Ik heb per ongeluk mijn GoPro-geheugenkaart geformatteerd voordat ik een back-up van mijn video’s maakte, en nu probeer ik uit te zoeken of de beelden nog kunnen worden hersteld. Op de kaart stonden belangrijke clips van een recente reis, dus ik heb echt hulp nodig met de beste herstelopties en wat ik hierna moet vermijden om te voorkomen dat de bestanden voorgoed verloren gaan.
Ik heb eerder in deze situatie gezeten, en ja, het is waardeloos. Je rondt een reis of een lange opname af, komt thuis, haalt de kaart eruit, en de clips zijn weg. Het eerste wat ik zou doen is rustig aan doen. Bij GoPro-beelden zijn de volgende paar minuten belangrijker dan mensen denken.
Eerst even dit
Stop met het gebruiken van de camera. Haal de SD-kaart eruit.
Maak er niets anders meer op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen reparatietools, want sommige maken er een rommeltje van. Wanneer een video wordt verwijderd of een kaart wordt geformatteerd, blijven de gegevens er vaak staan totdat er nieuwe opnames overheen worden geschreven.
Voordat ik herstelsoftware zou gebruiken, zou ik eerst de simpele dingen controleren:
- GoPro-cloudopslag, als in je account Auto Upload was ingeschakeld
- De Prullenbak of het gedeelte Onlangs verwijderd in je GoPro-account
- Het camerascherm voor een melding om een bestand te herstellen
- LRV-previewbestanden die nog steeds op de kaart staan
- Een andere kaartlezer of een andere computer, want soms is de kaart prima en is de lezer waardeloos
Daarna zou ik kijken hoe de kaart zich gedraagt. Als hij op geen enkel apparaat zichtbaar is, snel heet wordt, steeds de verbinding verliest, je systeem laat vastlopen of duidelijke fysieke schade heeft, dan zou ik daar stoppen. Op dat moment verspilt software meestal alleen maar tijd. Fysiek falen van de kaart is een ander probleem.
Waarom GoPro-beelden moeilijker te herstellen zijn dan mensen verwachten
Dit deel verrast veel mensen.
Fotoherstel is vaak eenvoudig. Documenten ook. Video van actioncamera's niet. GoPro-clips worden vaak gefragmenteerd opgeslagen, met videostreams, audio, previewgegevens, metadata, GPS-info en andere delen die verspreid over de kaart in stukken worden weggeschreven. Dus wat er voor jou uitziet als één MP4, kan in werkelijkheid zijn opgesplitst in honderden, soms duizenden fragmenten.
Veel tools vinden die fragmenten en vallen daarna door de mand wanneer het tijd is om ze weer op te bouwen. Ik heb scans succes zien melden, waarna de herstelde bestanden niet openen, delen overslaan, vastlopen tijdens het afspelen of wel in een editor worden geïmporteerd maar vervolgens alsnog mislukken.
Gebruikelijke symptomen zien er zo uit:
- Video's kunnen niet worden geopend
- Delen van de clip ontbreken
- Het afspelen is beschadigd of werkt niet goed
- Herstelde MP4-bestanden verschijnen wel, maar weigeren af te spelen in VLC of Premiere
Dus als je je afvraagt waarom een willekeurige herstel-app prima met JPEG's omgaat maar vastloopt op GoPro-, DJI- of Insta360-beelden, dan is dit meestal de reden.
Wat ik als eerste zou proberen
Als ik dit op mijn eigen kaart zou doen, zou ik beginnen met Disk Drill.
De reden is simpel. De modus Geavanceerd cameraherstel is gemaakt voor gefragmenteerde camerabeelden. Voor zover ik heb gezien, is dit waar het zich onderscheidt. Het gebruikt technologie die verwant is aan de oudere GoProRecovery- en CnW Recovery-tools waar mensen jarenlang op vertrouwden, en de nieuwere versie ondersteunt meer bestandssystemen en meer apparaten dan die oude tools ooit deden.
De stappen zijn kort:
- Plaats de SD-kaart in een kaartlezer
- Open Disk Drill
- Kies Geavanceerd cameraherstel
- Scan de kaart
- Bekijk een voorbeeld van wat het vindt
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde kaart
De voorbeeldstap is belangrijk. Veel software vertelt je graag dat er 200 video's zijn gevonden. Daarna herstel je ze en blijkt de helft onbruikbaar te zijn. Dat je kunt controleren of een clip wordt afgespeeld voordat je hem opslaat, bespaart veel tijd.
