Kan jeg virkelig gendanne billeder fra et SD-kort?

Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra mit SD-kort efter at have flyttet filer fra mit kamera, og nu mangler de. Jeg har ikke brugt kortet meget siden det skete, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om gendannelse af billeder fra SD-kort faktisk er muligt, og hvilke trin jeg bør tage for at undgå at gøre det værre.

Hvis dit SD-kort ser tomt ud nu, ville jeg ikke gå ud fra, at billederne er væk for altid. Meget ofte ligger filerne stadig på kortet, indtil nye data bliver skrevet oven på dem. Jeg har set det ske efter utilsigtede sletninger, tilfældig korruption og kort, der pludselig bliver ulæselige. Hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt, er dine chancer som regel bedre.

Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg har brugt det på SD-kort fra kameraer, microSD-kort fra telefoner og et dronekort, der så dødt ud på min laptop. Det plejer at være en af de nemmere muligheder, og efter min erfaring gør det et ret godt stykke arbejde med at hente billeder tilbage fra kort, der er blevet slettet, formateret eller vises som RAW eller korrupte.

Det håndterer også mere end bare almindelige JPG-filer. Jeg har set det finde PNG-filer og RAW-fotoformater fra mærker som Canon, Nikon og Sony. Hvis dit kort kommer fra et kamera og ikke en telefon, betyder det noget.

Det ville jeg gøre:

1. Tag straks SD-kortet ud.
  2. Sæt det i en computer med en kortlæser.
  3. Åbn Disk Drill og vælg SD-kortet fra listen.
  4. Klik på “Søg efter mistede data.”
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig.
  6. Åbn sektionen Billeder og se, hvad der dukker op.
  7. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  8. Gem de gendannede billeder et andet sted, ikke på det samme SD-kort.

En lille ting, men det betyder meget. Hvis forhåndsvisningen åbner, og billedet ser normalt ud i scanningsresultaterne, har jeg som regel haft bedre held med at få en brugbar fil tilbage. Hvis forhåndsvisninger mislykkes eller viser ødelagte billeder, kan filen allerede være beskadiget.

Hvis software ikke får fat i det hele, ville jeg stadig tjekke et par andre steder, før du giver op:

1. Google Fotos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
  2. Intern lagerplads på kameraet eller enheden, hvis den har noget.
  3. Windows Filhistorik, Time Machine eller et andet backupsystem, du bruger.
  4. En anden kortlæser eller en anden computer, for nogle gange er kortlæseren den dumme del.
  5. Et gendannelsesværksted, hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen eller har fysisk skade.

Jeg ville ikke formatere kortet. Jeg ville ikke køre reparationsværktøjer på det først. Og jeg ville ikke kopiere noget nyt over på det. Det er de tre ting, hvor folk hurtigt gør problemet værre.

Ja, gendannelse af fotos fra et SD-kort er ofte mulig, især hvis du hurtigt stoppede med at bruge det.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at skrive til kortet. Det er det vigtigste. Slettede fotos bliver normalt på kortet, indtil nye filer overskriver dem. På flashmedier falder chancerne for gendannelse kraftigt, når overskrivning først er sket.

Der, hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg foretrækker først at lave et fuldt image af SD-kortet, hvis din pc stadig kan læse det. Brug et værktøj som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis kortet begynder at fejle midt i scanningen, har du stadig ét rent øjebliksbillede. Det redder folk hele tiden.

Et par praktiske tjek før gendannelsessoftware:

1. Kig efter skjulte filer og mistede mapper som DCIM, MISC, FOUND.000.
  2. Test kortet i en anden kortlæser. Billige kortlæsere fejler ofte.
  3. Tjek, om dit kamera skrev dubletkopier til intern hukommelse eller en anden slot.

Hvis kortet monteres og ser normalt ud, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af fotos fra SD-kort. Hvis kortet vises som RAW, 0 byte eller beder om at blive formateret, ville jeg stadig prøve gendannelse først, ikke reparation. Chkdsk er der, hvor folk ved et uheld ødelægger filnavne og mappestruktur.

Én ting mere. Hvis du flyttede filer i stedet for at kopiere dem, så tjek også computeren. Søg efter filtype og dato taget, ikke filnavn. Importapps flytter nogle gange ting til mærkelige mapper.

For en hurtig visuel guide til gendannelse af slettede fotos fra et SD-kort, se se denne Reel om gendannelse af SD-kortfotos.

Ja, du kan faktisk gendanne billeder fra et SD-kort, især hvis du hurtigt holdt op med at bruge det. Den del betyder mere end næsten noget andet.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg vil tilføje én ting, som folk alt for ofte springer over: tjek om billederne blev flyttet til din computer og bare endte et dumt sted. Windows Fotos, kameraimportværktøjer og selv træk-og-slip kan lægge filer i mærkelige datomærkede mapper. Søg på computeren efter filendelser som JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW, og sorter efter dato taget. Jeg har set folk tro, at kortet havde slugt det hele, når billederne bare lå begravet i en tilfældig importmappe.

Hvis filerne virkelig er væk begge steder, er fotogendannelse fra SD-kort helt klart mulig. Da kortet ikke er blevet brugt meget, giver det dig en rimelig chance. Jeg ville stadig bruge Disk Drill til dette, fordi det er enkelt og normalt finder slettede kamerabilleder uden en masse bøvl. Min eneste lille uenighed med de andre er, at jeg ikke altid gider lave et image af kortet først, medmindre det opfører sig ustabilt, kobler fra eller får systemet til at hænge. Hvis kortet er stabilt, er et direkte gendannelsesforsøg i skrivebeskyttet stil ofte helt fint.

Hvis du også vil have en tydeligere gennemgang, før du prøver noget, er denne Disk Drill-anmeldelse og guide til gendannelse af billeder fra SD-kort sandsynligvis mere nyttig end tilfældige gæt.

En advarsel dog: hvis du flyttede filerne fra kameraet og derefter tømte computerens papirkurv, kan det være nødvendigt at scanne både SD-kortet og computerens drev. Folk glemmer den del heeele tiden.

Så ja, det er ikke håbløst. Du skal bare ikke blive ved med at tage billeder på kortet eller reparere det med reparationsværktøjer. Sådan bliver noget, der kan gendannes, til noget, der er væk for alvor.