Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-flashdrev og mistede vigtige filer, herunder fotos og arbejdsdokumenter. Jeg har ikke en sikkerhedskopi, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse fra et formateret flashdrev stadig er mulig, og hvilke skridt jeg først bør tage for at undgå at gøre situationen værre.
Jeg har set det ske mere end én gang, og udfaldet afhænger af to ting: hvilken slags formatering der blev udført, og om USB'en blev brugt bagefter. Et formateret flashdrev bliver ikke altid slettet på den måde, folk tror, det gør.
Hvis drevet fik en Hurtig formatering, er dine chancer ofte rimelige. Den mulighed bliver som regel hurtigt færdig, fordi den genopbygger filsystemet og rydder indekset, der peger på dine filer. De gamle data ligger ofte stadig der, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. En Fuld formatering er en helt anden omgang. På de fleste systemer skriver den hen over lageret, og når det er sket, plejer gendannelsesværktøjer ikke at finde noget.
Første skridt: stop med at røre drevet. Jeg mener det. Kopiér ikke en eneste fil til det. Formatér det ikke igen. Kør ikke CHKDSK eller et reparationsværktøj, du fandt i et forumindlæg fra 2014. Hver skrivning sænker dine chancer, fordi gamle fildata bliver erstattet lidt efter lidt.
Før du kører gendannelsessoftware, så tjek om dine filer allerede findes et andet sted. Jeg har set folk bruge en time på at scanne et USB-drev og så opdage, at mappen hele tiden lå i cloudsynkronisering. Kig her:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud.
- Windows Filhistorik eller Sikkerhedskopiering og gendannelse.
- Et andet eksternt drev, et ekstra USB-drev eller en gammel bærbar.
- Mapperne Downloads, Skrivebord og Dokumenter på din pc, hvis filerne startede der.
- E-mailvedhæftninger, uploads til Discord, chatapps eller andre steder, hvor du tidligere delte filerne.
Hvis der ikke er nogen sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware det næste, jeg ville prøve.
Jeg har haft gode resultater med Disk Drill. Hovedårsagen er, at det er enkelt nok til ikke at stå i vejen, og det håndterer de filsystemer, man normalt ser på flashdrev. Sådan ville jeg gøre det:
- Installer Disk Drill på computerens interne drev, aldrig på det formaterede USB-drev.
- Tilslut flashdrevet.
- Åbn Disk Drill, og vælg USB-drevet fra enhedslisten.
- Tryk på Søg efter mistede data, og vælg derefter Universal scanning, hvis programmet spørger. Til formaterede drev har jeg haft mest held dér.
- Lad scanningen blive helt færdig. Afbryd den ikke bare fordi du ser et par filer tidligt. Der dukker ofte mere op senere i scanningen.
- Forhåndsvis det, du finder. Hvis et foto åbner uden problemer, eller et dokument viser korrekt indhold, er chancerne for gendannelse af den fil som regel bedre.
- Gem gendannede filer på et andet drev. Læg dem ikke tilbage på det samme USB-drev.
En del jeg godt kunne lide, er at det sorterer resultater i grupper som Fotos, Videoer, Dokumenter, Lyd og Arkiver. Du kan også filtrere efter filendelse, størrelse, filtype og sandsynlighed for gendannelse. Når filnavne er ødelagte eller mapper er væk, sparer de filtre tid. Ellers ender du med at scrolle gennem digital suppe.
Hvis flashdrevet begynder at opføre sig mærkeligt, tilfældige afbrydelser, læsefejl, meget langsomme overførselshastigheder, ville jeg stoppe med at scanne den originale enhed igen og igen. Brug først Disk Drills mulighed for diskafbildning. Det laver en fuld kopi af USB-drevet, og så scanner du kopien i stedet. Et mere sikkert valg, hvis hardwaren er ved at stå af.
Hvis den første scanning ikke finder dine filer, så afskriv det ikke for hurtigt. Hurtig formatering og fuld formatering giver forskellige resultater, nogle gange meget forskellige. Hvis du ikke ved, hvilken der blev brugt, så scan det alligevel. Jeg har set drev se håbløse ud og stadig hoste brugbare filer op.
Folk gendanner data fra formaterede flashdrev hele tiden. Det sted, hvor det normalt går galt, er efter formateringen, når nogen fortsætter med at bruge USB-drevet, prøver tilfældige reparationsværktøjer eller gemmer gendannede filer tilbage på det. Hvis filerne betyder meget, arbejdsdokumenter, skattepapirer, familiebilleder, så er et professionelt gendannelseslaboratorium næste skridt. De har værktøjer og metoder, som hjemmesoftware ikke har.
Ja, gendannelse er stadig mulig, hvis du formaterede USB-stikket og stoppede med at bruge det hurtigt nok.
En lille ting, jeg vil udfordre fra @mikeappsreviewer. Fuld formatering er dårlige nyheder, men det er ikke altid en total dødsdom på alle USB-sticks og alle Windows-versioner. Nogle gange finder filudtrækning stadig billeder, PDF’er eller Office-filer. Mappenavne er ofte væk, men rådata kan stadig dukke op.
Det vigtigste er:
- Stop med at bruge USB-stikket nu.
- Tilslut det så lidt som muligt.