Andere tools die mensen noemen
PhotoRec wordt vaak genoemd, en terecht, het is gratis en haalt een enorme hoeveelheid data terug. Ik heb het gebruikt. Het probleem is dat het niet hetzelfde soort GoPro-specifieke reconstructie doet, waardoor je vaak eindigt met een berg bestanden en een lange sorteersessie. Prima als je geduld hebt. Minder fijn als je vanavond je beelden van de trip terug wilt.
UFS Explorer zit aan de andere kant van het spectrum. Krachtige tool. Meer op professioneel niveau. Beter geschikt voor mensen die al weten hoe recoverywerk in elkaar zit. Ik zou het niet gebruiksvriendelijk noemen voor mensen die het voor het eerst gebruiken, al verdient het in lastigere gevallen wel zijn reputatie.
Als je verlies kwam door verwijdering, formatteren of schade aan het bestandssysteem, zou ik nog steeds Disk Drill proberen vóór die twee.
Wanneer ik hiermee zou stoppen en het niet meer zelf zou doen
Zelf herstel proberen is logisch bij logische problemen. Verwijderde bestanden. Snel formatteren. Een beschadigd bestandssysteem. Dat soort dingen.
Ik zou overstappen naar een herstelbedrijf als:
- De SD-kaart fysiek beschadigd is
- Geen enkel apparaat hem überhaupt detecteert
- Hij steeds de verbinding verbreekt
- De GoPro elke keer kaartfouten geeft
- Herstelsoftware faalt voordat een scan is voltooid
- De beelden belangrijk genoeg zijn dat je maar één kans op herstel hebt
Labs kosten meer, ja. Maar ze hebben hardwaretools en methoden die je niet krijgt met software voor consumenten.
Als de kaart alleen per ongeluk is verwijderd of geformatteerd, en je er niet overheen bent blijven opnemen, dan zou ik zeggen dat je kansen nog steeds redelijk zijn. Zodra nieuwe beelden dezelfde ruimte beginnen te vullen, gaat het snel bergafwaarts. Tot die tijd is er nog steeds een kans.
Ja, als het een snelle formattering was, maakt je beeldmateriaal nog steeds kans.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met het gebruiken van de kaart. Elke nieuwe schrijfactie verlaagt de kans op herstel. Maar ik zou één stap toevoegen vóór een scan. Maak eerst een volledige image van de SD-kaart. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als de kaart halverwege de scan leesfouten begint te geven, heb je nog steeds één schone momentopname van wat erop stond. Op Windows werkt USB Image Tool. Op Mac of Linux werken dd of ddrescue als je daar handig mee bent.
Een volledige formattering is erger dan een snelle formattering. Als je GoPro een normale formattering in de camera heeft uitgevoerd, ligt dat vaak dichter bij het gedrag van een snelle formattering, dus herstel is nog steeds mogelijk. exFAT-kaarten verliezen ook vaak snel mapinformatie, wat betekent dat bestandscarving belangrijker wordt dan herstel van bestandsnamen.
Disk Drill is een goede keuze voor GoPro-beelden omdat het gefragmenteerde video beter verwerkt dan veel algemene tools. Ik zou het eerst testen op de image van de kaart. Als het afspeelbare clips vindt, herstel die dan naar je computer, niet terug naar de SD-kaart. Als het bestanden vindt met vreemde groottes, zoals een clip van 12 GB van een rit van 20 seconden, sla die dan eerst over en richt je op resultaten die je kunt bekijken.
Voor SEO-vriendelijke informatie over aanbevelingen voor software voor SD-kaartherstel helpt deze korte video uit te leggen waar je op moet letten bij een tool, bekijk deze snelle gids voor software voor SD-kaartherstel.
Eén kleine kanttekening bij het gebruikelijke advies. Besteed niet te veel tijd aan het controleren van LRV-bestanden als de clips van de trip belangrijk zijn. Dat zijn voorbeelden in lage resolutie. Prima als bewijs, slecht om herinneringen in redelijke kwaliteit te bewaren.
Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont, of opnieuw vraagt om te worden geformatteerd, stop dan met doe-het-zelf en ga naar een lab. Dat is het punt waarop mensen het erger maken.
