Kan jeg gjenopprette en formatert flash-stasjon hvis jeg ikke har en sikkerhetskopi?

Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell og mistet viktige filer, inkludert bilder og arbeidsdokumenter. Jeg har ikke noen sikkerhetskopi, og jeg trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting fra en formatert minnepinne fortsatt er mulig, og hvilke trinn jeg bør ta først for å unngå å gjøre situasjonen verre.

Jeg har sett dette skje mer enn én gang, og utfallet avhenger av to ting: hvilken type formatering som ble gjort, og om USB-en ble brukt etterpå. En formatert minnepinne blir ikke alltid slettet på den måten folk tror den blir.

Hvis stasjonen fikk en hurtigformatering, er sjansene dine ofte ganske gode. Det alternativet blir vanligvis raskt ferdig fordi det bygger opp filsystemet på nytt og tømmer indeksen som peker til filene dine. De gamle dataene ligger ofte fortsatt der til noe nytt blir skrevet over dem. En full formatering er en annen type problem. På de fleste oppsett skriver den over lagringen, og når det først har skjedd, pleier gjenopprettingsverktøy å ikke finne noe.

Første trekk, slutt å røre stasjonen. Jeg mener det. Ikke kopier én eneste fil til den. Ikke formater den på nytt. Ikke kjør CHKDSK eller noe reparasjonsverktøy du fant i et foruminnlegg fra 2014. Hver skriving senker sjansene dine fordi gamle fildata blir erstattet bit for bit.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, sjekk om filene dine allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk bruke en time på å skanne en USB, for så å innse at mappen hele tiden lå i skysynkronisering. Sjekk her:

1. OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud.
  2. Windows Filhistorikk eller Sikkerhetskopiering og gjenoppretting.
  3. En annen ekstern stasjon, ekstra USB eller gammel bærbar PC.
  4. Mappene Nedlastinger, Skrivebord og Dokumenter på PC-en din, hvis filene startet der.
  5. E-postvedlegg, opplastinger til Discord, chatteapper eller andre steder du delte filene tidligere.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, er gjenopprettingsprogramvare det neste jeg ville prøvd.

Jeg har hatt solide resultater med Disk Drill. Hovedgrunnen er at det er enkelt nok til ikke å stå i veien for deg, og det håndterer filsystemene du vanligvis ser på minnepinner. Slik ville jeg gjort det:

1. Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk, aldri på den formaterte USB-en.
  2. Koble til minnepinnen.
  3. Åpne Disk Drill og velg USB-en fra enhetslisten.
  4. Trykk på Søk etter tapte data, og velg deretter Universal Scan hvis programmet spør. For formaterte stasjoner har jeg hatt best hell der.
  5. La skanningen fullføres. Ikke avbryt den fordi du oppdaget noen få filer tidlig. Det dukker ofte opp mer senere i skanningen.
  6. Forhåndsvis det du finner. Hvis et bilde åpnes uten problemer eller et dokument viser riktig innhold, er sjansene for gjenoppretting av den filen vanligvis bedre.
  7. Lagre gjenopprettede filer til en annen stasjon. Ikke legg dem tilbake på samme USB.

En del jeg likte, er at det sorterer resultater i grupper som Bilder, Videoer, Dokumenter, Lyd og Arkiver. Du kan også filtrere etter filtypeendelse, størrelse, filtype og sannsynlighet for gjenoppretting. Når filnavn er ødelagt eller mapper er borte, sparer disse filtrene tid. Ellers ender du opp med å bla gjennom digital suppe.

Hvis minnepinnen begynner å oppføre seg merkelig, tilfeldige frakoblinger, lesefeil, ekstremt lave overføringshastigheter, ville jeg sluttet å skanne den originale enheten om og om igjen. Bruk først Disk Drills alternativ for diskavbildning. Det lager en full kopi av USB-en, og så skanner du kopien i stedet. Et tryggere valg hvis maskinvaren er på vei til å svikte.

Hvis den første skanningen ikke finner filene dine, ikke avskriv det for raskt. Hurtigformatering og full formatering gir ulike resultater, noen ganger ganske store forskjeller. Hvis du ikke vet hvilken som ble brukt, så skann den uansett. Jeg har sett stasjoner se håpløse ut og likevel hoste opp brukbare filer.

Folk gjenoppretter data fra formaterte minnepinner hele tiden. Den delen hvor det vanligvis går galt, er etter formateringen, når noen fortsetter å bruke USB-en, prøver tilfeldige reparasjonsverktøy eller lagrer gjenopprettede filer tilbake på den. Hvis filene betyr mye, jobbrelaterte dokumenter, skattepapirer, familiebilder, så er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium neste steg. De har verktøy og metoder som hjemmeprogramvare ikke har.

Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis du formaterte minnepinnen og sluttet å bruke den raskt nok.

En liten ting jeg vil nyansere fra @mikeappsreviewer. Full formatering er dårlige nyheter, men det er ikke alltid en total dødsdom på hver eneste USB-pinne og hver Windows-versjon. Noen ganger finner filgjenoppretting fortsatt bilder, PDF-er eller Office-filer. Mappenavn er ofte borte, men rådata kan fortsatt dukke opp.

Det som betyr mest:

1. Slutt å bruke USB-en nå.
  2. Koble den til så lite som mulig.
  3. Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen disk, aldri tilbake til samme pinne.

