Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga filer, inklusive foton och arbetsdokument. Jag har ingen säkerhetskopia och behöver hjälp att ta reda på om dataåterställning från ett formaterat USB-minne fortfarande är möjlig och vilka steg jag bör ta först för att undvika att göra situationen värre.
Jag har sett det här hända mer än en gång, och resultatet beror på två saker: vilken typ av formatering som gjordes, och om USB-minnet användes efteråt. Ett formaterat USB-minne raderas inte alltid på det sätt som folk tror.
Om enheten fick en snabbformatering är dina chanser ofta ganska goda. Det alternativet går vanligtvis snabbt eftersom det bygger om filsystemet och rensar indexet som pekar på dina filer. Den gamla datan ligger ofta fortfarande kvar tills något nytt skrivs över den. En fullständig formatering är en helt annan historia. I de flesta miljöer skriver den över lagringen, och när det väl har hänt brukar återställningsverktyg inte hitta något.
Första steget är att sluta röra enheten. Jag menar det. Kopiera inte en enda fil till den. Formatera den inte igen. Kör inte CHKDSK eller något reparationsverktyg du hittade i ett foruminlägg från 2014. Varje skrivning minskar dina chanser eftersom gammal fildata ersätts bit för bit.
Innan du kör återställningsprogramvara, kontrollera om dina filer redan finns någon annanstans. Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett USB-minne och sedan inse att mappen låg i molnsynk hela tiden. Titta här:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud.
- Windows Filhistorik eller Säkerhetskopiering och återställning.
- En annan extern enhet, extra USB-minne eller gammal laptop.
- Mapparna Hämtade filer, Skrivbord och Dokument på din dator, om filerna började där.
- E-postbilagor, uppladdningar till Discord, chattappar eller någon annanstans där du delade filerna tidigare.
Om det inte finns någon säkerhetskopia är återställningsprogramvara nästa sak jag skulle prova.
Jag har fått stabila resultat med Disk Drill. Främsta anledningen är att det är tillräckligt enkelt för att inte vara i vägen, och det hanterar de filsystem man vanligtvis ser på USB-minnen. Så här skulle jag göra:
- Installera Disk Drill på datorns interna enhet, aldrig på det formaterade USB-minnet.
- Anslut USB-minnet.
- Öppna Disk Drill och välj USB-minnet från enhetslistan.
- Klicka på Sök efter förlorad data, och välj sedan Universal Scan om programmet frågar. För formaterade enheter har jag haft bäst resultat där.
- Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte bara för att du såg några filer tidigt. Det dyker ofta upp mer senare i skanningen.
- Förhandsgranska det du hittar. Om ett foto öppnas utan problem eller ett dokument visar korrekt innehåll, är chanserna att återställa just den filen vanligtvis bättre.
- Spara återställda filer på en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma USB-minne.
En del jag gillade är att resultaten sorteras i grupper som Foton, Videor, Dokument, Ljud och Arkiv. Du kan också filtrera efter filändelse, storlek, filtyp och sannolikhet för återställning. När filnamn är trasiga eller mappar saknas sparar de filtren tid. Annars sitter man bara och bläddrar genom digital soppa.
Om USB-minnet börjar bete sig konstigt, slumpmässiga frånkopplingar, läsfel, krypande överföringshastigheter, skulle jag sluta skanna originalenheten om och om igen. Använd först Disk Drills alternativ för diskavbildning. Det skapar en fullständig kopia av USB-minnet, och sedan skannar du kopian i stället. Ett säkrare drag om hårdvaran är på väg att ge upp.
Om den första skanningen inte hittar dina filer, avfärda det inte för snabbt. Snabbformatering och fullständig formatering leder till olika resultat, ibland ganska stora skillnader. Om du inte vet vilken som gjordes, skanna ändå. Jag har sett enheter se hopplösa ut och ändå hosta upp användbara filer.
Folk återställer data från formaterade USB-minnen hela tiden. Delen där det brukar gå fel är oftast efter formateringen, när någon fortsätter använda USB-minnet, testar slumpmässiga reparationsverktyg eller sparar återställda filer tillbaka på det. Om filerna betyder mycket, arbetsdokument, skattehandlingar, familjefoton, då är en professionell återställningsfirma nästa steg. De har verktyg och metoder som vanlig hemprogramvara inte har.
Ja, återställning är fortfarande möjlig om du formaterade USB-minnet och slutade använda det tillräckligt snabbt.
En liten sak jag skulle invända mot från @mikeappsreviewer. Fullständig formatering är dåliga nyheter, men det är inte alltid en total dödsdom på varje USB-minne och i varje Windows-version. Ibland hittar filåterställning fortfarande foton, PDF:er eller Office-filer. Mappnamn är ofta borta, men rådata kan fortfarande dyka upp.
Det som spelar störst roll:
- Sluta använda USB-minnet nu.
- Anslut det så lite som möjligt.
- Återställ filer till din PC eller en annan enhet, aldrig tillbaka till samma minne.
