Kan någon hjälpa till med återställning av SD-kort på Mac?

Mitt SD-kort slutade plötsligt att visas på min Mac efter att jag flyttade några viktiga foton och videofiler från en kamera. Skivverktyg kan se kortet, men jag kan inte komma åt filerna, och jag är orolig att de kan vara skadade eller av misstag raderade. Jag behöver hjälp med säker återställning av SD-kort på Mac utan att göra dataförlusten värre.

Jag har varit där, och ja, det suger. Du avslutar en fotografering, sätter SD-kortet i din Mac, och mappen är tom. Eller så trycker du på radera alla av misstag och magen knyter sig. Jag har gjort båda. Ett par gånger med macOS och kamerakort blev röran värre än den borde ha varit.

Första saken, sluta använda kortet direkt. Ta ut det ur kameran. Koppla bort det från Macen. När en fil raderas ligger datan oftast fortfarande kvar på kortet ett tag. Systemet markerar utrymmet som ledigt, sedan börjar nya filer ta över. Om du fortsätter fotografera eller kopiera saker ökar du risken att skriva över bilderna du vill få tillbaka. Efter överskrivning är det kört.

Innan du installerar något, gör de tråkiga kontrollerna.

1. Kolla den lilla låsknappen på SD-kortet. Om den har glidit till Lock kan din Mac bete sig konstigt med kortet eller inte visa filer korrekt.

2. Prova en annan kortläsare.

3. Prova en annan USB-port.

4. Rengör kontakterna om de ser smutsiga ut. Jag har haft en billig adapter som orsakade en falsk dött kort-panikkänsla i en halvtimme. Irriterande grejer.

En sak som många missar på Mac är att raderade filer från extern media ibland hamnar i en dold mapp på själva kortet, inte i den vanliga Papperskorgen på datorn. Öppna kortet i Finder och tryck sedan på Command + Shift + . Du bör se dolda objekt. Leta efter en nedtonad mapp som heter .Trashes eller något liknande. Jag fick tillbaka en hel omgång bilder på det sättet en gång, utan någon återställningsapp.

Om kortet inte visas i Finder, kontrollera Skivverktyg. Använd Spotlight, öppna det och granska sedan sidofältet. Om kortet visas i grått, tryck på Montera. Om det visas men verkar konstigt finns Första hjälpen där, även om jag skulle vara försiktig. Jag har sett reparationsverktyg göra senare återställning svårare eftersom de skriver om delar av filsystemet.

När Macs inbyggda verktyg inte hjälper är återställningsprogram oftast nästa steg. Efter att ha testat många genom åren återkommer jag hela tiden till Disk Drill på Mac.

Varför just detta. Mest för att det inte känns klumpigt på macOS. Vissa återställningsappar känns som gammal Windows-programvara som släpats över till en Mac och lämnats där. Den här är enklare att arbeta med, och en funktion betyder mer än folk tror, Byte-to-Byte backup. Gör först en avbildning av SD-kortet och skanna sedan avbildningen i stället för att belasta själva kortet. Om kortet är instabilt spelar det stor roll. Jag lärde mig det efter att ett opålitligt kort blev värre halvvägs genom en skanning. Sedan dess klonar jag först när ett kort verkar misstänkt.

Om du spelar in video finns det en annan anledning till att folk hela tiden tar upp det. Fragmenterade klipp, särskilt från actionkameror eller drönare, kommer ofta tillbaka trasiga i många verktyg. Svart skärm, ingen uppspelning, värdelös fil. Disk Drill har ett alternativ för Advanced Camera Recovery för sådant. Det fungerade bättre för mig med kameramaterial än de generiska skannrar jag testade tidigare. Du kan skanna först och se vad som dyker upp innan du betalar, vilket hjälper om du inte vill kasta pengar på en blind gissning.

Om din budget är noll och du inte har något emot kantigheter är PhotoRec fortfarande värt att titta på. Det är gratis och öppen källkod. Det är också fult, terminalbaserat och inte förlåtande. Inget snyggt gränssnitt. Återställda filer kommer oftast tillbaka med generiska namn som File001.jpg, File002.jpg och så vidare. Om du återställer ett stort kort är det jobbigt att sortera allt efteråt. Men jag har sett det plocka filer från kort som folk redan hade gett upp om, så jag skulle inte avfärda det.

Några saker jag gör nu eftersom jag lärde mig den hårda vägen:

1. Spara inte återställda filer tillbaka på samma SD-kort. Lägg dem på din Mac eller en extern enhet först.
  2. Mata ut kortet korrekt. Att dra ut det mitt i en process är ett av de enklare sätten att skada det.
  3. Formatera kortet i kameran efter återställning, inte i Skivverktyg. Kameror gillar sin egen filstruktur. Jag får färre konstiga kortproblem när jag gör det där.

