Kan jeg gendanne GoPro-optagelser efter at have formateret mit hukommelseskort?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit GoPro-hukommelseskort, før jeg tog backup af mine videoer, og nu prøver jeg at finde ud af, om optagelserne stadig kan gendannes. Kortet havde vigtige klip fra en nylig rejse, så jeg har virkelig brug for hjælp til de bedste gendannelsesmuligheder, og hvad jeg bør undgå at gøre nu for at forhindre, at filerne går tabt for altid.

Jeg har været i den her situation før, og ja, det er surt. Du afslutter en tur eller en lang optagelse, kommer hjem, tager kortet ud, og klippene er væk. Det eneste, jeg ville gøre først, er at sætte farten ned. Med GoPro-optagelser betyder de næste par minutter mere, end folk tror.

Først og fremmest

Stop med at bruge kameraet. Tag SD-kortet ud.

Optag ikke mere på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke reparationsværktøjer, fordi nogle af dem skaber rod. Når en video bliver slettet, eller et kort bliver formateret, ligger dataene ofte der stadig, indtil nye optagelser overskriver dem.

Før du kører gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme ting:

1. GoPro cloudlagring, hvis din konto havde Auto Upload slået til
  2. Papirkurven eller området Senest slettet i din GoPro-konto
  3. Kameraskærmen for en prompt til filreparation
  4. LRV-forhåndsvisningsfiler, der stadig ligger på kortet
  5. En anden kortlæser eller en anden computer, fordi kortet nogle gange er fint, og læseren er skrot

Derefter ville jeg se på, hvordan kortet opfører sig. Hvis det er usynligt på alle enheder, hurtigt bliver varmt, mister forbindelsen igen og igen, får dit system til at fryse eller har tydelige fysiske skader, ville jeg stoppe der. På det tidspunkt plejer software at være spild af tid. Fysisk fejl på kortet er et andet problem.

Hvorfor GoPro-optagelser er sværere at gendanne, end folk forventer

Denne del overrasker mange.

Fotogendannelse er ofte enkel. Dokumenter også. Video fra actionkameraer er det ikke. GoPro-klip gemmes ofte på en fragmenteret måde, hvor videostrømme, lyd, forhåndsvisningsdata, metadata, GPS-oplysninger og andre dele skrives på kortet i stykker. Så det, der for dig ligner én MP4-fil, kan være opdelt i hundredvis, nogle gange tusindvis, af fragmenter.

Mange værktøjer finder disse fragmenter og bryder så sammen, når de skal genskabes. Jeg har set scanninger rapportere succes, men de gendannede filer vil ikke åbne, springer dele over, fryser under afspilning eller importeres i et redigeringsprogram og fejler alligevel.

De typiske symptomer ser sådan ud:

1. Videoer kan ikke åbnes
  2. Dele af klippet mangler
  3. Afspilningen er beskadiget eller ødelagt
  4. Gendannede MP4-filer vises, men nægter at afspille i VLC eller Premiere

Så hvis du undrer dig over, hvorfor en tilfældig gendannelsesapp håndterer JPEG-filer fint, men ikke kan klare GoPro-, DJI- eller Insta360-optagelser, er det som regel derfor.

Hvad jeg ville prøve først

Hvis jeg gjorde dette på mit eget kort, ville jeg starte med Disk Drill.

Grunden er enkel. Dets Advanced Camera Recovery-tilstand er bygget til fragmenterede kameraoptagelser. Ud fra det, jeg har set, er det her, det skiller sig ud. Det bruger teknologi relateret til de ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer, som folk støttede sig til i årevis, og den nyere version understøtter flere filsystemer og flere enheder, end de gamle værktøjer nogensinde gjorde.

Trinnene er korte:

1. Sæt SD-kortet i en kortlæser
  2. Åbn Disk Drill
  3. Vælg Advanced Camera Recovery
  4. Scan kortet
  5. Forhåndsvis, hvad det finder
  6. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme kort

Forhåndsvisningstrinnet er vigtigt. Meget software elsker at fortælle dig, at det fandt 200 videoer. Så gendanner du dem, og halvdelen er døde. At kunne tjekke, om et klip afspilles, før du gemmer det, sparer meget tid.

