Ik heb per ongeluk mijn USB-stick geformatteerd en belangrijke bestanden verloren, waaronder foto’s en werkdocumenten. Ik heb geen back-up en ik heb hulp nodig om te achterhalen of gegevensherstel van een geformatteerde USB-stick nog mogelijk is en welke stappen ik eerst moet nemen om te voorkomen dat ik de situatie vererger.
Ik heb dit vaker dan eens zien gebeuren, en de uitkomst hangt van twee dingen af: wat voor soort formattering is uitgevoerd, en of de USB daarna nog is gebruikt. Een geformatteerde flashdrive wordt niet altijd gewist op de manier die mensen denken.
Als de schijf een Snelle formattering heeft gekregen, zijn je kansen vaak redelijk goed. Die optie is meestal snel klaar omdat het bestandssysteem opnieuw wordt opgebouwd en de index die naar je bestanden wijst wordt gewist. De oude gegevens staan er vaak nog steeds op totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Een Volledige formattering is een ander verhaal. Op de meeste systemen wordt dan over de opslag heen geschreven, en zodra dat gebeurt, leveren hersteltools meestal niets meer op.
De eerste stap: stop met de schijf aan te raken. Echt waar. Kopieer er geen enkel bestand naartoe. Formatteer hem niet opnieuw. Voer CHKDSK niet uit, en ook geen reparatietool die je hebt gevonden in een forumbericht uit 2014. Elke schrijfactie verkleint je kansen, omdat oude bestandsgegevens stukje bij beetje worden vervangen.
Voordat je herstelsoftware draait, controleer of je bestanden misschien al ergens anders bestaan. Ik heb mensen een uur lang een USB zien scannen, om daarna te beseffen dat de map al die tijd gewoon in de cloudsynchronisatie stond. Kijk hier:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox of iCloud.
- Windows Bestandsgeschiedenis, of Back-up en terugzetten.
- Een andere externe schijf, reserve-USB of oude laptop.
- De mappen Downloads, Bureaublad en Documenten op je pc, als de bestanden daar oorspronkelijk vandaan kwamen.
- E-mailbijlagen, uploads naar Discord, chat-apps, of elke plek waar je de bestanden eerder hebt gedeeld.
Als er geen back-up is, dan is herstelsoftware het volgende wat ik zou proberen.
Ik heb goede resultaten gehad met Disk Drill. De belangrijkste reden is dat het eenvoudig genoeg is om je niet in de weg te zitten, en het ondersteunt de bestandssystemen die je meestal op flashdrives ziet. Zo zou ik het aanpakken:
- Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer, nooit op de geformatteerde USB.
- Sluit de flashdrive aan.
- Open Disk Drill en kies de USB uit de apparatenlijst.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens en kies daarna Universele scan als daarom wordt gevraagd. Bij geformatteerde schijven heb ik daar de beste resultaten mee gehad.
- Laat de scan volledig afronden. Stop niet voortijdig omdat je al vroeg een paar bestanden hebt gezien. Later in de scan duikt er vaak nog meer op.
- Bekijk een voorbeeld van wat je vindt. Als een foto netjes opent of een document de juiste inhoud toont, zijn de herstelkansen voor dat bestand meestal beter.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Zet ze niet terug op dezelfde USB.
Eén onderdeel dat ik prettig vond: het sorteert resultaten in groepen zoals Foto's, Video's, Documenten, Audio en Archieven. Je kunt ook filteren op extensie, grootte, bestandstype en herstelkans. Wanneer bestandsnamen beschadigd zijn of mappen verdwenen zijn, besparen die filters tijd. Anders zit je eindeloos door digitale soep te scrollen.
Als de flashdrive zich vreemd begint te gedragen, willekeurige verbrekingen van de verbinding, leesfouten, extreem trage overdrachtssnelheden, zou ik stoppen met de originele schijf steeds opnieuw te scannen. Gebruik eerst de optie schijfkopie van Disk Drill. Daarmee maak je een volledige kopie van de USB en scan je daarna de kopie in plaats van het origineel. Een veiligere zet als de hardware het dreigt te begeven.
Als de eerste scan je bestanden niet vindt, schrijf het dan niet te snel af. Snelle formattering en volledige formattering geven verschillende resultaten, soms behoorlijk verschillend. Als je niet weet welke is uitgevoerd, scan hem dan toch. Ik heb schijven hopeloos zien lijken en toch nog bruikbare bestanden zien opleveren.
Mensen herstellen voortdurend gegevens van geformatteerde flashdrives. Het punt waarop het meestal misgaat is na het formatteren, wanneer iemand de USB blijft gebruiken, willekeurige reparatietools probeert, of herstelde bestanden er weer op terugzet. Als de bestanden erg belangrijk zijn, werkdocumenten, belastinggegevens, familiefoto's, dan is een professioneel herstelbedrijf de volgende stap. Zij hebben tools en methoden die thuisssoftware niet heeft.
Ja, herstel is nog steeds mogelijk als je de flashdrive hebt geformatteerd en snel genoeg bent gestopt met het gebruiken ervan.
Eén klein punt waarop ik zou willen reageren op @mikeappsreviewer. Een volledige formattering is slecht nieuws, maar het is niet altijd op elke USB-stick en in elke Windows-versie een totaal doodvonnis. Soms vindt file carving nog steeds foto’s, pdf’s of Office-bestanden. Mapnamen zijn vaak weg, maar ruwe data kan nog steeds tevoorschijn komen.
Wat het belangrijkst is:
- Stop nu met het gebruiken van de USB.
- Sluit hem zo min mogelijk aan.
- Herstel bestanden naar je pc of een andere schijf, nooit terug naar dezelfde stick.
