Jag formaterade av misstag mitt GoPro-minneskort innan jag säkerhetskopierade mina videor, och nu försöker jag ta reda på om materialet fortfarande kan återställas. Kortet innehöll viktiga klipp från en nyligen gjord resa, så jag behöver verkligen hjälp med de bästa återställningsalternativen och vad jag bör undvika att göra härnäst för att förhindra att filerna går förlorade för gott.
Jag har varit i den här situationen förut, och ja, det suger. Du avslutar en resa eller en lång inspelning, kommer hem, tar ut kortet, och klippen är borta. Det första jag skulle göra är att sakta ner. Med GoPro-material spelar de närmaste minuterna större roll än folk tror.
Först och främst
Sluta använda kameran. Ta ut SD-kortet.
Filma inget mer på det. Formatera det inte igen. Kör inte reparationsverktyg eftersom vissa av dem ställer till det. När en video raderas eller ett kort formateras ligger datan ofta kvar där tills nytt material skrivs över den.
Innan du kör återställningsprogramvara skulle jag kontrollera de enkla sakerna:
- GoPro molnlagring, om ditt konto hade automatisk uppladdning aktiverad
- Papperskorgen eller Nyligen raderat i ditt GoPro-konto
- Kameraskärmen för en uppmaning om filreparation
- LRV-förhandsvisningsfiler som fortfarande finns kvar på kortet
- En annan kortläsare eller en annan dator, eftersom kortet ibland är okej och läsaren är skräp
Sedan skulle jag titta på hur kortet beter sig. Om det är osynligt på varje enhet, blir varmt snabbt, tappar anslutningen om och om igen, fryser ditt system eller har uppenbara fysiska skador, skulle jag stanna där. Vid den punkten brukar programvara mest slösa tid. Fysiskt kortfel är ett annat problem.
Varför GoPro-material är svårare att återställa än folk förväntar sig
Den här delen tar många på sängen.
Fotåterställning är ofta enkelt. Dokument också. Video från actionkameror är det inte. GoPro-klipp lagras ofta på ett fragmenterat sätt, med videoströmmar, ljud, förhandsgranskningsdata, metadata, GPS-information och andra delar skrivna över kortet i bitar. Så det som ser ut som en enda MP4-fil för dig kan vara uppdelat i hundratals, ibland tusentals, fragment.
Många verktyg hittar dessa fragment och faller sedan ihop när det är dags att bygga ihop dem igen. Jag har sett skanningar rapportera framgång, men de återställda filerna går inte att öppna, hoppar över avsnitt, fryser under uppspelning eller importeras till ett redigeringsprogram och misslyckas ändå.
Vanliga symptom ser ut så här:
- Videor går inte att öppna
- Delar av klippet saknas
- Uppspelningen är korrupt eller trasig
- Återställda MP4-filer visas men vägrar spelas upp i VLC eller Premiere
Så om du undrar varför en slumpmässig återställningsapp hanterar JPEG-filer bra men inte klarar GoPro-, DJI- eller Insta360-material, är det här oftast anledningen.
Vad jag skulle prova först
Om jag gjorde detta på mitt eget kort skulle jag börja med Disk Drill.
Anledningen är enkel. Dess läge Advanced Camera Recovery byggdes för fragmenterat kameramaterial. Av det jag har sett är det här där det utmärker sig. Det använder teknik relaterad till de äldre verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk litade på i flera år, och den nyare versionen stöder fler filsystem och fler enheter än de gamla verktygen någonsin gjorde.
Stegen är korta:
- Sätt in SD-kortet i en kortläsare
- Öppna Disk Drill
- Välj Advanced Camera Recovery
- Skanna kortet
- Förhandsgranska det som hittas
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka till samma kort
Förhandsgranskningssteget är viktigt. Mycket programvara älskar att säga att den hittade 200 videor. Sedan återställer du dem och hälften är döda. Att kunna kontrollera om ett klipp spelas upp innan du sparar det sparar mycket tid.
Andra verktyg som folk nämner
PhotoRec nämns ofta, och det är rimligt, det är gratis och plockar fram massor av data. Jag har använt det. Problemet är att det inte gör samma typ av GoPro-specifik rekonstruktion, så du får ofta ett berg av filer och en lång sorteringssession. Helt okej om du har tålamod. Tufft om du vill ha tillbaka materialet från din resa redan i kväll.
UFS Explorer ligger i andra änden. Kraftfullt verktyg. Mer på proffsnivå. Bättre lämpat för personer som redan kan sin väg runt återställningsarbete. Jag skulle dock inte kalla det användarvänligt för förstagångsanvändare, även om det i svårare fall gör skäl för sitt rykte.
Om din förlust berodde på radering, formatering eller skador på filsystemet skulle jag fortfarande prova Disk Drill före de två.
När jag skulle sluta göra detta själv
Gör-det-själv-återställning är rimlig vid logiska problem. Raderade filer. Snabbformatering. Korrupt filsystem. Sådant.
Jag skulle gå vidare till ett återställningslabb om:
- SD-kortet är fysiskt skadat
- Ingen enhet upptäcker det alls
- Det fortsätter att kopplas från
- GoPro-kameran ger kortfel varje gång
- Återställningsprogrammet misslyckas innan skanningen är klar
- Materialet är så viktigt att du bara har en chans till återställning
Labb kostar mer, ja. Men de har hårdvaruverktyg och metoder som du inte får från konsumentprogram.
Om kortet bara har blivit raderat eller formaterat av misstag, och du inte har fortsatt spela in över det, skulle jag säga att dina chanser fortfarande är ganska goda. När nytt material börjar fylla samma utrymme går det snabbt utför. Fram till dess finns det fortfarande en chans.
