Kan jeg gjenopprette GoPro-opptak etter å ha formatert minnekortet mitt?

Jeg formaterte GoPro-minnekortet ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av videoene mine, og nå prøver jeg å finne ut om opptakene fortsatt kan gjenopprettes. Kortet hadde viktige klipp fra en nylig tur, så jeg trenger virkelig hjelp med de beste gjenopprettingsalternativene og hva jeg bør unngå å gjøre videre for å forhindre at filene går tapt for godt.

Jeg har vært i denne situasjonen før, og ja, det suger. Du avslutter en tur eller et langt opptak, kommer hjem, tar ut kortet, og klippene er borte. Det aller første jeg ville gjort er å roe ned. Med GoPro-opptak betyr de neste minuttene mer enn folk tror.

Først og fremst

Slutt å bruke kameraet. Ta ut SD-kortet.

Ikke ta opp noe mer på det. Ikke formater det igjen. Ikke kjør reparasjonsverktøy, fordi noen av dem bare lager rot. Når en video blir slettet eller et kort blir formatert, ligger dataene ofte der til nye opptak blir lagret oppå dem.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de enkle tingene:

1. GoPro-skylagring, hvis kontoen din hadde automatisk opplasting slått på
  2. Papirkurven eller Nylig slettet-området i GoPro-kontoen din
  3. Kameraskjermen for en melding om filreparasjon
  4. LRV-forhåndsvisningsfiler som fortsatt ligger på kortet
  5. En annen kortleser eller en annen datamaskin, fordi noen ganger er kortet helt fint og leseren er søppel

Deretter ville jeg sett på hvordan kortet oppfører seg. Hvis det er usynlig på alle enheter, blir varmt raskt, mister tilkoblingen om og om igjen, fryser systemet ditt eller har tydelig fysisk skade, ville jeg stoppet der. På det punktet pleier programvare bare å kaste bort tid. Fysisk feil på kortet er et annet problem.

Hvorfor GoPro-opptak er vanskeligere å gjenopprette enn folk forventer

Denne delen tar mange på senga.

Bildegjenoppretting er ofte enkelt. Dokumenter også. Video fra actionkamera er det ikke. GoPro-klipp lagres ofte på en fragmentert måte, med videostrømmer, lyd, forhåndsvisningsdata, metadata, GPS-informasjon og andre biter skrevet over kortet i deler. Så det som ser ut som én MP4-fil for deg, kan være delt opp i hundrevis, noen ganger tusenvis, av fragmenter.

Mange verktøy finner disse fragmentene og bryter så sammen når det er på tide å bygge dem opp igjen. Jeg har sett skanninger rapportere suksess, men så vil de gjenopprettede filene ikke åpnes, hoppe over deler, fryse under avspilling eller importeres i et redigeringsprogram og likevel feile.

Vanlige symptomer ser slik ut:

1. Videoer kan ikke åpnes
  2. Deler av klippet mangler
  3. Avspillingen er korrupt eller ødelagt
  4. Gjenopprettede MP4-filer vises, men nekter å spille av i VLC eller Premiere

Så hvis du lurer på hvorfor en tilfeldig gjenopprettingsapp håndterer JPEG-filer fint, men sliter med GoPro-, DJI- eller Insta360-opptak, er dette vanligvis grunnen.

Hva jeg ville prøvd først

Hvis jeg gjorde dette på mitt eget kort, ville jeg startet med Disk Drill.

Grunnen er enkel. Dets Advanced Camera Recovery-modus ble laget for fragmenterte kameraopptak. Ut fra det jeg har sett, er det her det skiller seg ut. Det bruker teknologi knyttet til de eldre GoProRecovery- og CnW Recovery-verktøyene som folk støttet seg på i årevis, og den nyere versjonen støtter flere filsystemer og flere enheter enn de gamle verktøyene noen gang gjorde.

Trinnene er korte:

1. Sett SD-kortet i en kortleser
  2. Åpne Disk Drill
  3. Velg Advanced Camera Recovery
  4. Skann kortet
  5. Forhåndsvis det den finner
  6. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på det samme kortet

Forhåndsvisningstrinnet er viktig. Mye programvare liker å fortelle deg at den fant 200 videoer. Så gjenoppretter du dem, og halvparten er døde. Å kunne sjekke om et klipp kan spilles av før du lagrer det, sparer mye tid.

