. Telefoons zijn eerlijk gezegd nogal slecht voor herstelsituaties.

Als je een degelijk overzicht van tools wilt, is deze lijst de moeite waard om even door te nemen:
beste SD-kaart herstelsoftware getest voor foto- en videoherstel

Korte versie:

1. Stop met het gebruiken van de kaart.
  2. Gebruik een pc en een betrouwbare kaartlezer.
  3. Scan of maak er een image van met Disk Drill.
  4. Herstel bestanden naar een andere schijf.
  5. Beslis pas daarna of de kaart het opnieuw formatteren waard is of dat je hem beter kunt weggooien.

Als de kaart nergens meer wordt gedetecteerd, is doe-het-zelf mogelijk geen optie meer. Op dat moment is herstel in een laboratorium de enige echte optie.

Ik ben het met @reveurdenuit, @viajantedoceu en vooral @mikeappsreviewer eens op één belangrijk punt: formatteer hem nog niet. Waar ik een beetje van mening verschil is dit: zelfs meerdere herstelpogingen kunnen riskant zijn op een zwakke kaart. Als de kaart nog leesbaar is, probeer dan eerst vast te stellen of het probleem logische corruptie of fysieke storing is voordat je hem belast met scans.

Een snelle realitycheck:

• Als de kaart de juiste capaciteit toont en verbonden blijft, zijn je kansen beter.
  • Als hij halverwege het lezen verdwijnt, 0 bytes meldt, de verkeerde grootte aangeeft of opnieuw vraagt om te worden geplaatst, is dat een slecht teken.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer de Logboeken in Windows of de logs van Schijfhulpprogramma op Mac terwijl je hem aansluit. Herhaalde I/O-fouten betekenen meestal hardwareproblemen, niet alleen een kapotte bestandstabel. In dat geval zijn minder pogingen beter.

Over Disk Drill: dat is hier een redelijke optie.

Voordelen:

• gemakkelijk te gebruiken
  • kan herstellen vanaf beschadigde bestandssystemen
  • preview-ondersteuning is handig voor foto’s en sommige video’s
  • kan werken vanaf een schijfkopie in plaats van de live kaart

Nadelen:

• diepe scans kunnen even duren
  • bestandsnamen/mapstructuur blijven niet altijd behouden
  • geen wondermiddel als de kaart een controllerstoring heeft
  • herstel naar een andere schijf is vereist, wat sommige mensen vergeten

Ik zou “reparatie”-tools nog steeds vermijden tot na het herstel. En eerlijk gezegd: als de bestanden onvervangbaar zijn, maak hier dan geen wetenschappelijk experiment van. Een professioneel lab kost geld, maar bruiloften, reisfoto’s en klantenshoots kosten meer om te verliezen.

Na het herstel zou ik de kaart buiten gebruik stellen, zelfs als hij in orde lijkt. SD-kaarten die één keer corrupt raken na een overdracht hebben de vervelende gewoonte om het opnieuw te doen.