Ja, om det var en snabbformatering, har ditt material fortfarande en chans.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak. Sluta använda kortet. Varje ny skrivning minskar chansen till återställning. Men jag skulle lägga till ett steg före någon skanning. Skapa först en fullständig avbildning av SD-kortet. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. Om kortet börjar ge läsfel mitt under skanningen har du fortfarande en ren ögonblicksbild av vad som fanns där. På Windows fungerar USB Image Tool. På Mac eller Linux fungerar dd eller ddrescue om du är van vid dem.
En fullständig formatering är värre än en snabbformatering. Om din GoPro gjorde en vanlig formatering i kameran ligger det ofta närmare beteendet hos en snabbformatering, så återställning är fortfarande möjlig. exFAT-kort tenderar också att snabbt förlora kataloginformation, vilket betyder att filsökning via signaturer blir viktigare än återställning av filnamn.
Disk Drill är ett bra val för GoPro-material eftersom det hanterar fragmenterad video bättre än många generella verktyg. Jag skulle testa det på kortavbildningen först. Om det hittar spelbara klipp, återställ dem till din dator, inte tillbaka till SD-kortet. Om det hittar filer med konstiga storlekar, som ett klipp på 12 GB från en 20 sekunder lång tur, hoppa över dem först och fokusera på resultat som går att förhandsgranska.
För SEO-vänlig läsning om rekommendationer för programvara för återställning av SD-kort hjälper den här korta videon att förklara vad du ska leta efter i ett verktyg, se den här snabba guiden om programvara för återställning av SD-kort.
En liten invändning mot de vanliga råden. Lägg inte för mycket tid på att kontrollera LRV-filer om klippen från resan är viktiga. Det är lågupplösta förhandsvisningar. Bra som bevis, dåliga för att bevara minnen i okej kvalitet.
Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller ber om att formateras igen, sluta med gör det själv och gå till ett labb. Det är där folk brukar göra det värre.
Ja, kanske. Inte garanterat, men att formatera ett GoPro-kort raderar inte alltid själva videodatan direkt.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag är lite mindre övertygad om att folk ska kasta sig direkt på att testa varenda återställningstrick på originalkortet. Om materialet verkligen är oersättligt är det smartaste att behandla kortet som bevismaterial, inte som ett testprojekt. Varje extra montering, skanning eller låt mig bara kolla en sak till kan göra återställningen svårare om kortet är instabilt.
Några extra poänger som inte har nämnts tillräckligt:
- GoPro delar ibland upp inspelningar i kapitel, så anta inte att ett långt klipp som saknas betyder att allt är borta. Du kan återställa delar av materialet.
- Om du använde appar som Quik, kolla temp- och cachemappar på din telefon eller dator. Jag har sett folk förlora material som fortfarande låg kvar där i låg upplösning eller delvis synkroniserad form.
- Om kortet formaterades i kameran och sedan inte användes igen, är chanserna mycket bättre än om du spelade in ens 5 minuter efteråt. Överskrivning är den verkliga boven.
- Lita inte på filnamn eller mappstruktur om återställningen fungerar. Bedöm efter uppspelning.
När det gäller programvara, ja, Disk Drill är ett av de bättre alternativen för videoåterställning från GoPro SD-kort eftersom det hanterar kameramaterial bättre än många generiska verktyg för att återskapa raderade filer. Jag skulle ändå vara realistisk: det kanske återställer 80 % av klippen, eller 20 %, eller filer som ser bra ut tills halvvägs och sedan bara dör. Det är ganska normalt med material från actionkameror.
Om du dessutom vill ha mer diskussion från folk som hanterar videoåterställning från SD-kort är den här tråden värd att läsa:
bästa sätten att återställa videor från ett SD-kort efter formatering
Om kortet visar 0 byte, fortsätter att koppla från eller om datorn börjar lagga när det sätts i, sluta hålla på med det. Det är inte läge för kör bara en app till. Det är labbläge. Lite surt, men bättre än att förstöra kortet helt.
Så ja, går det att återställa? Möjligen ja.
Går det att återställa hemma? Ofta ja, om det bara var en formatering och inget nytt material spelades in.
Går det att återställa perfekt? ehhh, inte alltid. GoPro-filer kan vara förbannat jobbiga.
Om kortet formaterades och sedan återanvändes, var lite försiktig med den fortfarande återställningsbara optimismen från @suenodelbosque, @nachtdromer och @mikeappsreviewer. Även en kort ny inspelning kan skriva över exakt de block där dina bästa klipp låg, och GoPro skriver stora videoblock snabbt.
En sak jag skulle kontrollera som ingen egentligen betonade tillräckligt är om dina återställda filer har rätt codec-/containerstruktur, inte bara om de syns i ett skanningsresultat. GoPro-material kan komma tillbaka som MP4-filer som tekniskt sett finns men har trasiga headers eller saknade moov-atomer. I så fall är återställning bara halva striden.
Om Disk Drill:
Fördelar
- bra på att hitta kamera-/videodata
- enklare att använda än många återställningsverktyg
- förhandsgranskning hjälper till att sålla bort skräpresultat
- ett okej val för formaterade SD-kort
Nackdelar
- hittade filer är inte alltid faktiskt spelbara
- kvaliteten på videoåterställning beror starkt på fragmentering
- inte det billigaste alternativet
- djupa skanningar kan ta ett tag
Så ja, Disk Drill är värt att prova, men jag skulle bedöma framgång utifrån klipp som verkligen går att spela från början till slut, inte utifrån antalet filer. Om kortet läses inkonsekvent eller försvinner mitt under kopiering, sluta med gör det själv-spåret. Det är där återställning hemma vanligtvis blir sämre, inte bättre.