- Gendan filer til din pc eller et andet drev, aldrig tilbage til det samme stick.
Hvis drevet stadig viser den rigtige størrelse og åbner uden mærkelige fejl, er softwarebaseret gendannelse din bedste chance. Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af formaterede flashdrev, fordi det håndterer exFAT, FAT32 og NTFS godt, hvilket dækker de fleste USB-drev. Hvis scanningen finder forhåndsvisninger af dine billeder eller dokumenter, stiger dine chancer meget.
Hvis USB-stikket afbrydes, fryser Stifinder eller rapporterer 0 byte, så spring gentagne scanninger over. Lav først et image, og scan derefter imaget. Det reducerer slitage på et døende drev. Folk overser dette trin hele tiden og gør tingene værre.
Sortér også efter filsignatur, ikke kun efter den gamle mappestruktur. Efter en formatering er filsystemets poster ofte ødelagt, men JPEG-, DOCX-, XLSX- og PDF-headere bliver stadig fundet. Du mister måske de originale navne, hvilket er irriterende, men indholdet er det vigtigste.
Hvis du vil have en enkel gennemgang af, hvordan du gendanner filer fra et USB-drev, hjælper dette:
se denne hurtige guide til gendannelse af USB-data
Hvis filerne er forretningskritiske eller familiebilleder, du ikke kan erstatte, så stop gør-det-selv efter ét forsigtigt forsøg. Et gendannelseslaboratorium koster mere, men det undgår ekstra skade. Den del er træls, men det er bedre end at overskrive dataene, mens du prøver fem tilfældige værktøjer fra søgeresultaterne.
Ja, nogle gange kan du gendanne det, men jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque virkelig understregede nok: USB-flashdrev er mærkelige sammenlignet med harddiske på grund af controlleren inde i dem. På nogle USB-sticks kan den controller rydde op i baggrunden efter en formatering, hvilket betyder, at det faktisk kan skade dine chancer at vente for længe, selv hvis du aldrig gemte nye filer. Så ‘stop med at bruge det’ er rigtigt, men lad det heller ikke ligge i ugevis, hvis filerne betyder noget.
Det, jeg ikke ville gøre, er at blive ved med at tilslutte det igen og igen for at “tjekke, om filerne kom tilbage”. Det gør de ikke. Det tilføjer bare belastning og risiko.
Min vurdering:
- Hvis formateringen var hurtig, er gendannelse stadig mulig.
- Hvis den var fuld, måske, men forvent delvise resultater.
- Billeder og PDF-filer kommer ofte lettere tilbage end organiserede mappestrukturer.
- Office-dokumenter kan også gendannes fint, men navnene kan være ødelagte.
Jeg er også enig i at bruge Disk Drill til gendannelse af formaterede flashdrev, mest fordi forhåndsvisningen hurtigt hjælper dig med at se, om gendannelsen er reel eller bare skrammel. Det sparer en masse tid. Hvis du først vil have flere brugeroplevelser, er dette værd at skimme: ægte erfaringer med Disk Drill-gendannelse på Reddit
En lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke køre fem forskellige gendannelsesapps i træk på den samme fejlsvigtende USB. Sådan gør folk ‘kan gendannes’ til ‘nå, nu er den død.’ Én forsigtig scanning, helst fra et image hvis muligt, er det klogere valg.
Hvis filerne er supervigtige, så spring gør det selv-cowboytingene over og gå til en professionel. USB-sticks fejler på en ret dum og hurtig måde.
Ja, det kan muligvis gendannes, men jeg er lidt uenig med dem, der siger bare scan den hurtigst muligt. På flashdrev er den større risiko ofte, at USB-controlleren laver mærkelig oprydning, eller at drevet er ustabilt, så det klogeste første skridt er at afgøre, om drevet overhovedet er sundt nok til gør det selv-gendannelse.
Hvis USB-drevet monteres normalt, viser korrekt kapacitet og lader dig læse uden at fryse, er gendannelsessoftware rimeligt. Hvis ikke, så stop, før du gør et logisk problem til et hardwareproblem.
@sonhadordobosque, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer har allerede dækket forskellen mellem hurtigformatering og fuld formatering godt, så her er den del, folk springer over: tjek drevets opførsel, ikke kun filtabet.
Min regel:
- Stabilt drev = ét forsigtigt gendannelsesforsøg
- Ustabilt drev = lav først et image eller gå til et laboratorium
Disk Drill er en rimelig mulighed her, fordi det er nemt at forhåndsvise filer før gendannelse, hvilket betyder meget efter formatering.
Fordele:
- enkel brugerflade
- god sortering af filtyper
- forhåndsvisning er nyttig til at kontrollere, om resultaterne er reelle
- understøtter almindelige USB-filsystemer
Ulemper:
- gendannede filnavne og mapper kan stadig være et rod
- dybe scanninger kan returnere en masse skrammel
- ingen magi, hvis data blev overskrevet
- betalt gendannelse er det egentlige brugsscenarie ud over test
En ting mere, jeg vil tilføje: Hvis dine dokumenter for nylig blev åbnet på din pc, så tjek midlertidige filer, Office-autogendannelsesmapper og miniaturecache. Nogle gange er USB-kopien væk, men spor findes stadig lokalt. Den vinkel bliver alt for ofte ignoreret.