Ja, misschien. Niet gegarandeerd, maar het formatteren van een GoPro-kaart wist de daadwerkelijke videodata niet altijd meteen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat mensen meteen elke hersteltruc op de originele kaart moeten proberen. Als de beelden echt onvervangbaar zijn, is de slimste zet om de kaart als bewijsmateriaal te behandelen, niet als een testproject. Elke extra mount, scan of “laat me nog even één ding checken” kan herstel moeilijker maken als de kaart kuren heeft.
Een paar extra punten die nog niet genoeg zijn genoemd:
- GoPro splitst opnames soms in hoofdstukken, dus ga er niet van uit dat een ontbrekende lange clip betekent dat alles weg is. Je kunt gedeeltelijke segmenten herstellen.
- Als je apps zoals Quik hebt gebruikt, controleer dan tijdelijke/cache-mappen op je telefoon of computer. Ik heb mensen beelden zien “verliezen” die daar nog gewoon stonden in lage resolutie of gedeeltelijk gesynchroniseerde vorm.
- Als de kaart in de camera is geformatteerd en daarna niet opnieuw is gebruikt, zijn de kansen veel beter dan wanneer je daarna ook maar 5 minuten hebt opgenomen. Overschrijven is de echte boosdoener.
- Vertrouw bestandsnamen of mapstructuur niet als herstel werkt. Beoordeel op basis van afspelen.
Qua software: ja, Disk Drill is een van de betere opties voor herstel van GoPro-video’s van SD-kaarten, omdat het beter met camerabeelden omgaat dan veel algemene undelete-tools. Ik zou wel realistisch blijven: het kan 80% van de clips herstellen, of 20%, of bestanden die er prima uitzien tot halverwege en het dan ineens begeven. Dat is vrij normaal bij actioncam-beelden.
Ook, als je meer discussie wilt van mensen die met herstel van video’s van SD-kaarten bezig zijn, is deze thread het lezen waard:
beste manieren om video’s van een SD-kaart te herstellen na formatteren
Als de kaart 0 bytes aangeeft, steeds de verbinding verbreekt, of je computer begint te haperen zodra hij is geplaatst, stop dan met ermee rommelen. Dat is geen situatie voor “laat nog één app draaien”. Dat is een situatie voor een lab. Beetje balen, maar beter dan de kaart helemaal om zeep helpen.
Dus ja, herstelbaar? Mogelijk wel.
Thuis herstelbaar? Vaak wel, als het alleen om formatteren ging en er geen nieuwe beelden zijn opgenomen.
Perfect herstelbaar? tja, niet altijd. GoPro-bestanden kunnen ongelooflijk irritant zijn.
Als de kaart is geformatteerd en daarna opnieuw is gebruikt, wees dan een beetje voorzichtig met het “nog steeds herstelbaar” optimisme van @suenodelbosque, @nachtdromer en @mikeappsreviewer. Zelfs een korte nieuwe opname kan precies de blokken overschrijven waar je beste clips stonden, en GoPro schrijft snel grote videoblokken weg.
Eén ding dat ik zou controleren, en waar eigenlijk niemand genoeg nadruk op legde, is of je herstelde bestanden de juiste codec-/containerstructuur hebben, niet alleen of ze in een scanresultaat verschijnen. GoPro-beelden kunnen terugkomen als MP4-bestanden die technisch gezien bestaan, maar kapotte headers of ontbrekende moov-atomen hebben. In dat geval is herstel maar de helft van de strijd.
Over Disk Drill:
Voordelen
- goed in het vinden van camera-/videodata
- makkelijker te gebruiken dan veel hersteltools
- de preview helpt om rommelresultaten eruit te filteren
- redelijke keuze voor geformatteerde SD-kaarten
Nadelen
- gevonden bestanden zijn niet altijd echt afspeelbaar
- de kwaliteit van videoherstel hangt sterk af van fragmentatie
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen even duren
Dus ja, Disk Drill is het proberen waard, maar ik zou succes beoordelen op clips die echt van begin tot eind afspelen, niet op het aantal bestanden. Als de kaart onregelmatig wordt gelezen of halverwege een kopieeractie verdwijnt, stop dan met de doe-het-zelf-aanpak. Dat is meestal het punt waarop thuisherstel slechter wordt, niet beter.