Als de schijf nog steeds de juiste grootte toont en opent zonder vreemde fouten, is softwarematig herstel je beste kans. Disk Drill is een goede keuze voor herstel van een geformatteerde flashdrive omdat het goed overweg kan met exFAT, FAT32 en NTFS, wat de meeste USB-sticks dekt. Als de scan voorbeelden van je foto’s of documenten vindt, nemen je kansen flink toe.
Als de USB de verbinding verbreekt, Verkenner vastloopt of 0 bytes meldt, sla herhaalde scans dan over. Maak eerst een image en scan daarna de image. Dat vermindert slijtage op een defecte schijf. Mensen slaan deze stap voortdurend over en maken het erger.
Sorteer ook op bestandsignatuur, niet alleen op de oude mappenstructuur. Na een formattering zijn de bestandssysteemrecords vaak beschadigd, maar JPEG-, DOCX-, XLSX- en PDF-headers worden nog steeds gevonden. Je kunt de originele namen verliezen, wat vervelend is, maar de inhoud is wat telt.
Als je een eenvoudige uitleg wilt over het herstellen van bestanden van een USB-stick, dan helpt dit:
bekijk deze snelle handleiding voor herstel van USB-gegevens
Als de bestanden bedrijfskritisch zijn of familiefoto’s die je niet kunt vervangen, stop dan met doe-het-zelf na één voorzichtige poging. Een herstelbedrijf kost meer, maar voorkomt extra schade. Dat is vervelend, maar het is beter dan de data overschrijven terwijl je vijf willekeurige tools uit de zoekresultaten probeert.
Ja, soms kun je het herstellen, maar ik wil wel één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @sonhadordobosque echt genoeg benadrukte: flashdrives zijn vreemd vergeleken met harde schijven door de controller die erin zit. Bij sommige USB-sticks kan die controller na een formattering op de achtergrond opschonen, wat betekent dat te lang wachten je kansen juist kan verkleinen, zelfs als je nooit nieuwe bestanden hebt opgeslagen. Dus ‘stop met het te gebruiken’ klopt, maar laat het ook niet wekenlang liggen als de bestanden belangrijk zijn.
Wat ik niet zou doen, is het steeds opnieuw aansluiten om “te controleren of de bestanden terug zijn.” Dat gebeurt niet. Dat voegt alleen maar stress en risico toe.
Mijn mening:
- Als de formattering snel was, is herstel nog steeds mogelijk.
- Als het een volledige formattering was, misschien, maar reken op gedeeltelijke resultaten.
- Foto’s en pdf’s komen vaak makkelijker terug dan georganiseerde mapstructuren.
- Office-documenten kunnen ook prima herstellen, maar bestandsnamen kunnen beschadigd zijn.
Ik ben het ook eens met het gebruik van Disk Drill voor herstel van een geformatteerde flashdrive, vooral omdat de voorbeeldweergave je snel helpt te zien of het herstel echt is of alleen maar rommel. Dat bespaart enorm veel tijd. Als je eerst meer gebruikerservaringen wilt lezen, is dit de moeite waard om even te bekijken: echte Disk Drill herstelervaringen op Reddit
Eén klein punt van verschil met het gebruikelijke advies: ik zou niet vijf verschillende herstel-apps achter elkaar draaien op dezelfde falende USB-stick. Zo maken mensen van ‘herstelbaar’ al snel ‘nou, hij is nu dood.’ Eén zorgvuldige scan, bij voorkeur vanaf een image als dat mogelijk is, is slimmer.
Als de bestanden echt heel belangrijk zijn, sla dan het doe-het-zelf-cowboygedoe over en schakel een professional in. USB-sticks gaan op een nogal domme en snelle manier kapot.
Ja, het kan herstelbaar zijn, maar ik ben het niet helemaal eens met de groep die zegt “scan het gewoon zo snel mogelijk”. Bij flashdrives is het grotere risico vaak dat de USB-controller vreemde opschoningsacties uitvoert of dat de stick instabiel is, dus de slimste eerste stap is bepalen of de drive überhaupt gezond genoeg is voor doe-het-zelfherstel.
Als de USB normaal wordt gekoppeld, de juiste capaciteit toont en je kunt lezen zonder vastlopers, dan is herstelsoftware redelijk. Zo niet, stop dan voordat je van een logisch probleem een hardwareprobleem maakt.
@sonhadordobosque, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer hebben het verschil tussen quick format en full format al goed uitgelegd, dus hier is het deel dat mensen overslaan: controleer het gedrag van de drive, niet alleen het bestandsverlies.
Mijn regel:
- Stabiele drive = één voorzichtige herstelpoging
- Instabiele drive = eerst een image maken of naar een lab gaan
Disk Drill is hier een redelijke optie omdat je er eenvoudig bestanden mee kunt bekijken voordat je ze herstelt, wat erg belangrijk is na formatteren.
Voordelen:
- eenvoudige interface
- goede sortering op bestandstype
- de preview is nuttig om te controleren of de resultaten echt zijn
- ondersteunt gangbare USB-bestandssystemen
Nadelen:
- herstelde bestandsnamen/mappen kunnen nog steeds een rommeltje zijn
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- geen wondermiddel als gegevens zijn overschreven
- betaalde recovery is het echte gebruiksscenario buiten testen
Nog één ding dat ik zou toevoegen: als je documenten onlangs op je pc zijn geopend, controleer dan tijdelijke bestanden, Office-autorecoverymappen en thumbnail-caches. Soms is de kopie op de USB weg, maar bestaan er lokaal nog sporen. Die invalshoek wordt veel te vaak genegeerd.