Andre værktøjer folk nævner

PhotoRec bliver nævnt meget, og fair nok, det er gratis og henter en masse data frem. Jeg har brugt det. Problemet er, at det ikke laver den samme slags GoPro-specifikke rekonstruktion, så man ender ofte med en bunke filer og en lang sorteringssession. Fint, hvis du har tålmodighed. Hårdt, hvis du vil have optagelserne fra din tur tilbage i aften.

UFS Explorer er i den anden ende. Stærkt værktøj. Mere på professionelt niveau. Bedre egnet til folk, der allerede ved, hvordan gendannelsesarbejde fungerer. Jeg ville dog ikke kalde det brugervenligt for førstegangsbrugere, selv om det i sværere tilfælde lever op til sit ry.

Hvis dit tab skyldtes sletning, formatering eller skader på filsystemet, ville jeg stadig prøve Disk Drill før de to.

Hvornår jeg ville stoppe med selv at gøre dette

Gør-det-selv-gendannelse giver mening ved logiske problemer. Slettede filer. Hurtigformatering. Korrumperet filsystem. Den slags.

Jeg ville gå videre til et gendannelseslaboratorium, hvis:

1. SD-kortet er fysisk beskadiget
  2. Ingen enhed registrerer det overhovedet
  3. Det bliver ved med at afbryde forbindelsen
  4. GoPro giver kortfejl hver gang
  5. Gendannelsessoftware fejler, før en scanning er færdig
  6. Optagelserne er vigtige nok til, at du kun har ét forsøg på gendannelse

Laboratorier koster mere, ja. Men de har hardwareværktøjer og metoder, som du ikke får med software til forbrugere.

Hvis kortet kun blev slettet eller formateret ved en fejl, og du ikke er blevet ved med at optage ovenpå det, vil jeg sige, at dine chancer stadig er rimelige. Når nye optagelser begynder at fylde det samme område, går det hurtigt ned ad bakke. Indtil da er der stadig en chance.

Ja, hvis det var en hurtigformatering, har dine optagelser stadig en chance.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Stop med at bruge kortet. Hver ny skrivning sænker chancerne for gendannelse. Men jeg ville tilføje ét trin før enhver scanning. Lav først et komplet image af SD-kortet. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis kortet begynder at give læsefejl midt i scanningen, har du stadig ét rent øjebliksbillede af, hvad der var på det. På Windows virker USB Image Tool. På Mac eller Linux virker dd eller ddrescue, hvis du ved, hvordan man bruger det.

En fuld formatering er værre end en hurtigformatering. Hvis dit GoPro lavede en normal formatering i kameraet, minder det ofte mere om en hurtigformatering, så gendannelse er stadig mulig. exFAT-kort har også en tendens til hurtigt at miste mappeoplysninger, hvilket betyder, at filudskæring bliver vigtigere end gendannelse af filnavne.

Disk Drill er et solidt valg til GoPro-optagelser, fordi det håndterer fragmenteret video bedre end mange generiske værktøjer. Jeg ville teste det på kortets image først. Hvis det finder afspillelige klip, så gendan dem til din computer, ikke tilbage til SD-kortet. Hvis det finder filer med mærkelige størrelser, som et klip på 12 GB fra en tur på 20 sekunder, så spring dem over først og fokuser på resultater, der kan forhåndsvises.

For SEO-venlig læsning om anbefalinger til software til gendannelse af SD-kort hjælper denne korte video med at forklare, hvad du skal kigge efter i et værktøj, se denne hurtige guide til software til gendannelse af SD-kort.

En lille uenighed med det sædvanlige råd. Brug ikke for lang tid på at tjekke LRV-filer, hvis klippene fra turen betyder noget. Det er lavopløselige forhåndsvisninger. Fine som bevis, dårlige til at gemme minder i ordentlig kvalitet.

Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller beder om at blive formateret igen, så stop gør-det-selv og gå til et laboratorium. Det er dér, folk gør det værre.