Behåll lugnet, skriv inget nytt till kortet och börja med de minst ingripande stegen först. Om kortet fortfarande svarar är dina chanser ganska goda. Stavfel åsido skulle jag börja med dolda filer, sedan Skivverktyg och sedan en klonad skanning.

Om Skivverktyg ser SD-kortet upptäcker din Mac fortfarande hårdvaran. Det spelar roll. Problemet är ofta filsystemet, inte själva flashminnet.

Jag skulle först göra två kontroller, eftersom @mikeappsreviewer redan har täckt den vanliga återställningsvägen.

1. Öppna Terminal och kör:
    diskutil list

Hitta SD-kortets identifierare, som disk4 eller disk5. Kör sedan:
diskutil info /dev/disk4

Titta efter filsystemtypen och monteringsstatus. Om det står att partitionen finns men inte går att montera, prova:
sudo diskutil mountDisk /dev/disk4

Om montering misslyckas med filsystemfel, stanna där. Fortsätt inte att peta på det.

1. Kontrollera om bilderna syns på en lägre nivå.
    Prova:
    ls /Volumes
    Om kortet visas där, lista innehållet med:
    ls -la /Volumes/YourCardName

Jag håller inte riktigt med om att använda Första hjälpen för tidigt. På ett instabilt SD-kort kan reparationsförsök ibland ändra katalogdata som du fortfarande behöver. För bildåterställning är skrivskyddad åtkomst först säkrare.

Om Finder fortsätter att vara tomt, skapa en diskavbild och skanna sedan avbilden. Disk Drill fungerar bra för detta på Mac, särskilt om ditt kort kopplas från under läsningar. PhotoRec är bättre än många ger det erkännande för, men att sortera resultatet är jobbigt och filnamnen blir förstörda.

Om kortet kom från en kamera, en sak till. Kontrollera om det finns en DCIM-mapp från Terminal även om Finder inte visar något. Jag har sett exFAT-kort med trasiga katalogflaggor som fortfarande exponerar filer på det här sättet. Konstigt, men det händer.

Detta hjälper också om du vill ha en tydlig genomgång för återställning av SD-kort på macOS:
steg för steg återställning av SD-kortsfiler på Mac

Formatera inte om ännu. Om kortet kopplas från, klickar eller läser 0 byte, gå vidare till professionell återställning. Det betyder oftast hårdvaruproblem, inte bara en enkel korruption.

Om Skivverktyg ser det men Finder inte gör det, skulle jag behandla det som ett fall av logisk korruption, inte som ett dött kort ännu. Håller delvis inte med @mikeappsreviewer och @boswandelaar här: jag skulle inte lägga för mycket tid på att försöka tvångsmontera det om och om igen. Upprepade försök på ett instabilt SD-kort kan förvärra läget, särskilt om läsaren/kortet fortsätter att kopplas från.

Det jag skulle göra i stället:

• Kontrollera Konsol på Mac medan du sätter i kortet. Ibland loggar macOS I/O-fel, filsystem som inte stöds eller upprepade frånkopplingar.
  • Prova kortet på en annan Mac eller till och med en Windows-dator. Inte för återställning, bara för att bekräfta om problemet är specifikt för Mac.
  • Om kortet kommer från en kamera, testa om Bildinsamling ser något. Märkligt nog kan Finder misslyckas medan Bildinsamling fortfarande hämtar bilder.
  • Om filerna är viktiga, skapa först en fullständig avbildning och arbeta utifrån den, inte från själva kortet.

Det är där Disk Drill är rimligt på Mac. Säger inte att det är magiskt, men för återställning av SD-kort på Mac är den användbara delen att först skapa en avbildning av kortet och sedan skanna avbildningen efter foton/videor. Säkrare än att peta på originalmediet femtio gånger. Vid trasig katalogstruktur är det ofta skillnaden mellan vissa filer tillbaka och hoppsan, nu är det helt kört.

Och om det här är videofiler från en kamera, bedöm inte återställningen enbart efter filnamnet. Ibland går klipp att återställa men förlorar namn/mappstruktur medan mediet fortfarande är spelbart.

Om kortet visar fel kapacitet, kopplas från mitt under läsning eller blir väldigt varmt, sluta med gör-det-själv-försök och anlita proffs. Det är vanligtvis inte bara en enkel filsystemshicka.

För en relaterad Mac-genomgång är den här tråden faktiskt ganska relevant:
praktisk dataåterställning för SD-kort på Mac från ett Reddit-fall