Om enheten fortfarande visar rätt storlek och öppnas utan konstiga fel är programvaruåterställning din bästa chans. Disk Drill är ett bra val för återställning av formaterade USB-minnen eftersom det hanterar exFAT, FAT32 och NTFS bra, vilket täcker de flesta USB-enheter. Om skanningen hittar förhandsvisningar av dina foton eller dokument ökar dina chanser mycket.
Om USB-minnet kopplas från, låser Utforskaren eller rapporterar 0 byte, hoppa över upprepade skanningar. Skapa först en avbild, skanna sedan avbilden. Det minskar slitaget på en döende enhet. Folk missar det här steget hela tiden och gör saken värre.
Sortera också efter filsignatur, inte bara efter den gamla mappstrukturen. Efter en formatering är filsystemsposterna ofta förstörda, men JPEG-, DOCX-, XLSX- och PDF-huvuden kan fortfarande hittas. Du kan förlora de ursprungliga namnen, vilket är irriterande, men innehållet är det viktiga.
Om du vill ha en enkel genomgång av hur du återställer filer från ett USB-minne hjälper detta:
titta på den här snabba guiden för återställning av USB-data
Om filerna är affärskritiska eller familjefoton som du inte kan ersätta, sluta med gör det själv efter ett försiktigt försök. Ett återställningslabb kostar mer, men det undviker extra skador. Den delen suger, men det är bättre än att skriva över datan medan du testar fem slumpmässiga verktyg från sökresultaten.
Ja, ibland kan du återställa det, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque verkligen betonade tillräckligt: USB-minnen är konstiga jämfört med hårddiskar på grund av kontrollern inuti dem. På vissa USB-minnen kan den kontrollern göra upprensning i bakgrunden efter en formatering, vilket betyder att om du väntar för länge kan det faktiskt försämra dina chanser även om du aldrig sparade nya filer. Så att sluta använda det är rätt, men låt det inte heller ligga i veckor om filerna är viktiga.
Det jag inte skulle göra är att fortsätta ansluta det om och om igen för att kontrollera om filerna kom tillbaka. Det gör de inte. Det tillför bara belastning och risk.
Min uppfattning:
- Om formateringen var snabb är återställning fortfarande möjlig.
- Om den var fullständig, kanske, men räkna med delvisa resultat.
- Foton och PDF-filer kommer ofta tillbaka lättare än organiserade mappstrukturer.
- Office-dokument kan också återställas bra, men filnamnen kan vara förstörda.
Jag håller också med om att använda Disk Drill för återställning av formaterade USB-minnen, främst eftersom förhandsvisningen hjälper dig att snabbt avgöra om återställningen är verklig eller bara skräp. Det sparar massor av tid. Om du vill ha fler användaråsikter först är detta värt en snabb titt: verkliga erfarenheter av återställning med Disk Drill på Reddit
En liten invändning mot de vanliga råden: Jag skulle inte köra fem olika återställningsappar i rad på samma felande USB-minne. Det är så folk förvandlar möjligt att återställa till jaha, nu är det dött. En försiktig skanning, helst från en avbild om möjligt, är det smartare draget.
Om filerna är superviktiga, hoppa över gör det själv-cowboystuket och anlita proffs. USB-minnen går sönder på ganska dumma och snabba sätt.
Ja, det kan gå att återställa, men jag håller inte helt med dem som säger att man bara ska skanna den så fort som möjligt. På flash-enheter är den större risken ofta att USB-styrenheten gör konstiga städåtgärder eller att minnet är instabilt, så det smartaste första steget är att avgöra om enheten alls är tillräckligt frisk för egen återställning.
Om USB-enheten monteras normalt, visar korrekt kapacitet och låter dig läsa utan att frysa, är återställningsprogram rimligt. Om inte, stanna innan du förvandlar ett logiskt problem till ett hårdvaruproblem.
@sonhadordobosque, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer har redan förklarat delen om snabbformatering kontra fullständig formatering bra, så här är delen folk brukar hoppa över: kontrollera enhetens beteende, inte bara filförlusten.
Min regel:
- Stabil enhet = ett försiktigt återställningsförsök
- Instabil enhet = skapa en avbild först eller gå till ett labb
Disk Drill är ett rimligt alternativ här eftersom det är enkelt att förhandsgranska filer innan återställning, vilket betyder mycket efter formatering.
Fördelar:
- enkelt gränssnitt
- bra sortering efter filtyp
- förhandsgranskning är användbar för att kontrollera om resultaten är riktiga
- stöder vanliga USB-filsystem
Nackdelar:
- återställda filnamn och mappar kan fortfarande vara röriga
- djupa skanningar kan ge tillbaka mycket skräp
- ingen magi om data har skrivits över
- betald återställning är det verkliga användningsfallet utöver testning
En sak till som jag skulle lägga till: om dina dokument nyligen öppnades på din dator, kontrollera tillfälliga filer, Office-mappar för automatisk återställning och cache för miniatyrbilder. Ibland är USB-kopian borta men spår finns fortfarande lokalt. Den vinkeln ignoreras alldeles för ofta.