Jag råkade ta bort viktiga foton från mitt SD-kort efter att ha flyttat filer från min kamera, och nu saknas de. Jag har inte använt kortet mycket sedan det hände, och jag behöver hjälp med att ta reda på om fotoåterställning från SD-kort faktiskt är möjlig och vilka steg jag bör ta för att undvika att göra situationen värre.
Om ditt SD-kort ser tomt ut nu skulle jag inte anta att bilderna är borta för gott. Ofta ligger filerna fortfarande kvar på kortet tills ny data skrivs över dem. Jag har sett detta hända efter oavsiktliga raderingar, slumpmässig korruption och kort som plötsligt blivit oläsbara. Om du slutade använda kortet snabbt är chanserna vanligtvis bättre.
Jag skulle börja med Disk Drill. Jag har använt det på SD-kort från kameror, microSD-kort från telefoner och ett drönarkort som såg dött ut för min laptop. Det brukar vara ett av de enklare alternativen, och enligt min erfarenhet gör det ett ganska bra jobb med att få tillbaka bilder från kort som har raderats, formaterats eller visas som RAW eller skadade.
Det hanterar också mer än vanliga JPG-filer. Jag har sett det hitta PNG-filer och RAW-fotoformat från märken som Canon, Nikon och Sony. Om ditt kort kommer från en kamera i stället för en telefon spelar det roll.
Det här skulle jag göra:
- Ta ut SD-kortet direkt.
- Sätt in det i en dator med kortläsare.
- Öppna Disk Drill och välj SD-kortet från listan.
- Klicka på “Sök efter förlorad data.”
- Vänta tills skanningen är klar.
- Öppna avsnittet Bilder och kontrollera vad som dyker upp.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
- Spara de återställda bilderna någon annanstans, inte på samma SD-kort.
En liten sak, men den betyder mycket. Om förhandsvisningen öppnas och bilden ser normal ut i skanningsresultaten har jag vanligtvis haft bättre tur med att få tillbaka en användbar fil. Om förhandsvisningar misslyckas eller visar trasiga bilder kan filen redan vara skadad.
Om programvaran inte får tillbaka allt skulle jag ändå kontrollera några andra ställen innan du ger upp:
- Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Intern lagring på kameran eller enheten, om den har det.
- Windows Filhistorik, Time Machine eller något annat backupsystem du använder.
- En annan kortläsare eller en annan dator, eftersom det ibland är kortläsaren som är den dumma delen.
- En återställningsverkstad, om kortet fortsätter att kopplas från eller har fysisk skada.
Jag skulle inte formatera kortet. Jag skulle inte köra reparationsverktyg på det först. Och jag skulle inte kopiera något nytt till det. Det är de tre sakerna som snabbt brukar göra situationen värre.
Ja, fotoåterställning från ett SD-kort är ofta möjlig, särskilt om du slutade använda det snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, sluta skriva till kortet. Det är det viktigaste. Raderade foton ligger vanligtvis kvar på kortet tills nya filer skriver över dem. På flashmedia sjunker återställningsgraden kraftigt när överskrivning väl har skett.
Där jag skiljer mig lite är att jag föredrar att först skapa en fullständig avbild av SD-kortet om din dator fortfarande kan läsa det. Använd ett verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbeta utifrån avbilden, inte kortet. Om kortet börjar fallera mitt under skanningen har du fortfarande en ren ögonblicksbild. Det räddar folk hela tiden.
Några praktiska kontroller innan du använder återställningsprogram:
- Leta efter dolda filer och förlorade mappar som DCIM, MISC, FOUND.000.
- Testa kortet i en annan kortläsare. Billiga kortläsare går ofta sönder.
- Kontrollera om din kamera skrev dubbla kopior till internminnet eller en andra kortplats.
Om kortet monteras och ser normalt ut är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från SD-kort. Om kortet visas som RAW, 0 byte eller ber om formatering skulle jag ändå prova återställning först, inte reparation. Chkdsk är där folk råkar förstöra filnamn och mappstruktur av misstag.
En sak till. Om du flyttade filer, inte kopierade dem, kontrollera datorn också. Sök efter filtyp och datum då bilden togs, inte filnamn. Importappar flyttar ibland saker till konstiga mappar.
För en snabb visuell guide om hur du återställer raderade foton från ett SD-kort, se titta på denna Reel om fotoåterställning från SD-kort.
Ja, du kan verkligen återställa foton från ett SD-kort, särskilt om du slutade använda det snabbt. Den delen spelar större roll än nästan allt annat.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @nachtdromer, men jag skulle lägga till en sak som folk hoppar över alldeles för ofta: kontrollera om bilderna blev flyttade till din dator och bara hamnade någonstans korkat. Windows Foton, kamerans importverktyg och till och med dra-och-släpp kan lägga filer i konstiga datumsorterade mappar. Sök på datorn efter filtillägg som JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW och sortera efter datum taget. Jag har sett folk tro att kortet åt upp allt när bilderna bara låg begravda i en slumpmässig importmapp.
Om filerna verkligen är borta från båda ställena är fotoåterställning från SD-kort absolut möjlig. Eftersom kortet inte har använts mycket ger det dig en rätt bra chans. Jag skulle ändå använda Disk Drill för detta eftersom det är enkelt och vanligtvis hittar raderade kamerafoton utan en massa krångel. Min enda lilla invändning mot de andra är att jag inte alltid bryr mig om att skapa en avbild av kortet först om det inte beter sig instabilt, kopplar från eller får systemet att hänga sig. Om kortet är stabilt fungerar ofta ett direkt återställningsförsök i skrivskyddad stil bra.
Om du dessutom vill ha en tydligare genomgång innan du provar något är den här Disk Drill-recensionen och guiden för fotoåterställning från SD-kort förmodligen mer användbar än slumpmässiga gissningar.
En varning bara: om du flyttade filerna från kameran och sedan tömde datorns papperskorg kan du behöva skanna både SD-kortet och datorns hårddisk. Folk glömmer den delen heeela tiden.
Så ja, det är inte hopplöst. Fortsätt bara inte ta bilder på kortet eller fixa det med reparationsverktyg. Det är så återställbart blir till borta på riktigt.