Hvis disken fortsatt viser riktig størrelse og åpnes uten rare feil, er programvare for gjenoppretting det beste håpet ditt. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting fra formatert minnepinne fordi det håndterer exFAT, FAT32 og NTFS godt, noe som dekker de fleste USB-pinner. Hvis skanningen finner forhåndsvisninger av bildene eller dokumentene dine, øker sjansene dine mye.

Hvis USB-en kobler fra, fryser Explorer eller rapporterer 0 byte, hopp over gjentatte skanninger. Lag et bilde først, og skann deretter bildet. Det reduserer slitasje på en disk som er i ferd med å svikte. Folk hopper over dette trinnet hele tiden og gjør ting verre.

Sorter også etter filsignatur, ikke bare etter den gamle mappestrukturen. Etter en formatering er filsystempostene ofte ødelagt, men JPEG-, DOCX-, XLSX- og PDF-headere blir fortsatt funnet. Du kan miste de opprinnelige navnene, noe som er irriterende, men innholdet er det som betyr noe.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang av hvordan du gjenoppretter filer fra en USB-pinne, hjelper dette:
se denne raske guiden for gjenoppretting av USB-data

Hvis filene er forretningskritiske eller familiebilder du ikke kan erstatte, stopp med gjør det selv etter ett forsiktig forsøk. Et gjenopprettingslaboratorium koster mer, men det unngår ekstra skade. Den delen suger, men det er bedre enn å overskrive dataene mens du prøver fem tilfeldige verktøy fra søkeresultatene.

Ja, noen ganger kan du gjenopprette den, men jeg vil legge til én ting verken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque virkelig understreket nok: minnepinner er rare sammenlignet med harddisker på grunn av kontrolleren inni dem. På noen USB-pinner kan den kontrolleren rydde opp i bakgrunnen etter en formatering, noe som betyr at det å vente for lenge faktisk kan skade sjansene dine selv om du aldri lagret nye filer. Så stoppe å bruke den er riktig, men ikke la den heller ligge i ukevis hvis filene er viktige.

Det jeg ikke ville gjort, er å fortsette å koble den til igjen og igjen for å sjekke om filene kom tilbake. Det gjør de ikke. Det legger bare til belastning og risiko.

Min vurdering:

1. Hvis formateringen var hurtig, er gjenoppretting fortsatt mulig.
  2. Hvis den var full, kanskje, men forvent delvise resultater.
  3. Bilder og PDF-er kommer ofte lettere tilbake enn organiserte mappestrukturer.
  4. Office-dokumenter kan også gjenopprettes fint, men navnene kan være ødelagt.

Jeg er også enig i å bruke Disk Drill for gjenoppretting av en formatert minnepinne, mest fordi forhåndsvisningen hjelper deg raskt å se om gjenopprettingen er ekte eller bare søppel. Det sparer masse tid. Hvis du vil ha flere brukeropplevelser først, er dette verdt å skumme gjennom: ekte erfaringer med Disk Drill-gjenoppretting på Reddit

En liten uenighet med de vanlige rådene: Jeg ville ikke kjørt fem forskjellige gjenopprettingsapper på rad på den samme sviktende USB-en. Slik gjør folk gjenopprettbar om til jaja, den er død nå. Én forsiktig skanning, helst fra et avbildning hvis mulig, er det smartere valget.

Hvis filene er superviktige, hopp over gjør det selv-cowboygreiene og gå til en proff. USB-pinner feiler ganske dumt og raskt.

Ja, det kan være mulig å gjenopprette, men jeg er litt uenig med de som sier bare skann den ASAP. På minnepinner er den største risikoen ofte at USB-kontrolleren gjør merkelige oppryddinger eller at pinnen er ustabil, så det smarteste første trekket er å avgjøre om stasjonen i det hele tatt er frisk nok til gjør-det-selv-gjenoppretting.

Hvis USB-en monteres normalt, viser riktig kapasitet og lar deg lese uten å fryse, er gjenopprettingsprogramvare rimelig. Hvis ikke, stopp før du gjør et logisk problem til et maskinvareproblem.

@sonhadordobosque, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer har allerede dekket delen om hurtigformatering kontra full formatering godt, så her er delen folk hopper over: sjekk hvordan stasjonen oppfører seg, ikke bare filtapet.

Min regel:

• Stabil stasjon = ett forsiktig gjenopprettingsforsøk
  • Ustabil stasjon = lag et image først eller gå til et laboratorium

Disk Drill er et greit alternativ her fordi det er enkelt å forhåndsvise filer før gjenoppretting, noe som betyr mye etter formatering.
Fordeler:

• enkelt grensesnitt
  • god sortering av filtyper
  • forhåndsvisning er nyttig for å sjekke om resultatene er reelle
  • støtter vanlige USB-filsystemer

Ulemper:

• gjenopprettede filnavn/mapper kan fortsatt være et rot
  • dype skanninger kan gi mange irrelevante treff
  • ingen mirakelløsning hvis data ble overskrevet
  • betalt gjenoppretting er det egentlige bruksområdet utover testing

En ting til jeg vil legge til: hvis dokumentene dine nylig ble åpnet på PC-en din, sjekk midlertidige filer, Office-mapper for automatisk gjenoppretting og miniatyrbuffer. Noen ganger er USB-kopien borte, men spor finnes fortsatt lokalt. Den vinklingen blir altfor ofte ignorert.