Ja, måske. Ikke garanteret, men formatering af et GoPro-kort sletter ikke altid de faktiske videodata med det samme.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er lidt mindre overbevist om, at folk bør springe direkte ud i at prøve alle mulige gendannelsestricks på det originale kort. Hvis optagelserne virkelig ikke kan erstattes, er det klogeste at behandle kortet som bevismateriale, ikke som et testprojekt. Hver ekstra montering, scanning eller lad mig lige tjekke én ting mere kan gøre gendannelsen sværere, hvis kortet er ustabilt.

Et par ekstra pointer, som ikke er blevet nævnt nok:

• GoPro opdeler nogle gange optagelser i kapitler, så gå ikke ud fra, at et manglende langt klip betyder, at alt er væk. Du kan muligvis gendanne delvise segmenter.
  • Hvis du har brugt apps som Quik, så tjek midlertidige/cache-mapper på din telefon eller computer. Jeg har set folk miste optagelser, som stadig lå der i lav opløsning eller delvist synkroniseret form.
  • Hvis kortet blev formateret i kameraet og derefter ikke brugt igen, er chancerne meget bedre, end hvis du optog bare 5 minutter efter. Overskrivning er den virkelige dræber.
  • Stol ikke på filnavne eller mappestruktur, hvis gendannelsen virker. Bedøm ud fra afspilning.

Når det gælder software, ja, Disk Drill er en af de bedre muligheder til gendannelse af GoPro-videoer fra SD-kort, fordi det håndterer kameraoptagelser bedre end mange generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer. Jeg ville dog stadig være realistisk: det kan gendanne 80 % af klippene, eller 20 %, eller filer der ser fine ud indtil halvvejs og så bare dør. Det er ret normalt med optagelser fra actionkameraer.

Hvis du også vil have mere diskussion fra folk, der arbejder med gendannelse af video fra SD-kort, er denne tråd værd at læse:
bedste måder at gendanne videoer fra et SD-kort efter formatering

Hvis kortet viser 0 byte, bliver ved med at afbryde forbindelsen, eller din computer begynder at hakke, når det er sat i, så stop med at rode med det. Det er ikke et område for kør lige én app mere. Det er et område for et laboratorium. Det er lidt surt, men bedre end at ødelægge kortet fuldstændigt.

Så ja, kan det gendannes? Muligvis ja.
Kan det gendannes derhjemme? Ofte ja, hvis det kun var en formatering, og der ikke blev optaget nyt materiale.
Kan det gendannes perfekt? tjaaa, ikke altid. GoPro-filer kan være pisseirriterende.

Hvis kortet blev formateret og derefter genbrugt, så vær lidt forsigtig med den “stadig gendannelig” optimisme fra @suenodelbosque, @nachtdromer og @mikeappsreviewer. Selv en kort ny optagelse kan overskrive de præcise blokke, hvor dine bedste klip lå, og GoPro skriver hurtigt store videoblokke.

Én ting, jeg ville tjekke, som ingen rigtig lagde nok vægt på, er, om dine gendannede filer har den korrekte codec-/containerstruktur, ikke bare om de dukker op i et scanningsresultat. GoPro-optagelser kan komme tilbage som MP4-filer, der teknisk set findes, men har ødelagte headers eller manglende moov-atomer. I så fald er gendannelse kun halvdelen af kampen.

Om Disk Drill:

Fordele

• god til at finde kamera-/videodata
  • lettere at bruge end mange gendannelsesværktøjer
  • forhåndsvisning hjælper med at sortere værdiløse resultater fra
  • et fornuftigt valg til formaterede SD-kort

Ulemper

• fundne filer kan ikke altid faktisk afspilles
  • kvaliteten af videogendannelse afhænger i høj grad af fragmentering
  • ikke den billigste løsning
  • dybe scanninger kan tage et stykke tid

Så ja, Disk Drill er værd at prøve, men jeg ville vurdere succes ud fra klip, der faktisk kan afspilles fra start til slut, ikke ud fra antal filer. Hvis kortet læses ustabilt eller forsvinder midt i kopieringen, så stop gør-det-selv-sporet. Det er dér, hjemmegendannelse normalt bliver værre, ikke bedre.