Kan jeg virkelig gjenopprette bilder fra et SD-kort?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt etter å ha flyttet filer fra kameraet mitt, og nå er de borte. Jeg har ikke brukt kortet mye siden det skjedde, og jeg trenger hjelp til å finne ut om bildegjenoppretting fra SD-kort faktisk er mulig og hvilke trinn jeg bør ta for å unngå å gjøre det verre.

Hvis SD-kortet ditt ser tomt ut nå, ville jeg ikke antatt at bildene er borte for godt. Ofte ligger filene fortsatt på kortet helt til nye data blir skrevet over dem. Jeg har sett dette skje etter utilsiktede slettinger, tilfeldig korrupsjon og kort som plutselig blir uleselige. Hvis du sluttet å bruke kortet raskt, er sjansene dine vanligvis bedre.

Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på SD-kort fra kameraer, microSD-kort fra telefoner og ett dronekort som så dødt ut for den bærbare PC-en min. Det pleier å være et av de enklere alternativene, og etter min erfaring gjør det en grei jobb med å hente tilbake bilder fra kort som ble slettet, formatert eller vises som RAW eller korrupte.

Det håndterer også mer enn vanlige JPG-er. Jeg har sett det finne PNG-filer og RAW-bildeformater fra merker som Canon, Nikon og Sony. Hvis kortet ditt kom fra et kamera i stedet for en telefon, betyr det noe.

Dette ville jeg gjort:

1. Ta ut SD-kortet med en gang.
  2. Sett det inn i en datamaskin med kortleser.
  3. Åpne Disk Drill og velg SD-kortet fra listen.
  4. Trykk på “Søk etter tapte data.”
  5. Vent til skanningen er ferdig.
  6. Åpne Bilder-delen og sjekk hva som dukker opp.
  7. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
  8. Lagre gjenopprettede bilder et annet sted, ikke på det samme SD-kortet.

En liten ting, men det betyr mye. Hvis forhåndsvisningen åpnes og bildet ser normalt ut i skanneresultatene, har jeg vanligvis hatt bedre hell med å få tilbake en brukbar fil. Hvis forhåndsvisninger mislykkes eller viser ødelagte bilder, kan filen allerede være skadet.

Hvis programvaren ikke får tilbake alt, ville jeg fortsatt sjekket noen andre steder før jeg gir opp:

1. Google Foto, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
  2. Intern lagring på kameraet eller enheten, hvis den har noe.
  3. Filhistorikk i Windows, Time Machine eller et annet sikkerhetskopisystem du bruker.
  4. En annen kortleser eller en annen datamaskin, fordi noen ganger er kortleseren den dumme delen.
  5. Et gjenopprettingsverksted, hvis kortet fortsetter å koble fra eller har fysisk skade.

Jeg ville ikke formatert kortet. Jeg ville ikke kjørt reparasjonsverktøy på det først. Og jeg ville ikke kopiert noe nytt over på det. Det er de tre tingene som ofte gjør problemet verre, raskt.

Ja, bildegjenoppretting fra et SD-kort er ofte mulig, særlig hvis du sluttet å bruke det raskt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive til kortet. Det er det viktigste. Slettede bilder blir vanligvis værende på kortet til nye filer overskriver dem. På flashmedier faller gjenopprettingsraten kraftig når overskriving skjer.

Der jeg er litt uenig, er at jeg liker å lage et fullstendig bilde av SD-kortet først hvis PC-en din fortsatt kan lese det. Bruk et verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbeid fra bildet, ikke fra kortet. Hvis kortet begynner å svikte midt under skanningen, har du fortsatt ett rent øyeblikksbilde. Det redder folk hele tiden.

Noen praktiske sjekker før gjenopprettingsprogramvare:

1. Se etter skjulte filer og tapte mapper som DCIM, MISC, FOUND.000.
  2. Test kortet i en annen kortleser. Billige kortlesere svikter ofte.
  3. Sjekk om kameraet ditt skrev duplikatkopier til internminnet eller et andre spor.

Hvis kortet monteres og ser normalt ut, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort. Hvis kortet vises som RAW, 0 byte eller ber om formatering, ville jeg fortsatt prøvd gjenoppretting først, ikke reparasjon. Chkdsk er der folk ødelegger filnavn og mappestruktur ved et uhell.

En ting til. Hvis du flyttet filer, ikke kopierte dem, sjekk datamaskinen også. Søk etter filtype og dato tatt, ikke filnavn. Importapper flytter noen ganger ting til rare mapper.

For en rask visuell guide til å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort, se se denne Reelen om bildegjenoppretting fra SD-kort.

Ja, du kan faktisk gjenopprette bilder fra et SD-kort, spesielt hvis du sluttet å bruke det raskt. Den delen betyr mer enn nesten noe annet.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg vil legge til én ting folk altfor ofte hopper over: sjekk om bildene ble flyttet til datamaskinen din og bare havnet et dumt sted. Windows Bilder, kamerainnlastingsverktøy og til og med dra-og-slipp kan legge filer i rare datomapper. Søk på datamaskinen etter filendelser som JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW, og sorter etter dato tatt. Jeg har sett folk tro at kortet spiste alt når bildene egentlig bare lå begravd i en tilfeldig importmappe.

Hvis filene virkelig er borte fra begge steder, er bildegjenoppretting fra SD-kort absolutt mulig. Siden kortet ikke har vært brukt mye, gir det deg en grei sjanse. Jeg ville fortsatt brukt Disk Drill til dette fordi det er enkelt og vanligvis finner slettede kamerabilder uten masse styr. Den eneste lille uenigheten jeg har med de andre er at jeg ikke alltid gidder å lage et image av kortet først med mindre det oppfører seg ustabilt, kobler fra eller får systemet til å henge. Hvis kortet er stabilt, er et vanlig skrivebeskyttet gjenopprettingsforsøk ofte helt greit.

Hvis du også vil ha en tydeligere gjennomgang før du prøver noe, er denne Disk Drill-anmeldelsen og guiden til bildegjenoppretting fra SD-kort sannsynligvis mer nyttig enn tilfeldig gjetting.

En advarsel likevel: hvis du flyttet filene fra kameraet og deretter tømte papirkurven på datamaskinen, kan det hende du må skanne både SD-kortet og datamaskinens lagringsdisk. Folk glemmer den delen heeele tiden.

Så ja, ikke håpløst. Bare ikke fortsett å ta bilder på kortet eller prøve å fikse det med reparasjonsverktøy. Det er sånn noe som kan gjenopprettes ender opp med å bli borte på ordentlig.