Andre verktøy folk nevner

PhotoRec blir nevnt mye, og det er fair nok, det er gratis og henter fram masse data. Jeg har brukt det. Problemet er at det ikke gjør den samme typen GoPro-spesifikk rekonstruksjon, så du ender ofte opp med et fjell av filer og en lang sorteringsøkt. Greit hvis du har tålmodighet. Kjedelig hvis du vil ha tilbake opptakene fra turen i kveld.

UFS Explorer er i den andre enden. Sterkt verktøy. Mer på proffnivå. Bedre egnet for folk som allerede kan recovery-arbeid. Jeg ville ikke kalt det brukervennlig for førstegangsbrukere, selv om det i vanskeligere tilfeller har et godt rykte.

Hvis tapet ditt skyldtes sletting, formatering eller skade på filsystemet, ville jeg fortsatt prøvd Disk Drill før de to.

Når jeg ville sluttet å gjøre dette selv

Gjør-det-selv-gjenoppretting gir mening for logiske problemer. Slettede filer. Hurtigformatering. Korrupt filsystem. Slike ting.

Jeg ville gått videre til et gjenopprettingslaboratorium hvis:

1. SD-kortet er fysisk skadet
  2. Ingen enhet oppdager det i det hele tatt
  3. Det fortsetter å koble fra
  4. GoPro-en viser kortfeil hver gang
  5. Gjenopprettingsprogramvaren mislykkes før den er ferdig med skanningen
  6. Opptakene er viktige nok til at du bare får én sjanse til gjenoppretting

Laboratorier koster mer, ja. Men de har maskinvareverktøy og metoder du ikke får fra programvare for forbrukere.

Hvis kortet bare ble slettet eller formatert ved en feil, og du ikke har fortsatt å ta opp over det, vil jeg si at sjansene dine fortsatt er ganske gode. Så snart nye opptak begynner å fylle den samme plassen, går det raskt nedover. Inntil da er det fortsatt en sjanse.

Ja, hvis det var en hurtigformatering, har opptakene dine fortsatt en sjanse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt. Slutt å bruke kortet. Hver ny skriving senker sjansene for gjenoppretting. Men jeg vil legge til ett steg før noen skanning. Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet. Jobb fra bildet, ikke fra kortet. Hvis kortet begynner å gi lesefeil midt under skanningen, har du fortsatt ett rent øyeblikksbilde av det som var der. På Windows fungerer USB Image Tool. På Mac eller Linux fungerer dd eller ddrescue hvis du er vant til å bruke det.

En full formatering er verre enn en hurtigformatering. Hvis GoPro gjorde en vanlig formatering i kameraet, ligner det ofte mer på oppførselen til en hurtigformatering, så gjenoppretting er fortsatt mulig. exFAT-kort har også en tendens til å miste kataloginformasjon raskt, noe som betyr at filgjenfinning betyr mer enn gjenoppretting av filnavn.

Disk Drill er et solid valg for GoPro-opptak fordi det håndterer fragmentert video bedre enn mange generiske verktøy. Jeg ville testet det på kortbildet først. Hvis det finner avspillbare klipp, gjenopprett dem til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet. Hvis det finner filer med merkelige størrelser, som et klipp på 12 GB fra en 20 sekunders tur, hopp over dem først og fokuser på resultater som kan forhåndsvises.

For SEO-vennlig lesing om anbefalinger for programvare til gjenoppretting av SD-kort hjelper denne korte videoen med å forklare hva du bør se etter i et verktøy, se denne raske guiden til programvare for gjenoppretting av SD-kort.

En liten uenighet med de vanlige rådene. Ikke bruk for lang tid på å sjekke LRV-filer hvis klippene fra turen er viktige. Det er forhåndsvisninger i lav oppløsning. Greit som bevis, dårlig for å bevare minner i brukbar kvalitet.

Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller ber om å bli formatert igjen, stopp med gjør det selv og gå til et laboratorium. Det er der folk gjør det verre.

Ja, kanskje. Ikke garantert, men formatering av et GoPro-kort sletter ikke alltid de faktiske videodataene med en gang.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre overbevist om at folk bør hoppe rett til å prøve alle mulige gjenopprettingstriks på originalkortet. Hvis opptakene virkelig er uerstattelige, er det smarteste å behandle kortet som bevis, ikke et testprosjekt. Hver ekstra montering, skanning eller la meg bare sjekke én ting til kan gjøre gjenopprettingen vanskeligere hvis kortet er ustabilt.

Noen ekstra poenger som ikke har blitt nevnt nok:

• GoPro deler noen ganger opptak i kapitler, så ikke anta at et manglende langt klipp betyr at alt er borte. Du kan gjenopprette delvise segmenter.
  • Hvis du brukte apper som Quik, sjekk midlertidige cache-mapper på telefonen eller datamaskinen. Jeg har sett folk miste opptak som fortsatt lå der i lav oppløsning eller delvis synkronisert form.
  • Hvis kortet ble formatert i kameraet og deretter ikke brukt igjen, er sjansene mye bedre enn hvis du spilte inn bare 5 minutter etterpå. Overskriving er den virkelige morderen.
  • Ikke stol på filnavn eller mappestruktur hvis gjenoppretting fungerer. Vurder etter avspilling.

Når det gjelder programvare, ja, Disk Drill er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av GoPro-video fra SD-kort fordi det håndterer kameraopptak bedre enn mange generiske verktøy for slettede filer. Jeg ville fortsatt vært realistisk: det kan gjenopprette 80 % av klippene, eller 20 %, eller filer som ser fine ut til halvveis og så bare dør. Det er ganske normalt med opptak fra actionkamera.

Hvis du også vil ha mer diskusjon fra folk som håndterer gjenoppretting av video fra SD-kort, er denne tråden verdt å lese:
beste måter å gjenopprette videoer fra et SD-kort etter formatering

Hvis kortet viser 0 byte, fortsetter å koble fra, eller datamaskinen begynner å hakke når det settes inn, slutt å rote med det. Det er ikke i kategorien kjør én app til. Det er lab-territorium. Litt kjipt, men bedre enn å ødelegge kortet helt.

Så ja, mulig å gjenopprette? Muligens ja.
Mulig å gjenopprette hjemme? Ofte ja, hvis det bare var en formatering og ingen nye opptak ble gjort.
Mulig å gjenopprette perfekt? ehhh, ikke alltid. GoPro-filer kan være skikkelig irriterende.

Hvis kortet ble formatert og deretter brukt på nytt, vær litt forsiktig med den fortsatt gjenopprettbare optimismen fra @suenodelbosque, @nachtdromer og @mikeappsreviewer. Selv et kort nytt opptak kan overskrive de nøyaktige blokkene der de beste klippene dine lå, og GoPro skriver store videoblokker raskt.

Én ting jeg ville sjekket som ingen egentlig la nok vekt på, er om de gjenopprettede filene dine har riktig codec-/containerstruktur, ikke bare om de vises i et skanneresultat. GoPro-opptak kan komme tilbake som MP4-filer som teknisk sett finnes, men har ødelagte headere eller manglende moov-atomer. I så fall er gjenoppretting bare halve kampen.

Om Disk Drill:

Fordeler

• god til å finne kamera-/videodata
  • enklere å bruke enn mange gjenopprettingsverktøy
  • forhåndsvisning hjelper med å luke ut ubrukelige resultater
  • et greit valg for formaterte SD-kort

Ulemper

• filer som blir funnet, er ikke alltid faktisk avspillbare
  • kvaliteten på videogjenoppretting avhenger sterkt av fragmentering
  • ikke det billigste alternativet
  • dype skanninger kan ta en stund

Så ja, Disk Drill er verdt å prøve, men jeg ville vurdert suksess ut fra klipp som faktisk spiller fra start til slutt, ikke ut fra antall filer. Hvis kortet leses ustabilt eller forsvinner midt under kopiering, stopp gjør-det-selv-sporet. Det er der hjemmegjenoppretting vanligvis blir verre, ikke bedre.